Jump to content

Trestein

Medlemmer
  • Content Count

    5614
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Trestein last won the day on August 14 2019

Trestein had the most liked content!

Community Reputation

4385 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

15630 profile views
  1. Ja når strømpriser i perioder blir svært lave lønner det seg dårlig med kullkraft. Men for store deler av verden er kullkraft billig.
  2. En av de store glippene i eu’s klima løsning er at det er satt tak på co2 utslipp fra biler mens el biler kan bruke så mye de vil. Det betyr at alt fra mercedes G til Q8 biler kan elektrifiseres og gi fullt fratrekk. Utslippene skyves bare fra biler til kraftverk. Kraftverk som går på kull har ofte mye høyere spesifikke utslipp av både nox, aske, partikler tungmetaller osv.
  3. Det siste er nok det enkleste. Se på cw frontareal og vekt. Polestar er i følge mine beregninger under snittet selv korrigert for dette. Dette kan ha med effektivitet i omformere, motorer og friksjon. Dessuten kan utlegging av kjølesystemer og ventilasjon gi utslag på interforbruk. De aller fleste el biler har energiforbruk som samsvarer med bilens form og vekt. Store biler som eqs model S og taycan audi ligger bra ann i forhold til små bybiler når de kjøres konstant 90. EQS har et forbruk som er ganske revolusjonerende. Block fra ams kjørte den nesten 700km i motorveihastighet. 150-160wh pr km i 130km/h. Teslabjørn har en bra nettside men han mangler tilført energi fra ladestasjon (bruker bilens komputer) og han mangler korreksjon for temperatur
  4. Svært mange strømprodusenter er også leverandører. Muligens via datterselskaper. Lyse og bkk produserer og selger strøm.
  5. Da burte det ikke være noe problem med nok ladere om det er en gullgruve å sette dem opp!
  6. Dessuten er det viktig når man snakker virkningsgrad er hva arbeid bilene utfører. En vw id eller bmw ix3 kan frakte mere gods enn lupo eller e golf. Man må finne en slags fraktet 500kg 500km med x antal kwh. Volumdelen er viktig også. Tabellen er ikke veldig nyttig uten at transportarbeidet er med. Det blir som å sammenligne fiskeskøyter med stykklastbåter på forbruk pr distanse.
  7. Hvor mange mwh strøm produserer tesla i Norge? Det er stømleverandører som må bygge ut nettet. Akkurat som oljeselskapene har gjort. Om Tesla vil produsere strøm må de få selge til den som vil kjøpe. Strømmen må selvsagt produseres på en miljøvennlig måte. Som solcelletak over lader
  8. Så murno drepe sfd med en enkel kommentar forleden. Han visste tydeligvis at bilen ikke kunne se ting som ikke var synlig i uoversiktlige kryss og mente av myndighetene burde sette opp kamera som bilen kunne hente data fra.
  9. Når man ser hvilken hets enkelte youtubere får som skifter fra tesla til noe annet kan man jo lure litt. Sist nå var det car mainiac som fikk nok. Han avbestilte sin model y pga at han ikke ville identifiseres med den 10% av teslaeiere som herjer på diskusjonsforum runtom. E for eletric var vel en annen.
  10. Tesla eiere er fornøyd med kvaliteten lenge før de får bilen levert. Så den undersøkelsen er nok korrekt
  11. Ja det var du som startet ved å kalle taycan en tøysebil. Porsche sleivspark? Da er vel model S det samme?
×
×
  • Create New...