Gå til innhold

15 år siden 22.juli-terroren

Anbefalte innlegg

Skrevet
sofiemyr skrev (17 minutter siden):

Det var mange som mente Auschwitz/Birkenau skulle rives etter krigen... Nå står det som et evig og tildels bevart monument over hva vi mennesker er kapable til å gjøre mot hverandre. Aldri glem...

Akkurat..hadde vi fjernet alle minner er veien kortere til å begå samme feil igjen. Slik galskap som å fjerne eller omskrive virkeligheten kan fort ende med en gedigen tabbe. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes egentlig det er utrolig hvor lite det har påvirket noe som helst.

Breivik trodde det skulle utløse borgerkrig og voldsomme endringer, men det skjedde egentlig ingenting i noen retning.

Det har verken blitt mer eller mindre høyreekstremisme på grunn av det som skjedde. Det har kanskje blitt mer nå i det siste, men jeg tror det er mer påvirket av strømninger i USA enn hva som skjer her hjemme.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Philber Desanex skrev (1 minutt siden):

Jeg synes egentlig det er utrolig hvor lite det har påvirket noe som helst.

Breivik trodde det skulle utløse borgerkrig og voldsomme endringer, men det skjedde egentlig ingenting i noen retning.

Det har verken blitt mer eller mindre høyreekstremisme på grunn av det som skjedde. Det har kanskje blitt mer nå i det siste, men jeg tror det er mer påvirket av strømninger i USA enn hva som skjer her hjemme.

Synes det er trist at det ikke er blitt langt mindre, som en lærepenge. Som du sier har det økt veldig de siste årene dog er jeg enig i at det nok ikke henger i hop med hendelsen. Men det burde gått ned pga hendelsen. Det er skuffende.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Enig i at lite har skjedd. Vi opplever mer polarisering og mer splittelse, noe "alle" har en skyld i, både politikere fra høyre- og venstre-siden, "mannen i gata" samt media.

Ellers takker jeg for at tonen her inne stort sett er bra. Det er mange jeg er veldig uenige med, og noen jeg synes direkte troller, men veldig lite direkte ufine kommentarer. 
Jeg har fortsatt 0 på min ignoreringsliste, og håper jeg kan fortsette med det.

Men på en dag som denne er det først og fremst ofrene vi skal minnes.
Å svare med terror er aldri svaret.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Skrevet
38 minutes ago, Salvesen. said:

Vell, da burde du bare sitert dette

Jeg uthevet det jeg svarte på. Du kunne bare brukt 30 sekunder ekstra på å lese innlegget mitt...

• Liker 1
Skrevet
DA62 skrev (13 minutter siden):

Jeg uthevet det jeg svarte på. Du kunne bare brukt 30 sekunder ekstra på å lese innlegget mitt...

Eller så kunne du bare sitert på en bedre måte, en må aktivt ekspandere for å se hva du mener... men jeg skjønner jo at du er typen som ikke tar til deg tips og triks. Lykke til videre.

Screenshot_20260722_110827_Chrome.jpg

• Liker 4
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/15-ar-siden-22.-juli_-slik-markeres-dagen-1.17965516

Utdrag fra talene på NRK TV.

15 år siden terroren 22. juli. Terrorangrepet ble for første gang markert i et gjenreist regjeringskvartal.

Merete Stamneshagen, leder av støttegruppen 22. juli, mistet datteren i terrorangrepet. Hun oppfordrer til å kjempe videre for de verdiene som ble angrepet den dagen, med et felles ansvar og dugnad.

---

Vi ønsker ikke et samfunn for de få, det skal være trygt for alle.

---

Jonas Gahr Støre.
Det norske samfunnet er ikke vaksinert mot terror. 

Vi vet at god forebygging virker. Det er noe av det vanskeligste og viktigste. Å fange opp dem som havner utenfor, de som isolerer seg, de som ikke er en del av et fellesskap. Vi vet også at god forebygging krever tett og godt samarbeid og felles grep på tvers av sektorer, politi, skole, psykisk helse, lokalmiljø, frivilligheten og andre. Forebygging er rett og slett alles ansvar.

Gaute Skjervø, leder AUF.
…at vi står sammen i de vondeste stundene og de største øyeblikkene, med en kjærlighet til hverandre. Den kjærligheten er grunnen til at vi lover å aldri la 22. juli skje igjen. Den krever det beste av oss, det vil kreve det beste av det norske fellesskapet. Det krever det beste av deg.

• Liker 4
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor hans handlinger nærmest skal bli 'hyllet' i en utstilling.

