Jump to content

Leaderboard

The search index is currently processing. Leaderboard results may not be complete.

Popular Content

Showing most liked content since 11/13/19 in all areas

  1. 21 likes
    Hei. Vi har allerede betalt. I alle år. Nettleie, kaller dere det. Uten at dere gjorde de oppgraderingene vi betalte dere for. Melket husholdningene uten tanke for framtiden. Hvorfor har dere ikke levert de nødvendige oppgraderingene etter behov, og istedet brukt pengene våre på å bygge opp lobbyvirksomhet? Hvorfor fortsetter dere å skylde på husholdningene fordi dere velger å i økende grad underdimensjonere tjenesten? Ikke bare unnviker dere ansvaret, men setter opp prisene som en konsekvens for at dere ikke bygger for toppene. Og hvem var det som kom på at dere skal bruke effektskam og effektprising for å late som det er husholdningene som skal løse dette? Dere har leveringsplikt, det er ikke vi som har rasjoneringsplikt. Det eneste rasjonelle, og klart rimeligste siden det blir målrettet og bygget etter behov av de med rett kompetanse, er at dere selv bygger ut distribuerte magasiner, eller batteripakker, om du vil, i områdene nært der man har effekttopper som er nær kapasiteten til nettet. Dere har allerede fått betalt for dette. Slutt å løpe rundt og smiske til politikerne etter nye, mer lukurative betalingsmodeller. Nå er det på høy tide dere begynner å gjøre jobben, og levere den tjenesten dere eksisterer for å levere. Dere har et sinnsykt forklaringsproblem her.
  2. 19 likes
  3. 15 likes
  4. 14 likes
    Får dessverre ikke helt de summene han opererer med til å henge på greip. Det er i underkant av 2,5mill private husstander i Norge. Disse bruker i gjennomsnitt 20000kwt, med en nettleie på 40 øre pr kwh + 290kr månedlig avgift så blir dette den nette sum av 28 700 000 000kr. Det vil si at private husstander bidrar med hele summen som trengs for drift og vedlikehold av nettet. Bidra ikke næringslivet med noe? Industri og tjenesteyting står for 66% av strømforbruket. Så hvorfor betaler private da hele bøtteballetten.
  5. 13 likes
    Hvis det er en ting som irriterer meg når jeg jobber som ingeniør, så er det å vite at sjefen over meg ikke skjønner hva jeg driver med, og at sjefen over det igjen ikke skjønner det, og at sjefen over det igjen heller ikke skjønner det. Det som er problemet med dette er den sinnssyke overheaden som ligger i det å kommunisere noe teknologisk til en som ikke er en teknolog. Det blir en slags variant av hviskeleken, hvor ting ofte blir riv ruskende galt allerede i første leddet, og hvor det deretter blir progressivt verre dess lenger oppover i den ikke-teknologiske toppledelsen informasjonen kommer. Jeg har sett flere slike teknologiorganisasjoner som er ledet av ikke-teknologer. Det som skjer i disse organisasjonene er at ikke-teknologene forsøker å temme problemet ved å pakke inn alle beslutninger i "prosesser". Man prøver å lage rammeverk som tillater en ikke-teknolog å styre noe som han egentlig ikke har peiling på. Disse rammeverkene og prosessene utgjør en helt sinnssyk overhead i disse organisasjonene, sammenlignet med alternativet hvor ledere og ingeniører kan snakke samme språk. Mitt tips, som et mot-tips til denne artikkelen, er å heller stimulere de få ingeniørene som faktisk er ledertalenter til å ta utfordringen, i større grad enn enn de gjør i dag. Det er mange ingeniører som skyr det å havne i ledelsen, pga. all støyen og politikken som de da blir nødt til å forholde seg til. Jeg mener flere bør velge å ta støyten, og å stå i det, rett og slett pga. den enorme fordelen som ligger i det å kunne snakke samme språk oppover i organisasjonen. Fordelen er så stor at man kan tåle ganske store svakheter i såkalte mellommenneskelige ferdigheter før det begynner å tippe andre veien igjen.
