Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
AL123 skrev (11 timer siden):

Continental dekk er gode (og dyre) når de er nye. Hadde de testet dekk som var brukt en sesong, så ville ikke Continental ligget høyt på listene.

Kva baserer du det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Myriad skrev (12 timer siden):

Se på den skjermen. Laggy, ikke spesielt lekker og ekstremt treg når det kommer til bytte av profil. Er dette det beste BMW klarer å hoste opp i 2026?

Og all plastikken da.. 

Complexity skrev (11 timer siden):

Nesten ett minutt å bytte førerprofil? De har litt software å jobbe med..

Tar vel ca 2 sekunder på min snart 7år gamle Tesla og har alltid vært så raskt..

Også har vel alle pengene gått til det svære batteriet så da blir det billig interiør..

Enig, dette er ikke bra!

Software blir nok patchet fortløpende, dette er jo første bilen på den nye platformen deres. Men en bil som absolutt ikke er premium, men likevel koster 8-900k er i mitt hode en STOR kamel å svelge. EX60 kan virke å ha litt av samme problemet, men det er for tidlig å si enda.

Men tror dessverre det er her elbilmarkedet har havnet, pga det enorme fokuset på rekkevidde og tildels ladefart. Folk er for opptatt av hvor langt de kan kjøre uten å stoppe, for å drepe rekkeviddeangsten, heller enn hvordan bilen er å leve med hver dag...

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (16 timer siden):

Continental dekk er gode (og dyre) når de er nye. Hadde de testet dekk som var brukt en sesong, så ville ikke Continental ligget høyt på listene.

Det var akkurat det som skjedde meg. 

Skrevet
Myriad skrev (2 timer siden):

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-bmw-ix3/351629

Merkelig test. Når man leser den og ser hva den har å by på (bil til nesten 1 mill) også klarer man å konkludere med at det er en av de beste bilene som er testet?

Ja, syns også den var rar. Han er tydelig imponert av bilen, spesielt kjøredynamikken og panoramic vision. Men han plukker samtidig på ting som burde gi store trekk på en så dyr bil, men tillegger det ikke spesiell vekt.

Må anta han mener at panoramic vision, kjøredynamikk og rekkevidde gjør opp for at den er for stiv, bråkete, full av plastikk og mangler grunnleggende komfort funksjoner som varme og kjøling i seter.

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 4/17/2026 at 11:29 PM, Trestein said:

På I4 og IX1 tar det bare sekunder å bytte profil. Tror det heller var at bilen ikke fant ID til han bmw fyren som hadde den andre profilen. Han var jo ikke der?

Fant ID som i at programert nøkkel mangler?

Tror ikke andre biler bruket ett minutt på denne prosessen uansett.

Top Gear nevner og litt trøbbel med infotainment 

Screenshot_20260419-124352_Chrome.thumb.png.55c86eeae069e406f9dae1a400dd3a0f.png

Men vil tro det bare er en veldig tidlig versjon av software og at de vil fikse den fortløpende. Bilene kjører jo Android i bakrunden så det grunnleggende er jo der.

Er litt morro at ett opperativsystem oprinnelig beregnet for digitale fotoapparat nå er ganske vanlig i biler :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (21 minutter siden):

Er litt morro at ett opperativsystem oprinnelig beregnet for digitale fotoapparat nå er ganske vanlig i biler :p

Ja, jeg kommer aldri til å forstå hvordan så mange bilprodusenter ikke ser verdien av, og ikke minst sikkerheten i, å utvikle sitt eget skreddersydde operativsystem for bilene sine...

Alle bilene jeg har prøvd som er basert på Android har fremstått som et laggy og glorete leketøy som virker bare når det passer det.

Skrevet
Complexity skrev (30 minutter siden):

Fant ID som i at programert nøkkel mangler?

Tror ikke andre biler bruket ett minutt på denne prosessen uansett.

Top Gear nevner og litt trøbbel med infotainment 

Screenshot_20260419-124352_Chrome.thumb.png.55c86eeae069e406f9dae1a400dd3a0f.png

Men vil tro det bare er en veldig tidlig versjon av software og at de vil fikse den fortløpende. Bilene kjører jo Android i bakrunden så det grunnleggende er jo der.

