Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

daruu skrev (4 timer siden):

Hva er "vanlig" pris å betale per kWh når man lader i borettslag?

Drevet å sett på ny bil en periode til min bror, men de må nå betale et sted mellom 9 og 10kr per kwh - noe som igjen egentlig gjør det like greit å kjøre med bensin eller diesel en stund til....

Rundt 2,50 dersom det er en ekstern løsning som f.eks. Bilkraft/Eviny, Mer, o.l. Noen, slik som Ohmia tar en fast månedspris hvor man kan lade opp til X antall kWt pr.  måned. Det dyreste abonnementet de har tilsvarer vel i underkant av 5 kr/kWt.

9-10 kr/kWt høres veldig spesielt ut. Sikker på det ikke er noen feilberegninger der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (På 16.10.2022 den 13.36):

Eller biler som varsler når små barn plutselig befinner seg bak bilen din? Det blir spennende å følge med på "kamerabilen" i landet med slafs og saltede veier.

Krisemaksimering? Har personlig aldri brukt de sensorene til å avgjøre om det er barn bak bilen. Da bruker jeg kamera/speil. De sensorene er en grei pekepinn for å kunne parkere så nærme en vegg som mulig, men de er langt fra noen fasit. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, MrMarbles said:

Krisemaksimering? Har personlig aldri brukt de sensorene til å avgjøre om det er barn bak bilen. Da bruker jeg kamera/speil. De sensorene er en grei pekepinn for å kunne parkere så nærme en vegg som mulig, men de er langt fra noen fasit. 

Selvfølgelig er det alltid "krisemaksimering" når det ikke har skjedd akkurat deg ennå.
image.png.ff4d34d67bcfade19f2451c3f0cc7faa.png
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det alltid "krisemaksimering" når det ikke har skjedd akkurat deg ennå.

Dette er vel å krisemaksimere, sannsynligvis er vel nok sannheten vel så sannsynlig å bli det som de snakker om her i vedlagt youtube-video, nemlig en løsning som fungerer minst like bra, men sannsynligvis godt bedre enn USS-sensorene klarer. De USS har tross alt noen svakheter de og.

Samt at å stole bare på at sensorer skal kunne hindre slike hendelser, da stoler man for mye på teknologien. Har du ikke sikt, skal du ikke rygge, men gå ut å sjekke. Selvsagt kan disse trigge en bråbrems om noe kommer i veien, men det vil nok kameraene og gjøre.

 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Dave Lee?? Slutt da for faen

Hva med å høre på hva som blir sagt, og ikke dømme alt fordi du ikke liker en person?

Synes det høres logisk ut det han sier her, og det stemmer jo i stor grad at Vision Only er blitt temmelig brukbart nå, og på visse områder er bedre enn bruk av radar, om man skal tro hva mange av de som har fått endringen sier nå.

Så kan det sikkert hende det er områder som kanskje hadde vært bedre ved å kombinere med radar. Men og den har sine begrensninger og feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Hva med å høre på hva som blir sagt, og ikke dømme alt fordi du ikke liker en person?

Synes det høres logisk ut det han sier her, og det stemmer jo i stor grad at Vision Only er blitt temmelig brukbart nå, og på visse områder er bedre enn bruk av radar, om man skal tro hva mange av de som har fått endringen sier nå.

Så kan det sikkert hende det er områder som kanskje hadde vært bedre ved å kombinere med radar. Men og den har sine begrensninger og feil.

Jeg hører heller på litt mer uavhengige kilder enn en kjent Teslainvestor/influenser. Dersom du er bevandret i bilproduksjon vet du at slike sensorer koster rundt tusenlappen å montere på en fabrikk. Og hvis det er så enkelt å bare bruke kameraene istedetfor, hvorfor var ikke dette implementert til å begynne med før sensorene ble bestemt fjernet? Og et praktisk problem - kameraene har dødsoner eller områder der en visuell løsning ikke så lett lar seg bruke. Jeg personlig er ikke overbevist om at dette er like ideelt, og det skal mer til å for å overbevise meg enn at Musk eller en influenser sier til meg at dette er en like god løsning.

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Retroman said:

Jeg hører heller på litt mer uavhengige kilder enn en kjent Teslainvestor/influenser. Dersom du er bevandret i bilproduksjon vet du at slike sensorer koster rundt tusenlappen å montere på en fabrikk. Og hvis det er så enkelt å bare bruke kameraene istedetfor, hvorfor var ikke dette implementert til å begynne med før sensorene ble bestemt fjernet? Og et praktisk problem - kameraene har dødsoner eller områder der en visuell løsning ikke så lett lar seg bruke. Jeg personlig er ikke overbevist om at dette er like ideelt.

En tusenlapp ekstra per bil blir vanvittige summer om man ganger det med antall biler som produseres.

Tesla fjærner jo en og en skrue for hver bil de lager nesten da de ser at de er unødvendig. Batteriet i en Model 3 har vel bare halvparten av skruene nå kontra når den kom.

Så en tusenlapp per bil er mye for ett firma som tar bort skruer for å spare 😅

Men om de sparte pengene går til utvikling av fremtidens system så synes jeg de bare skal kjøre på.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

En tusenlapp ekstra per bil blir vanvittige summer om man ganger det med antall biler som produseres.

Tesla fjærner jo en og en skrue for hver bil de lager nesten da de ser at de er unødvendig. Batteriet i en Model 3 har vel bare halvparten av skruene nå kontra når den kom.

