Jump to content

sverreb

Medlemmer
  • Content Count

    4097
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

sverreb last won the day on January 21

sverreb had the most liked content!

Community Reputation

3460 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nei, kjøpet finner sted i det du både har betalt for og overtatt risikoen for gjenstanden. Dette er f.eks tidspunktet garantier begynner å løpe fra, og skulle noe skje med varen før dette tidspunktet er det selgers ansvar. F.eks i netthandelseksempelet ditt. Om varen skulle forsvinne på veien er det selgers problem, og noe selger må ordne opp i fordi salget enda ikke er gjennomført (I.e. du har ikke tatt over risikoen for varen) Kontraktsinngåelse er nettopp det, at man inngår en avtale om å gjennomføre et kjøp. Man forplikter seg her til å kjøpe, men salget skjer altså senere når varen faktisk leveres. For biler er det normalt (Men meg bekjent ikke absolutt påkrevd) at selger registrerer bilen på kjøperen rett før kjøper tar over bilen (Ie. rett før salgstidspunktet etter denne beskrivelsen)
  2. Samtidig. Kjøp og salg er samme ting men fra forskjellige ståsteder. Du kjøper noe i det noen andre selger det.
  3. Det du beskriver kaller fortrinnsvis avtaleinngåelse e.l.. Selve kjøpet skjer i det du tar over risikoen for gjenstanden. Du kan ha en avtale som forplikter deg til å kjøpe, men du har ikke kjøpt den før du har betalt og har bilen i hende.
  4. Den jeg svarte på hevdet toyota burde gjøre som tesla. Mitt svar var da at vi trenger ikke flere som tesla som driver med proprietære løsninger slik tesla gjør.
  5. Høy ladeeffekt lengre vil være å lade raskere etter alle rimelige måter å forstå å 'lade raskere'. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du klager over, og jeg kan ikke på noen måte se at du forsvarer din påstand om svindel. Noe jeg minner om er en påstand om at de bedriver kriminell virksomhet. Det er en påstand som bør begrunnes. Det kommer ikke til å hindre meg i å avkreve deg dokumentasjon på dine påstander selv om du har en noe mangelfull historie i det feltet. Så får andre vurdere hva de synes det gjør for din troverdighet. Lykke til med å konstruere ekkokammeret ditt.
  6. Og hva mener du var feil? ikonet du la ved er så lite at det er kinapt leselig. Jeg fant det som ser ut til å være en kilde til denne sliden her: https://cleantechnica.com/2019/05/17/correcting-audi-tesla-model-3-charges-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/. Ikke akkurat noen nøytral kilde, og ikke fra Audi, så jeg kan ikke se hva konteksten var. I samme artikkel kommer de med en 'korrigert' figur. Men selv om audi later til å ha vært unøyaktige, så er jo ikke disse figurene veldig forskjellige. (De er ikke videre intressante heller, men det er et annet problem, og kan like godt komme av at det er tatt ut av sin sammenheng) . Rekkevidden er som nevnt tidligere ikke viktig om vi snakker om batteriteknologi. Det er mer en funksjon av resten av bilen. e-tron er en stor SUV model 3 er en middels stor sedan. (Men det er jo intressant at cleantechnica valgte 200mi som rekkeviddemerke å sammenligne siden det tar oss langt over 80% SOC for e-tron og dermed dramatisk øker den tilsynelatende avstanden). Jeg ser bare tegn til slurv, ikke misleding. Bevise hva da? Det er du som kommer med påstander om svindel. Jeg har ingenting å dokumentere.
  7. Ellers takk. Vi trenger færre selskaper som lager sine egne lukkede økosystemer, ikke flere. Vi trenger infrastruktur ikke proprietære systemer.
  8. Jeg ser du fortsetter å komme med disse beskydningene, og fortsatt uten noen dokumentasjon. Det er nok dine personlige antipatier vi ser her.
  9. Eh, nei. Det er ingen sammenligning med utviklingen innen fotolitografi. Å skulle ofre resirkulerbarhet, noe som vil øke miljøbelastningen av biler vesentlig, bare fordi man skal få noen prosentpoeng mindre batteripakke er meningsløst. Vi vil hente mer på den generelle stødige økningen av batterikapasitet enn på et slikt kortsiktig grep. Man kan reparere datamaskiner med loddebolt (og en varmluftpistol) selv om selskaper som apple og bl.a. tesla prøver å hindre det ved å legge hindre i veien for uavhengige reparatører. (Ja tesla er en notabel lobbyist i right-to-repair høringer sammen med apple for å hindre at de skal måtte lage uavhengig reparerbare produkter)
  10. Jeg har ikke snakket om å lade til 40%. Jeg sier jeg ville ikke påbegynt overfarten uten å ha minst 40% SOC. Man skal ikke basere seg på nødløsninger. Man har å opptre slik at man ikke utsetter seg selv og andre for unødig ubehag og risiko. Ergo å risikere å måtte tigge ved dørene utgår. Hva spesifikt tenker du på. Vær konkret og oppgi link til en reklamekampanje som du mener eksemplifiserer hva det er du prøver å komme frem til. Nope. X-aksen er tid y-aksen er rekkevidde , siden vi ikke kan si av grafen hvilken rekkevidde som representerer en gitt SOC kan vi ikke normalisere kurvene til ett annet felles utgangspunkt. Det er sikkert mulig om du har suplementelle data, men det har du jo ikke.
  11. Du kjenner ingen som kjører over fjelloverganger? Og nei, det er ikke masse lademuligheter. Det er knapt bebygd, og å tigge ved dørene der det er noe anser jeg ikke som en reell mulighet. Og nei, jeg kan ikke lese av grafen din hva tiden fra andre SOC er.
  12. For små synlynderceller, ja sannsynligvis har de lite gjenbrukspotensiale. Større prismatiske celler er nok relevante for industriell gjenbruk eller en mer rasjonell demontering for billigere reprosessering.
  13. De fleste elbiler er ikke model 3. Selv om enkelte later til å tro at alt i verden handler om tesla. Les gjerne hele innlegget. Jeg gjorde det alt klart at 40% er i for tilfeller der man skal over en fjellovergang el.lign.
  14. Du må ha en isolator til å skille den positive toppeterminalen fra den negative casingen. Denne må i tilegg holde tett. Denne pakningen vil bli utsatt for det samme løsemiddelet du prøver å bruke til å løse opp lim Tror ikke å satse på å bruke celler i hjemmemekk til elektroverktøy er noe relevant gjenbruksscenario. De kan potensiellt leve en periode som industrielle gridutjevningsbatterier, men side de alt er kompromittert vil de måtte integreres slik at de kan byttes ut enkelt og ofte. Etter det må cellen reprosesseres for å gjenvinne verdifulle matrialer. Om man ender med å bare kunne hive hele pakken i en smelteovn så er det ganske lite effektivt.
×
×
  • Create New...