Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Snowleopard

Medlemmer
  • Innlegg

    8 272
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Snowleopard vant dagen sist 16. februar 2022

Snowleopard hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Snowleopard

  • Bursdag 04. juni 1970

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

16 023 profilvisninger

Snowleopard sine prestasjoner

10k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Nå skal ikke jeg direkte blande meg inn i diskusjonen om korrupsjon, men det er vel temmelig lett for de fleste å se at kravene i mange tilfeller er alt for streng. Og da kan man selvsagt stille spørsmålstegn ved om det er for å sikre seg selv inntekt, fremfor reelt sikkerhetskrav. F.eks. sies det at alt du gjør utenom ledningsnettet og selve kontakten, i utgangspunktet er lovlig, så lenge det plugges til med et stikk i en kontakt. F.eks. kan du selv sette opp en taklampe, dra ledning rundt til nærmeste stikkontakt, og plugge i stikket med et jordet eller ujordet stikk. Men skal du sette en dimmer på kabelen, og lengden er lang nok og du fester dette med klemme langs vegg, så er dette plutselig å anse som fast opplegg, og skal utføres av godkjent elektriker. Kan godt hende det er noe mere til dette som gjør at jeg kanskje bommer her, men det er ihvertfall slik jeg har forstått reglene. Er det derimot høyttalerkabler eller nettverkskabler, så er det fullstendig tut og kjør. Her kan altså jeg som IT-kyndig og hifi-interessert styre helt og fullstendig som jeg vil. Men som sagt, er det 220V og mot strømkabel, så er det plutselig temmelig lite jeg får lov å gjøre selv. Ja, for bransjen og godkjenningsnemdene er det fryktelig lett å skrike opp om sikkerhet, og det er vanskelig å gå i mot dette når man ikke er godkjent el-installatør med mesterbrev og kanskje og høyere utdanning innen elektronikk. Men så må det være mulig å se at masse av kravene har unødvendig strenge regler på dette. Tallgrunnlag for å fortelle hvor farlig slikt er, har man jo heller lite å vise til, selv om man selvsagt har noen grove tilfeller av "hobby-elektrikere" som har gått langt utenpå hva den har kunnskaper om, og lov til å gjøre selv Mange som er kyndige, og tildels mer kyndig en endel elektrikere som er der ute, som knapt klarte å hangle seg gjennom vgs. Man har mer en god nok utdannelse, men man mangler riktig fagbrev. Er jo stadig mange som som melder at de måtte gå over etter elektrikeren, fordi jobben rett og slett var gjort så dårlig at det var fare for sikkerheten. Da snakker vi og hvordan jobben var gjort i sikringsskapet. Nå må det bare sies at jeg bruker elektriker når det skal gjøres ting på anlegget, men jeg har satt opp taklys med dimmer slik det var beskrevet øverst i dette innlegget, og senere leste meg til at det hadde jeg vel strengt tatt ikke lov til, selv om jeg aldri har rotet på baksiden av et stikk. Ja, jeg har og satt opp utenpåliggende stikk for å få flere på veggen, men der jeg har plugget i godkjent kontakt med jordet stikk. Er ikke akkurat rocket science, og jeg hadde nok fort gjort det med å koble meg til et stikk på baksiden, om det hadde vært lovlig. Jeg roter heller ikke med sikringer i sikringsskapet, såpass respekt har jeg for å tukle med elanlegg, at jeg vil nødig bli tatt for å ha rota med noe jeg ikke har lov til. Dog, lys i taket med dimmebryter, selv om jeg nå har lest meg til at det er ulovlig, vil jeg fort finne på å fikse senere om det behøves/er ønskelig, og late som jeg ikke viste at det var ulovlig, for det er det nok mange som ikke er klar over!
