Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

41 minutes ago, sverreb said:

Hvordan kommer du frem til den vekten? En Ix Xdrive50 har like stort batteri som en polestar 3 og har en egenvekt på ca 2600 kg.

Ganske "fort og gale" regning, da Ix40 har egenvekt 2290kg og tilnærmet lik størrelse, pluss 28,7kg/kwh polestar 2, på resterende batteri. :)

Skrev at det var spekulativt, men ser nå at Dubious har skrevet vekt.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Fantomtegningen said:

Ganske "fort og gale" regning, da Ix40 har egenvekt 2290kg og tilnærmet lik størrelse, pluss 28,7kg/kwh polestar 2, på resterende batteri. :)

Skrev at det var spekulativt, men ser nå at Dubious har skrevet vekt.
 

29kg pr. kwh blir nok temmelig feil ja. I rå cellevekt ligger li-ion celler på omkring 4kg/kwh.Det blir noe mer i et komplett batteri p.g.a. busbarer, rammer og kjøling, men så er jo også noe av den alt der i en bil som ix40 som har et krympet batteri. Jeg tenker en marginalkost på 5-7kg/kwh er rimelig når man ser på hva de koster å øke størrelsen på et batteri. så å legge på 35kWh blir +175-250kg ett sted.

Lenke til kommentar

Eg føretrekk stort sett å kjøre i D, men på svingete småveier langs fjordane på vestlandet er B-modus genial. Slutt på dansing mellom gass- og bremsepedal. Vekta og lågt tyngdepunkt er òg med på å halde bilen på veien. No er ikkje Enyaq den stivaste, men med DCC på det stivaste så klarte den seg bra likevel. Det er grenser for kva hastigheit ein kan ha når du heile tida ikkje ser rundt neste sving.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, sverreb said:

29kg pr. kwh blir nok temmelig feil ja. I rå cellevekt ligger li-ion celler på omkring 4kg/kwh.Det blir noe mer i et komplett batteri p.g.a. busbarer, rammer og kjøling, men så er jo også noe av den alt der i en bil som ix40 som har et krympet batteri. Jeg tenker en marginalkost på 5-7kg/kwh er rimelig når man ser på hva de koster å øke størrelsen på et batteri. så å legge på 35kWh blir +175-250kg ett sted.

Skjønte det i ettertid at jeg leste tabellen feil fra Insideevs, mye annet i tankene når jeg skrev tidligere. 😛 

Er jo selvfølgelig totalvekten på bilen delt på antall kWh. Men mente selv på at jeg måtte ha gjort en stor feil en plass. :D 

external_image

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Zeph said:

Eg føretrekk stort sett å kjøre i D, men på svingete småveier langs fjordane på vestlandet er B-modus genial. Slutt på dansing mellom gass- og bremsepedal. Vekta og lågt tyngdepunkt er òg med på å halde bilen på veien. No er ikkje Enyaq den stivaste, men med DCC på det stivaste så klarte den seg bra likevel. Det er grenser for kva hastigheit ein kan ha når du heile tida ikkje ser rundt neste sving.

Jeg bruker også helst D modus. Det gjør kjøringen mye mer jevn og gjør at man kan gjøre krypkjøring i kø med å regulere bremsen og ikke gassen. I min bil er det adaptid regenerering i D modus, noe som om den er på så skal den øke regereringen automatisk inn mot skarpe svinger, kryss eller når fartsgrensen settes ned (om man kjører med limiter). Det er akkurat nylig blitt aktivert for norge (BMW, software 07/2022) så jeg har ikke fått testet alt på svingete veier enda.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (13 minutter siden):

Skjønte det i ettertid at jeg leste tabellen feil fra Insideevs, mye annet i tankene når jeg skrev tidligere. 😛 

Er jo selvfølgelig totalvekten på bilen delt på antall kWh. Men mente selv på at jeg måtte ha gjort en stor feil en plass. :D 

external_image

Den tabellen gir noen merkelige utslag. Ser Ioniq 28 kWh og Ioniq 38 kWh som er rimelig nøysomme biler kommer høyt opp der pga lite batteri, som tross alt bare utgjør en mindre del av en bil.

Den blir derfor helt feil for å sammenligne biler i forskjellige klasser, men er sikkert fin for å sammenligne ellers "likeverdige" biler.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

Fatter ikke hvorfor så få biler kan bruke adaptiv cruise i saktegående kø.

Det kan den, men i trafikale situasjoner hvor det er viktig å holde litt fortgang er adaptiv cruise for treg. I lyskrysskjøring med flere felt og avkjørsler er det best om man holder køen tett og da kan man som menneske gjøre en del grep maskinene ikke kan enda som f.eks å begynne å rulle når bilen bilen foran den du står bak begynner å rulle slik at mer av køen starter på kortere tid.

På motorveikø er imidlertid ACC helt ok.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Den tabellen gir noen merkelige utslag. Ser Ioniq 28 kWh og Ioniq 38 kWh som er rimelig nøysomme biler kommer høyt opp der pga lite batteri, som tross alt bare utgjør en mindre del av en bil.

Det er vel i utgangspunktet en ganske meningløs metrikk. Noen har lagd en grafikk fordi de kan uten å spørre seg om de bør.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (6 timer siden):

Hva da? 5meter med diktaturbil og 460liter bagasje? Det er jo bare komisk.

