Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Lenvar skrev (39 minutter siden):

Ja, også viser speedometeret noen km for mye, i tillegg til at det er en buffer på disse boksene. Så "speedometer-farten" tror jeg gjerne kan være +10 km på mange bilmodeller uten at fotoboksen reagerer (men ikke klag til meg om du får bot ved å kjøre for fort forbi en boks).

Jeg har visning av både realspeed og bilens speedometer, så de 52 er etter GPS, og altså faktisk fart. Det vil si at vist fart på bilen, neppe er mer enn 6 km over, det er ganske stor misvisning i den farten, så 55-58 km etter speedo, når det er 70 på stedet, er alt for mye sikring! Hadde de holdt 65 km/t., så ville de nok vært på 60-62 i faktisk fart!

EDIT! Speedometeret skal ikke vise for mye, så holder man 70, så er farten ikke høyere enn det, med mindre man har feil rulleomkrets på bilen, såpass at det er over 5%-grensen!

Endret av Snowleopard
Se Edit!
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Jeg har visning av både realspeed og bilens speedometer, så de 52 er etter GPS, og altså faktisk fart. 

Det kom litt dårlig frem, men jeg uttrykte min støtte til din frustrasjon. Og bare bemerket at man kan kjøre en del for fort uten at fotoboksen tar bilde, så å kjøre betydelig under tillatt fart når man kjører forbi en fotoboks er tullete.

• Liker 2
Skrevet
Lenvar skrev (2 minutter siden):

Det kom litt dårlig frem, men jeg uttrykte min støtte til din frustrasjon. Og bare bemerket at man kan kjøre en del for fort uten at fotoboksen tar bilde, så å kjøre betydelig under tillatt fart når man kjører forbi en fotoboks er tullete.

Takker, og absolutt helt enig! Man har jo og de 2-3 km/t'ene med lovpålagt sikkerhetsmargin, som gjør det enda mer tullete å legge seg tildels langt under. Hold fartsgrensa som minimum, om man ikke har sjekket om og eventuelt hvor mye misvisning man har de de forskjellige hastighetene.

Naf og flere med kan måle dette for en, men og disse fartsmålerne med skilt er fine å bruke for å måle riktig fart. Noen steder er de sånn plassert at man kan kjøre av fra veien, snu og kjøre litt tilbake, og snu. Så kan man justere farten litt etter hva man fikk forrige gang. Alternativt, husk hva man hadde for fart forrige gang, og legg seg litt over/under dette alt etter hvilken retning man fikk "feil"!

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

og disse fartsmålerne med skilt er fine å bruke for å måle riktig fart.

Kjører en gang i blant under en bru på motorveien som har en slik måler. Så jeg har ganske grei peiling på hvor mye avvik min bil har. Hvis man kan stole på disse målerne da.

Skrevet
Lenvar skrev (7 minutter siden):

Kjører en gang i blant under en bru på motorveien som har en slik måler. Så jeg har ganske grei peiling på hvor mye avvik min bil har. Hvis man kan stole på disse målerne da.

De skal jo testes og kalibreres før de tas i bruk, så de skal man kunne stole på. Har alltid stemt med forventet resultat. Jeg har 2-3 stykk i omegn som jeg innimellom kjører forbi, og de står i forskjellige fartssoner, så man får testet i flere hastigheter.

Skrevet (endret)

Bjørn kjørte 1000 km challenge på 8:55 med IX3. Hadde 2 ladestopp. Delt førsteplass med Zeekr 7x og Model S LR Palladium. Kjørte med 21" felger og relativt kaldt vær (2 grader). Fossilreferansen er på 8:35. I varmere vær ville IX3 teoretisk vært 5-10 min raskere.

Meget godt resultat, men også interessant hvor lite forskjell det begynner å bli på middels gode og svært gode biler i denne øvelsen. Så lite forskjell at det virker som et dårlig parameter å velge bil på, hvis ikke man har veldig uvanlige behov.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 3
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Bjørn kjørte 1000 km challenge på 8:55 med IX3. Hadde 2 ladestopp. Delt førsteplass med Zeekr 7x og Model S LR Palladium. Kjørte med 21" felger og relativt kaldt vær (2 grader). Fossilreferansen er på 8:35. I varmere vær ville IX3 teoretisk vært 5-10 min raskere.