  2. Er vel krav om termostat på nye ovner, men produktfeil kan selvsagt oppstå. Da fåår man heller nedsette bruks/omsetningsbegrensninger på disse som ikke er til å stole på.
  3. Her er jeg enig med deg. Det kunne heller vært et eget punkt om at elanlegg eldre enn/fra før 2000 eller noe sånt, må ha en gjennomgang av elektriker som går god for at kurs og sikring er i henhold til krav, før man kan bruke dette til mer enn spradisk lading fra gjester. Altså, skal eier/leier selv lade med nødlader, så må anlegget sjekkes og kursen få OK-stempel. Dersom elektriker mener det må trekkes ny ledning til erstatning for den gamle, og skifte sikring og/eller kontakter, så er dette ok og ikke å anse som nyetablering. Man kan ev. kreve at det er en dedikert kurs (koble fra andre strømforbrukere, og heller legge opp ny kurs for dette) med sikring lik de "gamle" reglene for godkjent lading av elbil, men med tillegg for at "klumpen" har en hylle eller krok den kan festes mot, for å sikre at kontakten ikke utøves for unødvendig belastning av en slik klump. Så kan man heller si at nyetablering krever ladeboks etter dagens gjeldende regler. Forøvrig, dette som handler om hjemmelading, kan/bør moderator flytte til elbiltråden, da det er ikke-Tesla-spesifikt, foruten akkurat spørsmålet om det følger ed bil ved nykjøp, da det spesifikt spøøres om det følger med multiladeren til Tesla.
  4. En 2kW varmovn står ikke på "full blast" i flere timer, selv om den er stilt inn til det. Den har innebygd termostat, og demper uttaket av effekt når rommet er varmt nok. Da yter den kanskje bare noen hundre watt i mellom, for å opprettholde varmen. Det er gjerne poenget når man sammenligner med elbil-lading, der de står og trekker angitt strøm til bilen er full (til grensa som er satt). Når det er sagt, så er jeg enig i at dette skal moderne strøminstallasjoner tåle fint, uten å gi varmgang utover lett "lunk". Forøvrig, 16A på 220V gir ca 3,5 kW, så det er godt å gå på oppover, jamfør hva kabler, sikring og anlegget ellers bør tåle. Selv det å senke uttaket til 12A, gjør at man kan redusere til ca 2,6 kW effekt. PS! Jeg har med vilje regnet på 220V istedet for 230V og 240V, som ville gitt høyere effekt (hhv 3,68 og 3,84 kW mot 3,52 kW på 16A, og 2,76 og 2,88 kW på 12A mot 2,64 kW) matematisk, så grense på 1,5 kW er lite. Ser ingen grunn for å sette grensen så lavt.
  5. Den solgte ikke spesielt godt. Det var en liten bil til stor pris og begrenset rekkevidde, og det var ikke nok folk som kjøpte av den grunn. Ellers har vel Honda bare den e:NY1. Grei bil til fin pris, og greit med rekkevidde, men den er jo nesten som 1ste generasjon Kona, eller skal vi si Opel AmperaE, bortsett fra at den kom godt etterpå. Derfor har den slitt med å nå opp i konkurransen, og derved lite salg. Honda har vel sånn sett ikke vært spesielt gode til å treffe markedet med de rette bilene til rett tid. Da blir det nesten litt tanker om "compliance-biler", og det blir da lettere å forsvare det å "gire ned takten". Føler det nesten er det samme over rekka av bilprodusenter som sier de vil gå for hybrid, og da kanskje mer på e-Rev. Det har kanskje lønnet seg litt for godt å være sidrumpa og treige. Spørsmålet er om ikke oppgiringen kommer for seint, og de har da tilnærmet overlatt elbilmarkedet til Tesla, Kia/Hyundai og kineserne. Det kan fort hende det straffer seg hardt i det lange løp, men at man vil merke det mer og mer ettersom disse sklir i fra på utviklingen. Og da er det fort for seint!
