Jump to content

del_diablo

Medlemmer
  • Content Count

    9282
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1738 :)

About del_diablo

  • Birthday 07/17/1992

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så EREX er rett og slett regenerative bremsing, og man regner strømforbruk mot det som regeneres tilbake til strømnettet som bonus? Jaja, spennende.
  2. Lærlingordningen er og forblir jævelsk god. Det er egentlig merkelig at f.eks skolesystemet ikke selger det hardere til elevene som har valget. Kan virkelig ikke huske at de presenter 4 år med feltets nyeste erfaring som salgsargument for de forskjellige yrkesfag linjene, til de søkendes CV.
  3. Ser ingen grunn til at Demokratene skal klare å kjøre en folkelig kampanje bak en god kandidat. De kjører nok på med en ny neurotisk og snever kampanje i 2020, igjen. Nesten garantert med en tvilsom kandidat ala Clinton, igjen. Og vis det blir 4 nye år med hylekor, så kanskje det blir republikansk i 2024. Så for Trump er det nok bare å fortsette videre: Ikke følg den etablerte tverrpolitiske linjen, ha et folkelig appel, smil til kameraet, og håp på at økonomien ikke krasjer.
  4. Vi har også arbeidspraksis. I de tilfeller hvor premissene er feil utført, er det i praksis slavearbeid.
  5. De er vel for dørlister og vinduer? Så: Er vel for tykke. Og det blir vel noe herk å installere. Ser også ut i fra googling at vibrasjonsmatter er vanskelig å få tak i, i hvertfall på nett. Ser f.eks https://www.clasohlson.com/no/Vibrasjonsdempere/p/Pr309687000 , men det blir samme problemet: Du må kutte opp og lime dem, som ikke akkurat blir godjobber pluss ventetid på herding. Og de er nok for tykke. Dog, det aller aller enkleste blir nok å finne rett størrelse på gummi oringer. F.eks https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/festeelementer/o-ringer/ Men som sedsberg og FranZe sier, ferdigprofilertte hele rammesett er en del bedre.
  6. Vis du får tak et kabinett med 2x 200mm vifter i front, og kjører bitumen/Lyddempingsplate i veggene blir det ikke mye bedre. Bare husk at det blir litt som med bil: Jo mer du støyisolerer, jo mere svakere lyder hører du. Kommer du helt i bunn kommer du til å høre coil whine vis det er stille nok. Dog, det er virkelig verdt det av svak lyd fra høytalerne/huset overdøver kabinett helt.
  7. Er det ikke vanlig med garasje som integrert del av huset? Dog, det blir alltids noe annet når man lader 100kw/h med batterier.
  8. Samtidlig har vel ikke 'Politikken' hatt noen formening om f.eks Peak Oil. Vi er nå vel egenetlig fortsatt på samme stadie som på 60-tallet i forhold til hvor avhengig av oljen all vår infastruktur er. For å være helt ærlig tror jeg best analogen til "olje" jeg har lest om blir Frank Herberts 'Dune'. Menneskeheten i Dune har klart å sentralisere et interstellart imperie rundt et psykidelisk livsforlengende kanelluktende krydder(Melange), hvor mer eller mindre man har klart å "put all eggs in one basket". Mens i RL så er det vel fortsatt sånn at oljen er flaskehalsen i dagens samfunn. Oljen blir nå brukt for å få opp råstoffene, og råstoffene driver industrien. Industrien driver foredling som tillater at landbruket ikke krever 80-90% av befolkningen i sysselsetting for å fungere. Og siden det er ganske få hender som dyrker maten, blir det moderne urbane samfunn mulig. Samtidlig er den globale geopolitiske situasjonen kun mulig pga oljen, hvor du har hele valuter som har sin verdi låst mot prisen av oljefat. Jeg er ganske enig meg deg at hele saken er et hylekor hvor media ikke viser moderasjon eller nok rasjonaliteten til å dekke saken annet på ren tabloid måte, men Tunberg baserer sin viten på godt grunnlag.
  9. Vet ikke om ladehybrider blir noe ineffektive. Noe får man nå igjen for teknologien: 1. Noe av starttapet blir borte. 2. Effektivitetstapet som ville vært førstegir. 3. Og effektstapet fra 0 til hvor nå enn elmotoren slutter å være effektiv. 4. Regenerative bremser 5. Interiør og AC drives direkte fra et stort batteri i stede for 60-90% tap direkte fra motoren
  10. Ser på bildene at dere har brukt samme blad på samme type tester på alle maskinene? Eller er det brukt medfølgende universalblad til alt? Artikkelen spesifiserer ikke.
  11. Og det som blir så fantastisk er hvor mostanden mot bompengene hevner opp: De sentrale urbane strøk, hvor man ofte får ring 1, 2, 3 og kanskje 4. Og gjerne elendig satt opp, så man segregerer eksisterende byer inn i bydeler. Til syvende og sist startet vel bompengeopprrøret i Bergen, hvor dens oppsluttning utenfor Bergen er lokale forhold og panikk i de etablerte partienes valglinjer og løfter.
  12. Vet ikke om jeg blir helt enig. I mitt hode så blir 3-4 ganger kostpris noe som begynner å utveie driftskostadene. Kanskje ikke på et kort tidsspektiv på året, men for sin levetid er det en helt annen sak. Dog, jeg ser poenget: Det er ingen garanti at man får nok Tesla etter veien til å få nok volume til at det blir lønnsomt.
  13. ? Vis strøm koster 4kr for tilsvarende bensinliter, og du selger den for mer enn 4 kroner tjener du vel penger. Reele priser er vel kr. 1.70 per kWh for Tesla sin Superlader, mens strømprisen reelt er 2-3 ganger billigere. Så inntekskilde blir det nok. Og jeg ser ikke noe argument som bestrider dette. Dog, poenget ditt har et eller annet å gjøre med at vis man ikke tilbyr ladere så får man ikke solgt bilene da de ikke kan brukes til annet enn lokal pendling til og fra jobb. Det er et gyldig poeng, og det er grunnen til at Tesla ikke kom dødfødt til markedet. Så ja: Det er en utgift å bygge ut, så man faktisk får solgt bilene. Men Nei: Man tjener faktisk penger på disse ladestasjonene.
  14. Spørs nå hva de forsket på. Med de helvetes touchtelefonene må man ofte fysisk se og ta på displayet for å f.eks ta imot samtaler. I prinnsippet livsfarlig. Har du gode høyttalere/mikrofon er det nok bergbart å få den til kneet og bruke telefonens handsfreemodus, men igjen krever det at du ser bort fra veien mens du knoter med 1-2 hender. Samtidlig kan du komme langt med å planlegge kjøring så de ikke girer som en idiot med en arm i en sving mens du prøver å styre rattet med oversiden av lårskinka. Kan se for meg at å tekste med mobiltastatur er ikke så ille, men touch er noe helt annet siden manglende fysisk feedback igjen leder til at du må se og korrigere alt du taster in. Dog, eneste jeg kan konkludere er at å kjøre i grei krusfart med en hånd er helt greit. Knote/se på telefonen er noe helt annet, og vil lede til ulykker vis man lar blikket komme dit henn til feil tidspunkt.
×
×
  • Create New...