Capitan Fracassa Skrevet 15. desember 2025 Skrevet 15. desember 2025 PÃ¥inter skrev (32 minutter siden): Mener du @RookieNO sin henvisning til ChatGPT?👇🏼 Blåmandag? Nei, jeg mente din henvisning til kun Matteus 24.14, og at du tydeligvis ikke klarte å finne (eller valgte å late som de ikke finnes) alle de andre henvisningene jeg kom med, som viser at endetiden ble spådd til å komme for nesten 2000 år siden. 2 1
PÃ¥inter Skrevet 15. desember 2025 Skrevet 15. desember 2025 PÃ¥inter skrev (23 timer siden): Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene. Vi prøver igjen👆🏼 1
Capitan Fracassa Skrevet 15. desember 2025 Skrevet 15. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): Vi prøver igjen👆🏼 Du prøver igjen med den samme påstanden som går mot det Bibelen sier, og mot historisk fakta, helt uten å svare på alle begrunnelsene om hvorfor du tar feil. Tror du virkelig at en ubegrunnet, gal påstand med bevis mot seg blir mindre gal av å bli gjentatt? Det forklarer i så fall en god del om din oppførsel på forumet. 😄 Endret 15. desember 2025 av Capitan Fracassa 5
PÃ¥inter Skrevet 15. desember 2025 Skrevet 15. desember 2025 (endret) Du får tolke bibelen som du vil, slå deg sammen med walldorf.🤭 Disiplene forsto at det gjalt en fremtid etter dem.👇🏼 Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?» 4 Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Kristus!’ Og de skal villede mange. 6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene. 9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. Jeg forstår godt at du skulle ønske det gjalt en annen tid. Endret 15. desember 2025 av PÃ¥inter 1
Capitan Fracassa Skrevet 15. desember 2025 Skrevet 15. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (4 timer siden): Du får tolke bibelen som du vil, Jeg siterte 6 tekststeder i Bibelen. At du ikke liker disse 6 sitatene, og later som de ikke eksisterer er ditt problem. Jeg besvarte og argumenterte mot din tolkning, men du har verken forsvart din tolkning av det ene sitatet du gjentar, eller forholdt deg til de seks andre. Det virker som om det er sånn du leser hele Bibelen: du plukker ut noen få steder her og der du liker, og later som om alt du ikke liker ikke finnes. Endret 15. desember 2025 av Capitan Fracassa 3
DukeNukem3d Skrevet 15. desember 2025 Skrevet 15. desember 2025 Hvilke tekster blir fulgt bokstavtro og hvilke blir det ikke. Det er spørsmålet 😮
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) «Jeg siterte 6 tekststeder i Bibelen. At du ikke liker disse 6 sitatene, og later som de ikke eksisterer er ditt problem.» 👇🏼👆🏼 «Det virker som om det er sånn du leser hele Bibelen: du plukker ut noen få steder her og der du liker, og later som om alt du ikke liker ikke finnes.» Godt eksempel du selv demonstrerer. Endret 16. desember 2025 av PÃ¥inter 1
Capitan Fracassa Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (30 minutter siden): «Jeg siterte 6 tekststeder i Bibelen. At du ikke liker disse 6 sitatene, og later som de ikke eksisterer er ditt problem.» 👇🏼👆🏼 «Det virker som om det er sånn du leser hele Bibelen: du plukker ut noen få steder her og der du liker, og later som om alt du ikke liker ikke finnes.» Godt eksempel du selv demonstrerer. Jaha? Jeg begrunnet hvorfor ditt ene tekststed ikke betyr det du hevder, og viste til mange flere tekststeder som alle peker motsatt vei av det du hevder. At det eneste du klarer å få ut av deg er at jeg gjør det samme som deg er patetisk. Jeg stilte ChatGPT et helt nøytralt spørsmål om akkurat dette: Sitat Når trodde Jesus at endetiden skulle komme i følge seriøse bibelforskere Og her er svaret (merk at dette er et svar med henvisninger, typisk til de samme tekststedene @PÃ¥inter later som ikke eksisterer, og med henvisning til flere anerkjente Bibelforskere, både kristne og ikke-kristne), og at den konkluderer om akkurat det jeg hevder, at "Dette regnes ikke som et marginalt syn, men som mainstream historisk forskning": Sitat Seriøse bibelforskere (historisk-kritisk forskning) mener gjennomgående at Jesus selv forventet at endetiden skulle komme svært snart – innen hans egen generasjon. Dette er et av de mest etablerte funnene i moderne Jesus-forskning. Nedenfor er hovedpunktene, med støtte i faglig konsensus. 