  6. Er alltids masse folk som er ivrige etter å ha det siste nye, eller som kjøper via firma, og derfor bytter ofte. Atter andre bytter fordi de vil ha bil med garanti, og gjerne selger fordi prisene er grei på bruktbiler, så tapet er begrenset. Og så er det enkelte som bytter fordi det kommer rentekampanje, og da blir tapet minimalt mot det å beholde den gamle. Tenker derfor at det er lett å la seg blinde ved å følge forum som her, for det er gjerne de som også er ivrigst etter å bytte for å ha nyest mulig, og slipper de dyre større servicene som biler bør ha, og slipper samtidig kostnaden med dekkskifte. Blir fort noen kroner bare av å bytte dekkene på både sommer og vinterhjulene. Men her er og noen som har "eldre" Teslaer, og er fornøyde. De er gjerne mindre "høylytte", siden de tross alt er fornøyd. Det er vel helst folk som har kjøpt tidlig, som kanskje burde ha byttet, for bilene blir som regel bedre når de som bygger bilene blir mer "innkjørt" i prosessen, og barnesykdommer plukkes vekk.
  7. 0% rentekampanje er vel i flere EU-land ihvertfall. Salgstallene ellers i Europa, kommer nok etterhvert!
  8. Ja, var klar over at det var "hornene" du tenkte på, så jeg "addet" det med funksjonaliteten, siden det er slik Daredevil kan "se"... På akkurat samme måte som bilene, selv om de og bruker kamera.
  9. Tja, radar/lidar brukes jo på bilene og, så sammenligningen er jammen ikke helt gæern! 😎 "Daredevil is the alias of Matthew Michael "Matt" Murdock, a lawyer blinded in childhood in a chemical accident that gave him special abilities. While growing up in New York City's Hell's Kitchen, a crime-ridden, working-class, Irish-American neighborhood, Murdock pushes a man from the path of an oncoming truck and is blinded by a radioactive substance that falls from the vehicle. His exposure to the radioactive material heightens his remaining senses beyond normal human ability and gives him a "radar sense"."
  10. Den var kanskje ikke ledig da...!?! Ja, med en slik bulk foran der, er det flere av disse som mest minner om en London-taxi!
  11. Tilbake til noe tråden handler om: https://www.tv2.no/broom/tesla-slar-voldsomt-tilbake-i-norge/17754744/ Ligger foran fjoråret Med dette salgsbykset har Tesla også tatt igjen det tapte fra starten av året. Nå ligger de foran fjoråret i antall biler. Det skjedde i går, da Tesla totalt sett rundet 6420 registreringer, mot 6410 samme dag i fjor. Hva har Tesla gjort? Jo, de har både solgt et betydelig antall av Model Y som sto på lager i Norge. I tillegg har de pøst ut oppgraderte Model Y som ble vist første gang tidlig i januar.
  12. Elbiler, elscootere og elbusser tar tak i salgsboom i utviklingsland. Økonomi er driveren... Spesielt elscootere og batteribyttestasjoner gjør disse billige og ukompliserte for brukerne! https://elbil.no/elbil-boom-i-utviklingsland/
  13. Helt klart! Musikk er en fin mood-setter, så er jo bare å sette på noe som tar ned tempo og stress. Men jeg tenker jo gjerne at noen velger seg litt mer "aktiv" musikk, og får kjørestil deretter, Det går gjerne hånd i hånd.
  14. Lea Høyrentekonto gir deg 5,08 % eff. rente, med 2 rentefrie uttak per år. Tipper de fleste har nettopp mulighet for noen få slike uttak per år, slik at risikoen er begrenset! https://www.bytt.no/bank/sparekonto/beste-hoyrentekonto
  15. Testet TM3H fra en fredag ettermiddag til lørdag formiddag neste dag, men i godt snøvær. Var ikke akkurat forhold for å teste dette! Testet vel ikke AP i det hele tatt, når jeg tenker meg om, og slo ikke av noen hastighetsvarsler. Uansett, om du kanskje husker litt bedre. har jeg skrevet endel om hvordan jeg opplevde akkurat det med blinking med knapper fremfor styrespak. Det var en av tingene jeg spesielt ville teste da jeg hadde bilen, som vel uansett var noe låst ned fra forhandler. Du husker kanskje hva min konklusjon var? 😉
×
×
  • Opprett ny...