Gå til innhold

15 år siden 22.juli-terroren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eivind Trædal på facebook:

"15 år etter 22. juli er det dessverre ingen grunn til å klappe oss på skuldra. Sannheten er at Breiviks ideer er mer utbredt enn noensinne. Den paranoide konspirasjonsteorien om «den store utskiftningen», en absurd anklage om at vestlige eliter innfører innvandrere for å bytte ut befolkningen, har blitt mainstream.

Dette var alltid Breiviks mål. Han ville spre et verdenssyn og skape en revolusjon. I USA har en slik rasistisk motivert reaksjonær revolusjon pågått i halvannet år nå. Trump-regjeringen ønsker i praksis etnisk rensing av landet. De innfører massedeportasjoner og slår kampen mot rasisme i revers. De eneste som nå får asyl i USA er hvite sørafrikanere, som påstås utsatt for et «folkemord på hvite». Ideene som drepte på Utøya, styrer i dag politikken fra Det hvite hus.

Verdens rikeste mann, Elon Musk, sprer ukentlig høyreekstrem propaganda på sin plattform X, og ønsker seg borgerkrig i Europa. Han promoterer de mest høyreradikale partiene i Europa, og bruker sin enorme økonomiske og teknologiske makt for å dreie vestlige land i høyreradikal retning. Hva gjør Norge? Ingen land har trolig gjort en større innsats per innbygger enn Norge for å gjøre Musk til en av verdens mektigste menn. Vi finansierer fascismen med åpne øyne. Ja, oljefondets etikkråd ble nedlagt på dagen for å sørge for at finansieringen skal fortsette uforstyrret.
I land etter land stormer partier som i praksis bygger hele sitt program på den store løgnen om «den store utskiftningen» fram. De erstatter de tradisjonelle høyresidepartiene, konservative, liberale og kristendemokratiske. Historien om vår tid er historien om en høyreside som kollapset. De har vist seg for ideologisk og organisatorisk svak til å stoppe en reaksjonær og autoritær bølge, slik venstresiden i sin tid tok et oppgjør med revolusjonære og anti-demokratiske krefter.

Konspirasjonsteorien om «den store utskiftningen» handler ikke bare om å etnisk rense landet. Man må også produsere flere hvite barn. Derfor må kvinners rettighet til abort innskrenkes. Helst bør de tilbake til kjøkkenbenken. I dag renvaskes disse standpunktene som «nye» og «spennende», og mediene har jobbet overtid for å mane frem et antifeministisk backlash som ikke synes på statistikken. Med på lasset følger en moralsk panikk om maskulinitet og tradisjonelle kjønnsroller, som også rammer skeive, særlig de transkjønnede.

I vårt eget land burde det finnes en større motstandskraft mot disse ideene. 22. juli er et av våre største nasjonale traumer. Vårt svar på terroren skulle være «mer åpenhet og mer demokrati, men aldri naivitet». Men i dag råder dessverre naiviteten. For å nevne ett eksempel: Breiviks gamle favorittblogg Document får pressestøtte og har plass i redaktørforeningen. I fjor fikk en av deres journalister lov til å leke «medierevisor» på NRK debatten. Før han kunne returnere til å spre teorien om «den store utskiftningen» i Documents kanaler. Det er absurd.

Derfor bør 22. juli ikke bare være en dag for å sørgmodig minnes fortiden, men for å våkne opp og mobilisere mot ideene Breivik drepte for. Dette handler ikke bare om et hat som «ennå lever». Det handler om et hat som aldri har vært sterkere eller farligere.
For våre falne kamerater: ikke et minutts stillhet, men et liv i kamp!"
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor flere mener det er galt å stille ut denne falske politiuniformen terroristen brukte. Jeg forstår at for noen berørte er det følelser i spill når man møter klesdrakten som kanskje var det siste som møtte ofrene. Men ville det vært bedre å skjule sannheten? Jeg mener kanskje en viktig lærdom fra terroren er å IKKE skjule sannheter. Man må faktisk møte det vanskelige i politiske diskujoner og ikke bortforklare eller skjule virkeligheten. Og er det noe mange politikere virkelig feilet stort før terroren var jo å se en annen vei f.eks dette med utfordringene innvandring gradvis medførte. Mange mente det var politisk feiø å ta frem utfordringer med innvandring. Det var noe man ikke ville røre fordi det fort kunne kobles til et forvaklet menneskesyn. Man hadde voldsom berøringsangst. Jeg mener dette bidro til terroren. Når man ikke tør diskutere og later som ingen problemer finnes...så overser man mange mennesker sin virkelighet. Å ønske å skjule virkeligheten slik som disse som vil fjerne utstillingen av politiuniformen mener jeg er helt gal vei å gå. Da øker man jo bare grobunn for konspirasjonsteorier osv.

Det er vel slik dei som har valt å stille ut "uniforma" ser det. Samstundes er det visstnok fotoforbod av uniforma m.m., fordi ein ikkje vil ha dette ut på sosiale media. Hadde ein late vere å stille ho ut hadde ein unngått "problemet".

