Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
ozone skrev (2 timer siden):

Premium og "luksus" er veeeldig individuelt!

Jeg synes premium er "sleak" funksjonell minimalisme...
Mens andre trenger burgunder plysj, glorete belysning, og en grill som ser ut som søylene på langsiden på Akropolis, for å bli fornøyd.

De fleste biler i dag kan man velge belysning inni i alle fall. Noen er jo helt bekmørke både i fotbrønner og har heller ikke belyste dørhåndtak eller belysning rundt bilen. Grillutforming ser jeg ikke som noe premiums element med unntak av rolls royce grillen som ser kostbar ut. Skragling derimot er ikke akseptabelt i en premium bil, Den må være stille , man bør heller ikke kunne høre motorer også vindusviskere bør gå stille. Setene og trekk bør også kune velges. Noen liker komfort seter mens andre vil ha sport seter. Jeg liker også el hengerfeste. Men som sagt smaken er som baken ofte kan man velge akkurat det man ønsker. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
oOF skrev (13 minutter siden):

Trenger du lys i fotbrønnen? Ser ikke føttene dine?

Det hender at man trenger å se en lommebok telefon, ladekabel ,paraply eller en veske som ligger der når man skal ut av bilen. Om du ikke vil se noe der kan man vel bare slå lyset av. Ingen problem men jeg har det på- Liker bedre å ha ting der enn i baksete eller andre steder. Men det kan jo ha sine fordeler om det er helt mørkt og man må lete med fingrene

Skrevet
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

En liten kommentar jeg ikke helt forsto fra han når han satt i BMWen og snakket om displayene "why do i need to see the temperature". For min del er det vel en av de mest nyttige parameterene jeg har som dikterer hvordan jeg kjører bilen i store deler av året 😅

Men ja jeg har sittet i en iX3 og syns egentlig at BMW bare blir kjipere og kjipere, opplever interiøret i i4 som mer premium enn interiøret i i5 eksempelvis og interiøret i iX som milevis mer premium enn interiøret i iX3. Det er besparelser i alle ledd og jeg er litt redd for at BMW kan finne seg i en situasjon hvor de sparer seg til fant, mens kinserene presser ut billigere biler med stadig mer og mer premium interiør og funksjoner. 

Det er nettopp derfor kinesiske elbiler nå ilegges straffetoll i EU, for å dempe en konkurransefordel som i stor grad er politisk skapt. Den kinesiske staten subsidierer produsentene massivt, ikke bare direkte, men også indirekte gjennom ekstremt billige lån og energi.

I tillegg sitter kineserne på en strukturell fordel BMW ikke er i nærheten av å matche. De kontrollerer de mest kritiske delene av verdikjeden selv, spesielt batterier og råmaterialer. BMW må derimot kjøpe inn dyre batteripakker fra eksterne leverandører som også skal ha marginer. Da må det nødvendigvis kuttes andre steder for å holde prisene nede.

I praksis er det bare de mest avanserte komponentene kineserne fortsatt er avhengige av å importere, særlig fra amerikanske selskaper som Nvidia og Qualcomm, samt enkelte drivlinjekomponenter fra BorgWarner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (15 timer siden):

Ladeluke høyre foran var ganske rart.

Høyre foran er andrevalget etter venstre bak. Så unngår man at bilen trenger TO plasser på hurtigladestasjonen. Den bare kjører med snuten inn mot lader i stedet for å rygge inn.

• Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, Hanhijnn said:

Høyre foran er andrevalget etter venstre bak. Så unngår man at bilen trenger TO plasser på hurtigladestasjonen. Den bare kjører med snuten inn mot lader i stedet for å rygge inn.

Høyre foran må da være det verste stedet.

Hurtiglading er 1 ting, men for saktelading som er det man gjør mest av, så er det best å ha ladeporten på samme side som sjåførdøren.

I de fleste parkeringsgarasjer i leilighetsbygg i Oslo, så er det så trangt at det eneste stedet man kan være sikker på at det er plass til å bevege seg er på sjåførsiden.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Høyre foran må da være det verste stedet.

Hurtiglading er 1 ting, men for saktelading som er det man gjør mest av, så er det best å ha ladeporten på samme side som sjåførdøren.

I de fleste parkeringsgarasjer i leilighetsbygg i Oslo, så er det så trangt at det eneste stedet man kan være sikker på at det er plass til å bevege seg er på sjåførsiden.

