Jump to content

Trestein

Medlemmer
  • Content Count

    3137
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Trestein last won the day on August 14 2019

Trestein had the most liked content!

Community Reputation

2798 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

12423 profile views
  1. Hadde man brukt en annen ferje som eksempel vil regnestykket bli bedre. Jeg tok en ny 20knops ferje som går halgjem sandvikvåg. Går ferjen mye seinere 12knop og skjeldnere blir effektforbruk helt annet.
  2. Enkel matematikk er visst ikke enkel. En tysk bil kjører ca 15000 km i året. Hastighet er høyere enn i Norge så man trenger 2kwh på en mil. 200wh PR km Det gir 3000kwh i året PR el bil. Uansett hvordan du vrir og vrenger dette må ett eller annet kraftverk produsere dette. I praksis betyr dette at gasskraftverk som stopper kl 21 må gå hele natten. Tyskland bygger flere store gasskraftverk for tiden. Disse er typisk 100MW. Disse starter og stopper på 5 min og jevner ut varierende kraft fra sol og vind. Øker forbruk må disse kjøre mere. Det er ikke solkraft om natten. Skal 46millioner biler lade med 2KW vil dette kreve 100 nye 100MW kraftverk. Ett 100MW kraftverk klarer å lade 50 000 biler med 2KW. I dag eksporterer tyskerne kullkraft om natten fordi de ikke kan starte og stoppe dem hele tiden. Når denne kraften ikke blir tilgjengelig må man skaffe kraft fra andre kilder.
  3. Tankene må være 4 ganger større enn Lng tanker. Disse er problematiske nok å få plass til. Tror en vanlig bilferje har 400 kubikk Lng. Med hydrogen måtte de ha fylt hver dag. I dag kjører de vel 4-5 dager. Tankene blir for store til å ha på taket. Hvordan et lasteskip skal få plass er nok enda vanskeligere. Lekker det hydrogen ut under bildekkene på en ferje blir det mye areal og mye trykk.
  4. Om knappene er store og befinner seg på samme plass på skjermen hele tiden er det positivt. Åpner knappene nye skjermbilder blir det fort rot. Vil tippe at skjermen i midtkonsollen ser lik ut hele tiden. Gjør den det er det mye bedre enn om trykk på mer varme gjør at det kommer 15 nye knapper på skjermen og man må lete etter ny knapp for å finne traction kontroll eller sports modus. Vil tippe at porches skjerm har samme oppsett hele tiden.
  5. Det bør du. At du tror at en testfører kan rette om hjulvinkler bedre enn en optisk maskin med avstandsfølere med hundredels millimeter presisjon, computer beregning av vinkler, vekt på hvert hjul(bilen må lastes korrekt for justering da vinkler endrer seg fra tom til lastet bil). Det betyr bare at du ikke har peiling
  6. Vil heller tro at det er motsatt. Man kan ikke fintune hjulstilling på en bane. Kjøre hoppe ut med noen nøkler,justere inn i bilen kjøre igjen? Det har jeg faktisk aldri hørt om at noen gjør. Om man skal gjøre noe lignende under utviklingen av en bil kan man nok ende opp med en annen instillingsvinkel enn konstruktørene har gitt. Poenget er at man justerer bilen i en hjulstillingsverksted maskin,noterer ned nye vinkler og prøver bilen dynamisk. Disse vinklene påvirker over,understyring,sporing, rattmotstand osv I dag er det stor fokus på toe in. Noen går negativ fordi drivhjulene trekker motsatt når bilen kjøre. Kommer man nær null under kjøring blir rullemotstand minimal.
  7. Utdrag fra linken din What we're checking for are items like alignment and brakes," he said, sitting in the driver's seat of a brand-new Model S P100D. "We're taught to focus on every little thing." alignment må bety hjulstilling. Det betyr at i stedet for å sjekke hjulstilling noe som krever svært kostbart utstyr heller overlater til en test sjåfør å sjekke dette? Om du hadde skiftet forhjulsophenget på bilen din og kjørt til et hjulstillingsverksted hadde du da følt at det var OK om mekanikeren kjørte rundt og sa at bilen var bra? Jeg hadde følt meg lurt
  8. Så du også mener at el bil er kun for folk som kan lade hjemme? Hydrogen for resten da?
  9. Det er forskjell på om en skjerm viser informasjon eller om du må trykke på den for å gjøre det knappene i denne bilen gjør.
  10. Dette er prinsippskisse for en nox katalysator som bruker urea til å omforme no til N2. Helt vanlig på både biler og båter.Dette har ingenting med ammoniakk forbrenning å gjøre. Nox dannelse skjer om det er mye oksygen tilstede når temperaturen kommer over en gitt temperatur. Da reagerer oksygen med nitrogen. Kjører man lav Lambda kan man få lite nox fordi all oksygen har reagert med hydrokarboner. Diesel motorer har ofte høyt luftoverskudd og høy kompresjon da blir det mye nox. Derfor har forbrenningsprinsipp stor betydning for nox dannelse.
  11. Problemet med EU er at en husholdnings strømforbruk er omtrent 3-4000kwh. Om man kjøper en el bil krever den 3000kwh. Har man to biler øker dette til det doble. Spørsmålet er om husholdningens strømforbruk minker når man skal lade 3000-6000kwh fra stikkontakten. Jeg tror ikke det. Strømforbruk vil nok øke dramatisk. Populariteten til vindmøller er ikke generelt stigende i Europa. Men kraftverk har de og mange ønsker seg en kraftig økning av el forbruk. En eletrifisering vil også gjøre at man slipper å kjøpe dyr bensin og diesel og kan klare seg med billig kullkraft og naturgass som er avgiftsfri og kan lage strøm til 20-30øre kWh. Da får folk større kjøpekraft kan reise mere med fly, kjøre mere bil, ha flere biler osv osv.
  12. Kjører du el bil må det være rikelig med tid til å krangle med kona mens du lader.. Sånn sett burde el biler være sikrere.
  13. Ammoniakk er lite utforsket som brennstoff. Det finnes tre ulike forbrenningsprinsipp som jeg mener er testet. Den som vil kunne gi nox problemer er å sprøyte den inn som veske etter diesel prinsippet. Her vil man få høye temperaturer rundt flammene som i en tradisjonell diesel motor. Det andre alternativet er å blåse det inn som gass i en dual fuel motor. Da antennes ammoniakk med diesel tenning og flammen sprer seg utover som i en ottomotor. Da blir nox utslipp lavere. Den tredje metoden er å tenne den i en ottomotor. Problemet her er tenn energi. En tennplugg gir bare noen hundre joule og det kan være for lite å antenne med. Da må man enten bruke lasertenning eller som i formel en , et lite forkammer som tenner ammoniakken. Alt dette er nok på forsøksstadiet. Ammoniakk er giftig og man trenger kunnskap om hvordan slikt brennstoff påvirker andre deler av motoren som motoroljen og metaller ammoniakk er aggressiv mot.
  14. Jeg har gitt deg en test prosedyre. I følge artikkelen du linket til er det kun innbrenning av bremsene pluss noen funksjonstaster tesla utfører. Bilen skal testes med full belastning, pedaltrykk og systemtrykk skal logges mm. Dette tar mye tid og derfor kjøres disse i benk. http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2004/wp29grrf/PVGTR-2004-18e.pdf
×
×
  • Create New...