Meget godt resultat, men også interessant hvor lite forskjell det begynner å bli på middels gode og svært gode biler i denne øvelsen. Så lite forskjell at det virker som et dårlig parameter å velge bil på, hvis ikke man har veldig uvanlige behov.

Er jo litt skuffende den ikke slår 7x som er vesentlig mer tørst. Men tror ikke vi får noe nærmere fosil referansen til man får megawatt ladere evt reell rekkevidde på over 1000 km slik at man ikke trenger å lade evt så må han øke til 2000 km Challenge eller flytte til Tyskland og kjøre 1000 på autobahn.

Endret av onkel_jon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (28 minutter siden):

Er jo litt skuffende den ikke slår 7x som er vesentlig mer tørst. Men tror ikke vi får noe nærmere fosil referansen til man får megawatt ladere evt reell rekkevidde på over 1000 km slik at man ikke trenger å lade evt så må han øke til 2000 km Challenge eller flytte til Tyskland og kjøre 1000 på autobahn.

7x var med 14 grader, så sånn sett så slår den jo den i like forrhold :)

Samme med Model S, ved 14 grader, ikke 2.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 3
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (5 timer siden):

Så lite forskjell at det virker som et dårlig parameter å velge bil på, hvis ikke man har veldig uvanlige behov.

På tide. Så kan vi gå tilbake til å vurdere bier etter hvor velbygde de er og hvor godt de kjører.

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

På tide. Så kan vi gå tilbake til å vurdere bier etter hvor velbygde de er og hvor godt de kjører.

Jeg tenker vi må vente til de har litt bedre rekkevidde med 2 tonn på kroken før vi er der.

Men ja skal bli deilig når bilene går langt nok til at det ikke er noe tema lenger.

• Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (22 timer siden):

Synes Xpeng ser ut til å lage fine biler. Denne ser ut som fin storfamiliebil

En forvokst G9. Ingen klage fra meg, bortsett fra Kina. 👍

Skrevet
trikola skrev (På 24.4.2026 den 14.01):

Så lang er vi vel ennå ikke? 30% husker jeg sikker, men 40% nå?

Du har rett. Det var unøyaktig av meg. Men vi er på god vei dit.

• Liker 1
Skrevet
On 4/25/2026 at 1:58 PM, Nedward said:

Og noen ting oppdager man ikke før man eier bilen er bruker en del tid på å lese seg opp.
Peugeot e-5008 har så vidt jeg har klart å telle meg fram til, 5 forskjellige metoder for å åpne bagasjerommet på (elektrisk åpning). Men det er altså ikke mulig via den samme appen som du kan låse opp bilen med. Nødvendig? Ikke veldig. Irriterende? Ganske, spesielt med tanke på at dem har latt det gå sport i å ha flest mulig metoder.

Arg! Dette irriterte meg! Hva er den 5. metoden?!?

1: Nøkkelknappen

2: Inne-i-bilenknappen

3: Baklukeknappen

4: Sparkeunderbakluke-"knappen"

Hva er 5. metoden?!?!

Skrevet
3 hours ago, unik42 said:

Arg! Dette irriterte meg! Hva er den 5. metoden?!?

1: Nøkkelknappen

2: Inne-i-bilenknappen

3: Baklukeknappen

4: Sparkeunderbakluke-"knappen"

Hva er 5. metoden?!?!

Kanskje man kan åpne fra MyPeugot appen?

Da kan man kanskje også åpne den med Siri sånn at det blir 6

Skrevet (endret)
unik42 skrev (3 timer siden):

Nei, poenget til Nedward var at det gikk ikke an. Så jeg lurer veldig på hva den 5. metoden er.

Via meny i skjermen mener jeg. Men når du sier det sånn, så kan det hende at hukommelsen spiller meg et puss. Ble brått usikker.

Men, ja. Hvorfor har dem ikke klart å få det inn i appen?! Det er jo helt koko. Det er liksom ikke veldig sterke argumenter for å betale i utgangspunktet. 

Endret av Nedward
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...