Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

Theo343 (takk for meg) skrev (19 timer siden):

Ellers kjenner jeg flere unge som er nye med elbil. Uavhengig om de skal kjøre 5km eller 100km og til og med har hjemmelader dit de skal 5km unna, tror at man bør stå der til bilen er "ferdigladet". Det er på bakgrunn av dette at man kan bli noe irritert på ukritisk praksis.

Ikke så rart egentlig. De kommer jo fra bensin- eller dieselbiler, hvor de ALLTID har fylt full tank. Så hvis de ikke har blitt "opplært" så er det naturlig for dem å fortsette med å fylle opp til 100%.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Dubious skrev (18 timer siden):

Hvor lang tid tar det å lade fra 10% til 80%, og hvor lang tid tar de siste 20%?

Bilen får dere velge.

Jeg lader som regel fra 20 til 80%, og det tar såvidt i overkant av 20 min. Tesla Model Y LR 2022.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Som venta føreslår regjeringa å legge moms på beløp over 500.000 på ny elbil.

Sitat
  • Å innføre moms for elbiler på den delen av kjøpesummen som er over 500.000 kroner. Dette grepet har også tidligere blitt varslet.
  • Å innføre en økt sats i omregistreringsavgiften for elbiler til samme nivå som for øvrige personbiler.
  • Å innføre en ny vektkomponent i engangsavgiften. Dette skal gjelde for alle personbiler, også elbiler. Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kilo.
  • Å likestille elbiler og andre biler i beskatningen av firmabiler. Det vil si at regjeringen foreslår å fjerne verdsettingsrabatten for elbiler, som per 2022 er på 20 prosent.

Ein bil på 2 tonn som kostar 600.000,- 31. desember vil altså koste noko sånt 1. januar:

600.000+(100.000*0,25)+(12,5*2000*1,25)=600.000+25.000+23.437= 648.437,-.

Eg la til moms på avgifta, men veit ikkje om det er riktig. Det utgjer i så fall ca. 5000.

Share this post


Link to post
Zeph skrev (7 minutter siden):

Som venta føreslår regjeringa å legge moms på beløp over 500.000 på ny elbil.

Ein bil på 2 tonn som kostar 600.000,- 31. desember vil altså koste noko sånt 1. januar:

600.000+(100.000*0,25)+(12,5*2000*1,25)=600.000+25.000+23.437= 648.437,-.

Eg la til moms på avgifta, men veit ikkje om det er riktig. Det utgjer i så fall ca. 5000.

Dessverre, det er nok helt rett at avgiften og blir momset av, som i alle andre tilfeller. Man legger til avgiftene før mva beregnes av den totalte prisen inkludert avgifter.

Der det kan gå kludder i beregningen, er der bilen uten avgifter havner under 500 K, men med avgiften bikker over. Da kan man spørre om man slipper mva-beregning på differansen mellom 500 K og bilkjøpsprisen.

Her kan det være en regnskapsmessig teknalitet som tilsier at MVA skal beregnes av hele avgiften. Men det må nok avklares av skattemyndighetene, om ikke budsjettforslaget har uttalt seg noe om dette.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Spørsmålet er egentlig nå, hva vil SV forlange for å gi sin tilslutnng til foreslått statsbudsjett? Jeg tenker at vektavgiften kanskje blir stående, mens økningen fra maks 50 % til maks 70 % (nytt løftebrudd fra AP og SP), vil blir forhandlingskortet SV kanskje vinner på. Jeg tviler på at de får tilslag på å fjerne engangsavgiften. Kanskje får de in en ekstra vektkomponent for elbiler (500 kg til?) som reduserer denne noe. Det kan og hende de får snudd endringen på omregistreringsavgiften, eller ihvertfall får dempet den noe.

Mange trodde kanskje NAF var sprø da de fryktet at innføring av MVA på elbiler ikke ville bli den eneste negative endringer for elbilsalget. Jommen fikk de mer rett enn de trodde. Forøvrig ganske god artikkel på Broom.no om årets budsjett-sjokk (for de som enda ikke forstår at AP er AvgiftsPartiet):

https://www.tv2.no/broom/naf-regjeringen-kortslutter-elbilsatsningen/15165767/

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

SP har fått viljen sin; å gå baklengs inn i fremtiden. Hvordan er det rettferdig at elbiler, som naturligvis veier en del, skal ha en vektavgift i tillegg? Kan til dels forstå og være enig i MVA, men vektavgift er idiotisk og kan kun være SP som har bedt om dette da de visste hvordan det slår ut. Hvis de ønsker å avvikle 2025-målet er det helt greit å gjøre dette, men prøv ikke å pakk det inn i dritt og hevd at "forbrukerne ønsket ikke elbiler allikevel" når vi kommer til 2025 og bil er svindyrt slik at vanlige folk ikke kan kjøpe dem. 

Edited by The Very End
  • Like 3

Share this post


Link to post

Jeg savner en avgiftsøkning på bensin- og dieselbiler, som skal ivareta det økonomiske insitementet som skal til for å få folk til å velge utslippsfritt bilhold.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Jeg savner en avgiftsøkning på bensin- og dieselbiler, som skal ivareta det økonomiske insitementet som skal til for å få folk til å velge utslippsfritt bilhold.

Jeg kjøper ikke helt det argumentet der, at relativt små endringer i avgiftsregime skal vippe kjøpere i den ene eller den andre retningen når de kjøper ny bil. Den definitivt største kostnaden knytta til nybil er verditapet. Verditapet på fossile biler, nå som det er en allmenn sannhet at elektriske biler er fremtiden, er vel nok til å holde de fleste unna ICE også fremover?