Er det nokon vits i å stille ut "uniforma"? Er det ikkje sjølve handlinga som er det vesentlege, og står ikkje historia om det forferdelege som skjedde på eigne bein? Vil ikkje det å stille ut "uniforma" vere å gje ABB ein slags heltestatus i staden for at han burde gløymast?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gavekort skrev (3 timer siden):
Vokteren skrev (4 timer siden):

Ulempene som følger av de store folkeforflytningene er nå blitt så tydelige at de fleste vestlige land har fått en brutal oppvåkning.

"Se hva du fikk oss til å gjøre!"

Meiner du at ein skal la vere å ha meiningar om- eller diskutere alle politiske saker som kan vere kontroversielle fordi enkeltindivid kan bli radikaliserte og ta til ytterlegheiter?

Stoltenberg sa at "svaret" på terroren måtte vere meir demokrati, meir ytringsfridom. Å ha ulike meiningar og diskutere er naturleg. Å ty til terror fordi ein ikkje får viljen sin er ikkje det.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Ja..men om man går imot noe man gikk til valg på...så er det jo fort slik at de som stemte på ett parti kan føle seg sveket. Er jo ikke gitt at velgeren har samme prioriterering som partiet vedkommende stemte på. Mange politikere går jo for makt..og da kan man fort tråkke egne velgere på tærne. Og dette vil da kunne lede til et ikke fungerende demokrati.

Dette er indirekte demokrati. Direkte demokrati vil innebere at ein må ha folkeavstemming frå sak til sak. Ein kunne ha hatt eit politisk system som i Sveits, men om ein skulle ha hatt folkeavstemmingar om alle saker i eit heilt statsbudsjett ville iallefall kaoset ha vore komplett.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (3 timer siden):

Jeg synes egentlig det er utrolig hvor lite det har påvirket noe som helst.

Breivik trodde det skulle utløse borgerkrig og voldsomme endringer, men det skjedde egentlig ingenting i noen retning.

Det har verken blitt mer eller mindre høyreekstremisme på grunn av det som skjedde. Det har kanskje blitt mer nå i det siste, men jeg tror det er mer påvirket av strømninger i USA enn hva som skjer her hjemme.

Dette er eg einig i. Hendinga har brent seg fast i minnet, og for dei etterlatne vil sorga aldri gå over. Samstundes har Norge i stor grad lagt hendinga bak oss og gått vidare. Terroristen sjølv sit åleine i eit fengsel, utan å få noko merksemd og utan å ha oppnådd noko. Eg meiner at dette er bra.

Eg registrerer at det er folk som meiner at det er meir rasisme og høgreekstremisme no enn før 2011. Eg opplever det ikkje slik.

• Liker 4
Skrevet
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Det er vel slik dei som har valt å stille ut "uniforma" ser det. Samstundes er det visstnok fotoforbod av uniforma m.m., fordi ein ikkje vil ha dette ut på sosiale media. Hadde ein late vere å stille ho ut hadde ein unngått "problemet".

Er det nokon vits i å stille ut "uniforma"? Er det ikkje sjølve handlinga som er det vesentlege, og står ikkje historia om det forferdelege som skjedde på eigne bein? Vil ikkje det å stille ut "uniforma" vere å gje ABB ein slags heltestatus i staden for at han burde gløymast?

En del er i mot at det vises bilde av Breivik når han blir omtalt i media, av samme grunn antagelig?

Tenker at uniformen blir sett på som viktig i formidlingen av terrorhendelsen, da den spilte en stor rolle under selve terrorhandlingen. Breivik misbrukte politiuniformen for å komme seg over til Utøya. Han fremsto som en politimann, sa han var sendt for å gjennomføre en rutinemessig sikkerhetssjekk og for å styrke beredskapen etter bomben i Oslo.

Han kunne skyte flere utkledd som politimann da den skapte tillitt.

At ungdommen trodde politiet som kom senere for å hjelpe var terrorister.

Uniformen gjør hendelsen mer virkelighetsnær. Å glemme ham er ikke målet for minnesenteret, men å formidle best mulig. Til ungdom som kanskje ikke var født, da terroren skjedde. For at de skal lære av det, i ytterste forstand et bevis for at det har skjedd. Hva som kan skje i verste fall hvis man radikaliseres på nettet. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
torbjornen skrev (21 minutter siden):

Dette er eg einig i. Hendinga har brent seg fast i minnet, og for dei etterlatne vil sorga aldri gå over. Samstundes har Norge i stor grad lagt hendinga bak oss og gått vidare. Terroristen sjølv sit åleine i eit fengsel, utan å få noko merksemd og utan å ha oppnådd noko. Eg meiner at dette er bra.

Eg registrerer at det er folk som meiner at det er meir rasisme og høgreekstremisme no enn før 2011. Eg opplever det ikkje slik.

Jeg opplever ikke det i hverdagen, heller. Men nå er jeg ikke et mål for rasisme med min bakgrunn.

Etter fotballfesten er samhold og felleskap det jeg forbinder med Norge. 

Det jeg opplever er en økning på nettet og i kommentarfeltene. Grensen for hva man kan tillate seg å si er flyttet. Ord påvirker.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Jeg hadde iallefall rett;)

Imponerende. 

