Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Fordi det finnes ett motiv for å lyve om en hendelse. Statistikken på forsikringssvindel antyder at dette ligger på ca 10-13%.  Så et viktig spørsmål er jo om personene som har opplevd hendelsene faktisk lyver. Jeg tror ikke det. Så er neste spørsmål om de er så forvirret at de faktisk tar feil på brems og gass. Jeg tviler (i så fall burde flere mistet lappen) - og du har jo denne saken med taxi sjåføren i Tesla'n i Bergen - samme type hendelse..Og jeg har sett flere saker med Volvo som IKKE involverer eldre personer også - noen til og med filmet av yngre. I sum så kjøper jeg ikke pedalforvirring i alle sakene. Jeg tenker det er en del saker der som skyldes fukt og feil med elektronikk - og mhp Volvo så synes jeg de har håndtert disse sakene dårlig sett opp mot hva man burde forvente. Mhp Tesla så er det vel slik man forventer av Tesla..de har jo innnført en amerikansk måte å håndtere denne type saker på. At Volvo ikke gjør mer - er skuffende. F.eks ser vi jo at det KAN trenge inn fukt til kretskortet på en del modeller. Dette burde de sendt ut en recall på og fikset......

Jeg skjønner fortsatt ikke analysen din. I tilfeller med pedalforvirring er det ikke åpenbart at sjåføren selv innser at h*n brukte pedalene feil, så å relatere dette til forsikringsssvindel er i utgangspunktet ikke logisk. 

De beste tallene vi har er fra USA og om vi antar at mennesker ikke er så ulike her som i USA kan vi som sagt fovente ca 200 ulykker p.g.a pedalforvirring i året bare i Norge. Noen av de tilfellene vil involvere en Volvo. 

Jeg ser inggen reell sannsynliggjøring at fukt skal kunne forårsake denne typen hendelse. Gasspedalen har redundante sensorer. Fuktinntregning som får en sensor til å feile vil umiddelbart oppdages og genererer ikke falsk input til systemet. Skal du begrunne problemet med sensorfeil må du ha en feilmekanisme som genererer korrelerte feil på alle de redundante sensorene. Det gjør ikke fuktinntrengning.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Iterion said:

Har merka at den trekker mye mindre strøm enn Teslaen når den står parkert. Med 500 km og såpass rask lading i tillegg til 800V-arkitektur, er det en drøm å dra på langtur må jeg si. Men når det kommer til 800V-arkitekturen så er det nok en grunn til at at det koster såpass mye mer, det er jo et ganske så komplisert system å implementere. 

Nja, ikke egentlig. Den mest vesentlige kostnadsdriveren er å ha kapabiliteten til å lade på 400V. 

Kraftelektronikken koster litt mer, men ikke noe voldsomt, og du sparer penger på kabelføringer. 

• Liker 1
Skrevet
54 minutes ago, Syar-2003 said:

@obygda Man kan jo også spørre seg om hvordan det har seg at Toyota elbilen bz4x til motsetning til Volvo ikke er tilsynelatende likt representert i disse hendelsene . Begge er biler populære hos godt voksne (stor kjøpegruppe)

Vet du at den ikke er det, eller bare antar du det basert på mediaoppslag? 

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (7 minutter siden):

Toyota kjører jo creep mode, start knapp, manuell girvelger med bremsekrav, myk gassrespons fra start, ikke one pedal drive, osv. Alt som enkelte her inne vil kalle å leve i fortiden, men som sannsynligvis gir vesentlig bedre robusthet mot denne type feil.

Veldig godt poeng, uten dette burde vi lest mere saker om disse involvert. Jeg har allerede nevnt det med start-knapp, som er vesentlig i forhold til om man tror eller vet at bilen er slått av. Min Kona kan jo "være våken" frem til jeg lukker oppp døra etter jeg har slått av bilen, men kommer relativt raskt med melding om at jeg tapper batteriet om jeg ikke åpner den fort nok...

sverreb skrev (1 minutt siden):

Vet du at den ikke er det, eller bare antar du det basert på mediaoppslag? 

I og med at han skriver "...sannsynligvis gir vesentlig bedre robusthet mot denne type feil.", så er det ikke en påstand han trenger å bevise eller forsvare, men er en meningsformidling. Den kan altså være feil, like så vel som at den kan være rett...!

