Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Hvorfor er elbil æsj? Hva sier de selv?  

1 hour ago, Hanhijnn said:

Det jeg tror @Complexity prøver å si er at dette er folk som bare har bestemt seg for at elbil er "æsj". De har som regel hønngamle elbilmyter som argumenter, og er slett ikke interessert i å høre eller ta til seg fakta. De har bare bestemt seg. Ferdig med det. Kjenner en håndfull sånne personer.

Korrekt. Gjerne typen folk som ler av deg når du kommer på besøk med "lekebilen" din.  Som S1men nevnte har jeg alltid vært veldig for elbiler, men slike folk er det ikke vits å prøve å snakke med engang :p

Men mange som var slik har i ettertid kjøpt seg elbil og er veldig fornøyd med det.

Husker og jeg kjørte på søppelfyllingen engang med en henger full av skrot. Kom 3 stykker som jobbet der å sa til meg at de måtte tilkalle flere for å få løftet bilen min i konteinern. Var litt morsomt akkurat det da.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det jeg tror @Complexity prøver å si er at dette er folk som bare har bestemt seg for at elbil er "æsj". De har som regel hønngamle elbilmyter som argumenter, og er slett ikke interessert i å høre eller ta til seg fakta. De har bare bestemt seg. Ferdig med det. Kjenner en håndfull sånne personer.

Min ene bror er der!

For den som tror på slikt, så er han født i Steinbukken, og dette er en av karakteristikken på steinbukker. Blir fort fast bestemt, og skal svært mye til å overtale dem!

I samtaler der vi er uenige, så kan jeg f.eks. sitere direkte fra lovtekst som støtter det jeg sier, og implisitt går mot hans påstand, men han nekter plent å høre! Han har rett, ifølge han selv!

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Korrekt. Gjerne typen folk som ler av deg når du kommer på besøk med "lekebilen" din.  Som S1men nevnte har jeg alltid vært veldig for elbiler, men slike folk er det ikke vits å prøve å snakke med engang :p

Men mange som var slik har i ettertid kjøpt seg elbil og er veldig fornøyd med det.

Ja selv her på Motor, trafikk og maritimt delen av diskusjon.no er det mange som har gjort helomvending i løpet av de siste 5 årene. Husker godt hvor idiotforklart vi ble her for 5 - 6 år siden av det store flertallet. Nå har flertallet elbil, og det har blitt ganske tysst fra dem. Kun et par troll holder stand fortsatt. 

Complexity skrev (1 time siden):

Husker og jeg kjørte på søppelfyllingen engang med en henger full av skrot. Kom 3 stykker som jobbet der å sa til meg at de måtte tilkalle flere for å få løftet bilen min i konteinern. Var litt morsomt akkurat det da.

Den var jo litt morsom. 😄

• Liker 1
Skrevet

Fanatisme går gjerne begge veier. Det er lett å se bare den andre partens synspunkt, noen ganger må man bare se seg selv i speilet og ikke være så prinsippfast. 

Av alle dem som har vært skeptiske de siste årene har jo såklart en del snudd. Mens for andre har det ikke passet å bytte eller de har ikke interesse av å bytte bil hele tiden og vil helst beholde det de har. Ingenting feil med det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 hours ago, Hanhijnn said:

Nå har flertallet elbil

Så lang er vi vel ennå ikke? 30% husker jeg sikker, men 40% nå?

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Mens for andre har det ikke passet å bytte eller de har ikke interesse av å bytte bil hele tiden og vil helst beholde det de har. Ingenting feil med det.

Det er min opplevelse også, svært lite elbilhat. 

• Liker 2
Skrevet

Tror elbilhatere er i mindretall. Nesten ingen tar seg råd til en ny bensin eller dieselbil.

Når det er sagt så har jeg kjørt mye el taxi i det siste. For noen dager siden skulle jeg ta taxi fra Trondhjem til værnes. Det kom en tesla y men når han hørte at vi skulle helt til værnes beklaget han og sa han hadde for lite strøm og vi fikk en ny. Så det er fremdeles utfordringer med kort rekkevidde. Heldigvis kom det etter noen minutter en Skoda som fikk oss ut i tide til flyet. Slikt skjedde aldri når det var diesel taxier

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg er jo en av de som sitter fast med bensinbil, men det er mest fordi jeg ikke får regnestykket til å gå opp med kort kjørelengde. Har vurdert elbil siden Model S-dagene, men har liksom ikke kommet dit at jeg har byttet bil enda. 

