Jump to content

Trestein

Medlemmer
  • Content Count

    6138
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Trestein last won the day on August 14 2019

Trestein had the most liked content!

Community Reputation

4772 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

16823 profile views
  1. Vi er ikke uenige. Du viser bare det jeg sier. En stor del av det som blir lagret på europas el biler kommer fra fossile kilder og atomkraft. El biler selger som hakka møkk og det vil snart være behov for mere kraft. Elektrifisering av den tyske bilparken vil alene dra ca Norges produksjon 150tWh. Med knappe gassforsyninger , stengte atomkraftverk og avviklede kullkraftverk løser ikke batteribiler dette ved å lagre energi. Da må de i tilfellet levere strømmen tilbake til nettet når myndighetene krever det.
  2. Nå er det vel helst bilbatterier denne fabrikken skal lage? Tviler på om de slår av og på ladestasjoner utfra hvordan kraften lages i det øyeblikk. I alle fall ikke før i vinter. Tviler også på at batterier kommer til å brukes for sesongvariasjoner. Det blir fort kostbart. Det beste er å bruke dem i biler. Der har de størst effekt.
  3. Du skrev noe om 64kWh et sted burde vel ha tatt den. Poenget mitt er at jeg har lest om kona sitt system, og jeg ble ikke så klok av det. Igjen det med navn på systemer. Som jeg har sagt hele tiden og som du kan google deg frem til så er det forskjell i filosofier. Styrer systemet bilen din hele tiden er det aktiv kjøre assist som holder deg midt i feltet hele tiden. Disse kan jo også vingle men motoren i styringen er aktiv hele tiden. Tradisjonell line assist er kun aktiv når bilen kommer i kontakt med veimerking. ligger du midt i feltet gjør den ingenting.Har kjørt mange biler som har dette. Slipper du rattet skal den vingle. Som sagt enkelte fabrikanter har justert på dette slik at den sentrerer bilen bedre. Kona kan ha en slik funksjon .De kaller det filholder. Det merker du raskt når du kjører. Som sagt det finnes mange navn på dette. BMW kaller det line departure assist. Har du annen informasjon om dette må du korrigere. How does Lane Assist actually work? Lane assist systems monitor the car's position on the road, detect if the driver is unintentionally leaving their lane and reacts either through warnings or by actively steering the car back into its lane https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/kona-electric/funksjoner.html
  4. Hvordan lader du grønn energi og ikke kull på strømnettet i europa? Finnes det egne strømnett for grønn energi? Som alle vet er strømnettet i europa en kjempe miks av alle slags energikilder. Kun når alle kullkraftverk, og alle gass og tungoljekraftverk er slått av i hele europa og du regner kjernekraft, biogass , sol og vind da fyller du grønn energi på batteriet. Ellers så får du en miks. Nei det hjelper ikke å fylle nært et vindkraftverk
  5. Ja batterier erstatter ikke fossil kraft bare lagrer den elektriske energien den fossile kraften lager.
  6. Men dette skal ikke gjelde for strøm? Produksjons pris på olje er ca 20 dollar fatet Equinor oppgir for eksempel at Johan Sverdrup har en break «even pris» på under 20 dollar fatet, og at produksjonskostnaden er på under 2 dollar fatet. Det betyr at de trenger en oljepris målt i norske kroner på 205,20 kroner fatet for å tjene penger, og kun 20,52 kroner for å opprettholde produksjonen. Disse tallene gjør det mulig å anslå hvor mye feltet tjener, og cirka hvor mye dette feltet alene bidrar med i skatteinntekter til den norske stat. https://enerwe.no/barentshavet-gasspris-nordsjoen/dette-er-norges-billigste-og-dyreste-olje--og-gassfelt/362253
