Gå til innhold

Snowleopard

Medlemmer
  • Innlegg

    6 281
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Snowleopard vant dagen sist 16. februar 2022

Snowleopard hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Snowleopard

  • Bursdag 04. juni 1970

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

13 952 profilvisninger

Snowleopard sine prestasjoner

7,9k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Er vel forskjell på boligfelt og byggefelt, uten at jeg vet om @bshagen tenkte på dette. Vil tro byggefelt i hovedsak er lite opplyst utenom selve tomten/tomtene, og gatene mellom er ganske mørke. Boligfelt derimot, har gjerne gatelys som er tent på kvelden/natta, i tillegg til lyset som kommer fra eiendommene.
  2. Må sies at undersøkelser, riktignok basert på amerikanske forhold, faktisk viser at både antallet ulykker, type skader og alvorlighetsgrad, er større enn med mindre biler. Dette er i kombinasjon med større blindsoner og at treffpunkt faktisk tilsier langt større grad av hodeskader og andre mer alvorlige skader fordi treffstedet kommer ut værre for myke trafikanter, og at med mindre biler vil man i større grad få dempet skadeomfang av at noe energi blir brukt opp på at kroppen lander på panser og ruller over bil eller til side, fremfor å bli dunket rett i asfalten. Siden vi i Europa har generelt fysisk mindre SUVer og Pickuper, vil nok dette ikke slå like godt ut i statistikkene, som i USA f.eks. der F-150 ikke er anssett som en stor pick-up...
  3. Absolutt. Er jo en gjenganger at nyttelasten er oppgitt basert på bilens tørrvekt. Når da olje, drivstoff og ikke minst de forskjellige vanntankene fylles opp, så er man farlig nær å ha brukt opp all nyttelast. Når man så plusser på med diverse ekstrautstyr, markise med sider og front, med vinduer og dører, og alt annet som endel velger å dra med seg, så er man plutselig godt over...
  4. Dette er forslag fra EU/Europeisk side, og regler som pga EØS-avtalen vil bli ntatt inn fordi de er "EØS-relevante". Å snakke om antall slike kjøretøy i Norge per nå, er altså en avsporing av debatten. Det som jeg prøver å peke på, er at det er et økende problem i EU at endel folk velger SUVer og Pickuper etter amerikansk størrelse, da veiene i Europa ikke egentlig er bygget for disse. Forsåvidt det samme med endel hyperbiler og supersprtsbiler, som har et utslipp som tilsvarer samlet utslipp for flere biler. Se bare på en MB av AMG-utvalget, og sammenlign med en normalmotorisert Toyota Yaris. Er mange som reagerer på at vi skal elektrifisere bilparken for å kutte utslipp, samtidig som enkelte får lovlig fly rundt med slike kjøretøy som til sammenligning spyr ut avgasser i store mengder. Og for ikke å snakke, flyr rundt med privatfly, privat-helikopter eller gigantiske yachter. Hadde ikke folk kjøpt disse, og i større kvanta, så ville dette antageligvis ikke blitt en debatt.
  5. Dette er snakk om Europeiske regler, så hva man finner av slike på Finn.no, er relativt uinteressant. At disse bilene er svindyre å ta inn, gjør selvsagt at det finnes få av disse i Norge. Hvordan det ser ut i Europa ellers, vet jeg ikke selv om jeg vet de fleste foretrekker små biler. Men det det er jo EU/Europeerne som i første omgang har et veldig stort problem med dette, siden de forsøker å få strammet inn reglene her.
  6. Fullstendig klar over dette, men nå begynner vi jo å få inn noen F-150 Lightning, som ikke er så svær etter amerikansk standard, men er det etter Europeisk standard. Det kan jo ligger en slags "frykt" for at disse skal bli mer vanlig mer vanlig.
