Jump to content

onkel_jon

Medlemmer
  • Content Count

    878
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

411 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Opel,saab,buick og saturn delte mye deler og plattformen var delt med en haug av modeller. 9-3 og vectra var vel egentlig to ganske like biler. Er blitt vanlig idag at flere merker har egentlig samme bilen med forskjellige merke på grillen.
  2. Ja er som han over sier, du betaler fakturaen så gir forsikringen deg penger igjen minus egenandel.
  3. Vel har hørt at det er ganske vanlig at tesla legger til hjulkontroll når man skal rense bremser om de kun gjør det for å tjene penger aner jeg ikke men tenker å greit å gjøre det ihvertfall første gang. Her så står det at man bør ta hjulkontroll: https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-tesla-service Anbefalt vedlikeholdsservice inkluderer sjekk av kupéluftfilteret, som hindrer pollen, industrinedfall, veistøv og andre partikler i å slippe inn gjennom luftinntakene. Det er anbefalt å erstatte dette annethvert år, mens man anbefales å skifte ut HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) hvert tredje år. En ting som er likt på Teslaer og biler med forbrenningsmotor, er anbefalingen om å sjekke dekkrotasjon og- avbalansering samt hjulstillingskontroll hver 10.000 kilometer. Hvis dybden på dekkene dine varierer med 1,5 millimeter eller mer, er det også anbefalt å få disse sjekket. Hvordan du kjører, kan ha stor innvirkning på hvordan dekkene dine slites, og hvis hjulstillingen er skjev, vil dekkene slites fortere og skjevere. Dette fører naturligvis til at du må skifte dekk oftere. Aggressiv kjøring kan også føre til tidlig dekkslitasje, noe som igjen kan kreve hyppigere dekkservice.Hvis hjulene er ubalanserte eller har feil hjulstilling, kan dette også påvirke håndteringen, og hvis du skulle komme ut for en ulykke, kan bilen være vanskeligere å kontrollere.
  4. De har en anbefalt service som man kan gjøre selv. Samt siden vi bor i et land som er veldig glad i salt på veiene så bør man rense bremsene. Så er egentlig tre ting man bør gjøre, hvert andre år bytte kupefilter samt sjekke og evt bytte ut bremsevæske og årlig rense bremsene. Vinterpleie Tesla anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipperne hver 12. måned eller 20.000 km for biler i regioner med kaldt vær. https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance
  5. Skal nå ha min første service på model 3 og den kom på 7000 så rart folk sier at service er billig på tesla. Største kostnaden er 4 hjuls kontroll, tesla sier at bilen er såpass tung så man må ta 4 hjuls kontroll slik at slitasje på dekkene er optimal. Dropper nok det neste gang, fine med tesla at service er mer frivillig dropper man service på andre merker så mister man som regel nybil garantien.
  6. Hva mener du privat? En som ikke har noe med Opel å gjøre? Egentlig syns jeg det er rart at Opel eiere ikke har et gruppe søksmål mot Opel for fjerning av viktig funksjon. Bakgrunn OnStar Europe Limited er et selskap som eies av GM. Som kjent ble Opel solgt fra GM til PSA i august 2017 og OnStar Europe Limited var ikke en del av dette oppkjøpet. GM varslet samtidig at de la ned alle sine operasjoner i Europa. For deg som kunde innebærer dette at OnStar legges ned fra 31. desember 2020 og alle OnStar-tjenestene forsvinner. Det vil ikke komme noe system som kan erstatte OnStar. https://www.opel.no/onstar/om-onstar.html
  7. Nei den ble fjernet ifjor nyttår, opel har ikke avtale med onstar lenger.
  8. Problemet at tog er dyrt, la oss nå si man skal ta med familien til dyreparken i Kristiansand fra stavanger, det kom på 2000kr for 2 voksne og 3 barn tur/retur, får fylt mye diesel eller strøm for de penga. Bilen kommer til å være det foretrukkede transport middelet for ferie i eget land eller naboland i flere år fremover. Men jeg er enig at å bruke bil til å pendle på jobb i en storby er litt gammeldags, tog og buss funker fint der kombinert med innfarts parkering.
  9. Blir det? Model 3 kjører lengre enn Y og er nesten 100k billigere. Er ikke alle som trenger plassen i model y
  10. Sammenlign epler med epler, mach-e LR 4x4 har 540 i wltp range. Pluss at model y har varmepumpe i motsetning til mach-e så om vinter så går nok model y lenger. Mach-e koster nesten det samme, faktisk 5000kr mer
  11. Er psa som lager bilen ja, var bla et krav fra EU etter sammenslåingen med fca, EU var redde de skulle bli for store på varebil fronten da både psa og fca er sterke på varebil fronten.
  12. Han autogefuhl fyren har bla bekrefta da, du får spørre forhandler hvis du ikke tror meg Er fra denne videoen
  13. onkel_jon

    Elbil-tråden

    Bagasjeromplassen er ikke på nivå med Enyaq, skrå luke kombinert med ganske høyt gulv gir mindre liter plass. Flere som har testet begge har sagt det samme.
  14. Kanskje litt optimistisk men showroom eksempler kan gå for 60 000$+ i usa med litt frakt og import kostnader så er man fort over 600 000 https://www.hagerty.com/apps/valuationtools/1991-jeep-grand_wagoneer Med tanke på at den har kun gått 6000 km spørs om det stemmer da så vil jeg si den er ganske nærme concours kvalitet.
  15. Der jeg bor har vi felles garasje der er A eller G som er standarden, noe som ikke er helt gunstig for meg som kjører tesla, har på G så da må jeg ha lenger kabel bak og lade når jeg rygger inn. Forresten standarden bør være man rygger inn og ikke fronten først spesielt hvis det er sånn trange rekkegarasjer. Problemet er at det er egentlig ingen plass det er gunstig da noen har ladeport i front,andre foran på siden, noen har høyere eller venstre bak. Men tenker at A eller G er best så da dekker man det meste, de som har bak får bare kjøre med snuten inn når de må lade.
×
×
  • Create New...