Jeg har lært flere å kjøre bil. Det jeg alltid starter med er å trene opp bremse refleksen. Kjører på en øde vei og når jeg knipser skal kandidaten bremse. Når dette sitter føler jeg med trygg nok til å fortsette med kjøring. Både fordi jeg vet at kandidaten treffer bremsepedalen og for at jeg ved å knipse eller si brems har mye bedre kontroll enn å dra i en håndbrekk som knapt virker
Har ofte tenkt på (Og komentert her inne) at enpedal kjøring vil gi vesentlig færre raske forflytninger fra gass til brems og dermed kan påvirke antall ms fra gass til ABS bremsing over tid.
I gamle dager var det noe som het bremseberedskap. Ved kjøring forbi busser, parkerte biler, uoversiktlig sving så sklle man holde foten på bremsen. Ikke for å bremse men for å spare et halvt sekund om det oppstod en situasjon som krevde bråbrems
Når man kjører 50km/h i tettbebygget strøk kjører man faktisk 14m/s 500mS spart er 7m kortere stopplengde. Om man regner at en bra bil klarer 1 g i retardasjon er stopplengde fra 50km/h ca 11m
En el bil som regenererer klarer ca 0.3 G som vil gi en stopplengde på 32m om retardasjon er noe lunde konstant
Så selv om man skipper bremseberedskap på en bil vil du stoppe på 18m mens slipper du gassen på en elbil vil du stoppe på 32m