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, obygda said:

...Denne Tesla saken på Torgalmenningen i Bergen og Sandvika Storsenter fremstår som de mest kjente. I denne Tesla saken så er det jo også fjernet hardware på bilen som kunne vært til nytte for å finne ut av det også. Om det er skjedd bevisst eller ubevisst vet jeg ikke , men jeg har sluttet å stole på Tesla for lenge siden. 

Tesla-taxien i Bergen: Uansett hva Tesla har gjort, og hva som skjedde senere, så er det ihvertfall tydelig fra bakoverrettet kamera, at gjenskinnet fra bremselysene ikke er synlig før bilen er godt inne på fortauet, og kolliderer med uteserveringen (videoklipp fra bladet Motor https://www.motor.no/aktuelt/fotgjengere-flykter-tesla-kastes-opp-i-lufta-se-video/351771).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

I og med at han skriver "...sannsynligvis gir vesentlig bedre robusthet mot denne type feil.", så er det ikke en påstand han trenger å bevise eller forsvare, men er en meningsformidling. Den kan altså være feil, like så vel som at den kan være rett...!

Siden simco driver å prosederer sin sak i media, noe Motor har villig deltatt i en god stund nå, så kan vi ikke avvise villet bias i oppslagene. Derfor må vi være ekstra forsiktige med å anta at vi får noen representativ fremstilling i artikler i media. Det er derfor intressant å få klarhet i om antagelsen om at det er vesentlig forskjell mellom de to bilene bunner i en vurdering i de samme artiklene vi alle ser eller om det er et annet datagrunnlag.

• Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):

Siden simco driver å prosederer sin sak i media, noe Motor har villig deltatt i en god stund nå, så kan vi ikke avvise villet bias i oppslagene. Derfor må vi være ekstra forsiktige med å anta at vi får noen representativ fremstilling i artikler i media. Det er derfor intressant å få klarhet i om antagelsen om at det er vesentlig forskjell mellom de to bilene bunner i en vurdering i de samme artiklene vi alle ser eller om det er et annet datagrunnlag.

Ja, er det nå simco som prosederer i media, eller er det Motor som gjør det, ved å bruke Simco? Jeg skal ikke svare på akkurat det, men den siste saken lagt inn her, mener jeg så på et annet motornettsted, muligens svenskt motormagansin, før den dukket opp i Motor.

Men uansett, når vedkommende skriver som han gjør, med det ordvalget inn som jeg fremhevet i fet tekst, så blir det i mine øyne feil å spørre om han kan bevise det.

Men nå tenker jeg å stoppe der, før noen slenger "forumpoliti-påstanden mot meg igjen, som skjedde sist gang jeg valgte å blande meg inn som her. Men saken er jo at ingen har egentlig klart å bevise noe, IMHO, selv Politi og Vegvesen går jo ut fra en antagelse om at det er sjåførfeil, men ikke har solide bevis i saken.

At Volvo og Tesla, og ev. andre påstår de kan bevise det, men ikke kan legge frem noe som kan utelukke f.eks. fuktfeil med tilhørende krypestrøm, til tross for at det "alltid" er 100% gasspådrag men ingen bremsing overhodet i det aktuelle tidsrom, og så er tidsrommene før eller etter manglende av forskjellige årsaker.

Jeg mener ihvertfall at man må litt bort fra at bilprodusentene får fremstå som sakkyndige i saker de selv er part i, stiller store spørsmålstegn ved habiliteten, og dermed om dette er faktiske data vi kan stole på.

Vi burde sånn sett hatt en uavhengig ekspertgruppe, noe a la flyhavari-kommisjonen, til å se på disse sakene for å utelukke den eventuelle feilkilden. For historien har allerede visst oss at bilprodusenter er villig til å lyve og bedra for å prøve å unnslippe noe som kan ligne store erstatningsutbetalinger.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
38 minutes ago, J-Å said:

Tesla-taxien i Bergen: Uansett hva Tesla har gjort, og hva som skjedde senere, så er det ihvertfall tydelig fra bakoverrettet kamera, at gjenskinnet fra bremselysene ikke er synlig før bilen er godt inne på fortauet, og kolliderer med uteserveringen (videoklipp fra bladet Motor https://www.motor.no/aktuelt/fotgjengere-flykter-tesla-kastes-opp-i-lufta-se-video/351771).

En slik tilnærming er viktig å ha! Hvorfor ble ikke bremsepedalen trykket inn før bilen krasjet?
Sjåføren sier selv at han ville komme seg vekk fra fortauet derfor fortsatte han å kjøre etter første krasjen. Dette virker også ulogisk. 

