Jump to content

Snowleopard

Medlemmer
  • Content Count

    2976
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3286 :)

About Snowleopard

  • Birthday 06/04/1970

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

9875 profile views
  1. Skremmende at FBI bare kan ta seg inn slik. Vi vet jo ikke hva slags andre "motivasjonsfaktorer" de har for denne operasjonen. Her burde heller Microsoft pålegges å patche, slik at det ikke blir store spørsmål om interessekonflikter.
  2. Husk at bilen din viser feil fart. Når du tror du kjører i 30, er du kanskje i 27 km/h, som enkelte elsykler klarer på flat vei med det 10 % avviket som tillates. 25 km/t + 2,5 km/t gir 27,5 km/t faktisk fart. Og er du greit trent, så klarer man raskere enn dette selv om sykkelen ikke hjelper på. De har ofte bare bruk for/ønske om hjelp i oppoverbakkene.
  3. Er ikke bare "tante Turid" som kjøper elsykler, det er for alle og enhver. Faktisk de man sjeldnest ser på elsykler, er "Tour de France"-spirene, eller de som velger elsykkel av disse, velger selv å skille mer mellom trening og transport-sykling. Men folk gasser på nedover likevel. De som likevel synes det går for fort, begrenser seg jo uansett, noe som faktisk er et godt argument for at man kan tillatte noe høyere hastigheter. Folk velger det de er komfortabel med, fremfor å skulle hente ut maks fart der man kan. Tror og dette i all hovedsak vil gjelde på gang og sykkelstier. Når farten går opp, så vil flere skjønne og ha respekt for at man ikke gjør dette mellom gående, men trekker seg vekk herfra. Og da vil de som vil sykle raskere, gjøre dette på rene sykkelveier, sykkelfelt og i veibanen. Men siden det blir mindre jojokjøring, tror jeg og at samspillet mellom syklister og bilister vil bedre seg. Når syklistene klarer å holde farta også når det går litt oppover, så blir det ikke sånn iritasjon over å bli forbikjørt i ene omgangen, for så å ta igjen syklisten straks det blir motbakke.
  4. Orket ikke ta for hardt i, men om du kan dette, hvorfor stiller du spørsmålstegn ved det? Og hvordan er tyngdeforskyvningen i en oppoverbakke? Klar over at det er lite forskjeller på flatmark, men en viss forskjell er det likevel. Har forøvrig kjørt bil i over 30 år, endel av denne tiden i Nord-Norge og på tildels dårlig brøytede snø og iskledde veier (og alt i mellom), så godt vant med vanskelige kjøreforhold. Og jeg er relativt kjent med når FWD kom for massene, og fordeler vs ulemper med de forskjellige valgene på FWD, RWD og AWD. Selv foretrekker jeg bakhjulstrekk til vanlig, men selvsagt, der FWD er best i forhold til RWD, så merker man problemene. Men ofte er det mulig å være i forkant, for å redusere problemet.
  5. Men det er ikke problematisk da, at man suser raskt i 50-80 km/t i nedoverbakker? Det er dette misforholdet jeg mener blir feil. Tror mange hadde levd godt med at syklene får større fart i utgangspunktet, men samtidig sperre på 50 eller 60 km/t i nedoverbakker, der de nå holder den farta man klarer å trø med, i tillegg til hva egen og sykkelens vekt gir mulighet for. Man skal uansett ikke sykle så raskt på gang og sykkelstier, kun på rene sykkelveier og sykkelfelt, og i veibanen. Gangveier og gang og sykkelveier er først og fremst for gående, og man må ta hensyn til disse. Det er allerede uforenlig med å sykle i 25 km/t, så det endrer ikke praksisen. Om noe, heller i positiv forstand, da man skiller enklere mellom gangfart+ og sykkelfart, når ressursene er tilstede. En moped kan heller ikke kjøre på mange skogsveier, som begrenser bruken for mye. Derfor bør såpass med fart (50-70 km/t) forbeholdes faktiske mopeder.
