Mekaniske bremser har sine problemer de har prøvd å komme rundt ved å bruke redundante løsninger som at de har 2 separate hydrauliske kretser til bremsene dersom noe skulle feile med den den ene. Man har og 4 separate bremser på bilen, så om en disk eller kaliper skulle feile så har en 3 i reserve, at alle 4 feiler samtidig er heller lite sansynlig. Om en bryter en drivaksling så vil ikke hjulet låse seg, koblingen mellom motor og hjul vil bli brutt og ved en situasjon hvor en kun har motorbrems så vil en effektivt miste all bremse effekt på den akslingen gitt at en har en åpen differensial som de fleste biler har. Vedrørende når en brenner en motor så betyr det ikke at hjulene vil låse seg såvidt jeg forstår da må lageret ryke isåtilfelle, selv om jeg ikke skal være påståelig da min erfaring med elektromotorer begrenser seg til industrielle AC induksjonsmotorer som roterer ganske greit rundt selv om spolene er brente.
Men om en har en motor perr hjul kan det i større grad være mer overkommelig å ha en løsning hvor en liter 100% på motorbrems, men det er jo naturlig nok ekstremt fordyrende, og sålangt forbehold hyperbiler som Rimac Nevara som aktivt bruker det til torque vectoring for å gjøre bilen så kjapp som mulig rundt en bane.
Men ja det er mulig løse motorbremsing på en måte som har samme redundans som de gode gamle mekaniske bremsene, men det vil være ekstremt fordyrende.