  7. Snowleopard Jeg aner ikke hvilken bil du har. Mitt innlegg var at generelt er det mange som tror at line assist er det samme som at bilen skal kunne kjøre uten at man holder i rattet. Dette finner man svært mange eksempler på. Hva din bil kan og ikke kan må jeg ev finne ut av men du har et helt annet behov enn det jeg har så det er tvilsomt at jeg leser meg opp på biler jeg ikke er interessert i. Siste bilen jeg testet hadde alt dette. Bilen parkerte seg selv utenfor forhandleren. Tror den kan rygge inn og ut av garasjen om jeg ønsker det. Poenget var at den også hadde selvstyring. Det funket helt fint og ga ingen ping pong tendenser. Den styrer hele tiden så lenge veien er oppmerket. Denne opsjonen koster mye mere enn den ping pong greia jeg vil ha. Problemet er å finne ut av hva de ulike systemene gjør og ikke gjør. Det er store forskjeller på GMs super cruise og Fords brue cruise. Det er ikke likt selv om begge lar deg kjøre uten å holde i rattet. Volvo har noe BMW noe annet osv osv
  8. om engelsken min ikke er helt utdatert så står det at systemet ikke gjør noe om det er mennesker dyr eller kryssende biler i veibanen.Det betyr ikke at den ikke detekterer det. Det betyr at du selv må velge om du vil knuse bilen i motgående trafikk eller bli drapsman eller noe annet. For min del er dette greit. Dessuten er det vel et europeisk lovverk som sier at et slikt system har en maks g grense den ikke skal overstige. Det gjør unnamanøver vanskelig i høy fart
  9. Bensinprisen er avhengig av oljeprisen. Hadde oljen koster 20dollar fatet hadde bensin kostet mye mindre enn 10kr literen. Det er ikke lenge siden diesel kostet 4kr uten avgifter. Da var vel oljepris ca 45dollar. Og her snakker vi om hva produksjons kost er ikke salgspris
  10. Da må jeg ha en rar 10år gammel bil. Den piper om det går mennesker bak den.Kanskje den hører dem? Ellers så har det dukket opp endel videoer av tesla og barn. Noen ganger er de der. Noen ganger er barnet en hund. Dukker kjører den over. Ville ikke følt meg trygg om jeg var et barn og deltok i sekkeløp
  11. Syntes disse batteriene ser rare ut. Trodde det var runde som var tingen? Men når man ser på hvordan Murno Live plukker de fra hverandre på en helt ny tesla kan man virkelig lure på om dette er det beste for miljøet. Hvem leverer calt batterier til?
  12. Om vi skulle ha tenkt slik hva med olje og gass. Hva hadde prisene vert om vi ikke hadde eksportert. Vi produserer 2000tWh med olje og gass produkter. Med Norges forbruk hadde vi sikkert fått betalt for å bruke den. Det er heller ingen logikk at vi skal betale 25 kr literen for olje som produseres for 1kr literen
  13. Diskusjonen er faktisk viktig. Det burde vert en standard på hva man kaller det. ABS var ikke alltid ABS i fortiden. Det var ALB EAL EBS osv. Nå kaller alle det ABS Man må virkelig finlese all dokumentasjon for å finne ut hva man har kjøpt. Og så har man mellom varianter. Som VW line assist plus. Da øker de avstand til linjer og korrigerer oftere. Men nor folk snakker om ping pong selvkjøring er det som regel line assist de har. Her griper ikke bilen inn før man er nært veimerkingen. Hvor komfortabelt dette er å bruke som selvstyring kommer ann på hvor retnings stabil bilen er og hvordan veien er. Som sagt så biler som styrer selv har kontroll med styringa hele tiden også når man er midt i fila. Ikke alltid greit å vite hva som er hva når man ser på infosidene til fabrikantene.
  14. Som sagt så har jeg kjørt biler med begge systemene. Problemet er at de kaller det ulike ting. VW har noe de kaller tavel assist ,BMW noe helt annet, ford kaller det cruise controll og tesla autopilot. Line assist har eksistert i mange år og er ikke ment som annet enn å hindre deg i å krysse lina. Om du syntes denne vinglinga er greit nok til å kalles selvstyring er det jo ok. Men for mange er selvstyring noe som ser veibanen langt frem og bruker kamera for å beregne en kurs som går mellom linjene. Da får man ikke disse ping pong tendensene i høyere hastighet. Forskjellen er kort og god ved selvkjøring har bilen kontroll med rattet hele tiden. Line assist kun når bilen kommer for nært en veimerking. Det er faktisk en forskjell du burde ha fått med deg
  15. https://www.ford.no/personbiler/mustang-mach-e/produktfordeler#drivingExperience Det var ikke veldig enkelt å finne ut hva du har. Har vert inne i konfigurator.Det står noe om filsentrering under adaptiv cruise control
×
×
  • Create New...