  6. Jeg er uenig i at 35 km/t er spesielt fort. Nedover klarer man uansett dobbelt fart uten problemer, men det er bortover veien og oppover man ønsker å kjøre i grei hastighet, gjerne uten å pumpe hardt som en greit trent syklist. Man vil frem og ankomme uten å være svett, og elektrisk sykkel er et greit alternativ, som dessverre er for begrenset i forhold til det mange selv oppfatter som trygg og grei hastighet. Med mindre man er helt fersk syklist, gjerne unger som ikke er blitt vant med sykkelen allerede, men det tar ikke lang tid før de fleste tråkker raskere for egen maskin. Så dette er hastigheter som er greie å håndtere for de fleste, og de som synes det går for fort, kjører selv roligere. Og en bieffekt er at man man får mindre sinte bilister rundt seg om man klarer å holde farta litt også når det blir motbakker. Selv flytter jeg meg gjerne over til gangvei/gang og sykkelsti når det blir tyngre oppoverbakker, men beveger meg rask over til gata igjen når farten går opp, med mindre gang og sykkelveien er ledig. Moped og scooter er veldig fine alternativer i byen, også for voksne. Og et greit alternativ for de som ikke vil ha en stor og tung MC. Lett MC er dog alternativet for de som trenger å kjøre lengre avstander, og gjerne mellom byer. Og igjen, oppkjøring og opplæring er langt bedre nå, så jeg mener de som tar lett MC fort kunne fått kjøpt og kjørt sykler opp til 200-250 CCM, men som er begrenset til 120/130 km/t. Da kan man og følge trafikken på motorveier. De fleste nye mopedistene kjører uansett med både hjelm, hansker, MC-jakke og MC-bukse, kanskje med unntak av de som sitter skjermet bak en scooter. Dette blir de minimum oppfordret til på undervisningen til mopedførerbeviset, så når praksisen skal ta til, så er det standardutstyr. de låner eller skaffer seg selv. Og dermed har mange kjøpt dette før de kjøper mopeden, eller de blir sterkt oppmuntret til å kjøpe slikt, både av foreldre og forhandlerne. At det er noen som likevel legger utstyret igjen hjemme, vil jeg tro er unntaket.
  7. Joda, er selv elsyklist og elbilist, med MC-lappen og interesse. Ser gjerne at grensen flyttes til 35 km/t for elsykler, og minst 70 men helst 90 km/t for for mopeder siden de allerede har god kjøreopplæring. Det var noe annet når mopeder ikke krevde "lappen", og man kunne kjøre i 50 km/t, men nå får de ikke gå høyere enn 45 km/t, som er for lavt.
  8. Straks den går i over 25 km/t, så blir det en elektrisk moped, må ha skilter og forsikring, og må kjøre i veibanen med andre kjøretøy som kreves registrert og forsikret. Da har man som biler og motorsykler og andre mopeder, intet å gjøre på gangvei, gang og sykkelvei, sykkelvei eller i et sykkelfelt å gjøre.
  9. Vel, min Kona spinner alt for lett. Noe skylder jeg på Nexan-dekkene for, men tror det meste ligger i nettopp denne vektforskyvningen som gjør at den blir lettere i front, og da spinner den fortere enn om den hadde hatt bakhjulsdrift. Motoren er jo allerede ganske kraftig for en slik liten bil. Og selv når man ikke skal raskt opp i fart på sommerføre, er jeg ganske overbevisst om at dette og gjør seg utslag på vinteren, spesielt i bakker. Dette burde være velkjent, men mer nær 50/50 vektfordeling, så vil vektforskyvningen endre dette fort til 40/60 eller noe i den leia, og da gir bakhjulsdrift langt mere mening. Forhjulsdrift var en fordel når motoren likevel var fremtung, og man slapp å bygge drift til bakhjulene, noe som gjorde bilen mindre komplisert. Nå kan man uansett bygge motoren rundt bakakselen, og frigjøre plass fremme, uten å stjele så veldig mye, om noe, av bagasjeplassen bake. Men svaret under fra Sverre har du jo allerede fått:
  10. Prinsippet er at man ikke har lov til å presse en myk trafikant ut i veibanen, som er resultatet om man parkerer eller stopper der. På samme måte som at du ikke skal parkere på fortauet, der f.eks. blinde kan befinne seg, så er det gjort like ulovlig å parkere eller stoppe i markert sykkelfelt. "Vi" bilister gjør av og til mange dumme ting, som å stoppe midt i et kryss eller en sving, og tenker ikke på om vi er synlige for de som har retten til den delen av gata. Ei heller er vi så flinke å se oss for når vi åpner døra. Det er mang en syklist som har krasjet rett i en bildør som åpnes uforvarende, nettopp pga dårskap. fra dumme bilister og/eller passasjerer. Det er derfor mindre farefullt om man er nødt