Så da tenker kanskje noen andre at, "oi hvis jeg gjør noe like jævlig som dette så får jeg monumenter oppført for meg og utstillinger og hele pakken. Alle får vite om meg i mange tiår fremover! Jøje meg så kult!"

Blir som en oppfordring til at noen andre skal gjøre det samme. Det gir jo også mening fra ett venstreside ståsted. Det er ikke bare høyresiden som bruker hendelser politisk.

• Liker 2
Skrevet
Selfuniverse skrev (38 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor hans handlinger nærmest skal bli 'hyllet' i en utstilling.

Så da tenker kanskje noen andre at, "oi hvis jeg gjør noe like jævlig som dette så får jeg monumenter oppført for meg og utstillinger og hele pakken. Alle får vite om meg i mange tiår fremover! Jøje meg så kult!"

Blir som en oppfordring til at noen andre skal gjøre det samme. Det gir jo også mening fra ett venstreside ståsted. Det er ikke bare høyresiden som bruker hendelser politisk.

Jeg kjenner egentlig ikke til bakgrunnen for å stille ut uniformen:

https://www.nrk.no/norge/anders-behring-breivik-si-politiuniform-blir-stilt-ut-for-forste-gong-_-mor-reagerer-1.17963926

En av de etterlatte reagerer i denne artikkelen, ønsker det ikke, eller ikke var forberedt/informasjonssvikt. Kanskje føles det litt for tidlig, for noen av de sørgende.

Direktør for 22. juli-senteret, Lena Fahre, seier at det har vore viktig at dei etterlatne og involverte fekk komme å sjå utstillinga først.

---

Ho seier at uniforma er med å fortelje historia om det som skjedde på Utøya.

---

Dagens ungdom var små barn eller ennå ikke født 22. juli. Senteret, og uniformen som en del av utstillingen, skal fungere som en påminnelse, for at vi skal lære av historien så det ikke skal skje igjen. Ikke for å hylle terroristen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
32 minutes ago, Selfuniverse said:

Det er en problemstilling helt uavhengig av utstillingen, terrorisme og annen storslått kriminalitet kan forstås som en snarvei til berømmelse, det er selvsagt en utfordring, men en utfordring som handler mer om psykisk uhelse hos den som tenker i slike baner, fremfor en diskusjon om hva man kan stille ut.

Utstillingen er ment å belyse og virkeliggjøre terrorismen, og ment som et sted for forebygging av ekstremisme, det virker kanskje rart rent overfladisk å stille ut effekter fra aksjonen, men jeg tenker å først se utstillingen, og stoler på at folkene som har konstruert den forstår oppgaven sin godt nok til at den ikke fungerer som en hyllest.

Jeg forstår innsigelsen din, men tror det er en umiddelbar antagelse som stemmer dårlig med den faktiske utstillingen.
Og at de som er så psyke at massemord virker som en attraktiv vei til berømmelse vil oppdage denne koblingen bare gjennom å se på nyheter eller noe vilkårlig annet, dersom en skal utforme samfunnet og undervisning for å skjerme disse individene fra denne sannheten er det svært lite man kan gjøre.
Vi kunne selvsagt utformet samfunnet på en slik måte at berømmelse ikke ventet etter store aksjoner som denne, men det hviler jo også på en antagelse om at det er best å glemme personen som utførte dette, som ikke nødvendigvis heller er den beste måten å forstå sin historie på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (59 minutter siden):

Men slik er det.

Gjør du en historisk begivenhet vil det skrives i historiebøkene og bli utstillinger og museum materiale av det - det er på ingen måte en hyllest.

Man holder ikke konsentrasjonsleieren åpen i Polen i dag for å hylle nazistene, men for å vise historien og lære.

Endret av MrL
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Subara skrev (9 minutter siden):

Det er fotoforbud mot Breiviks uniform, sier direktør for 22. juli-senteret, Lena Fahre til NRK.

Jeg forstår virkelig ikke de som mener vi ikke skal vise frem faktiske forhold og faktiske effekter fra den galskapen som skjedde 22 juli. Å ikke legge frem sannheten,rå og usminket,vil jo bare gi grobunn for flere syke hjerner sine fantasier.  Hva om vi fjernet alt fra Holocaust..hvor ville verden vært da?

Edit: egentlig forteller det at noen ser på dette som en hyllest at mange i vårt samfunn mener å bli kjent er en form for hyllest. Folk gjør jo mye sprøtt for å bli influensere..komme på tv osv. Det er i seg selv et sykdomstegn. 