  7. Nå ble jo opprinnelig vektavgift fjernet, nettopp fordi bilimportørene hevdet med rette at man straffet inførsel av sikkerhetstiltak, da alt av dette normalt sett fører til at vekten økes. Alt ekstra sikkerhet, enten det er ekstra enheter eller forsterkninger i karosseri eller dører, medfører økt vekt. Dessverre så har sittende regjering ikke tatt innover seg dette, i jakten på å innføre avgifter. Vektavgiften skulle aldri kommet, og den bør av nevnte grunn fjernes igjen. Så kan man heller innføre flere klasser, der store tunge SUVer og Pickups får en høyere avgift, som er uavhengig av hvor høy eller lavt opp i vekt disse ligger, men hvor kriteriet er den fysiske størrelsen på kjøretøyet. Det største problemet med disse digre SUVene og Pickupene er ikke først og fremst vekten i seg selv, selv om det selvsagt ikke er gunstig. Nei, det er mere at de blir så høye at spesielt små mennesker (barn), men og voksne folk, dyr og annet, fortere havner i blindsonen til sjåfør og kjøretøy (ikke nok sensorer?), inkludert kameraer, ikke fanger opp når disse kommer nært inntil kjøretøyet. Enten fordi sjåføren ikke passer på å holde avstand og følge godt nok med, men og pga at man blir tatt igjen i områder hvor farten er lav og det er mange myke trafikanter som beveger seg i samme område, gjerne med mange kryssende veier i travle bygater eller i boligstrøk hvor man fort finner unger som ikke nødvendigvis tenker på at det finnes biler og sjåfører som kanskje ikke ser "deg" når det jages en fotball eller trillevogn i fart.
  8. Som det står i teksten, kan det hende nye førerkortregler gjør at vekten økes til 4250, som da vil teoretisk kunne gi 750 kg mere, selv om i praksis stopper nok produsenten dette på et noe lavere nivå. Men man kunne økt nyttelasten på denne, dersom man kunne ha brukt hovedbatteriet, fremfor å måtte dra med seg et ekstrabatteri, samt å kvitte seg med gassflaska til kokeapparatet ved å gå for induksjon. Sparer sikkert noen kilo kabel også, om man ikke trengte "egen kurs" fra ekstrabatteriet til alt som nå dette tilleggsbatteriet må dekke. Det er sikkert endel vekt å spare på en lettere men mer effektiv motor, og batterier med høyere energitetthet. Alternativt bruke dette til å få større kapasitet, og dermed lengre rekkevidde/lengre off-grid-time. Og ekstra bonus-tid med solceller på taket som faktisk kan lade hovedbatteriet, samt camp-mode så man kan bruke AC-anlegget til å holde varmen i vogna gjennom natta. Og så er det jo og slik at når du har teltet med deg i form av selve bilen, så er det jo noen ting du ikke trenger å pakke med lengre, som telt og madrasser/cot beds. Tror derfor dette kunne fungert veldig greit med de endringene. Jeg ville dog ha slengt på en markise med mulighet for å henge opp vegger, for å kunne bruke plassen utenfor bilen, selv om det regner litt eller bare er litt hustrig vind. Selv vil jeg ikke ha campervan-innredningen, men en standard 5-seter bil, men med hevetaket og snurreseter fremme. Og da en løsning for bord, som de allerede har som en flyttbar konsoll med utfellbare "vinger" som øker størrelsen på bordet. Med foldbart baksete kan man få en god sengeplass for to her siden senga blir bredere enn på denne med campinginnredning. Og som nevnt i videoen, med to ekstra soveplasser oppe. Det som hadde vært kult, var om baksetet på dagtid kan svinges inn til ene siden og fungere som sofa. Så kan heller en uttagbar modul (flere moduler bygget sammen), flyttes fra å stå i bagasjerommet under transport, til å stå langs den motsatte veggen av baksetet når det er i camp-site dag-innstilling. Er man tilfeldigvis bare 2 på tur, bør løsningen være sikret så det kan stå slik under transport. Så kan man velge om man flytter sengen og camp-modulen(e) tilbake om natten, eller om man har nok soveplass med å legge ned setene i denne posisjonen, og kanskje har mulighet til å "forlenge" sengen i bilens lengderetning når den står slik. Men Stellantis må få bygd skikkelig elbilversjon av denne, ikke bare en ice-debug-versjon, slik at den blir mer effektiv, og i tillegg slipper endel "ice-skavanker. F.eks. burde det være mulighet til å få på plass en frunk om motoren legges langs/rundt akselen som på en Tesla.