  6. 13 likes
    Pengene som brukes på blant annet elbiler er allerede "rikmannsbeskattet" på inntektsskatten. Denne skatten treffer også svært bra. Den går rett på de som tjener mye, uavhengig av om de kjøper seg en dyr eller en billig elbil. Ap sitt forslag vil gå ut over de som trenger lang rekkevidde for å kunne velge elbil, uavhengig av om de har spinket og spart i 10 år fra en lav lønn eller om de har millionlønn. Ap sitt forslag treffer dårlig.
  7. 10 likes
  8. 9 likes
    Her spiller NVE på misunnelse og jantelov. Akkurat som noen forsøker å gjøre Tesla-eiere til en slags stigma for pamper som har det for godt så skal nå også solcelleeiere få den samme behandlingen, og varmepumpeeiere og eiere av energivennlige boliger. Fyttirakkeren her skal man jammen ikke få leve godt og miljøvennlig! Regner nesten med at Kjell Lund bor i et eldgammelt trekkfult hus selv uten noen energisparetiltak og kjører gammel fossilbil, siden misunnelsen er så stor.
  9. 9 likes
  10. 9 likes
    Men det er vel fortsatt bedre at den kjøringen ble gjort i en elbil enn med en eksosbil?
  11. 9 likes
  12. 9 likes
    10980XE er raskere hvis du huker av en haug med bokser: nye oppfriskede "fornuftige" X299-hovedkorte ligger på nærmere 4000 kr mot vanlige X570 som ligger på 2500 kr Bedre kjøling, minimum 280mm AIO, helst custom loop for å nå "skikkelige" klokkefrekvenser. 3950X kjører helt fint på en U12S Flere stikker RAM, helst B-die. 3950X kjører helt fint med Micron rev. E Overklokking, AVX512, eller mange PCIe 3.0-spor er viktig Hvis du er villig til å legge ut 3000+ kr ekstra, og er villig til å overklokke, eller må ha masse I/O som ikke drar nytte av PCIe 4.0, eller bruker AVX512, så er 10980XE et bedre kjøp... Hvis du ikke overklokker er 3950X stort sett raskere enn 10980XE... EDIT: Vil påstå det er flere argumenter for i9-10940X, den bør kunne nå høyere klokkefrekvenser og blir praktisk talt identisk i pris med 3950X
  13. 9 likes
  14. 8 likes
  15. 8 likes
    Fastbeløpet på strømregningen/nettleien bør bort. Det ville stimulere til lavere forbruk. Og på samme måte som veiene er et felleseie, og stort sett er uten avgift/bompenger, burde strøm-veiene også være det. Og ellers er vannkraften et felleseie. Produsentene som lager energi ut av disse fellesverdiene burde få et kristent påslag ( f.eks 40%) på produksjonsprisen som er 10 -15 øre . Så fikk vi forutsigbarhet i oppvarmingen av boligene våre i vinterlandet Norge.
  16. 8 likes
  17. 8 likes
  18. 8 likes
    Problemet er jo at om man er følsom for da spesifikt mikrobølger så burde jo de følsomme være dårlige 24/7 da all satelittkommunikasjon er i mikrobølgespekteret, som rett og slett har dekning over hele verden da spesifikk 12-18 Ghz båndet
  19. 7 likes
    Har du skrevet disse rapportene selv? Hydrogen trenger *3* ganger så mye energi som elbil og effekt er billig.
  20. 7 likes
    Jeg anbefaler alle å lese gjennom skandalehistorien om Hyop, en av de tidligere hydrogenstasjon-operatørene. https://www.side3.no/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237 Her er historien om en som ble rost opp i skyene av politikere for å "vise risikovilje" og satse. Men han satset bare 100 000 selv i aksjekapital og hentet ut millionlønn i et selskap som bare tapte penger, penger som skattebetalerne og investorer hadde skutt inn. Jeg håper politikerne nå er flinkere til å ha kontakt med virkeligheten og ikke lar seg lure av "smarte" lobbyister.