1. Jesus som apokalyptisk forkynner De fleste historikere plasserer Jesus tydelig innenfor jødisk apokalyptisk tradisjon på 100-tallet f.Kr.–100-tallet e.Kr., sammen med skikkelser som Johannes døperen. Kjennetegn ved denne tradisjonen: Verden står foran en snarlig guddommelig inngripen Gud vil gripe inn i historien De onde skal dømmes De rettferdige skal oppreises Guds rike skal etableres på jorden Dette preger Jesu forkynnelse i de eldste lagene av evangelietradisjonen. 2. Tidsangivelsen: «Denne generasjon» Det mest siterte utsagnet er: «Sannelig sier jeg dere: Denne generasjon skal ikke forgå før alt dette skjer.» (Mark 13,30) Historisk-kritisk analyse: «Denne generasjon» (gresk: hē genea hautē) betyr normalt de menneskene som lever nå Det er ingen språklig grunn til å tolke dette som en fjern fremtid Teksten finnes i Markus, det eldste evangeliet (ca. år 70) Dette tolkes av forskere som et klart uttrykk for nær forventning. 3. Andre utsagn som støtter snarlig endetid Flere tradisjoner peker i samme retning: «Guds rike er kommet nær» (Mark 1,15) Disiplene skal ikke rekke å gå gjennom alle Israels byer før Menneskesønnen kommer (Matt 10,23) Noen av de tilstedeværende skal ikke dø før de ser Guds rike komme i kraft (Mark 9,1) Disse tekstene vurderes som tidlige og lite påvirket av senere teologi. 4. Hva skjedde da endetiden ikke kom? Forskningen mener at: Jesus ble henrettet før forventningen ble oppfylt De første kristne måtte omtolke budskapet etter hans død Forkynnelsen ble gradvis justert: Endetiden ble skjøvet frem i tid Jesu død fikk frelsesteologisk betydning Fokus flyttet seg fra «snart» til «en dag» Dette kan spores ved at: Paulus (ca. år 50) fortsatt forventer snarlig slutt Senere skrifter (Lukas, Johannes, Pastoralbrevene) demper tidsforventningen 5. Faglig konsensus (kort oppsummert) De fleste anerkjente forskere (f.eks. Albert Schweitzer, E.P. Sanders, Bart Ehrman, Dale Allison, Paula Fredriksen) er enige om at: Jesus forventet en konkret, historisk endetid Han trodde dette ville skje i løpet av hans egen generasjon Denne forventningen ble ikke oppfylt slik han forutsa Kristendommen utviklet seg teologisk i etterkant Dette regnes ikke som et marginalt syn, men som mainstream historisk forskning. Så dette sier altså nøyaktig det samme som jeg hevdet, med grundig begrunnelse og henvisninger. Endret 16. desember 2025 av Capitan Fracassa 2
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (13 timer siden): For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Kristus!’ Og de skal villede mange. PÃ¥inter skrev (13 timer siden): men ennå er ikke enden kommet. 7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. 8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene. Prøv å bruk hodet og ikke ChatGPT. Hvis mange skulle komme i hans navn å villede mange så forstår du nok at det gjelder framtiden, men du kan selvfølgelig hardnakket prøve å tolke det dit du ønsker. 1
Capitan Fracassa Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (12 minutter siden): Prøv å bruk hodet og ikke ChatGPT. Jeg brukte ikke ChatGPT i noen av de tidligere innleggene, så dette er bare enda en patetisk unnamanøver fra deg. ChatGPT ble kun brukt til å bevise at det jeg har hevdet samsvarer med det anerkjente Bibelforskere hevder, og hvorfor. Hva om du prøver å bruke hodet, og ikke bare de ferdigtygde bortforklaringene til Jehovas Vitner? Sitat Hvis mange skulle komme i hans navn å villede mange så forstår du nok at det gjelder framtiden Ja, men den nære fremtiden. Jesus sa eksplisitt (som vist over) at det skulle skje i deres generasjon og før alle disiplene var døde, og Paulus brev viser tydelig at også han trodde dette. PÃ¥inter skrev (12 minutter siden): men du kan selvfølgelig hardnakket prøve å tolke det dit du ønsker. Ja, for det er vel ikke jeg som har støtte i flest tekststeder, og i de tekststedene som er eksplisitte på tidsaspektet (denne generasjon, før alle her er døde), og støtte fra anerkjente Bibelforskere (ironi) 🙄 Og det er vel ikke du som hardnakket prøver å tolke vagere tekster og ignorerer alt det andre (fortsatt ironi)... Endret 16. desember 2025 av Capitan Fracassa 3