Men når den byttes blir det elektrisk hvertfall.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zlatzman skrev (7 minutter siden):

Jeg er jo en av de som sitter fast med bensinbil, men det er mest fordi jeg ikke får regnestykket til å gå opp med kort kjørelengde. Har vurdert elbil siden Model S-dagene, men har liksom ikke kommet dit at jeg har byttet bil enda. 

Men når den byttes blir det elektrisk hvertfall.

Da vet du ifølge noen her at du fortsatt kan bli antatt som en elbilhater.

• Liker 3
Skrevet (endret)
frohmage skrev (24 minutter siden):

Da vet du ifølge noen her at du fortsatt kan bli antatt som en elbilhater.

Og hvem er i så tilfelle dette?

Det finnes selvsagt rasjonelle grunner til å velge bort elbil og fortsette med gammel ice-bil. Men når drivstoffprisene går opp og kjøretøyet kanskje nærmer seg store reparasjonsutgifter, så skal det langt mindre til før elbil lønner seg.

Dessuten ønsker han jo elbil etterhvert., og går derfor klar av å bli tatt for elbilhater. Det er selvsagt de som tilnærmet uansett mener at elbiler er noe herk, og bare bensin eller diesel som duger for alle, som gjør seg selv fortjent til å kalles elbilhater.

Men det faktum ser du altså ut til å hoppe fullstendig bukk over!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Og hvem er i så tilfelle dette?

Det var noen som snakket om "de jeg kjenner som fortsatt kjører ICE", og at disse hater elbil. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de mener alle andre med ICE hater elbil. Du har rett, så da trenger jeg ikke nevne brukeren.

Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Men det faktum ser du altså ut til å hoppe fullstendig bukk over!

Nei, det var snakk om de som fortsatt kjører ICE.

Skrevet
frohmage skrev (3 minutter siden):

Det var noen som snakket om "de jeg kjenner som fortsatt kjører ICE", og at disse hater elbil. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de mener alle andre med ICE hater elbil. Du har rett, så da trenger jeg ikke nevne brukeren.

Nei, det var snakk om de som fortsatt kjører ICE.

Synes det er greit å skille mellom folk som ikke er fastlåst i synspunktet om elbiler, de som går i gruppen skeptikere, og de som med rette kan kalles hatere! Er bare å se og høre hva dem selv sier. De fleste av dem er helt klare på at de sterkt missliker elbil, og "aldri" skal ha en selv...

Men så ser man etterhvert at de likevel hopper over, når de ser at de taper mye penger på å opprettholde et slikt synspunkt!

Skrevet
Simen1 skrev (9 timer siden):

Finn ruger nok på verdifulle statistikker om verditap per år på hver enkelt bilmodell og sammenhenger mellom km-stand og pris på hver enkelt årsmodell av hver bilmodell. Det hadde vært veldig interessant om de hadde sluppet databasen sin ut til analyse eller presentert analyser selv. Jeg vet de har en verdivurderingstjeneste men da må man taste inn reg-nr og får kun ut verdiestimat på den ene bilen. Ikke grafer over km vs verdi eller sammenlignet verdifall med andre biler. I denne deldiskusjonen hadde det vært interessant med verdifall-analyser på elbil vs bensin vs diesel for kanskje de 10 mest solgte modellene av hver type av hver årsmodell, kanskje så langt tilbake som til 2010.

Rødboka, www.rodboka.no, er et verktøy forhandlere bruker. Ser at det er en del forskjellige muligheter for prognoser osv. 

Koster nok sikkert litt, men hvis man kjenner noen så bør det være mulig å få litt innsikt uten å gå av seg skoene.

kremt skrev (6 timer siden):

Av alle dem som har vært skeptiske de siste årene har jo såklart en del snudd. Mens for andre har det ikke passet å bytte eller de har ikke interesse av å bytte bil hele tiden og vil helst beholde det de har. Ingenting feil med det. 

