Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (7 timer siden):

AvgiftsPartiet (AP) og Bakstreverpartiet (SP) i konstellasjon måtte jo bli en tragedie for landet.

Vedum ser på elbil som distriktsfiendtlig og er det noe han og Sp hater så er det distriktsfiendtlighet. Elbiler er demonisert og skal jammen få gjennomgå. Det er som musikk i ørene for avgiftspartiet som selvsagt har riktig "medisin" på lur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 7.10.2022 den 17.44):

Vedum ser på elbil som distriktsfiendtlig og er det noe han og Sp hater så er det distriktsfiendtlighet. Elbiler er demonisert og skal jammen få gjennomgå. Det er som musikk i ørene for avgiftspartiet som selvsagt har riktig "medisin" på lur.

Huff ja, det er en konstellasjon lagd i h*lvete...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (På 30.9.2022 den 11.52):

Spent på om BYD Atto 3 vil få hengerfeste, type 1200-1300kg.
Det blir bilskifte neste år mest sannsynlig og da er tilhenger nødvendig, men Enyaq og ID4 sin 1000kg blir for skralt. Har ikke verdens beste lønn heller, så har ikke råd til 500-600k biler.

Siden det er fra kina, så kan det jo godt være, men det virker som om den er i en klasse som klarer sub-tonnet i hengervekt.

Maxus etc har jo nyttelast på 300kg, så det er jo tvert imot den andre veien igjen...

Lenke til kommentar

Nå skal vel ID Buzz komme snart. Jeg har 3 barn og hund, og vil bytte ut en 2019 mod. Peugeot 5008 med 7 seter og ellers god plass.

Prøvd ID4, Mercedes EQB, EQC, BYD Tang. Peugeot Traveller er OK, men går for kort til prisen.

Har jeg ingen andre muligheter enn Id BUzz om jeg vil ha up to date teknologi og plass nok?

 

EDit: 

ID Buzz konfigurert til hva jeg ønsker havner på rundt 545.000kr. Serviceavtale 5år frem i tid med årlig pris på 2300kr oppå der.

Jeg kan kjøpe Tesla X, men prisen er faktisk en liten faktor. Eneste er at Id Buzz ikke har noen kollisjonstest-resultater, som er en liten tanke.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Sommer2022 said:

Nå skal vel ID Buzz komme snart. Jeg har 3 barn og hund, og vil bytte ut en 2019 mod. Peugeot 5008 med 7 seter og ellers god plass.

Prøvd ID4, Mercedes EQB, EQC, BYD Tang. Peugeot Traveller er OK, men går for kort til prisen.

Har jeg ingen andre muligheter enn Id BUzz om jeg vil ha up to date teknologi og plass nok?

 

EDit: 

ID Buzz konfigurert til hva jeg ønsker havner på rundt 545.000kr. Serviceavtale 5år frem i tid med årlig pris på 2300kr oppå der.

Jeg kan kjøpe Tesla X, men prisen er faktisk en liten faktor. Eneste er at Id Buzz ikke har noen kollisjonstest-resultater, som er en liten tanke.

Høres ut som maxus mifa 9 kan og være noe for deg hvis du ikke har noe imot kinesiske biler.

https://maxus.no/modeller/mifa9/

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Høres ut som maxus mifa 9 kan og være noe for deg hvis du ikke har noe imot kinesiske biler.

https://maxus.no/modeller/mifa9/

Jeg har sett på Byd Tang, som er kinesisk, men jeg må ærlig innrømme at jeg heller hadde betalt for å ikke kjøre den der. 

Jeg titta litt på Euniq6 eller hva de heter av samme merke, men var litt innpå eier-erfaringer av Maxus, å må vel innrømme at det ikke så veldig lyst ut.

Lenke til kommentar
eintotre skrev (40 minutter siden):

Nio ES8 er bilen du leter etter. Men prislappen er ganske saftig.

Ja, jeg har sett på de. Jeg er litt usikker. Da komme Tesla X i bildet igjen.

Lurer litt på hvorfor alt skal legges i komfort som massasje og diverse utstyr man strengt talt ikke trenger - som ekstra pute man kan slå ut på leggene, av alle ting. Kunne heller ha lagt de R&D pengene i å få bilen mer brukervennlig for en familie på 5 - Fordi det er gjerne de som kjøper en sånn bil, kontra en EQS. Der synes jeg kanskje europeiske bilselskaper er bedre, men kanskje noe overprisa for hva du faktisk får (noe brukervennlig, men thats it også)

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (49 minutter siden):

Jeg så en Buzz i varebilversjon ute på veien her om dagen, så ja - de har kommet.

Så varebilversjonen i går, og personbilen i dag. Bilene er såvidt jeg vet fortsatt under embargo så det å se en på veien er enn så lenge en liten kuriositet. Men førsteinntrykket er bra, og folk må forvente at ting er annerledes. Det er ikke en elektrisk Multivan/Transporter som mange kanskje fort tenker - på godt og vondt, og jeg tror denne vil passe inn i mange familier da den er stor, men ikke VW T6-stor.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Så varebilversjonen i går, og personbilen i dag. Bilene er såvidt jeg vet fortsatt under embargo så det å se en på veien er enn så lenge en liten kuriositet. Men førsteinntrykket er bra, og folk må forvente at ting er annerledes. Det er ikke en elektrisk Multivan/Transporter som mange kanskje fort tenker - på godt og vondt, og jeg tror denne vil passe inn i mange familier da den er stor, men ikke VW T6-stor.