Den har 484 bagasjerom + 90L oppbevaring under gulvet i bagasjen. Det gir 574 liter som er i toppen i klassen. Den har 109cm bredde som er jæsklig bra, 190 cm lengde med baksetene nede er også bra. Tror det er noen misforståelser som ligger til grunn, på Polestars nettsider står det 484 + 90 under bagasjen.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Jeg bruker også helst D modus. Det gjør kjøringen mye mer jevn og gjør at man kan gjøre krypkjøring i kø med å regulere bremsen og ikke gassen. I min bil er det adaptid regenerering i D modus, noe som om den er på så skal den øke regereringen automatisk inn mot skarpe svinger, kryss eller når fartsgrensen settes ned (om man kjører med limiter). Det er akkurat nylig blitt aktivert for norge (BMW, software 07/2022) så jeg har ikke fått testet alt på svingete veier enda.

Køkjøring med ACC er òg blitt ei langt betre oppleving med elbil. Bensin-Kodiaq som eg hadde før kunne óg kjøre av seg sjølv i kø heil ned til full stopp. Einaste tidspunktet den avslutta automatikken var om den vart ståande stille i tre sekund. Då måtte du gje litt gass for å få den i gang igjen. Problemet var at det rykka og nappa når det var bevegelse i køen. Bilen venta litt for lenge før den fulgte etter bilen før, auka hastigheit for fort og måtte bremse ned igjen når bilen framføre senka farten. Det gjorde jobben, men så ukomfortabelt at eg slo automatikken av i saktegåande kø.

Med elbil er bilen langt betre egna for sånt og kan regulere pådrag og regenerering mjukt og fint. Eg har ikkje testa så veldig mykje endå, men første forsøk var positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (4 timer siden):

Bilen er jo på veien, så det er spesielt at denne ikke er blitt kollisjonstestet.

https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/the-car-selection-explained/
 

Slik jeg tolker den teksten er det vanligere at bilene kommer på veien før de blir testet av Euro NCAP en motsatt, er ikke noe unormalt i at det ikke har blitt publisert noen kollisjonstest selv om bilene har kommet på veien

Lenke til kommentar
20 hours ago, Selle said:

Jeg har kjørt to ganger tur-retur Sandnes - Vålerbanen (ca 30 min forbi Elverum) i min Cupra Born med 424 km WLTP i sommer. Kjører via Suleskard og Dalen. Kjører da over 3 timer mellom stoppene, PGA god Ionity avtale har jeg holdt med til dem, kunne kjørt lenger mellom stoppene hvis jeg ikke hadde tenkt på hvilken operatør jeg ville lade hos. Mine tanker etter disse turene er at rekkevidden er god nok, men skulle jeg kjørt slike turer veldig ofte ville jeg hatt en bil som lader litt raskere. For to ganger i året lader den greit nok. Jeg var alene i bilen på disse turene, hadde jeg hatt familie tipper jeg bilen hadde vært klar før vi var klar, men dette er for det meste Norsk landevei med 60-80 sone. Jeg mistenker ladestoppene hadde komt litt for tett for min smak hvis jeg skulle kjørt mye langtur på motorvei i 100+

Takk for at du deler innsikt


Kikket på 1000km challenge på EQB. Den lada ikke så verst fort, men tror nok den er treig nok til å irritere.

Svaret på id buzz kommer til helgen ser det ut til

27555C57-617E-4660-962A-13DA86F5EF98.thumb.jpeg.18ba89c05c396c95cd1323c80c9b0ce4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 timer siden):

Takk for at du deler innsikt


Kikket på 1000km challenge på EQB. Den lada ikke så verst fort, men tror nok den er treig nok til å irritere.

Svaret på id buzz kommer til helgen ser det ut til

 

Jeg gleder meg. Må være første gang jeg har gledet meg over en bil, også ikke minst en familievogn som dette. Alternativene med elektrisk drift er såpass dårlig at det har kommet såpass langt.

 

Visstnok så kommer  ID.Buzz med AWD og type 300hk samt panorama tak, også med flere seter. Kjedelig at info på dette lar vente på seg.

Pr nå så er Buzz bare for de som vil ha litt ekstra plass. Jeg skulle gjerne sett en i virkeligheten, men virker som det også lar vente på seg....... Også ganske kostbar sak, da man også kunne kjøpt en ID4 GTX for samme kost.

 

Edit: Jeg ser nå at baksetene faktisk ikke går å få lenger bak! Det er 15cm gap mellom bagasjeromstrekket og baksetene. Det er jo et gigantisk tap. Det er såpass tragisk at VW burde komme med en god begrunnelse for dette. Dette er for min del nesten en deal-breaker, da jeg ikke trenger 1100liter bagasje, jeg klarer meg godt med 900, bare det blir mer plass for baksetene.

 

Synd! De burde ha kjørt som prototypen - skinner.

Endret av Sommer2022
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (2 timer siden):

Pr nå så er Buzz bare for de som vil ha litt ekstra plass. Jeg skulle gjerne sett en i virkeligheten, men virker som det også lar vente på seg....... Også ganske kostbar sak, da man også kunne kjøpt en ID4 GTX for samme kost.

Hva mer skulle den vært? Har du sett på YouTube-videoer av ulike testere? Nå kommer jo snart Bjørn sine videoer tenker jeg, men det jeg har sett er veldig positivt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...