Noe sier meg at ved full immunitet for straffeforfølgelse og miste av førerkort - og dermed livsgrunnlag, så ville forklaringen til sjåføren endret seg.

Når det gjelder plutselig akselerasjon så hadde man dette problemet før elbilenes inntog også. Mitt inntrykk er at man ikke kommer lett til bunns i disse sakene fordi det er mange som har sterke interesser i å spre misinformasjon

• Sjåføren selv for å komme unna straffeforfølgelse og erstattningsansvar
  • Forsvarsadvokaten - fordi jobben er å skape usikkerhet, og dermed få klient frikjent
  • Ludditter - Som ønsker å skape usikkerhet rundt ny teknologi slik at ting forblir som det er, i egeninteresse av egen jobb, livsførsel eller annen motvilje for endring.

Toyota slet i mange år med dette på hybridbilene sine hvor man klarte å skap usikkerhet om det var noe annet som trykket på gasspedalen enn føreren selv. Der klarte man å mene at det var gulvmattene i bilen, og de måtte kjøre recall på disse. Selv om den ene dødsulykken som de klarte å spore tilbake til dødsulykken var at forhandleren hadde lagt i gulvmatten fra en annen modell. 

https://www.transportation.gov/testimony/response-toyota-and-nhtsa-incidents-sudden-unintended-acceleration#:~:text=The recent Toyota recalls related to unintended,more readily controlled by the vehicle's brakes.

Jeg mener de må angripe disse sakene slik:

Bremset sjåføren?
Hvorfor kan vi ikke bevise at sjåføren bremset/ikke bremset?

Dersom sjåføren bremset:
Hvorfor virket ikke bremsene?
Hvorfor kuttet ikke trykk på bremsepedalen gassen?

Skrevet
10 minutes ago, bzzlink said:

Jeg mener de må angripe disse sakene slik:

Bremset sjåføren?
Hvorfor kan vi ikke bevise at sjåføren bremset/ikke bremset?

Det kommer nok pedal-kamera snart. Men det viktigste er kanskje at bilene sikres mot alvorlige hendelser, selv om pedalene brukes feil. Kanskje det er mulig å analysere ansiktsutrykk?

Skrevet
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Vi burde sånn sett hatt en uavhengig ekspertgruppe, noe a la flyhavari-kommisjonen,

Vi har jo det. Og hadde du ikke vært så opptatt med å blokkere alle som var uenig med deg, så kunne du ha funnet det ut i minst 5 innlegg om denne saken.

Snowleopard skrev (6 timer siden):

At Volvo og Tesla, og ev. andre påstår de kan bevise det, men ikke kan legge frem noe som kan utelukke f.eks. fuktfeil med tilhørende krypestrøm, til tross for at det "alltid" er 100% gasspådrag men ingen bremsing overhodet i det aktuelle tidsrom, og så er tidsrommene før eller etter manglende av forskjellige årsaker.

Har Volvo og Tesla sagt at de kan bevise det? Eller har de sagt at det er ingenting som kan tyde på det? Jeg mener for min del at det vi mangler i debatten er, om ikke et bevis, så iallfall et forsøk fra feks SIMCO og disse to karene fra SINTEF på et mulig hendelsesforløp som kan forklare et uønsket gasspådrag. Når en melder seg på en samfunnsdebatt, så mener jeg at man har plikt til å komme med sannsynlig scenario, eller er en ikke bedre enn antivaksere o.l Selv er jeg ikke noen elektronikkekspert, og kan derfor ikke kategorisk avvise SINTEF-folkene sine vage påstander 100%, men jeg har nok bilteknisk systemforsåelse til å se at Huse sit prat om fukt i BCM-modu er BS.

Ville vært interessant om de som faktisk har høyere elektronikkutdannelse her på forumet kunne vært litt på og sagt noe om det.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Fordi det finnes ett motiv for å lyve om en hendelse. Statistikken på forsikringssvindel antyder at dette ligger på ca 10-13%.  Så et viktig spørsmål er jo om personene som har opplevd hendelsene faktisk lyver. Jeg tror ikke det. 