Tviler sterkt på at denne er under embargo, det er over 100 stk registrert på norske skilter, youtube renner over av videoer og norske forhandlere har fått inn demo biler

Lenke til kommentar
Selle skrev (2 timer siden):

Tviler sterkt på at denne er under embargo, det er over 100 stk registrert på norske skilter, youtube renner over av videoer og norske forhandlere har fått inn demo biler

Møller registrerer de fleste bilene sine i Oslo under klargjøring. Deretter sendes de til forhandlere, og hvis jeg ikke husker feil (snakket med Volkswagen senest i går) så hørte jeg at bilen var under embargo inntil alle forhandlerne hadde mottatt bil. VIP-visninger i disse dager, og så smått får kunder prøve bilen. Journalister skriver vel så blekket spruter nå??

Ved tidligere storlanseringer er det ikke unormalt at det er registrert over hundre biler uten at en eneste går på veien. Bare de bestilte demo- og pressebiler blir over hundre stykker - det er rundt 100 VW-forhandlere i Norge og alle skal vel ha en cargo og en personbil ++ Kilde: jeg har jobbet i Møller i noen tiår.

I hvilken grad embargo var aner jeg ikke, men jeg finner ikke en eneste anmeldelse av bilen på nett eller på youtube av en bil på norske skilter.

 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Retroman said:

Møller registrerer de fleste bilene sine i Oslo under klargjøring. Deretter sendes de til forhandlere, og hvis jeg ikke husker feil (snakket med Volkswagen senest i går) så hørte jeg at bilen var under embargo inntil alle forhandlerne hadde mottatt bil. VIP-visninger i disse dager, og så smått får kunder prøve bilen. Journalister skriver vel så blekket spruter nå??

Ved tidligere storlanseringer er det ikke unormalt at det er registrert over hundre biler uten at en eneste går på veien. Bare de bestilte demo- og pressebiler blir over hundre stykker - det er rundt 100 VW-forhandlere i Norge og alle skal vel ha en cargo og en personbil ++ Kilde: jeg har jobbet i Møller i noen tiår.

I hvilken grad embargo var aner jeg ikke, men jeg finner ikke en eneste anmeldelse av bilen på nett eller på youtube av en bil på norske skilter.

 

Er nok fordi de mest kjente journalister var i køben i september og kjørte buzz med tyske skilter slik at de kunne få ut test før bilen var i butikken, ser både brom og motor var med i tillegg bla youtuberen batterylife samt fully charged. Teslabjørn var nok for opptatt med ungen samt teste bmw og mercedes for n`te gang 😛 

Er jo ikke vits å teste igjen med norske skilter, ser jo motor har gitt karakter og så da tester de ikke igjen med norske skilter 

https://www.motor.no/elbil/motor-har-testet-id-buzz-her-blir-en-bussjafor-i-godt-humor/231636

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
5 hours ago, Retroman said:

Så varebilversjonen i går, og personbilen i dag. Bilene er såvidt jeg vet fortsatt under embargo så det å se en på veien er enn så lenge en liten kuriositet. Men førsteinntrykket er bra, og folk må forvente at ting er annerledes. Det er ikke en elektrisk Multivan/Transporter som mange kanskje fort tenker - på godt og vondt, og jeg tror denne vil passe inn i mange familier da den er stor, men ikke VW T6-stor.

Jeg synes det er synd at de vek såpass langt vekk fra konseptet de teaset oss med i årene før lansering. Bare dette med å kunne snu forsetene ble helt skrotet. Da hadde den vært mer interessant for min del. Samt at jeg ikke er fan av plastic touchknappene på rattet. Testet de på iD.3 og nah. Ellers håper jeg de har fikset opp i treghetene i infotainment.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 timer siden):

Er nok fordi de mest kjente journalister var i køben i september og kjørte buzz med tyske skilter slik at de kunne få ut test før bilen var i butikken, ser både brom og motor var med i tillegg bla youtuberen batterylife samt fully charged. Teslabjørn var nok for opptatt med ungen samt teste bmw og mercedes for n`te gang 😛 

Er jo ikke vits å teste igjen med norske skilter, ser jo motor har gitt karakter og så da tester de ikke igjen med norske skilter 

https://www.motor.no/elbil/motor-har-testet-id-buzz-her-blir-en-bussjafor-i-godt-humor/231636

 

Stemmer det. Embargo gjaldt Volkswagen i Norge som påpekt.

Lenke til kommentar

Kikket på id Buzz (på nett bare) og var og så på Mercedes EQB i butikk i går.

Men hvordan er det å ha en bil med kun 410 km WLTP som familiebil? Noen som har erfaring?

Jeg kjører mye på motorvei, og Model 3 trenger jeg ikke vente på i noen særlig grad, men ser for meg at det skal ikke ha så mye lavere rekkevidde, høyere forbruk, lavere ladehastighet før det blir irriterende

Har hatt model 3 i 3,5 år nå som familiebil, men skulle gjerne hatt mer praktisk lasterom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt to ganger tur-retur Sandnes - Vålerbanen (ca 30 min forbi Elverum) i min Cupra Born med 424 km WLTP i sommer. Kjører via Suleskard og Dalen. Kjører da over 3 timer mellom stoppene, PGA god Ionity avtale har jeg holdt med til dem, kunne kjørt lenger mellom stoppene hvis jeg ikke hadde tenkt på hvilken operatør jeg ville lade hos. Mine tanker etter disse turene er at rekkevidden er god nok, men skulle jeg kjørt slike turer veldig ofte ville jeg hatt en bil som lader litt raskere. For to ganger i året lader den greit nok. Jeg var alene i bilen på disse turene, hadde jeg hatt familie tipper jeg bilen hadde vært klar før vi var klar, men dette er for det meste Norsk landevei med 60-80 sone. Jeg mistenker ladestoppene hadde komt litt for tett for min smak hvis jeg skulle kjørt mye langtur på motorvei i 100+

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...