Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

To pluss to er vel to eller? :p 

Nei, apofeni.

Gjør det bra, på lik linje med Nokian, Michelin og Goodyear? Absolutt.

"vinner nesten hver eneste sommer- og vinter-dekktest"? Nei!

På sommer vant de i år og i 2024. 5 plass i 2025. Ikke med i testen engang i 23. I 22 vant de igjen. I 21 på 3 plass. I 20 var de ikke med igjen. I 2019 vant de. Så på 8 år har de vunnet 4 ganger, altså 50%.

På vinter piggfritt vant de i 25, 2 plass i 24, vant igjen i 23, 3 plass i 22, vant igjen i 21, 20 og 19. Så 5 av 7 tester, da VikingContakt piggfritt testet svært bra over flere år. ~70%.

På piggdekk kom de på 3 plass i 25, 5 plass i 24, 5 plass i 23, 6 plass i 22, 6 plass i 21, 2 plass i 20 og vant i 19. Det blir 1 av 7 tester, altså ~14%.

I tillegg har vi historiske data på vinterdekk i bildet fra 2009-2018.

Så ja, Continental gjør det overall bra, spesielt på piggfrie vinterdekk. Men de er langt unna å vinne nesten hver eneste test, sommer som vinter.

vinter-historisk.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/kritisk-bevis-pa-avveie-etter-tesla-ulykke/s/5-95-2988125

Da Tesla-vraket nylig ble fraktet over 500 kilometer fra Statens vegvesen i Bergen til en uavhengig ekspert i Østfold, ble det oppdaget at bilens nettverkskort var fysisk fjernet.

Ifølge Motor.no, som først omtalte saken her til lands, fant dataanalytiker Simen Huse bilen i en tilstand han knapt kunne tro. Dashbordet var delvis demontert, skruer lå løst og elektriske koblinger var revet over.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
oOF skrev (10 timer siden):

Nåja, mine erfaringer med Continental (vinter)dekk tilsier at jeg unngår de for all fremtid. 

Continental dekk er gode (og dyre) når de er nye. Hadde de testet dekk som var brukt en sesong, så ville ikke Continental ligget høyt på listene.

Skrevet
freedomseeker skrev (8 timer siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/kritisk-bevis-pa-avveie-etter-tesla-ulykke/s/5-95-2988125

Da Tesla-vraket nylig ble fraktet over 500 kilometer fra Statens vegvesen i Bergen til en uavhengig ekspert i Østfold, ble det oppdaget at bilens nettverkskort var fysisk fjernet.

Ifølge Motor.no, som først omtalte saken her til lands, fant dataanalytiker Simen Huse bilen i en tilstand han knapt kunne tro. Dashbordet var delvis demontert, skruer lå løst og elektriske koblinger var revet over.

Og så? Ligger ikke noe interessant på det kortet, og man trenger hverken det eller info fra Teslafabrikken. Ferddataene ligger lagret på SRS-en.

Skrevet
11 minutes ago, AL123 said:

Og så? Ligger ikke noe interessant på det kortet, og man trenger hverken det eller info fra Teslafabrikken. Ferddataene ligger lagret på SRS-en.

Jamen, Simen Huse ...
Text Street GIF

Skrevet

Se på den skjermen. Laggy, ikke spesielt lekker og ekstremt treg når det kommer til bytte av profil. Er dette det beste BMW klarer å hoste opp i 2026?

Og all plastikken da.. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Myriad skrev (37 minutter siden):

Se på den skjermen. Laggy, ikke spesielt lekker og ekstremt treg når det kommer til bytte av profil. Er dette det beste BMW klarer å hoste opp i 2026?

Og all plastikken da.. 

I følge den toneangivende pressen er det det beste noen som helst klarer å hoste opp i 2026...

Skrevet (endret)

Den ser jo meget fin ut. Spesielt at det ikke er kjøling eller elektrisk ratt, men...

Spent på ex60 opp mot denne. Syns det kan se ut som den hvertfall ikke står langt tilbake....

På noen punkter sannsynligvis foran.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet (endret)
55 minutes ago, Myriad said:

Og all plastikken da.. 

Nesten ett minutt å bytte førerprofil? De har litt software å jobbe med..

Tar vel ca 2 sekunder på min snart 7år gamle Tesla og har alltid vært så raskt..

Også har vel alle pengene gått til det svære batteriet så da blir det billig interiør..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (35 minutter siden):

I følge den toneangivende pressen er det det beste noen som helst klarer å hoste opp i 2026...

Ja, syns denne virker hypet deluxe

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (20 minutter siden):

Nesten ett minutt å bytte førerprofil? De har litt software å jobbe med..

Tar vel ca 2 sekunder på min snart 7år gamle Tesla og har alltid vært så raskt..

Også har vel alle pengene gått til det svære batteriet så da blir det billig interiør..

På I4 og IX1 tar det bare sekunder å bytte profil. Tror det heller var at bilen ikke fant ID til han bmw fyren som hadde den andre profilen. Han var jo ikke der?

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Ikke mulighet for BW musikkanlegg i NK IX3 50 xDrive! Da blir den vel fort uaktuell for flere her inne, eller?

Siden det var snakk om det i går, så går jeg utifra at denne var myntet på meg? 

Hvorfor? 😃 

Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Siden det var snakk om det i går, så går jeg utifra at denne var myntet på meg? 

Hvorfor? 😃

Var ikke spesifikt ment deg, men det var kanskje du som nevnte det i forb. med tilbudet på PS4! Men er jo flere av BMW-entusiastene her som ser på Hifi-anlegget som det nesten viktigste, og da blir det vel ikke så rått at BW er utilgjengelig, og det er "bare HK" som er tilgjengelig som oppgradering!

Forøvrig synes jeg HK leverer glimrende anlegg, og mer enn godt nok når dekkstøy og vindsus tar noe av godlyden vekk, samt at man skal være fokusert på trafikken, så jeg personlig setter godlyd hjemme som aller viktigst.

Er uhorvelig liten sannsynlighet for at jeg setter meg i bilen for å lytte kritisk på musikk, så jeg hadde ikke betalt ut av blåøyet for "det aller beste", når det nest beste er mer enn kapabelt!

Men hver sin smak!

• Liker 1
Skrevet

Ja, nå er vel kanskje B&O også "der oppe" på billyd, og er vel i konkurranse med BW når det gjelder godlyd i bil. På hjemmestereo-fronten, er BW i egen klasse sammenlignet med de to nevnte...!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Var ikke spesifikt ment deg, men det var kanskje du som nevnte det i forb. med tilbudet på PS4! Men er jo flere av BMW-entusiastene her som ser på Hifi-anlegget som det nesten viktigste, og da blir det vel ikke så rått at BW er utilgjengelig, og det er "bare HK" som er tilgjengelig som oppgradering!

Forøvrig synes jeg HK leverer glimrende anlegg, og mer enn godt nok når dekkstøy og vindsus tar noe av godlyden vekk, samt at man skal være fokusert på trafikken, så jeg personlig setter godlyd hjemme som aller viktigst.

Er uhorvelig liten sannsynlighet for at jeg setter meg i bilen for å lytte kritisk på musikk, så jeg hadde ikke betalt ut av blåøyet for "det aller beste", når det nest beste er mer enn kapabelt!

Men hver sin smak!

Det viktigste er det ikke. Det faktum at PS er kinesisk er nok ett større problem. (For min del, uansett hvor digg bilen er. Prøver å si til megselv at de er svenske da)

HK er for all del gode anlegg, men det kommer veldig an på bilen det er montert i. Det er en stor forskjell på HK i en EV3 med 8 høytalere (ett nr dratt ut av ingensteds, det er et eksempel) og HK i en PS4 med 14 høytalere og en sub. Not all HK's are created equally. 😉

BW anleggene får unisont ekstremt skryt uavhengig av hvilken bilprodusent som har fått dem montert.

Anlegget er nok ikke det som trigger et kjøp til syvende og sist uansett. 

Snedig at det engasjerer da. 👍

Edt* Angående B&O i bil, så har jeg kun testet det i Ford Explorer EV. 🫣

Endret av Duriello
Skrevet

For all del, lyd engasjerer, og jeg har alltid vært veldig glad i godlyd. Men har nok innsett at i bil så er det ikke hyperkritisk, bare det er godt nok etter min standard.

Veldig klar over at det er mye som avgjør om det blir god lyd, ikke bare produsentnavnet. Man har jo forskjellige klasser på både høyttalerne, og forsterkerinnmaten. Og jo flere elementer som skal spille sammen, dess mer kompatibelt må både HW og SW være.

Og det er jo og naturlig at det blir dyrere når man setter det inn i dyrere biler, både fordi kundene forventer mer, men og fordi både bilprodusent og hifi-produsenten er sammen om å gjøre bilene og utstyret kompatibelt, og med forskjellig grad av "skreddersøm" både av selve bilen, men og innmaten i anlegget og dempermateriale som brukes for å optimalisere lyden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...