Vet ikke hvor gammel du er, og om du husker Priussaken i USA? Der kom det en forklaring fra en Toyotasjåfør om at bilen hadde plutselig begynt å akselerere av seg selv i forbindelse med en dødsulykke. Tett etterpå kom en rekke påstander lignende hendelser over flere måneder, og så ble det stilt. Ingen hendelser før denne ulykken, så en rekke hendelser og så dørgende stille. Dette betyr ikke at de påfølgende hendelsene var hverken bevisst forsøk på svindel eller dreide seg om massehysteri, mer om at folk sliter med å huske hva som skjedde i noen korte paniske øyeblikk, og at man har et bias mot at det "neppe var min feil", spesielt dersom det allerede finnes en forklaring der ute. Det finnes også andre eksempler på at slike saker kan bli en "epedemi", selv om det ikke nøvendigvis er ondsinnet ment.

Saken er også interessant på andre måter. NHTSA tok nemlig saken veldig alvorlig, spesiellt ettersom det var mange eksperter på software og elektronikk ute og fortalte at dette var en naturlig konsekvens av moderne elektronikk som ikke var testet godt nok. NHTSA satte derfor selveste NASA på saken. De gikk gjennom titusenvis av linjer med programkode, studerte all elektronikk i bilen i kompliserte simuleringer, bombarderte bilene med elektromagnetisk ståling og testet relevante mekaniske komponenter til bristepunktet.  i nesten et år holdt de på, og konklusjonen var at her klarte de ikke komme opp med et eneste scenario der elektronikken kunne ha skylden, og Toyota ble frikjent av NHTSA. Toyota gjennomførte uansett innkalling på 8 mill biler for å feste gulvmatten bedre og en fix som skulle hindre "sticky pedal", mest for å berolige kunder og bevare ryktet som en trygg bil.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå er det nok mange "elbilhatere" som svelger en bitter pille....

https://elbil.no/flertallet-av-bruktbilkundene-vurderer-elbil/

Hjelper sikkert på med Norgespris" på strøm, samtidig som Trump sørger for drivstoff-priskrise og oljekrise både i Norge og i verden. Ble selv litt overrasket over at vi ikke klarer å produsere mer enn 1/3-del av norsk forbruk av fossilt drivstoff, selv nå som knappe 1/3-del av personbilene er elbiler...

Overraskende nok er Nissan Leaf norges nest mest attraktive elbil, med TM3 foran seg og TMY på plassen bak!

Dette er de mest solgte brukte elbilene i 2025

1. Tesla Model 3
  2. Nissan Leaf
  3. Tesla Model Y
  4. Volkswagen e-Golf
  5. Audi e-tron
  6. BMW i3
  7. Volkswagen ID.3
  8. Hyundai KONA Electric
  9. Volvo XC40
  10. Volkswagen ID.4
  11. Polestar 2
  12. Volkswagen ID.4 GTX
  13. Audi Q4 e-tron
  14. Hyundai IONIQ 5
  15. Ford Mustang Mach-E

Kilde: Bruktbilrapporten 2025, OFV og NBF.

Endret av Snowleopard
Skriveleif + la til ordet "fossilt"
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Vurdere er ikke det samme som å kjøpe. Ved mine 3 siste bruktbilkjøp vurderte jeg elbil - men endte opp med noe annet.

Egentlig er jeg ganske overrasket over at så lite som 56% av bruktbilkjøperne vurderer elbil. Da er det utelukket for hele 44%, i motsetning til nybilmarkedet der 95,9% av nybilkjkøpene i 2025 kjøpte en elbil. Jeg går ut i fra at ennå flere hadde det inne til vurdering

Skrevet

Jeg tenker som så, at blant bruktbilkjøperne, er/var/har det vært en god andel hatere og skeptikere. Derfor synes jeg at tall opp mot 60% er gode tall, spesielt så "tidlig" inne i fasen med svært høye drivstoffpriser. Er nok en god del som håper og tror det skal gå over om ikke så veldig lenge.

Tror tallet vil øke på, jo lengre konflikten varer, og drivstoff-prisene holder seg høye, og spesielt om de vil stige enda mere. Men om man håper på å få noe særlig for ice-bilen man eier nå, så bør man kanskje ikke vente for lenge i tilfelle det tar lang tid før konflikten er løst eller man får en varig løsning, eller det går over til WW3, som definitivt er "katastrofe-alternativet"...

Eller løser det seg når TACO inntreffer, fordi demokratene vinner klart flertall i mellomvalget!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Derfor synes jeg at tall opp mot 60% er gode tall, spesielt så "tidlig" inne i fasen med svært høye drivstoffpriser. Er nok en god del som håper og tror det skal gå over om ikke så veldig lenge.