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Jeg savner en avgiftsøkning på bensin- og dieselbiler, som skal ivareta det økonomiske insitementet som skal til for å få folk til å velge utslippsfritt bilhold.

Det hadde de løst med å kun innføre vektavgift på fossilbiler.

Dagens politkere tenker kun på penger i dag.
Se bare på de nye vind- og vannkraft skattene, og fiskeoppdrett.
Selskaper skulle bruke over 40 milliarder, men nå har de satt all prosjekter på vent.

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Du glemte å liste det viktigste, for oss som eier bil. 

Opptil 70% takst i bomstasjoner, i dag 50% for elbiler.

Samtidig vil regjeringen kutte i drivstoffavgiften.   

  • Like 2

Share this post


Link to post

Diesel og bensin på bruktmarkedet vil ihvertfall øke ytterligere. Allerede høy etterspørsel i dag på slike da "alle" fortsatt ikke har råd til ny elbil med plass til familien og nå med "rekkeviddeavgift" (les: tung elbil). Helt latterlig for Norges miljøsatsing dette her. Og jeg klager sjelden på budsjetter.

Ser at NBF, BIL og Elbilforeningen med god grunn brokker seg i media.

 

Edited by Retroman
  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
5 hours ago, Hanhijnn said:

Ikke så rart egentlig. De kommer jo fra bensin- eller dieselbiler, hvor de ALLTID har fylt full tank. Så hvis de ikke har blitt "opplært" så er det naturlig for dem å fortsette med å fylle opp til 100%.

Jeg forstår hvorfor og derfor jeg skrev det slik. Akkurat som man lader telefonen helt opp om man kan. Men jeg hadde jo også bensin+dieselbil samt mobiltelefon før jeg kjøpte elbil i 2012. Det samme med de fleste andre som var først ut med biler som tesla, leaf osv.

Edited by Theo343 (takk for meg)
  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, The Very End said:

SP har fått viljen sin; å gå baklengs inn i fremtiden. Hvordan er det rettferdig at elbiler, som naturligvis veier en del, skal ha en vektavgift i tillegg? Kan til dels forstå og være enig i MVA, men vektavgift er idiotisk og kan kun være SP som har bedt om dette da de visste hvordan det slår ut. Hvis de ønsker å avvikle 2025-målet er det helt greit å gjøre dette, men prøv ikke å pakk det inn i dritt og hevd at "forbrukerne ønsket ikke elbiler allikevel" når vi kommer til 2025 og bil er svindyrt slik at vanlige folk ikke kan kjøpe dem. 

Da får de samtidig øke piggdekkavgiften betraktelig for det er den virkelige drepen for veiene.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Da får de samtidig øke piggdekkavgiften betraktelig for det er den virkelige drepen for veiene.

Edit: misforstod helt her. Enig. Men rart hvordan vektavgiften ikke gjelder for fossilbiler.

Edited by The Very End
  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, The Very End said:

Edit: misforstod helt her. Enig. Men rart hvordan vektavgiften ikke gjelder for fossilbiler.

Enig. Skal det ha noen som helst mening får vektavgiften gjelde alt som kjører på veiene våre. En Toyota Landcruiser med 2.5 tonn på kroken. Traktoren som drar møkkahengern fra jorde til jorde, En vogntog lastet med stein osv. Ellers gir dette null mening. Men det overasker meg ikke at SP er tildels hjernedøde i forslagene sine.

Edited by Theo343 (takk for meg)
  • Like 3

Share this post


Link to post
7 minutes ago, The Very End said:

Edit: misforstod helt her. Enig. Men rart hvordan vektavgiften ikke gjelder for fossilbiler.

Gjelder alle biler, inklusivt bensin/diesel/hybrid

Quote

Ny vektavgift for elbiler

I forslaget til stasbudsjettet for 2023 foreslår derfor regjeringen en markant økning i engangsavgiften.

For det første innføres det en helt ny vektavgift på alle biler - inkludert elbiler. Denne er på på 12,5 kroner per kg over 500 kg.

«Regjeringen foreslår å innføre en ny avgiftskomponent basert på vekt. Den nye avgiftskomponenten skal gjelde for alle personbiler. For at avgiftsøkningen ikke skal bli for stor for de minste bilene, foreslås det at den nye vektavgiften ikke beregnes på de første 500 kg. For vekten over 500 kg skal det beregnes engangsavgift med 12,5 kroner per kg.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Og når det hørtes ut som fornuften hadde besøkt SP så leser man dette.
"på alt over 500kg". Hva slags biler forventer man at skal ferdes på veiene? De gamle smart og think bilene?

Kan vi da snart slutte å betale veiavgiften? Åh beklager, den som ble strategisk døpt om til "årsavgift" som ingen vet hva er meningen med.

Edited by Theo343 (takk for meg)
  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Takker for infoen! Da må jeg enten ha glemt brillene mine eller så var de tidligere artiklene upresise her. I fare for å drive målforskyvning, burde ikke et slikt system da eventuelt differensiere noe? Elbiler er tyngre ja, men dette fordi man har behov for å lagre energi. Denne energien gir da igjen muligheten for å belaste lokalmiljøet (og da igjen helsevesenet) noe mindre enn fossile alternativet. Sagt på en annen måte; gi insentiver for de tingene vi vil ha mer av.

Edited by The Very End
  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...