  21. 7 likes
  22. 7 likes
    Usikker på om denne kanskje hører best hjemme i juss, men men. Etter jeg fikk høre sammendrag av NAV-skandalen fra NRK, var det i alle fall for meg ganske åpenbart hvilken del av systemet som hadde sviktet hardest, og det var dommervesenet. Systemet er jo designet slik at det er dommerne som til syvende og sist skal garantere at lover blir tolket riktig, ikke etater eller department. Samtidig hører jeg at nesten all oppmerksomhet fra pressen blir rettet mot den utøvende makten, ikke den dømmende. Jeg trodde det var meningen at department skulle kunne feiltolke lover, fordi dommerne snapper det opp og korrigerer det. Har jeg misforstått noe?
  23. 7 likes
    Her vrir du sannheten 180 grader. Problemet ligger i hvordan man oppdrar barna. Dessverre motarbeides foreldrene av Disney og andre underholdningsselskaper. For ikke glemme den offentlige skolen. Hvorfor tror du de fleste bemidlede sender barna sine på private skoler? Ikke fordi kvaliteten på undervisningen er bedre, men hvilken lære de unnviker fra. Grav litt i historien så oppdager du hvem som egentlig startet grunnskolen. Det du sier er på nivå med at hjemløse er problemet når de kun er resultatet av det faktiske problemet.
  24. 7 likes
  25. 7 likes
  26. 7 likes
  27. 7 likes
    Useriøst å kalle ham en kommunist fordi han vil ha en avgift som potensielt er med på å bidra til et bedre miljø
  28. 7 likes
  29. 7 likes
    Trådstarter har et godt poeng. Staten har bestemt at ikke alle bruker veier derfor skal de betales av bilistene med bompenger mens alle bruker NRK og liker deres skihysteri så derfor skal alle betale for det. Det er ikke logisk. Få NRK over til betal-TV så de som vil se på møkken får finansiere den.
  30. 7 likes
    De gjør litt samme greiene i på speilet når noen ryker ut av paradise hotell. Veldig sterkt ❤️
  31. 7 likes
    Det er slett ikke manko på brukte bensin- eller dieselbiler. Finn.no er full av dem. Resten av tullet du skrev der glemte du (naturlig nok) å dokumentere.
  32. 7 likes
    Oi, de skal ha for at de forsøker noe nytt! Hadde jeg hatt pengene i den størrelsesorden som er her, kunne jeg fint endt opp med en slik fordi den ser sjuk ut (ikke pen men er ikke så snobbete på bilens utseende). Det jeg tenker blir utfordringen er at (nå antar jeg) gruppen mennesker som kjøper pickup er gammeldagse folk som sikkert synes elbiler er noe herk, og med et sånt utseende så spørs det ikke om det blir litt for mye for konservative sjeler. Men kudos for å forsøke noe nytt, ja til mer av slikt! Skal forøvrig bli artig å se de gamle surkukene gå bananas i kommentarfeltene i dag Haha!
  33. 7 likes
  34. 6 likes
  35. 6 likes
    Dette må jo være en klassisk nr. 7 på grønnvask. Hvilke andre punkter er Toyota/Lexus innom her?
  36. 6 likes
    Det kan vel tenkes at vindmøller med vertikal akse slår gjennom når størrelsen øker. Med veldig lange vinger blir det problemer med at vingetippene kommer over Mach 1. Da er det kanskje bedre med vertikale vinger. Som en Voith-Schneider propell opp-ned. Evt. kan vingene være montert på en stor ring som flyter på sjøen og roterer. Så kan aanundo ha fiskeoppdrett inni ringen .
  37. 6 likes
    "Norge er knyttet til EU, men forsøker gjennom kvotemekanismene å gardere seg så langt det er mulig innen EU-regelverket mot reduksjoner hjemme." Er det ikke da rett å si at oljeindustrien står i veien for oss i Norge til å gjøre det som må gjøres? Vi må: "Slutte med letingen etter olje og gass". Kort og godt fordi vi ikke kan pumpe opp det vi finner likevel. Vi må lage en politikk som høster den fornybar energien i Norsk Økonomisk Sone, men så langt er det bare MDG som har programposter i denne retning. Dersom Freiberg representerer regjeringen ser det dystert ut. Vi skal produsere olje og gass, lenge, lenge, lenge, lenge, som ha sa. Hybride oppdrettsanlegg og energianlegg kan gi oss billig hydrogen fra fornybare kilder, og fanger vi CO2 fra sementproduksjon og avfallsanlegg har vi en verdikjede for CO2. 1,4 kg CO2 og 0,2 kg hydrogen gir 1 liter metanol. Selvsagt kan det oppstå priskrig i oljemarkedet etter hvert, og burde ikke Norge begynne å tenke på denne muligheten?
