Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

Høyre foran må da være det verste stedet.

I noen land er det ikke lov til å parkere langs veien med førersiden mot veikanten, altså mot kjøreretningen. Da blir det slitsomt om man har ladeporten kun på førersiden og skal lade i gata.

Skrevet
8 hours ago, Hanhijnn said:

Høyre foran er andrevalget etter venstre bak. Så unngår man at bilen trenger TO plasser på hurtigladestasjonen. Den bare kjører med snuten inn mot lader i stedet for å rygge inn.

Hvis hurtigladeren er så tullete at man ikke kan bruke den uten å ha ladeporten en spesifikk plass bør man bare velge en mindre tøvete lader. Dette har aldri vært noe problem for min del.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Jalla21 said:

Det gir vel absolutt ingen mening at en høytaler med 2 ledninger skal kunne skape slike problemer uansett om den er kortsluttet, delvis kortsluttet eller helt uten kontakt. Det er gode grunner til å spørre seg om nivået både hos Motor og Huse.

Særlig siden en høyttaler er ganske nær en kortslutning også når den fungerer normalt.

Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Hvorfor trenger du 2 plasser? De fleste ladere jeg ser har ingen slike utfordringer..Er vel KUN Tesla som har utfordringer.

Hjemme derimot blir det ofte problemer med 2 biler i garasjen om ladeboksene står feil..Derfor jeg hadde ønsket en standard. 

Flust av biler som har ladeporten plassert slik at man på Tesla SuC V2 og V3, mens på V4 er det ingen slik utfordring. Dog er nok problemet størst ved hjemmelading og veldig trang garasje, og der er jeg helt enig i at venstre bak er den optimale plasseringen, siden man uansett må ha plass nok til å åpne førerdøren!

Duriello skrev (3 timer siden):

Lite å spare der, når du etterhvert må kreve tilbakelevering av forhandler/leverandør pga slike problemer med fukt og akselerasjon! ;)

frohmage skrev (3 timer siden):

I noen land er det ikke lov til å parkere langs veien med førersiden mot veikanten, altså mot kjøreretningen. Da blir det slitsomt om man har ladeporten kun på førersiden og skal lade i gata.

Det er faktisk ikke så veldig stort problem, for man må uansett inn førerdøren når man skal parkere eller dra igjen. Men ser selvsagt at man ønsker seg minst mulig oppholdstid mellom bilen og øvrig trafikk.

sverreb skrev (2 timer siden):

Hvis hurtigladeren er så tullete at man ikke kan bruke den uten å ha ladeporten en spesifikk plass bør man bare velge en mindre tøvete lader. Dette har aldri vært noe problem for min del.

Er stort sett på Tesla V2 og V3-ladere der kabelen er så kort at dette blir et problem, som jeg nevner i svare til den første jeg siterte i dette innlegget.

Men plassering av ladeport i forhold til parkering i veldig trang garasje, er et problem flere vil kunne komme borti, så derfor er det eneste fornuftige plasseringen av ladeporten.

Og hva som en enkelt bruker ikke kommer ut for, fordi man ikke har slik trang garasje eller parkeringsplass, bør ikke styre valget når det tross alt er flere som vil oppleve problemer med dette, for eksempel alle naboene jeg hadde i et boretslag jeg bodde i før.

Der var det 5-6 hus med opp til fire leiligheter i rekke per hus, og ALLE hadde så trang garasje, at de ville fått problemer om de skulle montert ladere på sin plass.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Lite å spare der, når du etterhvert må kreve tilbakelevering av forhandler/leverandør pga slike problemer med fukt og akselerasjon! ;)

Derfor det var litt morsomt at elbil24 postet den idag. 👍😃

• Hjerte 1
Skrevet
10 minutes ago, kremt said:

Enda mer pling-plong i nye biler

Nye biler plinger og plonger konstant, man blir gal av dette. God grunn til å kjøpe en eldre og mekanisk bil. 

"Hacke" dingser kommer til å bli veldig populært fremover.

De man får kjøpt til Tesla som deaktiverer fartsgrensepling selger som bare det. Folk betaler gjerne par tusenlapper for å få det bort.

Skrevet
kremt skrev (11 minutter siden):

Enda mer pling-plong i nye biler

Nye biler plinger og plonger konstant, man blir gal av dette. God grunn til å kjøpe en eldre og mekanisk bil. 

De fleste biler som leveres nå har det allerede. Heldigvis kan man skru det av - men prosessen for å skru det av er dessverre litt kronglete på en del biler..De fleste som tester biler har forøvrig enten ikke peiling eller er i stand til å sette opp snarveier eller makroer som skal til for å fjerne alt dette pling plong greiene. 

