Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, Duriello said:

Snau effekt som du sier, og treg lading. Lading kan være ok dersom den har lik ladekurve som eks Kia EV3 og 4.

Eksteriør sa jeg vel mitt om i går. Likte interiøret da, ser meget romslig ut. Likte skjermoppsettet, skal følge med på hvordan den nye programvaren blir.👍

Den er vel bygget på samme platform som EV3 og.EV2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (7 timer siden):

Snau effekt som du sier, og treg lading. Lading kan være ok dersom den har lik ladekurve som eks Kia EV3 og 4.

Eksteriør sa jeg vel mitt om i går. Likte interiøret da, ser meget romslig ut. Likte skjermoppsettet, skal følge med på hvordan den nye programvaren blir.👍

Skal lades 10-80% på 29 minutter, så ladekurven er nok sikkert OK dog fremdeles skuffende lavt!

9 sek på 0-100 km/t er så tregt, at selv om bilen ellers virker å være ganske bra, så gjør den seg totalt uaktuell for min del!

Rekkevidden er grei til en slik bil, men nå virker det som bilene generelt får langt bedre rekkevidde, selv på de rimelige bilene. Der må Hyundai og KIA henge etter, noe de ikke helt gjør nå.

Mulig jeg er litt storforlangende her, men når man ser på rekkevidden på 4WD-utgavene vs 2WD-versjonene av de dyrere modellene, så må jeg si jeg blir litt skuffet over Hyundai/KIA her, med unntak av EV3 som ser ut til å kunne levere godt med rekkevidde med det store batteriet.

Men når de skryter av 550 km, og så viser det seg at 4WD "lurker" rundt 500-tallet, og for mange ganger under, så begynner man å se på konkurrenten. Totalpakken virker dog best på Hyundai/KIA, men rekkevidde kunne de bedret på flere modeller!

Vet ikke hva det kostnadsmessig er forskjell på å utstyre den med 800V-arkitektur istedet, men jeg tror ikke det er veldig mye dyrere. Så det er nok mest for å skille den fra de større og dyrere modellene, inntil konkurransen blir slik at det vil forventes og på de mindre bilene.

Dog kan det jo hende det er greit å vente til de er helt sikre på å ha fått luket ut dagens ICCU-problemer, som virker å fortrinnsmessig å påvirke 800V-bilene.

• Liker 2
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Enda en XC40 inn i en butikk. Enda en gang er føreren godt over pensjonsalder.
Er det demografien som kjøper Volvo som gjør dette, og at pressen setter fokus på Volvoer? Uansett bør Volvo ta tak her. En kjapp programvareoppdatering for å begrense akselerasjon i standardmodus vil gjøre mye

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-kjorte-inn-i-butikk-i-sverige/352446

Geely har vel gjort det allerede med Polestar - jeg mener de har rullet ut en software som begrenser responsen det første sekundet (fra lav hastighet - ikke begrenset fra høy hastighet) slik at akselerasjonen ikke kommer så brått. Brå akselerasjon er jo noe mange elsker - men samtidig så er det forbundet med stor risiko også. De fleste ganger jeg har opplevd farlige situasjoner i trafikken - så skyldes svært mange nettopp biler som kaster seg inn eller forbi andre ved hjelp av rask akselerasjon. Mange hevder det redder dem ut av vanskelige situasjoner - det kan sikkert være rett - men denne type rask akselerasjon man får med de fleste elbiler KAN faktisk dra deg inn i farlige situasjoner også. Forøvrig mener jeg det må  være noe fundamentalt galt med alle disse bilene vi leser om. Jeg blir mer og mer overbevist om at det er en sammenheng her mellom elektronikk og fukt. Jeg har lest alt for mange historier, ofte med svært oppegående personer, som har opplevd dette. Og jeg har sett videoer - både filmet fra avstand, men også inne i biler som er berørt. Og i sum så finner jeg ingen annen forklaring at det er noe galt med disse bilene. Denne Tesla saken på Torgalmenningen i Bergen og Sandvika Storsenter fremstår som de mest kjente. I denne Tesla saken så er det jo også fjernet hardware på bilen som kunne vært til nytte for å finne ut av det også. Om det er skjedd bevisst eller ubevisst vet jeg ikke , men jeg har sluttet å stole på Tesla for lenge siden. Volvo synes jeg har oppført seg veldig avvisende og lite interessert i å bidra til å oppklare sakene. Jeg ser at en del kinesiske biler har innført en såkalt kill-switch. Egentlig ganske snodig - men det kan da umulig være for moro skyld vil jeg mene. Og som tidligere eier av Polestar kan jeg jo fortelle om at en feil som dukket opp etter et par år ble fikset av verkstedet ved å få fysisk koble bort strømmen en kort periode..mao en kill-switch - så joda - det er nok noe her.