Ja for de med små trange garasjer så er det nok ikke optimalt. Bor heldigvis laaangt fra Oslo, så har ikke kjent på problemstillingen. 🫣 Jada, jeg innser at det nok finnes små trange garasjer andre steder også. 😉

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

"det har kommet vann inn i en høyttaler for utvendig lyd, en såkalt ESM-enhet. Ifølge mekanikeren på Frydenbø Bil kan denne komponenten påvirke flere av kjøretøyets systemer, når den ikke fungerer som den skal"

Det er ekstremt usannsynlig at en høyttaler med kun to lyd-ledninger inn, skal kunne påvirke noen som helst andre systemer i bilen enn lyden, når det kommer fukt i den!

Og hvis den faktisk kan gjøre det så er bilen skandaløst feildesignet!

Noe den tivoli lignende skjermen som det er bilde av i artikkelen dessverre kan tyde på.
En mer rotete og leketøyaktig skjerm i en moderne elbil,
...trenger man dessverre ikke lete lenge for å finne🤕

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, ozone said:

"det har kommet vann inn i en høyttaler for utvendig lyd, en såkalt ESM-enhet. Ifølge mekanikeren på Frydenbø Bil kan denne komponenten påvirke flere av kjøretøyets systemer, når den ikke fungerer som den skal"

Det er ekstremt usannsynlig at en høyttaler med kun to lyd-ledninger inn, skal kunne påvirke noen som helst andre systemer i bilen enn lyden, når det kommer fukt i den!

Og hvis den faktisk kan gjøre det så er bilen skandaløst feildesignet!

Noe den tivoli lignende skjermen som det er bilde av i artikkelen dessverre kan tyde på.
En mer rotete og leketøyaktig skjerm i en moderne elbil,
...trenger man dessverre ikke lete lenge for å finne🤕

Jeg synes Motor gjør en slett jobb her. Eller så er det Simco som gjør en slett jobb.

"Han mener det er en viss mulighet for at bilens unormale oppførsel kan ha en kobling til vannet i ESM-enheten.  

– Det er stor fare for at denne enheten kan forstyrre bilens signalsystem, hvis den blir skadet av vann. Feilmeldinger knyttet til énpedalsystemet, stabilitetskontrollen, bakre parkeringsbrems og redusert akselerasjonsytelse viser med all mulig tydelighet at denne enheten er knyttet sammen med flere av bilens viktigste elektroniske systemer, sier Simen Huse til Motor. "

Min utheving i blått over. De må vel for pokker sitte på et koblingsdiagram over denne modellen, siden de har gjort undersøkelser på den over lengre tid?

Går også utifra at de kan lese det diagrammet, og påpeke hva som skjer om man kortslutter høyttaleren. Ikke bare henvise til synsing som "siden kunden så de feilmeldingene så er de nok koblet sammen".....

Neste; forsøke å kortslutte denne høyttaleren på en XC40 og se om de får feilmeldinger, er også overkommelig test å få til.

(mulig jeg har sett for mye på Diagnose Dan og tenker at alt er lett:))

• Liker 1
Skrevet

Motor jobber hardt for å bygge et narrativ i disse sakene ja, og har ikke en balansert/redelig fremstilling.

Med det sagt, her har vi "endelig" flere hendelser i samme bil, opplevd av flere sjåfører over litt tid, ikke en plutselig hendelse som ender i ulykke. Og ingen av sjåførene var gamle!

Verste med denne saken er hvor utrolig dårlig Volvos PR avdeling håndterer det! De gjør absolutt ingen ting for å bygge tillitt, kun avviser. For et merke som historisk sett har vært SÅ opptatt av å ligge i fronten på sikkerhet, så er det ganske skuffende!

• Liker 3
Skrevet
5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Motor jobber hardt for å bygge et narrativ i disse sakene ja, og har ikke en balansert/redelig fremstilling.

Med det sagt, her har vi "endelig" flere hendelser i samme bil, opplevd av flere sjåfører over litt tid, ikke en plutselig hendelse som ender i ulykke. Og ingen av sjåførene var gamle!

Verste med denne saken er hvor utrolig dårlig Volvos PR avdeling håndterer det! De gjør absolutt ingen ting for å bygge tillitt, kun avviser. For et merke som historisk sett har vært SÅ opptatt av å ligge i fronten på sikkerhet, så er det ganske skuffende!

De lukker nok øya, + legger lokk på så mye som mulig. 

Og så håper de på at XC60 er bedre.

