Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

Møtte en på veien i går, her på Vestlandet.

 

Hva synes du? Så den OK ut? Jeg blir litt lurt av bilder tror jeg. Fronten ser som så ut, baken syns jeg ser kul ut. Den balanserer på en knivsegg hva angår kul

Share this post


Link to post
19 minutes ago, Sommer2022 said:

Hva da? 5meter med diktaturbil og 460liter bagasje? Det er jo bare komisk.

Lages vel i USA de her, kontar 2'ern som lages i kina.

Ikke så mye bagasje nei, og skuffet over at de stapper gedigent batter i den (111kWt) istedefor å gjøre den effektiv.

Men de har gjort rett i å gjøre den RWD biased, og har system for å frikoble motoren bak for å spare strøm. Mangelen på dette er jo en av grunnene til at Polestar 2 er så tørst.

25 Høytalere høres jo interessant ut og. Volvo har jo tidligere eksperimentert me "subwoofere" som er bolta rett i karosseriet på bilen og rister den istedefor å lage lyd, og det e vist helt rått ifølge testere. Kansje denne og får noe slikt.

Edit: Må rette megselv her. Første batch lages i Kina så starter produksjonen i USA midten av 2024.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Sommer2022 skrev (13 minutter siden):

 

Hva synes du? Så den OK ut? Jeg blir litt lurt av bilder tror jeg. Fronten ser som så ut, baken syns jeg ser kul ut. Den balanserer på en knivsegg hva angår kul

Jeg digga konseptet. Det var dritkule bilder som ble vist i årevis.

Produksjonsmodellen har blitt endret for mye for å vise familielikhet med ID-familien forøvrig. Og sikkert for å tilpasses produksjonstekniske og sikkerhetsmessige behov. Nei nå syns jeg den bare ser rar ut.

Men smaken er som baken, og den er delt. Kan godt være at du (og mange andre) liker den.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ingen vekt på sidene deres, men tilsvarende størrelse med BMW iX.

Egenvekt på BMW iX40 er 2290kg, så pluss ca 987kg pga større batteri på Polestar 3, havner den på ca 3277kg. Var da voldsomt tungt?
Vet at dette var bare spekulering, men det tilsvarer vektavgift på 34 712,50 NOK.

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Jeg digga konseptet. Det var dritkule bilder som ble vist i årevis.

Produksjonsmodellen har blitt endret for mye for å vise familielikhet med ID-familien forøvrig. Og sikkert for å tilpasses produksjonstekniske og sikkerhetsmessige behov. Nei nå syns jeg den bare ser rar ut.

Men smaken er som baken, og den er delt. Kan godt være at du (og mange andre) liker den.

Jeg liker ikke fronten. Grunnen til at den er aktuell er prisen og spesifikasjoner, kontra noe annet som klarer mine krav, som feks Tesla X. Tittet på Peugeot Traveller osv, men rekkevidde/pris er dessverre dårlig saker. Id Buzz ser jo ikke bra ut før det er California vær og den er fullspekka med delt farge. Altså, typisk illustrasjonsbilde. Det meste ser trist ut i Norsk vinter-slafs, overskya og møkkete bil med 17 tom vinterhjul. Trist!

Samboer stemmer imot, da hun sier den ser "utrygg" ut. Det er veldig rart at det ikke er noe kollisjonstest av den. Samtidig er det rart om VW lager noe som scorer dårlig i en kollisjonstest..

Edited by Sommer2022

Share this post


Link to post

Om utseende stemmer er det smaken som avgjør, og den er svært individuell.

Sommer2022 skrev (2 timer siden):

Samboer stemmer imot, da hun sier den ser "utrygg" ut. Det er veldig rart at det ikke er noe kollisjonstest av den. Samtidig er det rart om VW lager noe som scorer dårlig i en kollisjonstest..

Kan ikke tenke meg at VW lager utrygge biler. De VET at bilen kommer til å bli testet av EuroNCAP. Og at hvis den ikke dokumenterer topp sikkerhet da så stuper salget. Nei ID.Buzz er nok minst like trygg som alle andre nye biler på den størrelsen.

Men hvis sambo føler at den er utrygg så kan du bare se bort fra den med en gang. 😉

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg ser jo logikken i at den ser utrygg ut da det er ganske lav avstand fra frontfangeren til en treffer coupeen, så derfor må jo nødvendigvis deformeringssoner være ganske begrenset i front sammenlignet med biler som har mer konvensjonelt panser som stikker et stykke forran coupeen.

Share this post


Link to post
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Jeg ser jo logikken i at den ser utrygg ut da det er ganske lav avstand fra frontfangeren til en treffer coupeen, så derfor må jo nødvendigvis deformeringssoner være ganske begrenset i front sammenlignet med biler som har mer konvensjonelt panser som stikker et stykke forran coupeen.