Skrevet (endret)
Complexity skrev (12 timer siden):

Hadde litt trua på at Mercedes GLC skulle være en råere bil enn BMW Ix3, men ble litt skuffa av denne testen..

Jeg tenkte at DERSOM en av disse 3 : Volvo Ex60, BMW ix3 eller Mercedes GLC ,virkelig leverte og fremstod som "veldig mye bil for pengene" så reiser jeg bort til en forhandler og skriver under en kjøpekontrakt på dagen!

IX3 feiler med hardplast og billig følelse sett opp mot pris. Hjulstøyen er verre enn flere andre biler flere hundre tusen billigere (f.eks xpeng G6). Denne ligger høyest på min liste så langt, men den leverer ikke bra nok på pris sett opp mot "premium" følelsen man får av å kjøre den

Volvo EX60 - de bare MÅTTE finne opp hjulet på nytt med nye håndtak - jeg vil ha vanlige håndtak

Mercedes GLC - se testen over. (Feiler på flere områder - håndtaket er ett)

Jeg må si alle disse 3 premium merkene ikke helt klarer å levere opp mot hva f.eks kina merkene leverer til en lavere pris. Det synes jeg er trist. Mulig det er like greit å vente på Sodium batteriebilene - da slipper vi i alle fall å tenke på redusert rekkevidde på vinter..Noen vil vel levere allerede dette året. CATL har jo startet produksjonen.

Endret av obygda
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (38 minutter siden):

"Hacke" dingser kommer til å bli veldig populært fremover.

De man får kjøpt til Tesla som deaktiverer fartsgrensepling selger som bare det. Folk betaler gjerne par tusenlapper for å få det bort.

Jeg ser det blir stadig mer plagsomt (plong) å eie ny bil og stadig dyrere. Alt fra ekstra tusenlapper for å deaktivere uønskede påtvungen funksjonalitet til abonnementer for å bruke bilens funksjoner. Som om det ikke var dyrt nok fra før med verditap. Dette føyer seg bare inn i rekka over grunner til å fortsette å kjøre halvgammel bil.

Skrevet
Complexity skrev (14 timer siden):

Hadde litt trua på at Mercedes GLC skulle være en råere bil enn BMW Ix3, men ble litt skuffa av denne testen..

Akkurat han testeren der i Elbilforeningen har jeg NULL tillitt til! Han er ekstremt inkonsistent på hvordan og hva han vurderer, han har smak som en 19 år gammel gamer, og han kan ofte svært lite om bilene han tester.

Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (8 minutter siden):

Akkurat han testeren der i Elbilforeningen har jeg NULL tillitt til! Han er ekstremt inkonsistent på hvordan og hva han vurderer, han har smak som en 19 år gammel gamer, og han kan ofte svært lite om bilene han tester.

Foretrekker ham for da får jeg en klar indikasjon på hvor trange bilene er for meg. (Hvorfor er alle andre testere "dverger"?) Liten vits i å i det hele tatt booke prøvekjøring av noe som er den beste bilen noensinne, om man ikke får plass. 🙂

Men han er helt klart litt "all over the place" når det kommer til hva som er bra og ikke. 👍😄

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Burde se flere reviews av flere forskjellige uansett. Han fyren i Carwow har og spesielle meninger innimellom som jeg ikke er enig i. Og virker innimellom som han bare har sett bilen 10 minutter før de starter å filme.

Men jeg ser mye på videoene til Elbilforeningen siden de ikke har reklame. Stor kudos til dem for det (for oss gjerrigknarker som ikke betaler for youtube Premium).

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men jeg ser mye på videoene til Elbilforeningen siden de ikke har reklame. Stor kudos til dem for det (for oss gjerrigknarker som ikke betaler for youtube Premium).

Nå er jo videoene i seg selv, reklame for Elbilforeningen! 😉

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Nå er jo videoene i seg selv, reklame for Elbilforeningen! 😉

Ser ikke helt poenget med egen elbil forening heller. Å kjøre elbil i dag er som å kjøre besinbil.

Ellers så er jeg ikke uenig med kritikken av en del av testerne. Mye faktafeil i carwow videoen. Tror nesten alt var galt. Rekkevidde test, lastevolum, motor effekt osv osv var mangelfulle.

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Haha ja men spoler bare over når de begynner å snakke om sånt. 

Liker videoene selv, og delvis pga mangel på annen reklame, selv om jeg grøsser når de promoterer ladebrikken sin.

Så får man vurdere testene opp mot andre, for av og til føler jeg de mangler litt, så som fokus på nyttelast!

Skrevet
3 minutes ago, Trestein said:

Mye faktafeil i carwow videoen

Det meste av slike videoer er jo ingenting annet enn betalt reklame.

Faktiske tester blir sjeldnere og sjeldnere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...