Ja jeg hadde jo rett i at du ikke leste innlegget mitt ordentlig da det var visstnok for vanskelig å trykke på knappen for å se hele innlegget med sitat

• Liker 4
Skrevet (endret)
Protoman skrev (12 minutter siden):

Og når ble det venstresidens kamp å gjøre jordens befolkning til rotløse kveg uten kontakt med kultur og land?

Aldri. Det har ikke skjedd.

Det er derimot blitt ytre høyres kamp å gjøre jordens befolkning til rotløse kveg uten kontakt med deres egen eller andres menneskelighet, med en syk og pervers besettelse av makt og hierarki kamuflert med eufemismer som "nasjonalisme" og "sunn fornuft".

Mens de ødelegger den eneste beboelige planeten vi har. Da kan vi vinke adjø til "kultur og land".

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Protoman skrev (16 minutter siden):

Jo det skjer! Venstresiden, i alle fall de som poserer under banneret,  har  har langt på vei erstattet kritikken av Vestlig imperialisme med dyrkning av  innvandring som fenomen, og normalisert tilstanden hvor  folk mer eller mindre er identitesløse (foruten seksuell identitet) droner.

Hva skal jeg si.

At man har blitt identitetsløs på grunn av innvandring har ingen hold i virkeligheten. Du er feilinformert.

Det er ellers ikke populært å være opptatt av identitet på "høyresiden", for da er man "woke". 

• Liker 5
Skrevet
Protoman skrev (5 timer siden):

Det er merkelappene og kategoriseringen av meningsmotstandere store deler av befolkningen som lever i konsekvensense av APs politikk som er det virkelig stygge her. Når maktapparatet AP mister legitimiteten og fotfeste fordi de ikke greier å forsvare egen politikk er det kanskje ikke unormalt for en så etablert struktur, men på ingen måte greit, å forklare dette med at folket er forledet av "hat, konspirasjoner" og onde krefter. 

Partiet representerer i mindre og mindre grad noe befolkningen kan tro på. På kort sikt kan dere kanskje stigmatisere og skremme flokken tilbake i folden, på lang sikt er strategien  ekstremt destruktiv for demokratiet. 

Ap fikk 28 % av velgernes stemmer ved siste Stortingsvalg, så jo, Ap har legitimitet i folket. Ap er det partiet som fikk størst oppslutning. Og jo, en god del hater Ap.

"15 år etter 22. juli ser ekspert mer netthat mot Arbeiderpartiet enn noen gang."

https://www.dagbladet.no/nyheter/noe-av-det-farligste-vi-har/84689584

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Det er skremmende at høyresida har fått større oppslutning etter dette skjedde. Man burde ta mye større oppgjør mot høyresiden i norsk politikk. Folk glemmer hvilket fantastisk samfunn venstresiden har bygget opp, men folk vil ha enkle løsninger som ødelegger samfunnet. Det er på tide å kneble høyresiden før de hjernevasker ungdommene med enkel propaganda.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
fwj__ skrev (1 time siden):

Det er skremmende at høyresida har fått større oppslutning etter dette skjedde. Man burde ta mye større oppgjør mot høyresiden i norsk politikk. Folk glemmer hvilket fantastisk samfunn venstresiden har bygget opp, men folk vil ha enkle løsninger som ødelegger samfunnet. Det er på tide å kneble høyresiden før de hjernevasker ungdommene med enkel propaganda.

Er det enkel propaganda at fremmedkulturelle er overrepresentert i statistikk for kriminalitet, trygdeutbetalinger og utenforskap ?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
fwj__ skrev (3 timer siden):

Synes en del av venstresiden er styggere og mer polariserende enn høyresiden. Spesielt SV er stygge mot rike. De generaliserer og tegner et bilde som er helt forvridd mhp virkeligheten.  Rødt er mye mer redelige og opptrer med folkeskikk som totalt mangler hos en del sentrale SV politikere. Å ha ulike meninger er helt ok,men å rakke ned på meningsmotstandere slik SV har gjort i valgkamp etter valgkamp er stygt. Om noen virkelig burde ta ett oppgjør med seg selv bør det være SV. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Synes en del av venstresiden er styggere og mer polariserende enn høyresiden. Spesielt SV er stygge mot rike. De generaliserer og tegner et bilde som er helt forvridd mhp virkeligheten.  Rødt er mye mer redelige og opptrer med folkeskikk som totalt mangler hos en del sentrale SV politikere. Å ha ulike meninger er helt ok,men å rakke ned på meningsmotstandere slik SV har gjort i valgkamp etter valgkamp er stygt. Om noen virkelig burde ta ett oppgjør med seg selv bør det være SV. 

Hva har dette med terrorisme og 22.juli å gjøre?

Rasismen til FRP, som har noe med denne saken å gjøre, er liksom mindre stigmatiserende enn skattelegging av rike?   

Endret av Fazam
  • Liker 8
Skrevet (endret)

Breivik var vel bare et skakkjørt menneske med forkvaklede eventyrbriller.

Rart at han skal være så toneangivende hos så mange..

Endret av Sovna
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...