Endret av obygda
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 minutes ago, Subara said:

Det er fotoforbud mot Breiviks uniform, sier direktør for 22. juli-senteret, Lena Fahre til NRK.

Det der er faktisk noe av det dummeste. "Ikke ta bilde av den". Noen vil se på det som en utfordring å få tatt ett bilde av den, og selvfølgelig vil det havne på nettet. Helt selvfølgelig.

Nå blir du kul hvis du får tatt ett bilde av den. Nettopp fordi det er 'ulovlig'. Makan til dumskap!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Ja..men om man går imot noe man gikk til valg på...så er det jo fort slik at de som stemte på ett parti kan føle seg sveket. Er jo ikke gitt at velgeren har samme prioriterering som partiet vedkommende stemte på. Mange politikere går jo for makt..og da kan man fort tråkke egne velgere på tærne. Og dette vil da kunne lede til et ikke fungerende demokrati.

Demokratiet i Norge fungerer nettopp fordi vi har hatt politikere som kan samarbeide på tvers av partigrenser og sider. Ingen av partiene i Norge er store nok til å gjennomføre sin politikk uten kompromisser. Såpass forståelse må vel det norske folk ha. Det er til stor nytte for befolkningen og næringslivet at vi har et stabilt og relativt forutsigbart styre. 

Slutter vi med dette får vi den typen kaos vi ser feks i USA.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 minute ago, Selfuniverse said:

Det der er faktisk noe av det dummeste. "Ikke ta bilde av den". Noen vil se på det som en utfordring å få tatt ett bilde av den, og selvfølgelig vil det havne på nettet. Helt selvfølgelig.

Nå blir du kul hvis du får tatt ett bilde av den. Nettopp fordi det er 'ulovlig'. Makan til dumskap!

Jeg synes du hopper til ganske merkelige konklusjoner, ja kanskje det er et vanskelig forbud å opprettholde, ja kanskje for noen etthvert forbud er en utfordring, men for de aller færreste er det kult å ha bilde av uniformen til Breivik, ulovlig, eller ikke, særlig i kontekst av utstillingen som trekker frem alle menneskene han tok livet av.

Hvis jeg husker riktig er det forbudt å ta fotografier med flash i Sachenhausen, uten at nettet svømmer over med overeksponerte bilder av konsentrasjonsleieren fordi folk er så edgy at de bryte reglene på minnesteder for grove forbrytelser mot menneskeheten.

For noen er det sikkert ekstra fristende å bryte forbud, men det er igjen en problemstilling som handler om disse menneskenes behov for grenseoverskridende oppførsel, ikke en generell sannhet man bør bygge samfunnet rundt.

Vi kan ikke ha fartsgrenser, det vil bare føre til at folk bryter fartsgrensene fordi alle grenser kan sees på som en utfordring til å bryte grenser!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke de som mener vi ikke skal vise frem faktiske forhold og faktiske effekter fra den galskapen som skjedde 22 juli. Å ikke legge frem sannheten,rå og usminket,vil jo bare gi grobunn for flere syke hjerner sine fantasier.  Hva om vi fjernet alt fra Holocaust..hvor ville verden vært da?

Man kan se uniformen når man besøker minnesenteret. Jeg forstår bekymringen til direktøren for senteret.

Holocaust står abosolutt ikke i fare for å bli fjernet fra historien, hvis det var det du tenkte på? Nazistisk tankegods befinner seg på ytre høyre og er det som det markeres motstand mot denne dagen.

Særlig på NRK radio er det mye om Holocaust. Feks. Sommer i P2

Jeg var på en minnested for Holocaust i Paris. Fotoforbud der også. Man kunne ellers legge ned blomster ved en minnetavle.

• Liker 4
Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Ja 77 unge og uskyldige døde i terrorangrepet på hele det politisk korrekte Norge.

Så du meiner at dette var ikkje eit angrep på demokratiet, rettsstaten og oss alle, men "berre" dei med "korrekte" meiningar?

Dette liknar på eit slags forsvar av terroristen sine handlingar. Kva kvar enkelt meiner om innvandring er ei heilt anna sak.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Eller så kunne du bare sitert på en bedre måte, en må aktivt ekspandere for å se hva du mener... men jeg skjønner jo at du er typen som ikke tar til deg tips og triks. Lykke til videre.

Screenshot_20260722_110827_Chrome.jpg

Og jeg ser at du er av typen som gir andre skylden for egne feil. 

Lykke til videre

• Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...