Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (19 minutter siden):

Litt interessant video fra Carwow hvor de tar en liten sammenligning mellom nye BMW Ix3, Tesla Model Y og Audi Q6.

Vanskelig å sette biler opp mot hverandre - her har vi mange personlige preferanser ute å går - og det er faktisk de som betyr noe i lengden. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (20 minutter siden):

Litt interessant video fra Carwow hvor de tar en liten sammenligning mellom nye BMW Ix3, Tesla Model Y og Audi Q6.

Tror å kalle y en premium er å strekke begrepet premium vel langt. Selv ix3 kan vel knapt kalles premium. O-100 er så lite relevant at jeg tror ikke jeg kommer til å se den. O-100 kan man fint regne ut når man kjenner karakteristikken til motoren vekt og friksjon

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

Tror å kalle y en premium er å strekke begrepet premium vel langt. Selv ix3 kan vel knapt kalles premium. O-100 er så lite relevant at jeg tror ikke jeg kommer til å se den. O-100 kan man fint regne ut når man kjenner karakteristikken til motoren vekt og friksjon

Premium til prisen kansje?
Rart du ikke ønsker å se dragrace. BMW'en vant jo den så burde jo være greit for deg.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (4 timer siden):

En liten kommentar jeg ikke helt forsto fra han når han satt i BMWen og snakket om displayene "why do i need to see the temperature". For min del er det vel en av de mest nyttige parameterene jeg har som dikterer hvordan jeg kjører bilen i store deler av året 😅

Men ja jeg har sittet i en iX3 og syns egentlig at BMW bare blir kjipere og kjipere, opplever interiøret i i4 som mer premium enn interiøret i i5 eksempelvis og interiøret i iX som milevis mer premium enn interiøret i iX3. Det er besparelser i alle ledd og jeg er litt redd for at BMW kan finne seg i en situasjon hvor de sparer seg til fant, mens kinserene presser ut billigere biler med stadig mer og mer premium interiør og funksjoner. 

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (37 minutter siden):

Premium til prisen kansje?
Rart du ikke ønsker å se dragrace. BMW'en vant jo den så burde jo være greit for deg.

Dragrace er veldig lite relevant når man skal vurdere en bil. En bil blir ikke premium av prisen, spesielt med norske avgifter. Et stort batteri trekker opp prisen uten at bilen blir mere premium av den grunn. 

Har kjørt endel taxi i det siste og det er rart å si det men den vi satt på med som var mest premium var kinesisk. Det var en 7 seter med 3 rader og med el dører og bege skinn interiør. Sikkert en dyr bil.

Skoda var hakket under , mens model y var absolutt simplest. Mest støy og ulyder samt hard fjæring. Interiør er rimelig kjedelig. Plassen bak var ok og på nivå med enyac

• Liker 2
Skrevet (endret)

Premium begrepet går i hovedsak på pris. Premium biler er dyrere enn mange funksjonelt tilsvarende biler, men selger fortsatt greit fordi de tilbyr noe ekstra som man ikke får på de rimeligere alternativene. På Model Y spesifikt kan det kanskje være litt vanskelig å kalle den premium, fordi den er jo faktisk billigere enn mange tilsvarende elbiler fra merker som ikke regnes som premium. Men sammenligner man med fossilbiler (ikke medregnet avgifter) så er Model Y fortsatt premium (altså dyrere). Ser man på prisene i USA så får man Model Y fra ca $42k, mens en Honda CR-V starter på omkring $33k. Altså man må fortsatt en del opp i pris i forhold til funksjonelt ekvivalente fossilbiler.

(Og hva som faktisk leveres ekstra utover minimumskravene til en bil varierer. Det kan være luksusinteriør, men det kan også være en veldig bra app. Det kan være veldig hard sportslig fjæring, men det kan også være super-myk fjæring. Det kan være en utstyrsliste på 100 sider, men det kan også være det å kunne bestille en bil fra telefonen med tre klikk. Poenget er at det er ting som folk er villig til å betale ekstra for, og fordi folk er forskjellig vil akkurat hva det er variere. Premium er så mangt, og det er ikke alle som liker alt som er premium.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Trestein said:

Dragrace er veldig lite relevant når man skal vurdere en bil.

Nå var det en video hvor de bare sammenlignet forskjellige ting mellom de tre bilene.
Underholdningsverdien av en Dragrace er jo absolutt til stede selv om du ikke bryr deg om det.

Audien var jo eneste performance utgaven og den var jo mye tregere enn de andre

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (12 minutter siden):

Nå var det en video hvor de bare sammenlignet forskjellige ting mellom de tre bilene.
Underholdningsverdien av en Dragrace er jo absolutt til stede selv om du ikke bryr deg om det.

Audien var jo eneste performance utgaven og den var jo mye tregere enn de andre

De skulle ha tatt med SQ utgaven istede. 👍 😅

Skrevet
25 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Premium begrepet går i hovedsak på pris. 

