Jump to content

del_diablo

Medlemmer
  • Content Count

    9356
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1762 :)

About del_diablo

  • Birthday 07/17/1992

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Joda, men før Tesla har jeg aldri sett noe annet enn prototyper, mopedbiler og Th!nk Nordic AS. Plutselig kommer det en bil fra et selskap ut på markedet med en 400km rekkevidde, ladenettverk. Og plutselig får vi Nissan Leaf på markedet 3 år senere. Underlig det der. Veldig veldig underlig
  2. Nja, realiteten er nå litt mer nyansert. Utflagging av industri leder til at man har mindre muligheter for å overprodusere for å konsumere overskuddstrøm. Over oppgraderinger i teknologien gjør at kraftverk dimensjont for å akkurat gå i mål har allerede vært igjennom en oppgradering eller to sidne da. Men vi er en i sær og unik situasjon hvor Covid19 har ledet til massiv reduksjon i bruket av strøm, noe som også påvirker eksportprisen til kontinent dobbelt.
  3. Er ikke diesel som backupaggregat standard i dag? Sykehus, mobilmaster, og gudene hvet hva? Så det blir vel ikke noe nytt om backupaggregaten til brannbil plutselig følger standarden.
  4. Godt mulig. Men unnskyldningen går litt bort når muren faller, USSR kollapser, og NATO faller på aktivitetsnivå i snart 3 tiår. Kombinasjonen av disse faktorene har gjordt at Kjeller har blitt eksponert for nemd, forskning og andre eksterne faktorer, og de har funnet mye snuffs og juks. Det er rett i det du sier, og Kjeller blir vel bare et tilfelle hvor hemmelighetskremeriene går bort.
  5. Fullstendig mulig. Men det blir et tankekors når du ikke betaler for kilowatten, mens man krangler over subsidier og byråkrati.
  6. Det går vel mer på realitetene rundt prisene av drivstoffet. Ser mange av illustrasjonene på elbilstrømmen skal ligge på en plass mellom 2-5kr per "liter", sammenlignet med prisen på både drivstoff og diesel. Det skal nå sies at en del av prisen er avgifter, men det blir da underlig at landstrøm skal være dyrere enn en dyrere energikilde. Så da blir det noe som skurrer. Forbruksdiesel er subsidiert med avgiftsfritak, men det er fortsatt noe som skurrer når gapet er såpass stort.
  7. "Gravemaskinene har totalt spart over 372.000 kroner i energikostnader" Jaja, det er nå positivt. 372.000kr som ikke går med til diesel blir det nå penger av. Blir vel noen videre besparelser pga mangelen på aggregator på innsiden av maskineriet. Men ser i rapporten at de har vel jukset litt med klimaanleggg og isolasjon når de bygde dem.
  8. Er salt virkelig tett nok til å holde på Atomnummer nr 1? Hele poenget med gruver virker som at det er akkseptabelt vis en tunnel eller to går i lufta, ikke at de er gode lagringsmedium for Hydrogen.
  9. "Problemet" er at samfunnsnytte er en ting. Så vis man subsidierer industri, får du jobber i industrien, som leder til flere arbeidsplasser rundt industrien. Hele poenget er at man kan få flere jobber mot litt subsidier, og gjerne industrijobber. Dog, hva gjør man vis foredlingsindustrien flagger ut til land med dyrere strøm?
  10. Hadde vært enig om toget gikk på stylter. Men normen per i dag er at trasen er i en skråning gjerne med vei over som rassikring. Eller i en dolp eller juv. Tror største argumentet for stilter for turisttog, blir at du får enda mer utsikt, selv om det blir mye av det samme med de store vollene som brukes i dag.
  11. ? Breivik kommer ikke ut etter de 21 år, med mindre dagens sosiale elite er fordrevet til den tid. ABB er dømt til "lovens strengeste straff", men pga sikrings prinnsippet vil han bli sittende mye lengre enn som så.
  12. Rting har 2 greie videoer om temaet. Det har et eller annet med øye oppfatter blinking på en helt annen måte enn statiske oppdateringer. Ved statiske oppdateringer setter øye inn en mellomgang mellom bevegelse. Så ved å sette inn et sort bilde mellom bildene, øker klarhetenen på all bevegelse. Dog den blir ikke perfekt.
  13. Jeg er ikke enig. Og det handler om noe så enkelt som at "internasjonal politiker" betyr å være passiv mens penger øses ut fra landet, gjerne for symbolpolitikk. Problemet med Trump som President er ikke at han bryter den bilatertale internasjonale linjen, men at bruddene blir ikke fulgt opp. Et mer nylig eksempel er at Trump vil kutte subsidiene til WHO pga åpenlys favoritisme til Kina, til tross for at Kina ikke subsidierer WHO allverden. Trump har en gylden mulighet til å få et internasjonalt organ etterforsket for korrupsjon, men velger i stede å kutte pengestøtten da de krever mindre innsats. I stede ser man mye av "Å kutte støtten til WHO er dumt" i media, i stede for de realpolitiske grunnlaget for å fortsatt støtte er enda dummere. Det er et fotskudd å ikke gi Donald legitim kritikk for sine politiske svakheter, i stede for å rope "ulv ulv ulv" mens han ukentlig kommer i mediabildet for salattråkking. Donald går for lette løsninger som ofte leder til at han får raske "seiere", mens svakhetene med avgjørelse blir ikke fulgt opp. Noe som antagligvis kommer til å være grunnen til at han stikker av med 4 år til som president. Mediabildet for Amerikanerne er rett og slett ikke modent nok til å gjøre annet enn baugskudd.
  14. Bortsett fra at Donald tramper hardt i salaten, så gjør han nå ikke allverden som president. Dog, salattramping gjør at han har ikke forlatt mediabildet siden 2016. Å komme seg ut av Parisavtalen er vel det mest fornuftige han har gjordt som President. En av grunnene til at det er fornuftig er at det bryter den etablerte tverrpolitiske enigheten om internasjonal diplomati, samt at USA fikk lite "bang for the buck" for å delta i noe som ikke fungerer mot Kina eller India. Handelskrigen er også fornuftig. Muren er relativt fornuftig, selv om det er en lavthengende symbolfrukt. NATOkommenterene har ledet til fornuftige ting. Ellers så følger han sånn nogenlundig den Republikanske linjen med å bygge ned staten, og har ikke klart å angrepet korrupsjonen på Delstatsnivå som truer budsjettet på en lengre tidshorisont.
×
×
  • Create New...