  9. Vil vel tro enhver mobil 4G-ruter gjør jobben godt nok. Skal du derimot ha en til hytta, så er nok valg av ruter en litt større jobb å velge, da man må ta flere hensyn (kan man koble til ekstern antenne, gjerne utendørs. har den innebygget switch, har den USB for deling av printer, eksterndisk eller annet...). Skal du uansett ha mobilt bredbånd, kjøp med bindingstid hos mobiloperatøren, så får du disse gjerne til 1 krone, litt avhengig av hvor kraftig pakke du velger. Billigst ut kommer du med løs ruter, f.eks. TP-Link M7200 til 789,- dersom du kan bruke det abonnementet du allerede har, med et rent data-sim-kort montert i. Jeg tok en rask sjekk nå, se under, men kan jo være at en samtale med operatør, eller at man selv sjekker flere leverandører, så har de kanskje bedre pakker enn det jeg så. Telia, 10 GB til 249,- +1 kr for ruter , totalt 2989,- for 12 mnd. Billigste totaltilbudet! https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/velg-ruter/ Ice, 10 GB til 199, velg mellom 4G eller 5G, men desverre en så stor klump av ruter på begge, så kjøp ruter utenom. Huawei Mobile Wifi til 999,- (den peneste jeg fant) 999,- totalpris med Ice 3387,- https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/mobilt-bredband/huawei-mobile-wifi-e5783-230a-router/533695 TP-link M7200 789,- totalpris med Ice 3177,- https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/mobilt-bredband/tp-link-m7200-4g-lte-tradlos-wifi-router/25053 Telenor, 8 GB 299,-, men 5G-ruter som en feit mobil til 2790,-, totalt 6378,- (så ikke tilbud med ruter) https://www.telenor.no/ruter/zte/zte-mu5120-5g-mobilt-bredbandsruter/
  10. Skriveleif eller tankeleif? Antar du mente bilen og ikke mobilen som siste ordet! 😉 Antar han har et dual-sim i 4G-ruteren, og greit med data på abnnementet han og bruker i mobilen sin. Eller har flere 4G-rutere og dual/trippelsim til å dele et mobit bredbånd-abb.
  11. Twizy får du vel ikke kjøpt ny i Norge. Må vel importere, eller kjøpe brukt. Og som du selv fant ut, trillingene er heller ikke mulig å kjøpe nye. Det blir derfor eneste mulighet å kjøpe de brukte, så lenge man ikke importerer selv. Ser at det skal finnes en "oppgradert" Twizy som kalles Mobilize Duo. Men heller ikke den ser ut til å være mulig å kjøpe i Norge. Men skal vel egentlig bare være tilgjengelig som leasing eller kortidsleie, ifølge link 2. https://www.mobilize.com/en/wearemobilizers/mobilize-duo-joy-on-wheels/ https://www.bilnorge.no/mobilize-renault/beskjeden-renault-start/3663414
  12. Dette er det i første omgang bilprodusenten som bestemmer, men er nok veldig avhengig både av produsentens begrensninger for støtdempere, hjuloppheng etc. Og så har vel helt klart myndighetene sitt å si pga sikkerhetskrav for typegodkjenning. Men er kjent med at Tesla f.eks. har samme nyttelast på TMY SR, LR og P av samme serie/årsmodell. Her er det visstnok (spekulasjon, ikke min påstand) produsenten som styrer litt etter hvilken rekkevidde de vil oppnå, fordi testen skal gjøres med maks nyttelast eller en viss prosent av nyttelasten. De kunne sikkert valgt deler som tåler mere (og har det kanskje allerede), men slike deler gir og økt egenvekt, som selvsagt påvirker forbruk og dermed rekkevidden.
  13. Ja, det er en downside med de. Men for de fleste er det stort sett da man bør plugge fra også, pga at mange biler ikke lader så raskt over dette. Så tror ikke så mange egentlig blir berørt av dette, bortsett fra noen få som absolutt skal fylle på fullt når de først har koblet på. De eneste som ev. har et reelt behov for å lade mer enn dette, er folk med (stor) tilhenger bak.
  14. Wow, Eviny for the win! De har tydeligvis droppet prisen for lyn/hurtiglading til 4,99. Det er jo fantastisk! Da er de plutselig veldig aktuelle å bruke igjen! https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
  15. Merkelig forslag tatt i betraktning at man har diskutert å øke vekt for elbiler, men har landet på en mellomting der det kun gjelder varebiler på grønne skilt, der ekstravekten mot tilsvarende ice-modell kommer pga drivlinjen/batteriet... Hadde hatt mer forståelse for forslaget om det var ment å gi ungdom fra 16 år og oppover, mulighet til å skaffe seg "lettbil" som alternativ til mopedbil, men der man får nok krefter til å kunne holde fartsgrensen. B+ burde derfor gjelde fra ca 2500 kg og opp til 4500 kg, spør du meg. Og alle med B per i dag, hadde fått B+ uten noe mere om og men. Men skjønner at det er transportnæringen som vil hindre konkurransen. De glemmer dog hvordan dette vil slå ut på egen rekruttering, da ingen av disse firmaene sponser C1/D1 eller C/D på sine sjåfører. Det må de ha for å bli vurdert (og i visse land er ikke dette så nøye i praksis)...
×
×
  • Opprett ny...