Ja, men du har et ganske heftig panel foran deg når du sitter i bilen, visst.

Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Om utseende stemmer er det smaken som avgjør, og den er svært individuell.

Kan ikke tenke meg at VW lager utrygge biler. De VET at bilen kommer til å bli testet av EuroNCAP. Og at hvis den ikke dokumenterer topp sikkerhet da så stuper salget. Nei ID.Buzz er nok minst like trygg som alle andre nye biler på den størrelsen.

Men hvis sambo føler at den er utrygg så kan du bare se bort fra den med en gang. 😉

Det er også det jeg tenker. Veldig spesielt om de lager en VW Boble bil ref kræsjtest i 2022. Bilen er jo på veien, så det er spesielt at denne ikke er blitt kollisjonstestet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg ser jo logikken i at den ser utrygg ut da det er ganske lav avstand fra frontfangeren til en treffer coupeen, så derfor må jo nødvendigvis deformeringssoner være ganske begrenset i front sammenlignet med biler som har mer konvensjonelt panser som stikker et stykke forran coupeen.

Er vel litt dette VW har jobbet med en stund nå. VW id.3 har jo veldig kort snute men gjør det alikevell greit i kræsjtester.

Men kort deformeringssone er vel ikke noe fordel akkurat.

Share this post


Link to post
3 hours ago, Fantomtegningen said:

Ingen vekt på sidene deres, men tilsvarende størrelse med BMW iX.

Egenvekt på BMW iX40 er 2290kg, så pluss ca 987kg pga større batteri på Polestar 3, havner den på ca 3277kg. Var da voldsomt tungt?
Vet at dette var bare spekulering, men det tilsvarer vektavgift på 34 712,50 NOK.

Hvordan kommer du frem til den vekten? En Ix Xdrive50 har like stort batteri som en polestar 3 og har en egenvekt på ca 2600 kg.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (33 minutter siden):

Er vel litt dette VW har jobbet med en stund nå. VW id.3 har jo veldig kort snute men gjør det alikevell greit i kræsjtester.

Men kort deformeringssone er vel ikke noe fordel akkurat.

Det er nok smarte hoder som har kommet fram til en god nok løsning ja, men selv sammenlignet med ID3 ser det temmelig kort ut

Volkswagen ID3Volkswagen ID.Buzz - Tutustu malliin ja tilaa omasi

Men det er selvfølgelig mulig at det er som @Sommer2022 sier at deformeringssonene er forlenget inn i coupeen selv om det og er litt suboptimalt da en helst vil at frontruten skal holde sammen i en kollisjon. Men vi får nok svar på det etterhvert når noen tester krasj sikkerheten til disse bilene.

  • Like 1

Share this post


Link to post
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er nok smarte hoder som har kommet fram til en god nok løsning ja, men selv sammenlignet med ID3 ser det temmelig kort ut

Volkswagen ID3Volkswagen ID.Buzz - Tutustu malliin ja tilaa omasi

Men det er selvfølgelig mulig at det er som @Sommer2022 sier at deformeringssonene er forlenget inn i coupeen selv om det og er litt suboptimalt da en helst vil at frontruten skal holde sammen i en kollisjon. Men vi får nok svar på det etterhvert når noen tester krasj sikkerheten til disse bilene.

Tror man blir litt lurt av den sammenligningen på bildet der.  Buzz er vel en halvmeter lengere enn id.3.

Men de har vel gjort noe smart ja.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Complexity skrev (2 minutter siden):

Tror man blir litt lurt av den sammenligningen på bildet der.  Buzz er vel en halvmeter lengere enn id.3.

Men de har vel gjort noe smart ja.

Skiller bare 30mm på ID3 og Buzz, hjulnav til front. Så det er formen som du sier som lurer oss. 

Share this post


Link to post
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Skiller bare 30mm på ID3 og Buzz, hjulnav til front. Så det er formen som du sier som lurer oss. 

Hjulnavet er dog langt inne i coupeen på Buzz men forran coupeen på ID3, som jo og vil være en faktor.

Share this post


Link to post
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Hjulnavet er dog langt inne i coupeen på Buzz men forran coupeen på ID3, som jo og vil være en faktor.

Er den? Eller er Buzz så mye høyere at det ser slik ut?

Om vi bruker avstand fra sjåføren frem til front av bil som blir litt mer riktig, hvilken tror du har lengst frem til front av bilen?

ID.Buzz ca 2300mm

ID.3 ca 2200mm

Jeg har da regnet fra der setet står i de tekniske tegningene. Optisk illusjon!

Edited by DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...