Gå til innhold

Nimrad

Medlemmer
  • Innlegg

    14 539
  • Ble med

  • Dager vunnet

    1

Nimrad vant dagen sist 21. juni 2018

Nimrad hadde mest likt innhold!

Om Nimrad

  • Bursdag 26. mai 1989

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

20 629 profilvisninger

Nimrad sine prestasjoner

6,7k

Nettsamfunnsomdømme

2

Hjelpsomme svar

  1. Nimrad

    Elbil-tråden

    SUV-ene vi har her til lands er ingenting mot de gigantene borti statene. Men vi har lignende greier her. Spesielt snitt-tyngden på biler må ha gått betydelig opp med den store andelen elbiler og SUV-er. Det er ikke særlig kjekt for halvmyke trafikanter som mopeder, syklister og mopedbiler (som har en tullete lovbegrensning som går på ren vekt - altså total mangel på sikkerhetsutstyr for å spare vekt).
  2. Nimrad

    Elbil-tråden

    Mest sannsynlig ja. Jeg vet ikke med din bil spesifikt bare for å ha sagt det, men av erfaring tipper jeg det. “Genuine leather”kalles det. Dessverre er det ikke noe beskyttet tittel eller praksis om å opplyse hva slags skinn det er snakk om. I beste fall er det faktiske skinnstykker, i verste fall er det skinnrester og lim blandet samme for å lage «skinn»:
  3. Verdiene forsvinner ikke. Det er andelseierne som eier selve fondet, og derfor har rett på de underliggende aksjene. Fondstilbyderen forvalter det. Skulle fondstilbyderen gå konkurs f.eks. sitter du igjen med de samme verdiene, og jeg vil tippe at en annen forvalter bare tar over forvaltningen og alt fortsetter som før. Litt dumt at det var så mye tøv i innlegget @EmLeX, for det er egentlig et spennende "dommedagstema" å vurdere andre asset-klasser som kunst, eiendom, råvarer, infrastruktur o.l. Oljefondet har jo også ganske nylig utvidet og gått inn i eiendomsmarkedet med varierende hell.
  4. Nimrad

    Elbil-tråden

    Problemet på Tesla er at den ikke gir beskjed på fornuftig sted. Nå har nye Model 3 fått et LED-lys rett ved speilet, men jeg kikker jo ikke på skjermen når jeg skal bytte fil, jeg kikker i speilet.
  5. Nimrad

    Elbil-tråden

    Det er stor forskjell på skinn. Ordentlig skinn er i praksis evigvarende så lenge man tar litt vare på det. Jeg er stor fan av skinn og har drevet litt med det selv til vesker, oppbevaring osv. Men det finnes vel ingen som bruker ordentlig skinn til bilstoler, forståelig nok. Det er ikke kostnadseffektivt og vil jo uansett vare minst 10 ganger så lenge som bilen, så det er ikke vits. For uventilerte seter så foretrekker jeg stoff. For ventilerte seter kan jeg godt ha petroleumsskinn. Jeg er spent på disse ullsetene. Ull har veldig mange gode egenskaper, så jeg er umiddelbart positiv. Holdbarheten er kanskje noe dårligere, men holder sikkert bilens levetid. Svart skinn bli glovarmt, men når du peiser inn iskald luft rett i setet så gjør det underverker. Det store problemet sommerstid er når bilen lagrer helt enorme mengder varme i hele interiøret pluss at du får solsteken gjennom vinduet rett på kroppen. Kan fint være 17 grader i kupeen og samtidig klamt og varmt. God ventilasjon i setet er da helt magisk.
  6. Nimrad

    Elbil-tråden

    Nå har Tesla sagt til alle forhandlere at den ikke kommer i år, så om man skal vente kan man bli sittende lenge. Ikke at vi kan stole på det nødvendigvis, men det er null håndfast info om noe ny MY enda. Det er en fin liste, men det er jo også et par nedgraderinger. Spesielt null gir- og blinklysspak trekker enormt ned for min del. Samt at prisen er justert opp, så det drastiske prisfallet du snakker om har jeg liten tro på. Nå vi begynner å se Twitter-lekkasjer av prøvekjøringer av ny MY så kan man heller ha litt is i magen, spør du meg.
  7. Nimrad

    Elbil-tråden

    Wow! Hvor langt er den kjørt?
  8. Nimrad

    Elbil-tråden

    Der får vi bare være uenige da, i mitt hode er det ganske sensasjonelt. Jeg mener det er et vidunder hvis det faktisk er originalbatteri. De kan godt være behandlet bra, brukt fint og gode batteri, men bare tiden som har gått siden det var nytt vil gi en ganske merkbar dårligere batterihelse selv om det ikke hadde vært i bruk en gang.
  9. Nimrad

    Elbil-tråden

    Ehm, har du sett kilometerstanden? Over 300k på et batteri som kun klarer rett over 100 km? Det er helt sykt hvis det er originalt batteri. Vi snakker et sted mellom 2 og 3 tusen batterisykluser og 75-ish prosent batterihelse. For å sette det i perspektiv, en bil med WLTP på 500km kunne gått 1 million km med samme antall.
  10. Nimrad

    Aksjer

    Sindre har neppe hatt noe innsideinformasjon å handle på, eller hvertfall ikke gjort det. Nærmeste man kommer er kanskje noen hissige hedge-fond. Neppe noe som @biker91 får tilgang på. Day trading er ikke noe som gjøres profesjonelt så vidt meg bekjent. De som driver med det gjør det for egen del, og taper stort sett penger på det.
  11. Nimrad

    Aksjer

    Det du beskriver kalles aktivt forvaltede aksjefond hvis jeg forstår deg riktig. Da investerer profesjonelle i aksjer de har tro på og du betaler de for det. Du kan kjøpe aksjefond hos banken din, eller så er nordnet en populær norsk side for handel av aksjer og fond.
  12. Nimrad

    Elbil-tråden

    Åh? Jøss. Jeg merker knapt skaphengeren jeg pleier å bruke i Model Y. Fikk lyst å prøve med Polestar nå. Btw, vi må nesten begynne å nevne modell når vi snakker om Polestar nå som de faktisk har flere. Ventilerte seter er fantastisk. Spesielt i skinnseter, og hvertfall i petroleumsbasert skinn (som noen smarte markedsførere har valgt å kalle "vegansk skinn"). Vi bor bare i Norge, men svette rumpeballer og svett rygg opplever jeg ofte om sommeren. Nytter ikke å kjøle ned bilen i forkant med svarte seter. For min del ville jeg faktisk valgt ventilerte seter foran oppvarma seter. Jeg var lenge ganske anti-skinn og pro-stoff på setefronten av samme grunn.
  13. Nimrad

    Elbil-tråden

    Hva er det som gjør den så betydelig bedre enn Model Y? Jeg har trukket med XC40 en del og Volvo har noen kule tilhengerfunksjoner som alle burde lære av. Spesifikk funksjon på ryggekamera for å treffe draget, samt en automatisk lyssjekk-funksjon blant annet. Utenom det synes jeg elbilene jeg har testet i den klassen er vanskelige å skille med tilhenger bakpå. Man kjenner knapt at den er på, forskjellene ligger mer i tilhengerne. XC40 og Model Y klarte jeg knapt å skille fra hverandre når jeg leter etter tilhengerspesifikk kjørekomfort.
  14. Nimrad

    Elbil-tråden

    Hehe, pottit-Norge liker ikke prangende biler nei... Driver og får instagram-reklamer for denne Hongqi-kampanjen de har. "KUN 10 STK" står det med store bokstaver. Varer vel et år eller to da 😛
×
×
  • Opprett ny...