Prisene er jo ikke høye. De har ikke vært så lave som nå på mange år. Og vi er garantert enten lave som nå eller mer normale priser i hvert fall ut til september pga avgiftsreduksjon. Hva som skjer etter det er mer usikkert, men nå på kort sikt er det altså ganske billig. Skulle det bli veldig dyrt så er det mulig å forlenge avgiftsreduksjonen. Per nå ser det ikke sånn ut, men hvis krigen i Iran drar ut så kan det altså bli det.

For folk med kort årlig kjørebehov så kan drivstoffbiler fortsatt være økonomisk rasjonelle valg. Særlig når kort årlig kjørelengde også indikerer lavt verditap pga km-stand. Elbiler er mer rasjonelle valg for de med høy årlig kjørelengde.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
8 hours ago, Simen1 said:

Prisene er jo ikke høye. De har ikke vært så lave som nå på mange år. Og vi er garantert enten lave som nå eller mer normale priser i hvert fall ut september pga avgiftsreduksjon. Hva som skjer etter det er mer usikkert, men nå på kort sikt er det altså ganske billig. Skulle det bli veldig dyrt så er det mulig å forlenge avgiftsreduksjonen. Per nå ser det ikke sånn ut, men hvis krigen i Iran drar ut så kan det altså bli det.

For folk med kort årlig kjørebehov så kan drivstoffbiler fortsatt være økonomisk rasjonelle valg. Særlig når kort årlig kjørelengde også indikerer lavt verditap pga km-stand. Elbiler er mer rasjonelle valg for de med høy årlig kjørelengde.

Absolutt brukbar for en del folk.

Men av alle jeg kjenner som kjører diesel eller bensinbil i dag så er det fordi elbil er æsj. Aldri noe snakk om at dieselbilen deres gir mest mening for dem, bare at elbiler er noe herk de aldri vil sette seg inn i.

Også er det noen som de ikke har funnet helt ut hvilken elbil de vil ha, men det begynner å tynnes ut blandt dem.

Spesielt nå med BMW IX3 og Mercedes GLC ryker noen til som har venta på slik type bil med bra rekkevidde.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (24 minutter siden):

Men av alle jeg kjenner som kjører diesel eller bensinbil i dag så er det fordi elbil er æsj

Hvorfor er elbil æsj? Hva sier de selv?  

Skrevet
obygda skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er elbil æsj? Hva sier de selv?  

Det jeg tror @Complexity prøver å si er at dette er folk som bare har bestemt seg for at elbil er "æsj". De har som regel hønngamle elbilmyter som argumenter, og er slett ikke interessert i å høre eller ta til seg fakta. De har bare bestemt seg. Ferdig med det. Kjenner en håndfull sånne personer.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Complexity skrev (2 timer siden):

Absolutt brukbar for en del folk.

Men av alle jeg kjenner som kjører diesel eller bensinbil i dag så er det fordi elbil er æsj. Aldri noe snakk om at dieselbilen deres gir mest mening for dem, bare at elbiler er noe herk de aldri vil sette seg inn i.

Nja. Det er nok en del som ikke har tatt seg råd til elbil ennå og snakker sånn for å behandle sin egen dårlige samvittighet for at de ikke har tatt seg råd til en bil som er rimeligere i bruk med høy kjørelengde. Også er kanskje du litt av det ivrige slaget på elbilfronten så det er sikkert noen som setter en ablu i siden din bare for å provosere litt.

Jeg kjenner flere som har rakket veldig ned på elbiler, helt til det plutselig ble stilt .. og de hadde kjøpt seg en elbil selv. Så det er nok flere som vurderer elbil selv om de sier noe annet. Alltid like gøy å snu deres elbilmobbing mot de selv når det skjer. "Åja, du har endelig kjøpt deg "dildobil" du også" :p 

Finn ruger nok på verdifulle statistikker om verditap per år på hver enkelt bilmodell og sammenhenger mellom km-stand og pris på hver enkelt årsmodell av hver bilmodell. Det hadde vært veldig interessant om de hadde sluppet databasen sin ut til analyse eller presentert analyser selv. Jeg vet de har en verdivurderingstjeneste men da må man taste inn reg-nr og får kun ut verdiestimat på den ene bilen. Ikke grafer over km vs verdi eller sammenlignet verdifall med andre biler. I denne deldiskusjonen hadde det vært interessant med verdifall-analyser på elbil vs bensin vs diesel for kanskje de 10 mest solgte modellene av hver type av hver årsmodell, kanskje så langt tilbake som til 2010.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...