Endret av obygda
  • Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Er det demografien som kjøper Volvo som gjør dette, og at pressen setter fokus på Volvoer? Uansett bør Volvo ta tak her. En kjapp programvareoppdatering for å begrense akselerasjon i standardmodus vil gjøre mye

Ja det ser ut til at Volvo (og sikkert andre bilprodusenter) må "pensjonist-sikre" elbilene sine. Disse førerne har levd et helt liv med trege diesel-purker, og det er ikke så lett å omstille seg i den alderen.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Ja det ser ut til at Volvo (og sikkert andre bilprodusenter) må "pensjonist-sikre" elbilene sine. Disse førerne har levd et helt liv med trege diesel-purker, og det er ikke så lett å omstille seg i den alderen.

Du kjøper forklaringen om førerfeil for lett...Det er nå min mening. Jeg finner det statistisk usannsynlig at alle disse feilene skyldes førere. Og når man går inn i dem og leser hva de som har opplevd dette sier - så blir jeg helt sikker i min sak : Dette er ikke BARE førerfeil. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Skal lades 10-80% på 29 minutter, så ladekurven er nok sikkert OK dog fremdeles skuffende lavt!

9 sek på 0-100 km/t er så tregt, at selv om bilen ellers virker å være ganske bra, så gjør den seg totalt uaktuell for min del!

Rekkevidden er grei til en slik bil, men nå virker det som bilene generelt får langt bedre rekkevidde, selv på de rimelige bilene. Der må Hyundai og KIA henge etter, noe de ikke helt gjør nå.

Mulig jeg er litt storforlangende her, men når man ser på rekkevidden på 4WD-utgavene vs 2WD-versjonene av de dyrere modellene, så må jeg si jeg blir litt skuffet over Hyundai/KIA her, med unntak av EV3 som ser ut til å kunne levere godt med rekkevidde med det store batteriet.

Men når de skryter av 550 km, og så viser det seg at 4WD "lurker" rundt 500-tallet, og for mange ganger under, så begynner man å se på konkurrenten. Totalpakken virker dog best på Hyundai/KIA, men rekkevidde kunne de bedret på flere modeller!

Vet ikke hva det kostnadsmessig er forskjell på å utstyre den med 800V-arkitektur istedet, men jeg tror ikke det er veldig mye dyrere. Så det er nok mest for å skille den fra de større og dyrere modellene, inntil konkurransen blir slik at det vil forventes og på de mindre bilene.

Dog kan det jo hende det er greit å vente til de er helt sikre på å ha fått luket ut dagens ICCU-problemer, som virker å fortrinnsmessig å påvirke 800V-bilene.

Ikke veldig imponert over de specsa selv, men så blir det en forholdsvis «billig» også. Elsker dog at de tør å eksperimentere såpass med designet på bilene deres! Elles enig i en del av det du sier. Virker dog som at Hyundai muligens holder litt igjen på rekkevidden. Min Ioniq 5 har WLTP på rundt 500 km, men er ganske så sikker på at jeg får en god del mer enn det om sommeren.

Har merka at den trekker mye mindre strøm enn Teslaen når den står parkert. Med 500 km og såpass rask lading i tillegg til 800V-arkitektur, er det en drøm å dra på langtur må jeg si. Men når det kommer til 800V-arkitekturen så er det nok en grunn til at at det koster såpass mye mer, det er jo et ganske så komplisert system å implementere. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutes ago, bzzlink said:

Jeg mistenker kirsebærplukking. I.e. at motor velger å lage oppslag av saker hvor Volvo XC40 er involvert. Videre mistenker jeg at noen i redaksjonen i Motor er kompis med noen i Simco. 

Som vi har kommet til før kan vi forvente ~200 slike saker i året bare i norge. Tar vi med sverige er vi oppe i ~2 pr. dag i snitt. 