Inntrykket mitt er at de fleste som bytter til en relativt ny bil i dag velger elektrisk. Vi bytta akkurat ut en Proace diesel med en elektrisk SUV. Egentlig ville vi ha elektrisk da vi anskaffet den Proacen, men i den størrelsen var det ikke noen gode alternativer som gikk på strøm og hadde brukbar rekkevidde. Så det er absolutt folk som opplever at ikke den riktige bilen finnes som el-bil enda. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det kan ikke gjentas nok at det er verdifult å prøvekjøre biler, helst over litt lengre periode enn bare en kort halvtime. Jeg har hatt muligheten til å prøvekjøre en Tesla Y, den nest nyeste versjonen, over en lengre periode, og det tok litt tid å oppdage mer og mindre vesentlige irritasjonsmomenter.

* Grunnleggende ting som manglende integrering med mobil ser man med en gang, at det ikke er mulig å ha to telefoner tilkoblet Bluetooth samtidig finner man først ut når flere ønsker å strømme noe.

* Programvareoppdateringsfunksjonen er ekstremt frustrerende, selv om bilen er tilkoblet 1.5 gbit downlink, så står den og butter på 0 bytes i lange perioder. 

* Adaptiv cruisekontroll med fartslesing er helt på bærtur, akselererer til forrige maksgrense, selv om den nye fartsgrensen er (mye) lavere, bråbremser hvis biler kommer nærme i et annet kjørefelt, og titt og ofte rykk og napp kjøring.

* Svingradiusen er overraskende stor, som natt og dag i forhold til Elroq for eksempel. Parkering tilsvarende vanskligere.

* Det virker som om det kan være utformingen av sidespeil som gjør at de veldig fort blir møkkete og gir svært dårlig sikt.

En del slike ting som jeg ikke merket meg under prøvekjøring hos forhandler.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

To ønsker å strømme noe? Altså musikk via Bluetooth?

Spesielle lydbok apper du bruker da eller siden du ikke kan bruke Spotify/tidal/apple music som bilen har innebygget?

Har faktisk aldri hatt behov for å strømme noe fra telefonen til Teslan min, men folk har vel forskjellige behov.

Og programvareoppdateringer er plutselig klare til installasjon hos meg. Hvor lang tid den har brukt på det iløpet av natten er uvesentlig. Men klart har du bilen parkert langt unna wifi og må mate den selv kan det vel bli problematisk.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
48 minutes ago, mandela said:

Det kan ikke gjentas nok at det er verdifult å prøvekjøre biler, helst over litt lengre periode enn bare en kort halvtime. Jeg har hatt muligheten til å prøvekjøre en Tesla Y, den nest nyeste versjonen, over en lengre periode, og det tok litt tid å oppdage mer og mindre vesentlige irritasjonsmomenter.

* Grunnleggende ting som manglende integrering med mobil ser man med en gang, at det ikke er mulig å ha to telefoner tilkoblet Bluetooth samtidig finner man først ut når flere ønsker å strømme noe.

* Programvareoppdateringsfunksjonen er ekstremt frustrerende, selv om bilen er tilkoblet 1.5 gbit downlink, så står den og butter på 0 bytes i lange perioder. 

* Adaptiv cruisekontroll med fartslesing er helt på bærtur, akselererer til forrige maksgrense, selv om den nye fartsgrensen er (mye) lavere, bråbremser hvis biler kommer nærme i et annet kjørefelt, og titt og ofte rykk og napp kjøring.

* Svingradiusen er overraskende stor, som natt og dag i forhold til Elroq for eksempel. Parkering tilsvarende vanskligere.

* Det virker som om det kan være utformingen av sidespeil som gjør at de veldig fort blir møkkete og gir svært dårlig sikt.

En del slike ting som jeg ikke merket meg under prøvekjøring hos forhandler.

Ja helst skulle man kunne hatt bilen en uke, eller en måned. Kan være ting som blir skikkelig irriterende over tid, som betyr mye for en person, men ikke for en annen.

Skodaen min (citigo) stopper lading når man låser opp bilen. Det er teit det!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, mandela said:

Og siden mye går med til versjonen med feltfølging og følge navigasjon, så vil den ikke bli bedre.
Det ser egentlig ut til å være en gjenganger i nyere biler.  Det irriterende er at det er stor forskjell mellom fabrikantene hvor gapene er, da bilen jeg kjører i dag har hverken mulighet til å justere farten ved nye skilt i kun ACC samt at det ikke er mulig å legge til noen % i farten(da bilen viser 1 feil per 15km/t, altså 6 feil i 90). 

Romvesenteknologi, og så ser du at den klarer ikke å sentrere korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...