Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det at bruktbilprisene faller raskt påvirker ikke nødvendigvis miljøet. Spørsmålet er om den nyttige levetiden faktisk er lavere, og det trenger den ikke være. Det at bruktbilprisene faller raskt kan bare ende opp med å gi folk med lavere budsjett tilgang til svært gode pålitelige biler.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (14 minutter siden):

Det blir jo slik når biler selges med store subsidier. Det har jo også veldig kompliserte og dyre komponenter som gjør at folk er livredde å kjøpe biler som er utenfor garanti

Nå hevder vel mange at elbiler er så "enkle" i forhold til en bil med forbrenningsmotor. Verken en moderne automat eller en moderne turbomotor er spesielt billige for å si det pent.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det at bruktbilprisene faller raskt påvirker ikke nødvendigvis miljøet. Spørsmålet er om den nyttige levetiden faktisk er lavere, og det trenger den ikke være. Det at bruktbilprisene faller raskt kan bare ende opp med å gi folk med lavere budsjett tilgang til svært gode pålitelige biler.

Lav verdi på bilen etter 5 år gjør at folk heller skraper bilen enn å reparere den. Det er ikke bra. Vi ble jo lovet biler med el motorer med null bevegelige deler og ingen girkasse som ryker eller eksos anlegg eller turbo. I stedet har vi fått el motorer med girkasse kjølekretser og oljefilter og div pumpe. Pluss en masse kraftelektronikk som heler ikke er ufeilbarlige. Tunge biler som sliter hjuloppheng og dekk som bare fy. Pluss kompliserte varmepumpe greiser med en drøss ventiler og feilmuligheter. På toppen kommer en haug med kamera actuatorer og motorisete dørhåndtak selvstyring og en masse dill

• Liker 1
Skrevet
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Nå hevder vel mange at elbiler er så "enkle" i forhold til en bil med forbrenningsmotor. Verken en moderne automat eller en moderne turbomotor er spesielt billige for å si det pent.

På en forbrenningsmotor er det stort sett egr partikkelfilter og turboer som ryker. Er bilen litt gammel får man deler som enkelt(Og vanskelig) kan skiftes i brukte av samme type uten å ha sertfikat for høyspennings installasjoner. Det gjør det mye billigere

Skrevet
Jalla21 skrev (1 time siden):

BMW 4 Series har en restverdi på 49.5% etter 5 år, mens BMW i4 kun har igjen 35,5%.
BMW 5 Series har en restverdi på 44,1% etter 5 år, mens BMW i5 kun har igjen 30%.
BMW 7 Series har en restverdi på 38,2% etter 5 år, mens BMW i7 kun har igjen 26,4%.
BMW x5 Series har en restverdi på 49,9% etter 5 år, mens BMW ix kun har igjen 31,4%.

Jeg synes liker å annualisere og regne verditap i stedet for restverdi, så jeg tar meg friheten til å gjøre det.

VerditapBMW.png.23ba58fffd84a3ab85772b2a11363807.png

Verditap er en formidabel kostnad som mange velger å lukke øynene for. Dette er riktignok amerikanske tall så de er ikke nødvendigvis representative her, men det er uansett mye penger. Hvis noen her vil bidra med norske nypriser på 5 år gamle BMW-er med det mestselgende utstyrsnivået så kan jeg sikkert konvertere dette til gjennomsnittlig årlig verditap i kroner, gitt at prosentene er overførbart fra USA.

@Espen Hugaas Andersen Godt poeng, men det kan også hende at utskiftningstakten øker tilsvarende fordi det oppleves som eldre enn det er, fordi det alltid er noe veldig mye nyere og bedre akkurat nå. F.eks tenker jeg at jeg godt kan kjøre hybrid en stund til fordi lavt verditap er billigere enn verditapet ved å hoppe over til el bare for å se at verdien stuper fordi natriumbatterier kommer for fullt om kort tid. Foreløpig føler jeg at hybriden har vært et usedvanlig godt eie pga lavt verditap, uten at bilen føles gammel.

• Liker 2
Skrevet

Tror teknologi utviklingen mhp elbilers batteriteknologi nå går over i en fase der man har funnet frem til billige og funksjonelle løsninger der man ikke får ekstreme kvantesprang lenger mhp pris. Sodium batterier vil dominere i årene som kommer..i alle fall her oppe i nord. Så disse ekstreme verdifallene er vi snart ferdige med. I alle fall tenker jeg at vi nærmer oss bunnen nå mhp raske  og store verdifall.

• Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Trestein said:

Lav verdi på bilen etter 5 år gjør at folk heller skraper bilen enn å reparere den. Det er ikke bra. Vi ble jo lovet biler med el motorer med null bevegelige deler og ingen girkasse som ryker eller eksos anlegg eller turbo. I stedet har vi fått el motorer med girkasse kjølekretser og oljefilter og div pumpe. Pluss en masse kraftelektronikk som heler ikke er ufeilbarlige. Tunge biler som sliter hjuloppheng og dekk som bare fy. Pluss kompliserte varmepumpe greiser med en drøss ventiler og feilmuligheter. På toppen kommer en haug med kamera actuatorer og motorisete dørhåndtak selvstyring og en masse dill

Lav verdi kan føre til lav levetid. Men dette er ikke en veldig sterk sammenheng. Hvis bilene har lite trøbbel og lite behov for reparasjoner kan de leve lenge.

For å se på miljøkonsekvensene må man rett og slett se på andre statistikker, som f.eks gjennomsnittlig km-stand ved vraking.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet (endret)

Det er et par ting som plager meg når jeg går inn på norske nettsider og skal se nybilspriser.

Vinterhjul: Oppgis ofte ikke under konfigureringen (Tesla med hederlig unntak?), vanskelig å vite om disse er inkludert i prisen hos VW, Skoda, kinesiske merker osv.

Ladekabel: Samme som ovenfor, (igjen Tesla med muligens noe hederlig unntak?), finnes som tilbehør i noen konfiguratorer, pris varierer, f.eks. fra 2500kr til 7500kr (Skoda Elroq, tilsynelatende billig bil hvor prisen raskt går opp når du legger til nødvendige ting som varmepumpe, dyr ladekabel, uvisst om vinterhjul følger med)

Ekstrautstyr og pakker oppgis uten MVA, en form for amerikansk lureri. Jeg er klar over at det er noe mer komplisert å beregne pris etter MVA, men det klarer man helt fint i oppsumeringen til konfiguratoren.

Tesla lurer kundene til å tro at totalprisen inkluderer ekstrautstyr, det gjør det ikke, ekstrautstyret havner under "til forfall i dag" i sammendraget og er ikke inkludert i totalsummen som vises.

Brukeropplevelsen av det jeg har sett er langt under pari for de merkene jeg har tittet på.

Endret av mandela
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, obygda said:

Tror teknologi utviklingen mhp elbilers batteriteknologi nå går over i en fase der man har funnet frem til billige og funksjonelle løsninger der man ikke får ekstreme kvantesprang lenger mhp pris. Sodium batterier vil dominere i årene som kommer..i alle fall her oppe i nord. Så disse ekstreme verdifallene er vi snart ferdige med. I alle fall tenker jeg at vi nærmer oss bunnen nå mhp raske  og store verdifall.

Kan jeg velge i butikk hvilket drivstoff jeg vil ha? Nei, kun el. Jepp snakker om ny bil

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvis bilene har lite trøbbel og lite behov for reparasjoner

6-7 år gamle, halvveis avanserte, biler til 150-200 tusen har en overraskende stor risiko for kostbare reparasjoner. Nå er vel garantiordninger og goodwill ganske bra i Norge. Men det er ikke slik overalt. Mange får store regninger som i praksis fører til at bilen blir mechanically totaled. 

Denne brukeren tok bilen til merkeverksted for å skifte bremserør, dette kostet 4k$. Underveis fant de ut at batteriet var for mye rustet til at de kunne montere det tilbake og nytt batteri ble løsningen til en pris av 22k$. Ting er neppe veldig annerledes her til lands mtp rust, men de er kanskje ganske runde mtp garanti og ting de dekker. 

Spoiler

tesla-m3-hv-battery-condemned-due-to-cor

Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

6-7 år gamle, halvveis avanserte, biler til 150-200 tusen har en overraskende stor risiko for kostbare reparasjoner. Nå er vel garantiordninger og goodwill ganske bra i Norge. Men det er ikke slik overalt. Mange får store regninger som i praksis fører til at bilen blir mechanically totaled. 

Denne brukeren tok bilen til merkeverksted for å skifte bremserør, dette kostet 4k$. Underveis fant de ut at batteriet var for mye rustet til at de kunne montere det tilbake og nytt batteri ble løsningen til en pris av 22k$. Ting er neppe veldig annerledes her til lands mtp rust, men de er kanskje ganske runde mtp garanti og ting de dekker. 

Man finner skrekkeksempler for alle bilmerker og modeller. Det eneste som kan gi noen slags sannhetsgehalt er et større statistisk grunnlag.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...