Så en tusenlapp per bil er mye for ett firma som tar bort skruer for å spare 😅

Men om de sparte pengene går til utvikling av fremtidens system så synes jeg de bare skal kjøre på.

Jeg skjønner jo det. Millionbesparelsen bare på det amerikanske markedet snakker for seg selv. Men en tusenlapp spart pr bil akkurat nå istedetfor å spare den tusenlappen når kameraopplegget som var enkelt å implementere er aktivt synes på meg litt merkelig. Som nevnt over her, føyer dette seg inn i rekken med flere besparelser i Teslas lange, merkelige historie. Skal man bli bekymra over å ligge bak en nyere Tesla i frykt for at du får deler av en bærearm, løse skruer eller noe annet i fleisen? Eller at den kjører over et lite barn fordi kameraet ikke plukker opp lave objekter foran bilen? Si det..

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, MrMarbles said:

lol. Så du ser ikke på kameraet eller rundt deg når du skal rygge? Du bare bruker sensorene? Come on...

Lol er vel nivået her ja. En sensor vil varsle. Det er også Lol at en Tesla med autopilot kjørte ihjel en person i veibanen nylig.

Når en Tesla klarer det så må jeg si tilliten har fått seg noen kraftige riper i lakken.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

...før utleveringen avkrevd underskrift på at han skal stoppe å bruke autopiloten før han kjører på vilt, andre dyr eller mennesker.

VI har faktisk kommet dit ja. Helle min. "Oh shit, en elg! ok la meg bare skru av autopiloten før jeg treffer den". Det er noen kognitive brister i dette.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 21.10.2022 den 11.53):

En tusenlapp ekstra per bil blir vanvittige summer om man ganger det med antall biler som produseres.

Tesla fjærner jo en og en skrue for hver bil de lager nesten da de ser at de er unødvendig. Batteriet i en Model 3 har vel bare halvparten av skruene nå kontra når den kom.

Så en tusenlapp per bil er mye for ett firma som tar bort skruer for å spare 😅

Men om de sparte pengene går til utvikling av fremtidens system så synes jeg de bare skal kjøre på.

At Tesla lager mange biler er vel ikke et argument for at de bør spare mer per bil? I så fall kunne man også argumentere med at Tesla har jo uansett så stor omsetning så en tusenlapp kan de godt avse.

Spørsmålet må jo være kostnader per bil, og inntekter per bil. Forhåpentligvis går de i pluss. Ut over det så vil eierene gjerne at de sparer så mye som mulig - mens de fremdeles kan holde et godt forhold mellom salgsvolum og avanse.

Det samme vil være sant for en garasjeprodusent som laget 10 i året av ett eller annet. Forskjellen er bare at garasjeprodusenten ikke har nok volum til å rettferdiggjøre det å ansette en ekstra person bare for å vurdere om de kan fjerne en skrue.

-k

Lenke til kommentar

Skal man føre dette idiotiske argumentet om å fjerne viktig utstyr hvor effekten blir at man faktisk senker sikkerheten for å spare penger, så bør man straks begynne å fjerne sideputer og annet i bilene.

Musk må nok spise sine ord om noen år her er jeg redd. Jeg er ingen Tesla motstander - alltid vært en tilhenger. Men selv Musk sier ting som er rimelig idiotisk. Problemet til folk flest er at de mister all kritisk sans og evne til å tenke selv så lenge personen de lytter til har oppnådd en viss status.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

Skal man føre dette idiotiske argumentet om å fjerne viktig utstyr som faktisk senker sikkerheten for å spare penger så bør man straks begynne å fjerne sideputer og annet i bilene.

Det må vel være en kost:nytte-vurdering? Biler kan alltid bli mer sikre. Enda en airbag, større deformasjonssone…. 
 

Hvis en komponent viser seg å ha bidratt lite til sikkerhet, koster mye og/eller har en funksjon som kan overtas av andre komponenter så er vel det greit?

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, knutinh said:

Det må vel være en kost:nytte-vurdering? Biler kan alltid bli mer sikre. Enda en airbag, større deformasjonssone…. 
 

Hvis en komponent viser seg å ha bidratt lite til sikkerhet, koster mye og/eller har en funksjon som kan overtas av andre komponenter så er vel det greit?

-k

At en person blir kjørt ihjel i veibanen  bør vel riste litt i den kost-nytte analysen? Når sensoren som er fjernet kunne forhindret det? Snakker da ikke om disse nærsensorene.

https://velodynelidar.com/blog/lidar-and-pedestrian-safety/#:~:text=Lidar Can Advance Pedestrian Safety&text=This gives the vehicle's system,for perception and object avoidance.

Vi husker vel alle Musks berømte ord på en pressekonferanse for noen år siden.
image.png.681ecc516d4ef9bee74363abce38d273.png

Lidar alene er ikke noe godt poeng men i kombinasjon med ulike sensor og kamerateknologier (NV, IR osv.) kan det føre til økt sikkerhet for bla. myke trafikanter.

I  mine øyne er kombinasjon av kamerateknologi og ulike sensorer viktigere. Ikke minst fordi en type teknologi alene kan svikte under ulike forhold. At en Tesla autopilot kjører på et menneske i veibanen kan ikke utelukkende lastes for dårlig utviklet AI.

Men klart, hvis ønsket er å bygge bilen billigst og enklest mulig så er ei heller sikkerheten i høysetet. Da får man gjøre den innrømmelsen.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...