Skrevet
33 minutes ago, obygda said:

Jeg finner det statistisk usannsynlig at alle disse feilene skyldes førere.

Kan du vise oss hvordan du har kommet til dette. Om det er statistisk usannsynlig antar jeg du har regnet på det.

Skrevet (endret)
sverreb skrev (28 minutter siden):

Kan du vise oss hvordan du har kommet til dette. Om det er statistisk usannsynlig antar jeg du har regnet på det.

Ja - det skulle jeg gjerne gitt deg. Men fakta er at det ikke er laget noen egen statistikk over akkurat denne type hendelse. Men det vi kan anta er at DERSOM det førerfeil så vil ca 10% LYVE om det som et ledd i forsøk på forsikringssvindel.

I Sverige har man undersøkt forsikringssvindel og kommet frem til følgende grupperinger

image.png.5d3aca4e47562063661d64be0c2b16cf.png

Her ser en altså at 28% av alle forsikringssvindler omhandler biler. Antall saker totalt mhp forskringssvindel i Sverige som ble etterforsket var 633. 

image.png.913cbec637f8b9b60089db50a509f40b.png

Om man tar 28% x 633 = 177 saker.

Nå skal det sies at det trolig er mange mørketall her - men andelen forsikringssvindler som er relatert til biler som blir etterforsket er lavt sett opp mot antall ulykker. I flertallet - om ikke alle - sakene som omhandler den type ulykke vi snakker om - så forklarer jo føreren seg på en måte der man skylder på bilen. Skal man ta dette på alvor så er formålet for alle disse å begå forsikringssvindel. Jeg finner antallet for stort rett og slett. De fleste som begår feil - innrømmer feil...Og det er ikke tilfelle i disse sakene. Og sett opp mot forsikringssakene som er etterforsket som svindel så fremstår antallet som IKKE innrømmer feil - stort. Folk går jo ut i media også - det vil jeg si er veldig unormalt om man vet at man har gjort en feil. 

Her er kilden for grafene :

https://www.larmtjanst.se/globalassets/fliken-aktuellt-publikt/rapport/2025/insurance-fraud-sweden-2024.pdf

Endret av obygda
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Litt usikker på hvorfor du siterer meg og ikke han som spurte i utgangspunktet? 😅

Femtekolonne skrev (3 timer siden):

Den er vel bygget på samme platform som EV3 og.EV2

Riktig. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Du kjøper forklaringen om førerfeil for lett...Det er nå min mening. Jeg finner det statistisk usannsynlig at alle disse feilene skyldes førere. Og når man går inn i dem og leser hva de som har opplevd dette sier - så blir jeg helt sikker i min sak : Dette er ikke BARE førerfeil. 

Nei jeg tror heller ikke det. Men det er nesten utelukkende eldre folk som har dette problemet på Volvo XC40/EX40. Og det er et faktum som Volvo bare MÅ ta innover seg, og gjøre noe med.

Fuktproblematikken må de også løse. Den er dokumentert.

Går ann å ha to tanker i hodet samtidig ser du. 😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Går ann å ha to tanker i hodet samtidig ser du. 😉

Det er bra - enig at Volvo må ta tak i fuktproblematikken - den er påvist og det er jo også sansynlig at fukt kan få uønskede effekter på elektronikken. Forøvrig har jeg alltid et par slike i elbilen :

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/avisingsmiddel/stor-fuktfjerner-med-indikator-028895/

Legger de i sidedørene på bilen - om det har noen effekt vet jeg ikke - men har aldri hatt fuktproblemer på innsiden av bilene jeg har eid....

Skrevet
16 minutes ago, obygda said:

Ja - det skulle jeg gjerne gitt deg. Men fakta er at det ikke er laget noen egen statistikk over akkurat denne type hendelse. Men det vi kan anta er at DERSOM det førerfeil så vil ca 10% LYVE om det som et ledd i forsøk på forsikringssvindel.

I Sverige har man undersøkt forsikringssvindel og kommet frem til følgende grupperinger

image.png.5d3aca4e47562063661d64be0c2b16cf.png

Her ser en altså at 28% av alle forsikringssvindler omhandler biler. Antall saker totalt mhp forskringssvindel i Sverige som ble etterforsket var 633. 

image.png.913cbec637f8b9b60089db50a509f40b.png

Om man tar 28% x 633 = 177 saker.