til å stoppe i veibanen, trukket mot sykkelveien eller fortauet, slik at andre bilister må svinge over i motsatt felt. Og som bilist, har du heller ikke kontroll på hvor mange syklister eller gående du sperrer for om du parkerer i sykkelvei eller på fortauet. Men arrogansen i å ikke ville innse dette, og hvilken fare man utsetter andre for, kan jo få en til å lure om du noen gang har prøvd å være den myke trafikanten i en travel byvei, som for eksempel ring 2 forbi Majorstua eller Carl Berner er midt i rushen. Bilene kommer fort, og viljen til å ta hensyn til myke trafikanter som blir tvunget ut i veibanen, blir ikke større for å si det sånn. Tvert i mot. Irriterer man seg fort for en syklist som kjører lovlig i veibanen, så irriterer man seg mange ganger mer for de som legger seg midt i veibanen når de hindres i å bruke sykkelfeltet. Selv om man burde se hvorfor de gjør det akkurat der.
  11. Ingen som sier dette skal erstattes av solcelle-paneler alene. Det er ment å komme som et bidrag, men hvor stort bidrag, kommer selvsagt an på hvor effektivt dette blir. Om man klarer å gjøre det så effektivt at det kan erstatte kulldrift alene, gitt at høy nok oppetid, så er det selvsagt en bonus. Men uansett må man ha en backup-plan. Dessuten er energilagring fra produksjon om sommeren til bruk in mørketiden, noe som må spille på lag med solcelle-panelene og eventuelt andre typer energi-produksjon. Slik det ser ut, vil dette antageligvis komplementeres med bl.a. landstrøm via plattformer i havområdene mot Finnmark. Men som sagt, før man avgjør hva det skal satses på, så må man forske på alternativene. Og her er både olje, naturgass og hydrogen noe som nevnes, men der olje er det minst ettertraktede alternativet, etterfulgt av karbonbasert gass, da begge deler har utslipp man helst vil unngå.
  12. Nå stoler ikke jeg veldig på Polestar sine oppgitte rekkevidde-tall, da de hittil har visst seg å være alt for optimistiske oi forhold til det man IRL klarer å oppnå. Gjenstår selvsagt å se hva den siste oppdateringen fører til, men inntil videre velger jeg å være skeptisk. Dog, når man velger å lage en single-motor-versjon, så blir det helt feil å gjøre den fremhjulsdrevet. Her er det bakhjulsdrift som viser seg mest fornuftig på elbiler. Prisforskjellen mellom LR SE (single Engine) og DE (Double Engine) kunne selvsagt vært større, men det viktigste for mange er nok hva det betyr for evnen/godkjenningen til å dra tilhenger. Går antall kg slepekapasitet mye ned, så frister selvsagt DE mer, men er forskjellen mindre, så vil nok dette ha lite å si. Da vil nok flere kunne si at rekkevidde er viktigst. Ikke alle som kjører slik at AWD er prekært, men rekkevidde er gull. Spesielt dersom WLTP-tallene er like optimistiske som de hittil har vist seg å være. Men om det fremdeles viser seg å være skrytetall, så bør prisen endel mer ned. Men sett bort fra dette, så er resten av pakken fristende. Men med gjeldende rekkevidde, må prisen ned i forhold til konkurrentene, for konkurransen allerede har blitt endel skarpere, og flere tøffe konkurrenter er rett rundt hjørnet.
  13. Synes kommentarene som har kommet hittil, bommer fullstendig på hva som ble testet, og altså var målet med prosjektet//studiet/forsøket. Her ville man altså teste hvordan solcelle-panelene best ble plassert for høyest mulig produksjon, og som de og skriver, hvordan snø og vind kompliserer dette. Det er ikke et forsøk på hvordan man best lagrer energien, eller hvor mye paneler man må ha for å dekke behovet for Svalbard, eller en husholdning. Ei heller er det en sammenligning med andre energiformer, men spesifikt på solcellepaneler og utformingen av et optimalt anlegg. Slikt er noe man kan finne ut i andre prosjekter/studier, eller beregne ut fra de foreløpige funnene, men er heller ikke direkte relatert, da man sikkert må gjøre flere studier før man kommer frem til et endelig resultat.
  14. Tenker det er data hentet på alminnelig måte fra "Universitas Gataensis"... 🙃
×
×
  • Create New...