Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Sommer2022 skrev (6 minutter siden):

Nei? Det er jo noe kontekst der..

Jeg sier at jeg kan leie meg en bil for 105.000kr på 18mnd. Dette er en ren kostnad.. Da kan jeg vel heller kjøpe en Model 3, å selge om 18mnd. Jeg regner ikke med at jeg taper like mye som 105.000kr på dette. Altså, at verdifallet på en model 3 er over 105.000kr på 18mnd.

Ahh, jeg som misforstod :) Men du taper nok ikke i nærheten av 105 000 på 18 måneder. Kanskje du til og med tjener på det. Selv etter at forsynings-problemene er over vil det nok ta en stund før produksjonen av nye biler overgår etterspørselen. Og pr. i dag er vel forsynings-problemene langt i fra over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, Jarmo said:

Tja, med dagens marked er det vel ikke så ille pris. Men jeg er sjokkert over at min egen 3 år gamle bil (av samme sort) er verdt så mye. Blir meget fristet til å selge da - men så må man jo da kjøpe noe annet og det er jo også dyrt nå 😅

Veldig gode biler, men de tidligere utgavene som den du linker til f.eks bærer preg av å ha blitt montert ute i ett telt i california. Rød lakk er heldigvis multicoat så antar den holder seg bedre enn de andre fargene som man skraper av med snekosten. De er heller ikke like godt forberedt på vinter som de nyere. dørhandtak fryser lett og de har ikke varmepumpe.  

Men fortsatt lavere forbruk enn mange andre nye biler.

Problemet med fryste dørhantak "fikses" i en oppdatering snart da man kan åpne døren fra appen uten å trenge å dra å handtaket. 

Edit: er det en tidlig utgave har den gjerne bare Hardware 2.5 og ikke 3 som kom senere på året. Førstnevnte er for svak til det Tesla leker med for tiden så man misser nok ut litt der om man bryr seg om slikt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Tja, med dagens marked er det vel ikke så ille pris. Men jeg er sjokkert over at min egen 3 år gamle bil (av samme sort) er verdt så mye. Blir meget fristet til å selge da - men så må man jo da kjøpe noe annet og det er jo også dyrt nå 😅

Veldig gode biler, men de tidligere utgavene som den du linker til f.eks bærer preg av å ha blitt montert ute i ett telt i california. Rød lakk er heldigvis multicoat så antar den holder seg bedre enn de andre fargene som man skraper av med snekosten. De er heller ikke like godt forberedt på vinter som de nyere. dørhandtak fryser lett og de har ikke varmepumpe.  

Men fortsatt lavere forbruk enn mange andre nye biler.

Problemet med fryste dørhantak "fikses" i en oppdatering snart da man kan åpne døren fra appen uten å trenge å dra å handtaket. 

Edit: er det en tidlig utgave har den gjerne bare Hardware 2.5 og ikke 3 som kom senere på året. Førstnevnte er for svak til det Tesla leker med for tiden så man misser nok ut litt der om man bryr seg om slikt.

Vel jeg har hw 2,5 på min og med tanke på alle klagene på vision så er jeg glad jeg ikke har hw 3 per nå. Men igjen snart kommer vel hw 4 og da er hw 3 utdatert.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, onkel_jon said:

Vel jeg har hw 2,5 på min og med tanke på alle klagene på vision så er jeg glad jeg ikke har hw 3 per nå. Men igjen snart kommer vel hw 4 og da er hw 3 utdatert.

Er meget fornøyd med Vision jeg. Ingen mere fantombremsing.

Tvunget Auto lys og viskere er eneste jeg irriterer meg over.

Har du btw fått visualisering på din? At den viser søppelbøtter å slikt? I starten var det bare hw 3 som fikk det men mulig det er kommet til dem nå.

Hardware 3 er forøvrig allerede avleggs, er vel hardware 4 i bilene som leveres nå.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Er meget fornøyd med Vision jeg. Ingen mere fantombremsing.

Tvunget Auto lys og viskere er eneste jeg irriterer meg over.

Har du btw fått visualisering på din? At den viser søppelbøtter å slikt? I starten var det bare hw 3 som fikk det men mulig det er kommet til dem nå.

Hardware 3 er forøvrig allerede avleggs, er vel hardware 4 i bilene som leveres nå.

hw 4 har ikke kommet enda, sies neste år.