Nå er det vel ingen fast definisjon, men jeg vil vel heller si det går på matrialkvalitet, fravær av ulyder, komfort etc.

Ikke egentlig en veldig nyttig betegnelse dog 

• Liker 4
Skrevet
kremt skrev (21 minutter siden):

Ladeluke høyre foran var ganske rart. Ellers er det vel en bil det vil selges en del av. Kanskje leaf erstatter for noen.

Det burde komme en standard på dette. Er så tullete enkelte ganger mhp lading.

Skrevet (endret)
1 hour ago, obygda said:

Det burde komme en standard på dette. Er så tullete enkelte ganger mhp lading.

Noen har laderen forran, og noen har den bak. De tar vel gjerne porten nærmest mulig for slik tykk kabel er dyrt.

Første generasjon Leaf hadde laderen i bagasjerommet, og ladeluken forran. Merkelige greier.

De flyttet laderen frem etter par år og sparte seg nok vanvittig mye kabel på det. Og man fikk større bagasjerom.

Endret av Complexity
Skrevet
Trestein skrev (4 timer siden):

...den som var mest premium var kinesisk. Det var en 7 seter med 3 rader og med el dører og bege skinn interiør. Sikkert en dyr bil.

Skoda var hakket under , mens model y var absolutt simplest. Mest støy og ulyder samt hard fjæring. Interiør er rimelig kjedelig. Plassen bak var ok og på nivå med enyac

Premium og "luksus" er veeeldig individuelt!

Jeg synes premium er "sleak" funksjonell minimalisme...
Mens andre trenger burgunder plysj, glorete belysning, og en grill som ser ut som søylene på langsiden på Akropolis, for å bli fornøyd.

• Hjerte 2
Skrevet
Femtekolonne skrev (3 timer siden):

Er jeg optimist som trodde de skulle gå enda lavere i pris? Kudos til vw for å la den kuleste fargen være standard. 

Du er ikke alene der. 👍

Og enig. 

Skrevet (endret)
Duriello skrev (8 timer siden):

Tek nevnte også prisene på nye id3 neo, litt stive synes jeg. Fortsatt samme A stolpe som etter min mening ødelegger for utsyn.

Mindre bagasjerom enn Polo i liter.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/QJrOG4/dette-blir-prisen-paa-volkswagens-id-polo

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id3-neo.html

• Trend 50 kWt: 324.900,-
  • Life 50 kWt: 352.900,-
  • Life 58 kWt: 381.900,-
  • Style 58 kWt: 412.900,

Da fremstår den oppdaterte Skoda Elroq 2027 på MEB+ platformen som et bedre & større alternativ, eller er det ikke så enkelt? Begge varianter av Elroq 60 mangler varmepumpe, og kun den dyrere av de to har mulighet til å få det, for 15.875 kr

https://www.elbil24.no/nyheter/na-oppgraderes-elroq-og-enyaq/84447633

Endret av mandela
Skrevet (endret)
mandela skrev (33 minutter siden):

Tek nevnte også prisene på nye id3 neo, litt stive synes jeg. Fortsatt samme A stolpe som etter min mening ødelegger for utsyn.

Mindre bagasjerom enn Polo i liter.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/QJrOG4/dette-blir-prisen-paa-volkswagens-id-polo

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id3-neo.html

• Trend 50 kWt: 324.900,-
  • Life 50 kWt: 352.900,-
  • Life 58 kWt: 381.900,-
  • Style 58 kWt: 412.900,

Da fremstår den oppdaterte Skoda Elroq på MEB+ platformen som et bedre & større alternativ, eller er det ikke så enkelt? Begge varianter av Elroq 60 mangler varmepumpe, og kun den dyrere av de to har mulighet til å få det, for 15.875 kr

https://www.elbil24.no/nyheter/na-oppgraderes-elroq-og-enyaq/84447633

Id Polo er nok jevnt over en mindre bil en id3 Neo. Tror det var nevnt at den var 20cm kortere. Hvor den plassen i praksis er, aner jeg ikke, baksetet sikkert?

Neo er også bedre på rekkevidde og lading, samt den har bakhjulsdrift. 👍

Jeg har ikke mye erfaring med Elroq, men den får mye skryt. 👍

Topputgave Elroq vs mer budsjettvennlig Elroq;

https://elbil.no/duelltest-skoda-elroq-60-mot-skoda-elroq-rs/

Det kommer også en ID. Cross, samme drivverk som ID. Polo, men mer suv-aktig.

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/aJbgBE/provekjort-volkswagen-id-cross?srsltid=AfmBOooArQ4__UyKTK3FZiHjR3qPY-OHFS-mXFclf91Ug8YZTq0UIYex

Endret av Duriello
Link Elroq
  • Liker 1
Skrevet

I Kina får de ID6 til 28 tusen dollar. 4.9 meter suv med 7 seter og ca 80 kwh batteri. Her får man en polo med 37 kwh batteri til samme prisen. Det er forskjell på folk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...