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 «Ja, men den nære fremtiden.» Da får du tolke det som du ønsker, prøv å overbevis 2,5 milliarder kristne om din nyoppdagede tolkning. 🤭 1
Capitan Fracassa Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (2 timer siden): Da får du tolke det som du ønsker, prøv å overbevis 2,5 milliarder kristne om din nyoppdagede tolkning. 🤭 Det er artig at du helt feilaktig beskriver det som i 100 år har vært hovedretningen blant Bibelforskere, som min "nyoppdagede tolkning". Jeg forstår at dette kan være nytt for deg, som tydeligvis kun forholder deg til ferdigtygde evangeliske forklaringer og ikke forskning - men det er tilfredsstillende å se at du bare har slike usakligheter å svare med. Dette blir omtrent like dumt som å si at evolusjonsteorien er "min nyoppdagede tolkning" som et argument for intelligent design. Endret 16. desember 2025 av Capitan Fracassa 8
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 Så verdens ende har vært?😂 Forhold deg til «konsensus» du. 🤭 1
podcarsten Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (46 minutter siden): Så verdens ende har vært?😂 Forhold deg til «konsensus» du. 🤭 Det åpenbare alternativet er at Jesus tok feil. 1 1
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 podcarsten skrev (35 minutter siden): Det åpenbare alternativet er at Jesus tok feil. For en som ikke tror på en skaper så forstår jeg at du mener det. 1
podcarsten Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (23 minutter siden): For en som ikke tror på en skaper så forstår jeg at du mener det. Jeg sier ikke dette ofte, men her mener jeg du har et godt poeng. Jeg kan forholde meg til hva det i boken hevdes Jesus sa.. Ikke en teologi laget av mennesker lenge etter han levde. Det er et paradoks der inne et sted.
Capitan Fracassa Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (1 time siden): For en som ikke tror på en skaper så forstår jeg at du mener det. Du tenker veldig begrenset. Det finnes milliarder av mennesker som tror på en skaper, og samtidig ikke tror at Jesus hadde rett om endetiden. Det gjelder jo f.eks. alle troende muslimer og jøder. Selv om man tror på det meste i de fire evangeliene, så oppfylte jo ikke Jesus en eneste av Jødenes Messias-profetier, han tok feil av endetiden og han tok feil av flere passasjer fra Toraen, så det er ikke rart at Jøder ikke tror Jesus er Gud, selv om de tror på en skaper. podcarsten skrev (50 minutter siden): Jeg sier ikke dette ofte, men her mener jeg du har et godt poeng. Jeg kan forholde meg til hva det i boken hevdes Jesus sa.. Ikke en teologi laget av mennesker lenge etter han levde. Det er et paradoks der inne et sted. Problemet er jo at @PÃ¥inter ikke forholder seg til hva boken hevder at Jesus sa der dette ikke stemmer med hans opplærte tro. Det er et paradoks. 3
Noxhaven Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (8 timer siden): Prøv å bruk hodet og ikke ChatGPT. Hvis mange skulle komme i hans navn å villede mange så forstår du nok at det gjelder framtiden, men du kan selvfølgelig hardnakket prøve å tolke det dit du ønsker. Jeg tror han bruker bibelen og en oppsummering via eksperter av den delen av inneholdet i boken dere diskuterer fra ChatGPT fordi om noen bruker logikk, rasjonalitet eller ting som folk vanligvis forbinner med "bruk hodet" så fremstår det som at du ikke evner å forstå noe som helst av det som blir fremmet, og heller forsvinner tilbake til å svare med et annet bibel sitat eller referer til deg selv i et tidligere innlegg som alltid er totalt god dag mann økseskaft. Personlig mening fra meg er at det er vrient å finne en mer uærlig gruppe mennesker enn Jehovas Vitner når det kommer til ideologi. 2
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 podcarsten skrev (1 time siden): Jeg kan forholde meg til hva det i boken hevdes Jesus sa.. Det er en god start. 1
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 podcarsten skrev (1 time siden): Det er et paradoks der inne et sted. Det er nok flere av de hvis man bare tenker litt langsiktig…. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå