Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Sommer2022 skrev (1 time siden):

Var på utkikk etter elbil til 200, så 300, nå er jeg oppi 400-440.000kr.

ID4 som denne kunne jeg få til 429k. Jeg er usikker på utstyrsnivåer osv, men gi meg gjerne et bedre alternativ, om noen kan.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271111566

 

Titta på maxus euniq 6, som med 3 barn og hund virket perfekt, men har googlet litt, å styrer vel dessverre helst unna.

Rart det der, begynte med aa titte paa en 13 fots baat med 15 hk paa, saa endte det med en 17 foter, med en 115 hk paa, solgte den heldigvis i fjor.

Naar du har valgt en Wolkswagen, er det vanskelig aa komme med et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kaplan skrev (1 time siden):

Nei, det kan jeg ikke tenke meg,

Hvorfor det? Har du erfaring med skip? 

Kaplan skrev (1 time siden):

Har du noen kilde på det?

De har en turbin på ca 22MW, ca 230g/kWh, gir ca 6000l/time. Så har de 9-10MW med stempelmotor også, de er nok litt mer effektive. De bruker mye turbin når de trener, for den lager mindre lyd så det blir vanskeligere for ubåt å finne de. 

 

Så kan du ta de amerikanske krigsskipene med 4-6 turbiner, som må bunkere hver dag. Skip har et helt sinnsykt forbruk. 

 

Edit: kan legge til, når jeg jobbet i nordsjøen på ankerhåndtering så gikk det 5000l/døgn når vi ventet og 20-30.000l/dag når vi arbeidet. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

 

Polestar 2, Ioniq, Enyaq, E-Niro... Det er flere alternativ du kan ta en titt på.

Vet ikke om jeg nevnte det, jeg har 3 barn og hund. Ioniq, Polestar 2 og Eniro forsvinner dermed.

Skoda og ID4 er de mest potente i prisklassen. Evt Tesla Y, men da må vi opp en 100 tusen, å hvor skal toget stoppe.

 

Helt ærlig så er det lite som slår Peugeot 5008 med 7 seter fra 2019 som jeg har pr nå. BYD tang er faktisk en del mindre.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Model Y fikk mye tyn for å ha lav nyttelast. Deretter tyn for å mangle "hattehylle" og kroker for lastsikring.

Alt dette er fikset på modellene som leveres nå.

Er det kjent hva Tesla gjorde for å øke godkjent nyttelast? De ville ikke kommentere hva de hadde gjort den gang og det fikk mange til å spekulere.. 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
5 hours ago, Retroman said:

Er det kjent hva Tesla gjorde for å øke godkjent nyttelast? De ville ikke kommentere hva de hadde gjort den gang og det fikk mange til å spekulere.. 

Kommenterer Tesla noe som helst da? 😅

De fylte vel bare bilen mere og tok ny WLTP test eller så? Aner ikke men har forstått det slik at produsentene gjerne velger lite nyttelast for å score bedre på testen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
17 hours ago, Sommer2022 said:

Var på utkikk etter elbil til 200, så 300, nå er jeg oppi 400-440.000kr.

ID4 som denne kunne jeg få til 429k. Jeg er usikker på utstyrsnivåer osv, men gi meg gjerne et bedre alternativ, om noen kan.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271111566

 

Titta på maxus euniq 6, som med 3 barn og hund virket perfekt, men har googlet litt, å styrer vel dessverre helst unna.

Grøss, ikke ryggekamera. Hvis du vil ha ID4, sjekk om du får tak i en av 1st bilene (ikke max). Bedre utstyrt enn den i annonsen.

Eksempelvis denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272772139

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (20 timer siden):

Firehjulsdrift, long-range, 19-tommers felger, sort interiør, ingen ekstra autopilotpakker. Kona var fast bestemt på at vi var enige om at de blå modell Y-ene er de fineste, så da ble det sånn 🤣

Godt valg! Samme som min, med unntak av fargen. Enig med Kona di at den blåfargen er helt smashing! Jeg får pes fra kona mi for at jeg IKKE valgte den. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Kommenterer Tesla noe som helst da? 😅

De fylte vel bare bilen mere og tok ny WLTP test eller så? Aner ikke men har forstått det slik at produsentene gjerne velger lite nyttelast for å score bedre på testen.

Nå var jo antall kg lavt i forhold til hva man kunne regne seg ut til på diverse nøkkeltall. Men mener jeg leste at de har skiftet støtdempere som støtter høyere vekt. Ellers var alt greit nok.

En spekulasjon var om Tesla satte lavere fordi tester gjøres med full bil, og dermed kom de over 600 km rekkevidde (eller ekvivalenten etter EPA-metoden), men med justeringer klarte de å få over disse grensene selv med økt nyttelast.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snowleopard said:

Nå var jo antall kg lavt i forhold til hva man kunne regne seg ut til på diverse nøkkeltall. Men mener jeg leste at de har skiftet støtdempere som støtter høyere vekt. Ellers var alt greit nok.

En spekulasjon var om Tesla satte lavere fordi tester gjøres med full bil, og dermed kom de over 600 km rekkevidde (eller ekvivalenten etter EPA-metoden), men med justeringer klarte de å få over disse grensene selv med økt nyttelast.

De er vel på revisjon 30 å noe på understellet på Y nå siden første bilen kom så kan godt hende det er noe i det ja.

Har kun kjørt helt ny Berlin Y og den er ikke så stiv på fjæringen som jeg ble forespeilet at den skulle være. Ikke like myk som f.eks Ioniq 5 men båt i forhold til Model 3.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...