Litt samme som hva de gjorde med XC90

• Liker 2
Skrevet
7 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Det virker ikke som denne saken har noen sammenheng med tidligere saker. De mest profilerte tidligere sakene har jo i hovedsak vært ganske åpenbare tilfeller av pedalforvirring eller brukerfeil.

Denne virker som å være en reell feil med bilen, jeg ville anta at ACC har ikke vært mulig å slå av eller har kunnet komme på av seg selv.

Det er vel ingen som har påstått at feil som fører til akselerasjon ikke kan inntreffe. Men de høyt profilerte sakene har gjerne inkludert påstander som ikke passer sammen med hvordan man vet ting er designet.

Ett punkt er at ACC har begrensninger på effekt, altså akselerasjonen er ganske forsiktig (men kan riktignok fortsatt føles brå når man ikke forventer det). Et annet punkt er at det ofte har blitt påstått at bremsene har blitt benyttet uten at de fungerte. Og når påfølgende undersøkelser av bremsene har ikke vist noen feil så kan man være tilnærmet helt sikker på at bremsene ikke har blitt benyttet.

Denne saken kan ha skjedd som forklart, uten at det virker veldig rart.

• Liker 2
Skrevet

På en måte godt å se at dette har skjedd for bilfører 50+/- (49 og 52), og ikke slutten av 60-årene og eldre, samt at de har kunne komme med flere hendelser på steder der det ikke umiddelbart førte til kollisjon av et slag (her var det ingen).

Her har vi fått en god beskrivelse på hva de opplevde, og hvordan bilen reagerte (eller ikke) på "mottiltakene), fremfor "gamliser" som opptrådde sjokkerte og til dels paralyserte av hendelsene, som noen har antydet om de fleste andre situasjonene.

Jeg er enig i at det virker rart at årsaken ligger i en ekstern høyttaler. Men så er det også slik at lyden fra denne baserer seg på bilens fart i øyeblikket. Da kan man jo tenke at krypstrøm kan hoppe i elementet som styrer lyden og får signaler fra gass, brems og AAC.

Men enig i at dette kan tyde på dårlig design om så lite skal være nok. Hvor er beskyttelsen som skal hindre slikt?

• Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Hvorfor trenger du 2 plasser? De fleste ladere jeg ser har ingen slike utfordringer..Er vel KUN Tesla som har utfordringer.

Hjemme derimot blir det ofte problemer med 2 biler i garasjen om ladeboksene står feil..Derfor jeg hadde ønsket en standard. 

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg synes Motor gjør en slett jobb her. Eller så er det Simco som gjør en slett jobb.

"Han mener det er en viss mulighet for at bilens unormale oppførsel kan ha en kobling til vannet i ESM-enheten.  

– Det er stor fare for at denne enheten kan forstyrre bilens signalsystem, hvis den blir skadet av vann. Feilmeldinger knyttet til énpedalsystemet, stabilitetskontrollen, bakre parkeringsbrems og redusert akselerasjonsytelse viser med all mulig tydelighet at denne enheten er knyttet sammen med flere av bilens viktigste elektroniske systemer, sier Simen Huse til Motor. "

Min utheving i blått over. De må vel for pokker sitte på et koblingsdiagram over denne modellen, siden de har gjort undersøkelser på den over lengre tid?

Går også utifra at de kan lese det diagrammet, og påpeke hva som skjer om man kortslutter høyttaleren. Ikke bare henvise til synsing som "siden kunden så de feilmeldingene så er de nok koblet sammen".....

Neste; forsøke å kortslutte denne høyttaleren på en XC40 og se om de får feilmeldinger, er også overkommelig test å få til.

(mulig jeg har sett for mye på Diagnose Dan og tenker at alt er lett:))

Det gir vel absolutt ingen mening at en høytaler med 2 ledninger skal kunne skape slike problemer uansett om den er kortsluttet, delvis kortsluttet eller helt uten kontakt. Det er gode grunner til å spørre seg om nivået både hos Motor og Huse.

Skrevet
25 minutes ago, Jalla21 said:

Det gir vel absolutt ingen mening at en høytaler med 2 ledninger skal kunne skape slike problemer uansett om den er kortsluttet, delvis kortsluttet eller helt uten kontakt. Det er gode grunner til å spørre seg om nivået både hos Motor og Huse.

Og om det skulle være så idiotisk designet så er det jo enda tåpeligere å ha det slik på en enhet som står delvis utenfor bilen veldig utsatt for vann 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...