Nå skal det sies at det trolig er mange mørketall her - men andelen forsikringssvindler som er relatert til biler som blir etterforsket er lavt sett opp mot antall ulykker. I flertallet - om ikke alle - sakene som omhandler den type ulykke vi snakker om - så forklarer jo føreren seg på en måte der man skylder på bilen. Skal man ta dette på alvor så er formålet for alle disse å begå forsikringssvindel. Jeg finner antallet for stort rett og slett. De fleste som begår feil - innrømmer feil...Og det er ikke tilfelle i disse sakene. Og sett opp mot forsikringssakene som er etterforsket som svindel så fremstår antallet som IKKE innrømmer feil - stort. Folk går jo ut i media også - det vil jeg si er veldig unormalt om man vet at man har gjort en feil. 

Her er kilden for grafene :

https://www.larmtjanst.se/globalassets/fliken-aktuellt-publikt/rapport/2025/insurance-fraud-sweden-2024.pdf

Dette argumentet følger jeg ikke. Du kommer med et anslag på forsikringssvindel i bilforsikring. Hvordan relaterer dette til hvorvidt ulykker med uønsket aksellerasjon skyldes teknisk feil eller pedalforvirring? 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Det er bra - enig at Volvo må ta tak i fuktproblematikken - den er påvist og det er jo også sansynlig at fukt kan få uønskede effekter på elektronikken. Forøvrig har jeg alltid et par slike i elbilen :

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/avisingsmiddel/stor-fuktfjerner-med-indikator-028895/

Legger de i sidedørene på bilen - om det har noen effekt vet jeg ikke - men har aldri hatt fuktproblemer på innsiden av bilene jeg har eid....

Såpass... Lukter de ikke? Syns fuktfjernere som regel lukter tåfis. Men kun hvis det er fukt tilstede naturligvis.

Skrevet
Duriello skrev (9 minutter siden):

Litt usikker på hvorfor du siterer meg og ikke han som spurte i utgangspunktet?

Fordi du nevnte det med god og jevn ladekurve, så tenkte det rette var å fortsette "argumentet"/poenget... Ikke værre enn det... 😉

Sitat

Skrevet
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Fordi du nevnte det med god og jevn ladekurve, så tenkte det rette var å fortsette "argumentet"/poenget... Ikke værre enn det... 😉

Oki. 🙂

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (39 minutter siden):

Dette argumentet følger jeg ikke. Du kommer med et anslag på forsikringssvindel i bilforsikring. Hvordan relaterer dette til hvorvidt ulykker med uønsket aksellerasjon skyldes teknisk feil eller pedalforvirring? 

Fordi det finnes ett motiv for å lyve om en hendelse. Statistikken på forsikringssvindel antyder at dette ligger på ca 10-13%.  Så et viktig spørsmål er jo om personene som har opplevd hendelsene faktisk lyver. Jeg tror ikke det. Så er neste spørsmål om de er så forvirret at de faktisk tar feil på brems og gass. Jeg tviler (i så fall burde flere mistet lappen) - og du har jo denne saken med taxi sjåføren i Tesla'n i Bergen - samme type hendelse..Og jeg har sett flere saker med Volvo som IKKE involverer eldre personer også - noen til og med filmet av yngre. I sum så kjøper jeg ikke pedalforvirring i alle sakene. Jeg tenker det er en del saker der som skyldes fukt og feil med elektronikk - og mhp Volvo så synes jeg de har håndtert disse sakene dårlig sett opp mot hva man burde forvente. Mhp Tesla så er det vel slik man forventer av Tesla..de har jo innnført en amerikansk måte å håndtere denne type saker på. At Volvo ikke gjør mer - er skuffende. F.eks ser vi jo at det KAN trenge inn fukt til kretskortet på en del modeller. Dette burde de sendt ut en recall på og fikset......

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

@obygda Man kan jo også spørre seg om hvordan det har seg at Toyota elbilen bz4x til motsetning til Volvo ikke er tilsynelatende likt representert i disse hendelsene . Begge er biler populære hos godt voksne (stor kjøpegruppe)

Endret av Syar-2003
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Toyota kjører jo creep mode, start knapp, manuell girvelger med bremsekrav, myk gassrespons fra start, ikke one pedal drive, osv. Alt som enkelte her inne vil kalle å leve i fortiden, men som sannsynligvis gir vesentlig bedre robusthet mot denne type feil.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...