Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har et forslag. For hver ny avgift en regjeringspolitikere foreslår så må de ha samme % trekket i egen overbetalt lønn. Koster det 2000,- per måned for en barnefamilie (ikke råd til dyr bolig nærmere) per måned å komme seg gjennom veibommer til barnehage, sfo, skole og arbeidsplass, så bør hvert regjeringsmedlem og byrådsmedlem få det samme trekket på lønna hver måned. 

Det kan jo hende at det motiverer litt til å tenke på hvem som rammes mens de selv spankulerer fra den påspanderte pendlerboligen ned til arbeidsplassen i sentrum. Kanskje sykler de 1.5km eller tar t-banen eller trikk i 5 minutter. Men det kan jo være at de klarer å tenke litt på denne tiden.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så raskt oppsummert:
Vektkomponent (også kjent som rekkeviddeavgift)
Firmabilfordel på elbil fjernes helt
Svak fordel i bomring
Mva over 500k

Tror faktisk de nesten ikke kunne gjort statsbudsjettet mer elbilfientlig om de så gikk inn for det? Er jo ikke som om vi har mål om å selge mest mulig el her til lands om få år? Det målet når vi sikkert dersom vi pisker de som vil kjøpe...

Kunne det vært en idé å heller revidere hvordan myndighetene bruker penger fremfor å jage å få inn mer penger ved å pule de som bor her? Er ganske sikker på at vi har litt å gå på mht effektivisering i stat og kommune som ser ut til å pælme penger øst og vest på oppussing av Storting, prestisjefylt Fornebubane og inkompetanse på anbud generelt. For å nevne noe.

Jeg er ikke ofte frempå med noen mening om statsbudsjetter, men dette var hysterisk tragikomisk lesing. Jobber med større importører i Norge, og vi sitter og ler og gråter om hverandre her på kontoret.

Endret av Retroman
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (3 timer siden):

Jeg kjøper ikke helt det argumentet der, at relativt små endringer i avgiftsregime skal vippe kjøpere i den ene eller den andre retningen når de kjøper ny bil. Den definitivt største kostnaden knytta til nybil er verditapet. Verditapet på fossile biler, nå som det er en allmenn sannhet at elektriske biler er fremtiden, er vel nok til å holde de fleste unna ICE også fremover?

Med en samlet avgiftsøkning på 50 - 60 tusen, pluss at bompengesatser stiger, og strømprisen går i taket, så har det nok en såpass stor psykologisk effekt i tillegg til den rent økonomiske, at det nok vil bidra sterkt til å bremse overgangen til elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Jeg forstår hvorfor og derfor jeg skrev det slik. Akkurat som man lader telefonen helt opp om man kan. Men jeg hadde jo også bensin+dieselbil samt mobiltelefon før jeg kjøpte elbil i 2012. Det samme med de fleste andre som var først ut med biler som tesla, leaf osv.

Forskjellen er jo at de som kjøpte elbil tidlig var elbil-entusiaster og derfor satte seg godt inn i hva som kreves og hva som gjelder. Nå kjøper "alle" elbil for å spare penger kun. (Så lenge det varer...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At firmabilfordelen fjernes samtidig som hybridbiler får liten avgiftsøkning, kommer til å gjøre at de som skal bytte firmabil fortsetter å velge hybrid.

Ingen grunn til å velge elbil, når man allikevel får dekket drivstoffet gjennom jobben, og blir fordelsbeskattet likt mellom fossil og elbil.

Jeg klarer ikke få finne ut hvor stor andel av nybilsalget som er firmaleasing, men dette statsbudsjettet kommer i hvert fall til å sørge for at det kommer inn 3 år gamle hybridbiler inn i markedet i overskuelig fremtid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (38 minutter siden):

At firmabilfordelen fjernes samtidig som hybridbiler får liten avgiftsøkning, kommer til å gjøre at de som skal bytte firmabil fortsetter å velge hybrid.

Ingen grunn til å velge elbil, når man allikevel får dekket drivstoffet gjennom jobben, og blir fordelsbeskattet likt mellom fossil og elbil.

Jeg klarer ikke få finne ut hvor stor andel av nybilsalget som er firmaleasing, men dette statsbudsjettet kommer i hvert fall til å sørge for at det kommer inn 3 år gamle hybridbiler inn i markedet i overskuelig fremtid.

Men de skal vel forby salg av hybridbiler fra 2025?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Så målet til regjeringen er å øke salget av ikke-elektrifiserte bensin- og dieselbiler? Har de gått aldeles helt fra vettet?

Nei skjønner ikke denne politikken jeg eller... 

Og de elbilene som er såpass store at de passer fint som familiebiler, blir nå så dyre at folk faktisk vil se på andre alternativer. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter litt i klemma nå, på grunn av dette faktisk.

Skal jo snart bestille ny firmabil, og ulempene ved å velge el begynner faktisk å dra meg mot PHEV istedet.
Har ikke gratis lading på denne arbeidsplassen i overskuelig fremtid, får litt ekstra penger i mnd for å lade utenfor på hurtiglading, men det blir fire, kanskje fem, ladeøkter. Resten må dekkes selv, også hjemme.
Ved fossil får jeg bensinkort og kan tanke til krampa tar meg. Og siden elbilfordel ved firmabil nulles ut får jeg ikke mer for penga ved å velge elektrisk.

Faktisk bare ulemper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 time siden):

Nei skjønner ikke denne politikken jeg eller... 

Og de elbilene som er såpass store at de passer fint som familiebilder, blir nå så dyre at folk faktisk vil se på andre alternativer. 

AvgiftsPartiet (AP) og Bakstreverpartiet (SP) i konstellasjon måtte jo bli en tragedie for landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 hours ago, Retroman said:

Så raskt oppsummert:
Vektkomponent (også kjent som rekkeviddeavgift)
Firmabilfordel på elbil fjernes helt
Svak fordel i bomring
Mva over 500k

Vektkomponenten er hovedsaklig rettet mot elbil og derfor tåpelig politikk. Men den jeg har uthevet tar kaka. Man skal altså oppfordre firmaer til å kjøpe eksos spyende biler? nå som vi endelig har fått de til å kjøpe bedre alternativer? Hva slags nivå av *fyll inn det som passer* må man være for å tenke slik?

Jeg forstår at det er viktig å minske bruken av oljepenger (selv om bruken tildels har vært hensiktsmessig), men å angripe elbilene er neppe riktig vei å gå. Det avslører holdninger som er skadelig å ha i politikken. 

Jeg forstår hvorfor Vedum har mistet smilet sitt. Han er neppe særlig populær for tiden. Både AP og SP kommer til å bli kjent med nye bunnivåer på velgergrafene.

Forøvrig, lader fortsatt Støre konas elbil gratis på gratis parkering i stortingsgarasjen? Kan vi få politikere med et noe bedre gangsyn?

Det er på tide å få disse AP koppene med venner ut av regjeringen ved neste valg.
 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Da blir det rekordsalg på hybrider i slutten av 2024, og rekordimport av bruktbiler i 2025.

Forbud kommer aldri til å skje. 
Produsentene fikser dette selv, ved at de kutter ut produksjon og satser på elbiler. 

Volkswagen gjør jo dette fra 2024. Men andre sliter jo, Toyota har ikke så gode alternativ, eller Ford. 

Det vi trenger er subsidier for solcelle, powerwall og elbiler, samt satse hard på å bytte ut fornybar energi. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...