Bytter ofte profil om min kone kommer først til bilen så er det hennes profil som gjelder, om jeg setter meg inn etterpå bytter jeg bare manuelt profil slik at bilen stiller seg inn til mine mål. Det tar bare sekunder. Det jeg ikke har prøvd er å sette men inn alene og prøve å bytte til hennes profil uten at hennes telefon er i nærheten. DEt er en ganske irelevant handling stort sett

Skrevet
33 minutes ago, ozone said:

Ja, jeg kommer aldri til å forstå hvordan så mange bilprodusenter ikke ser verdien av, og ikke minst sikkerheten i, å utvikle sitt eget skreddersydde operativsystem for bilene sine...

Alle bilene jeg har prøvd som er basert på Android har fremstått som et laggy og glorete leketøy som virker bare når det passer det.

VAG prøvde jo, og feila.. Nå går de også over til Android.

Er sikkert litt enklere med dekket bord å jobbe på, men resultatet blir nok ikke like bra.

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (4 timer siden):

Bytter ofte profil om min kone kommer først til bilen så er det hennes profil som gjelder, om jeg setter meg inn etterpå bytter jeg bare manuelt profil slik at bilen stiller seg inn til mine mål. Det tar bare sekunder. Det jeg ikke har prøvd er å sette men inn alene og prøve å bytte til hennes profil uten at hennes telefon er i nærheten. DEt er en ganske irelevant handling stort sett

Det eneste som tar noen sekunder er setet som skal justere seg og rattet. Alt annet er umiddelbart på plass.

Skrevet (endret)

Kort titt på nye Ioniq 3.

Hva er greia med det sorte feltet rundt sidevinduene? Kunne de ikke strukket det litt for å dekke over "døråpningen" på toppen der?

*Edit; Er den basert på Genesis gv60 tro?

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (48 minutter siden):

Hva er greia med det sorte feltet rundt sidevinduene? Kunne de ikke strukket det litt for å dekke over "døråpningen" på toppen der?

Broom har også sak på denne bilen:

https://www.tv2.no/broom/denne-skiller-seg-ut/18766238/

Bra lagringsplass (441L) i en bil som er ca like lang som 1. gen Kona. Men rekkevidde er temmelig lik, og ladefarten er bare litt bedre (120 kW) selv om man sikkert klarer det på ca 1/2-time nå, men er under par for en helt ny bil.

De tror starprisen kommer på ca 300K, og det er vel med det mindre batteriet.

Bilen ser dog lekker ut, både innvendig og utvendig!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Broom har også sak på denne bilen:

https://www.tv2.no/broom/denne-skiller-seg-ut/18766238/

Bra lagringsplass (441L) i en bil som er ca like lang som 1. gen Kona. Men rekkevidde er temmelig lik, og ladefarten er bare litt bedre (120 kW) selv om man sikkert klarer det på ca 1/2-time nå, men er under par for en helt ny bil.

De tror starprisen kommer på ca 300K, og det er vel med det mindre batteriet.

Bilen ser dog lekker ut, både innvendig og utvendig!

Ja så den saken nå. 

Virket veldig romslig egentlig. Likte interiøret meget godt. Og fronten var kul, som en mix av ioniq5 og 6. Ikke helt glad i hekken, og det sorte feltet jeg allerede har nevnt. 😁

Max 120? Ikke noe problem om det er som på EV3/EV4 da, med god kurve.

Blir å følge litt med på denne, om den prises rett.

Litt lite krefter da. 😝

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Ja så den saken nå. 

Virket veldig romslig egentlig. Likte interiøret meget godt. Og fronten var kul, som en mix av ioniq5 og 6. Ikke helt glad i hekken, og det sorte feltet jeg allerede har nevnt. 😁

Max 120? Ikke noe problem om det er som på EV3/EV4 da, med god kurve.

Blir å følge litt med på denne. 👍

Joda, jevn kurve kan hjelpe mye! 😎

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Joda, jevn kurve kan hjelpe mye! 😎

Edir* Bare slett, finner ikke igjen bildet, så da blir det tull.😊

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (13 timer siden):

Helt enig ang. de svarte feltene på siden av bilen. Det ser bare rart ut. Men fronten og hekken ser bra ut. Ca. 100 ganger bedre enn Kona 2 som må ha vært designet i bakfylla. 🫣😉 BRA at det fylles på med elbiler i alle kategorier. 👍

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Hanhijnn said:

Helt enig ang. de svarte feltene på siden av bilen. Det ser bare rart ut. Men fronten og hekken ser bra ut. Ca. 100 ganger bedre enn Kona 2 som må ha vært designet i bakfylla. 🫣😉 BRA at det fylles på med elbiler i alle kategorier. 👍

Fint at de endelig har skjønt hvor praktisk det er med stor oppbevaring under bagasjerommet.

Der får man plass til en skikkelig rumperister

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...