  38. 6 likes
    Jeg har et bilde fra 70-tallet der bilen til mine foreldre står å lader. Utrolig
  39. 6 likes
    Joda, der fikk jeg bekreftelse fra Komplett på Ryzen 9 3900x til 5490,-. Nice!
  40. 6 likes
    Vil si at det er et mye større problem at man velger økonomer til å lede teknologiselskaper.
  41. 6 likes
    Tenk å bomme så totalt, nei en innfører ikke gammel "teknikk" og en øker ikke forbruk. Det går ned, som det jomer etter.
  42. 6 likes
  43. 6 likes
    Jeg er ikke enig at dette er "usedvanlig dårlig dømmekraft". Det var snakk om to kasser som skulle bæres ca 40 meter. Det alle (jeg kjenner) ville gjort i en slik situasjon er å kjenne på kassene og bedømme om dette føltes for tungt. Dersom det føles greit ville vi båret disse kassene. Dersom det hadde vært en tralle i umiddelbar nærhet ville nok de fleste brukt den, men de færreste ville løpt rundt på bygget for å finne en når jobben er så liten. i 999 av 1000 tilfeller ville dette vært helt uproblematisk og ingen ville tenkt noe videre over det, men uhell kan skje selv de beste og slike uhell er en av grunnene til at man har forsikring. Det kan argumenteres for at forsikringen skal avkortes ved grov uforstand, men jeg kan ikke se at dette en gang er i nærheten av å komme inn under det. Forøvrig virker det som forsikringsselskapet forsøker å få det til å fremstå som ingeniøren og Equinor lyver så jeg kan heller ikke se at det er dårlig dømmekraft de ønsker å teste for retten.
  44. 6 likes
    Det er vel nevnt tidligere i tråden at ingen har greid å påvise elfølsomhet. Hvorfor tror du på det?
  45. 6 likes
    Jeg skjønner at du ikke bryr deg om noe som ikke angår deg, men for de som faktisk er transpersoner er nok dette en velkommen nyhet.
  46. 5 likes
    % CO2-utslippsendring er bare én side av saken. Jeg skulle gjerne sett en graf over kg CO2/innbygger i samme periode, eks utslipp i forbindelse med eksportvarer (som egentlig burde legges til de land som kjøper disse varene)
  47. 5 likes
    Trist å se at en tråd om hvordan det er å kjøre elbil veldig langt, har kokt bort i trolling og svar på trolleriet. Folk må lære seg å ignorere trolling og heller diskutere sakens kjerne og det som er interessant rundt den.
  48. 5 likes
    Det er sikkert ikke alle som liker Billy Blaze (Commander Keen), og å skyte romvesener heller? Noen liker faktisk Metal Gear, Policenauts, Snatcher og Death Stranding, og synes spillene er bra, selv om historiene ikke alltid henger helt på greip. At du ser ut til å tro at slike spill må leve opp til standarder som Moby Dick og Shakespare, å ha en dyp intrikat sammenhengende historie, hvor likestilling er viktig, og krig vises som den grusomheten den er, må bero på en misforståelse fra din side, spill skal generelt være underholdende, det er ikke så viktig om det er weird shit som ingen forstår noe av, så lenge det er spillbart.
  49. 5 likes
    AMD: ZEN3 architecture finished – expects 15% faster IPC : Guru3D.
  50. 5 likes
    Tror nok hvorvidt elbilen gjør 0-100 på 4,5 eller på 6,8 sekund er ganske irrelevant for de fleste. Er i så fall noe du kan skryte av til kollegaen som egentlig ikke bryr seg.. Hvordan den er å kjøre på vinterstid, lademuligheter, service/vedlikehold, og pris er nok mer tellende faktorer.
×
×
  • Create New...