Jump to content

kremt

Medlemmer
  • Content Count

    15843
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

kremt last won the day on March 30 2019

kremt had the most liked content!

Community Reputation

5606 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

22272 profile views
  1. To biler som ser lovende ut fra mine øyne er Mazda MX30 og Mini Electric. Dette er ikke toppmodeller eller biler som passer for alle, eller noe å kjøre land og strand rundt med. Men enkle, greie hverdagsbiler, der den ene er tydelig mer sportslig. Prisen på disse er vanligvis 260-280 tusen, men spenner fra 250-300. Jeg tenker man kan ha en slik bil relativt enkelt utstyrt siden de er i lavere prisklasser og ikke krever så mye utstyr. Alltid dumt å ha topputstyrte billigbiler, som skoda, peugeot osv. Får aldri igjen det man betaler for det. Disse to bilene er dømt nedenom og hjem av forskjellige grunner av mange jeg har sett. Og det har jo sine logiske årsaker. Rekkevidden blant annet, som vil bli rundt det samme som E-Golf facelift. Dette var den eneste bilen i motors vintertest som greide mindre enn 200 kilometer, ca 190-195 var det vel. Disse to lander akkurat rundt der. Men det er jo det som er så fint med mangfold, man kan plukke og velge akkurat det som passer en selv. Kjører man jevnlig 40-50 mil, kan nok en Kona være et godt valg (404 km i motors vintertest). De aller fleste av oss kjører ikke mer enn 15-20 mil per dag. Selv ligger jeg i området 8 og opp til 12 mil daglig. 4-5 ganger i året kjører jeg over 200 km og trenger litt mer størrelse på batteriet. Hoppet i rekkevidde fra de første bilene, som såvidt klarer 10 om vinteren, til neste gen som klarer 15-20 reelt, er helt enorm. Bruksområdene blir mangedoblet og det blir mye enklere å forholde seg til. Også lengre etapper mellom hver hurtiglading på langtur, typisk 2 timer kjøring, 30 minutter lading.
  2. Det er en veldig interessant tanke det med at kun selskapene selv er nettokjøpere av stocks. Jeg visste dette før men det er jo bevist her også på forskjellige vis. Jeg tenker det gjøres av ulike årsaker, men 2 står frem for min del: Signalisere til markedet og langsiktige investorer at man har tro på eget selskap. Regnskapsmessig sett, redusere overskudd og betale mindre skatt av overskuddet. Det er enorme summer som har gått til buybacks i store corporations de senere årene. Hvorfor gjøres det hvis det ikke gir mening kan man jo spørre seg.
  3. Tydeligvis.... Ellers hadde vel ikke salget falt fullstendig i kjelleren over kort tid.
  4. Som man har sett lenge, Tesla S og X er helt akterutseilt. Så lenge konkurrenter har tilsvarende modeller velges de istedet. Når skal de oppdatere disse bilene og senke prisen? Husk det er kun 2-3 år siden Tesla 75D solgte som hakka møkk til priser på 700-800 tusen. Delvis hjulpet av 0 % rente i 10 år. De dagene er lenge siden nå gitt, helt annet marked.
  5. Brent spot- 15 % ned. OSE - 3 % opp. EQNR - 4 % opp. Har gitt opp å spå dette markedet, her er det uendelig optimisme. Halve landet er stengt omtrent, oljeprisen ligger snart og vaker mellom 15-20 $. To store krisekutt av styringsrenten. Helt insane.
  6. Som regel halvbrukt ja. Kan lønne seg å blande godt, gjerne 2-3 dager etter hverandre, og oppbevare malingen varmt. Gjerne bland med boremaskin. Så kan du ta en prøve på en plankebit du har liggende så ser du hvordan det blir når det tørker.
  7. Var borti noe maling som var 30-40 år gammel. Den var bare å kaste. Men har mange ganger malt med noe som er rundt 10 år, det har gått bra alltid.
  8. Historisk avkastning sier ingenting om fremtidig avkastning.....
  9. Per dags dato er det nok ikke akkurat et problem å få tak i fly Boeing skulle visstnok komme med erstatning til NAS pga MAX problemer og 787 problemer. Siden de også er ille ute finansielt tilbød de seg å betale med fly slots på diverse internasjonale flyplasser. Ikke akkurat likvide midler i dagens marked, og selvsagt helt verdiløst her og nå. Det meste av flyindustrien ser ut som de står ovenfor en stor katastrofe akkurat nå som ikke vil løses av seg selv eller uten videre.
  10. Mange kortselskaper holder igjen beløp til noen dager før flygninger med NAS pga høy risiko. Et hotell som skulle huse noen NAS ansatte for en del uker siden nektet å slippe dem inn uten forhåndsbetaling. Sånn er ståa akkurat nå, og det blir nok ikke bedre med det første. Dette er en snøballeffekt og jeg tror nok NAS står foran det uunngåelige i den nærmeste fremtid. De har allerede latt være å betale leie på noen av sine fly.
  11. Det er jo nettopp det som skjer, piloter er ingen spesiell gruppe, og de aller fleste tjener nok langt under 1 mill i året. Flere mill i året som pilot er helt fjernt og ikke reelt. Gulltiden som pilot er over for 20-30 år siden. Frem til en gang på 90-tallet var det meget bra å være erfaren pilot, etter det har det gått bratt nedover. I kroner og øre vil jeg tro en pilot tjener det samme nå som starten på 90-tallet. Inflasjonen i samme periode er vel langt over 100 % så reell lønnsnedgang er svært stor. En pilot som er permittert tjener akkurat det samme som andre permitterte. 0-3 G = 80 %. 3-6 G = 62.4 %. >6G = 0 %.
  12. i3 er en snerten bil for de som liker biler i det segmentet. Men den kan bli dyr å eie utenfor garanti, noe som gjelder flere biler.
  13. Det spørs på lysforholdene. Malte nettopp en vegg helt og en annen vegg delvis som var malt 6 år tidligere. Ikke mulig å se hvor det er nymalt. Men hvis det er glatt gips, lang vegg og mye motlys blir det noe helt annet.
  14. kremt

    Nytt gaming display

    Ultrawide er vel også litt problem hvis man kjører 2 skjermer? Kjører med 2 vanlig 27" her nå og det funker greit.
×
×
  • Create New...