Nei viser bare biler, folk og sykler, ikke søppelbøtter.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Fantomtegningen said:

Angående vektavgiften:

Blir Brukte biler også rammet av avgiften??? Altså mellom privat/privat og privat/forhandler?

Ikke direkte, som i at transaksjonen blir avgiftsbelagt. Men når nybilprisene øker via avgifter øker dette også markedsprisene i bruktbilmarkedet siden flere potensielle kjøpere av nybiler da istedet søker seg mot bruktmarkedet og dermed øker etterspørselen etter bruktbiler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/P44r8J/plass-til-storfamilien-vi-kjoerte-volkswagen-id-buzz

Det virker som om denne fyller en nisje som så langt har vært dårlig dekket. Kompakt MPV til under 1/2 mill som kan dra 1 tonn henger.

Trist at den ikke kommer med 4x4, under 500kg nyttelast og mange vil nok savne ekstra seterad.

418 km rekkevidde burde være nok. 329 km er kanskje litt i underkant som langturbil. Typisk vil vel barnefamilier kjøpe denne som bil #1 for å kjøre til barnehage/skole, jobb, på hytta og sommer/juleferie. Hvis du skal fra Trondheim til Fredrikstad eller fra Bergen til Bodø 20. desember med bilen full av barn og julegaver (og skiboks?) så er det et kompromiss å måtte stoppe når batteriet krever det heller enn når ungene må tisse.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/P44r8J/plass-til-storfamilien-vi-kjoerte-volkswagen-id-buzz

Det virker som om denne fyller en nisje som så langt har vært dårlig dekket. Kompakt MPV til under 1/2 mill som kan dra 1 tonn henger.

Trist at den ikke kommer med 4x4, under 500kg nyttelast og mange vil nok savne ekstra seterad.

418 km rekkevidde burde være nok. 329 km er kanskje litt i underkant som langturbil. Typisk vil vel barnefamilier kjøpe denne som bil #1 for å kjøre til barnehage/skole, jobb, på hytta og sommer/juleferie. Hvis du skal fra Trondheim til Fredrikstad eller fra Bergen til Bodø 20. desember med bilen full av barn og julegaver (og skiboks?) så er det et kompromiss å måtte stoppe når batteriet krever det heller enn når ungene må tisse.

-k

Burde kommet med 6 eller 7 seter med en gang. Hadde den det så hadde den allerede vært bestilt av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Begynner det å bli lite bensinbiler på veien?
bensin 20 kroner, og diesel 22 kroner, på det laveste i dag, før det føyk opp til 24 og 26. 

Jeg ser ikke forskjell på bensin- og dieselbiler, kun fossil og el, kun på grunn av skiltene. 

Det er framleis eit stort fleirtal bensin- og dieselbilar: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken

Er det mengda ICE-bilar som dikterer drivstoffprisen sidan du spør på den måten?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Uvanlig at bensinprisen er lavere enn diesel. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-hopp-i-pumpeprisene-her-er-forklaringen/s/5-95-705549

Sitat

I tillegg er det nær rekordstor forskjell mellom drivstoffene, og i motsetning til det vi var vant med før, er det diesel som er dyrest.

– Dieselprisen er høyere enn bensinprisen nå fordi innkjøpsprisen på ferdigraffinert diesel har økt mer enn på ferdigraffinert bensin. Men begge har økt betydelig siden slutten av september, etter en lengre periode med fallende innkjøpspriser, sier Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (1 time siden):

Hva er "vanlig" pris å betale per kWh når man lader i borettslag?

Drevet å sett på ny bil en periode til min bror, men de må nå betale et sted mellom 9 og 10kr per kwh - noe som igjen egentlig gjør det like greit å kjøre med bensin eller diesel en stund til....

Selv betaler jeg 2,50 per kWh i vårt borettslag. Riktignok er dette fellesladere. Med strømstøtte, og med tanke på at det er via et strømselskap, så tipper jeg kostnaden ligger mer i tapt inntekt enn direkte tap for disse. Så vil også være for andre borettslag som har ladeanlegg som i praksis er satt bort til slike strømselskap.

Noen selskap ligger vel i mellomsjiktet, og har vel satt opp prisen, mens andre drifter anlegget selv, og fordeler faktisk pris minus strømstøtte. Så er nok endel forskjeller ute og går på hva praksis er. Kommer sikkert noen flere svar på dette, så man kan få et bedre inntrykk av hva som er praksis rundt omkring.

Tommel opp for et godt spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...