Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Vi har altså bestilt ny elbil - Tesla mod. Y. Siden dette er en ny bil som vi tenker å beholde en stund, kunne jeg tenke meg å få gjort ting for å forlenge levetiden. Er lakkbehandling en ting det lønner seg å få gjort? I så fall, hvor lenge varer det, og hvilken type bør vi satse på? En annen ting som har vært en liten hodepine med vår nåværende bil har vært merker i lakk ytterst og nederst på dørene, hvor de kræsjer borti veggen inne i garasjen når noen skjødesløst åpner en dør. Dette har jeg etterhvert fått noenlunde kontroll på med å lime skumgummipolstring på de aktuelle delene i garasjen. Men hva med sånne plast-/gummilister som man av og til ser montert ytterst på dørene? Jeg har prøvd å se etter slike, men ikke funnet noen. Er de fremdeles å få tak i, og er det mulig å få tak i noen som ikke ser helt forjævlig ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (5 timer siden):

Vi har altså bestilt ny elbil - Tesla mod. Y. Siden dette er en ny bil som vi tenker å beholde en stund, kunne jeg tenke meg å få gjort ting for å forlenge levetiden. Er lakkbehandling en ting det lønner seg å få gjort? I så fall, hvor lenge varer det, og hvilken type bør vi satse på? En annen ting som har vært en liten hodepine med vår nåværende bil har vært merker i lakk ytterst og nederst på dørene, hvor de kræsjer borti veggen inne i garasjen når noen skjødesløst åpner en dør. Dette har jeg etterhvert fått noenlunde kontroll på med å lime skumgummipolstring på de aktuelle delene i garasjen. Men hva med sånne plast-/gummilister som man av og til ser montert ytterst på dørene? Jeg har prøvd å se etter slike, men ikke funnet noen. Er de fremdeles å få tak i, og er det mulig å få tak i noen som ikke ser helt forjævlig ut?

Høres ut som du kunne ha nytte av foliering av bilen, gjerne gjennomsiktig om du vill ha samme farge. Men, det er dyrt. Coating skal vell vedlikeholdes hver 12 måned eller noe slik men det er sikkert avhengig av hvilket merke som legges etc

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 timer siden):

Ikke i 2022 iogmed at de forventer at Amerikanere får Rivian i slutten av 2022.

Slutt på den tiden hvor Norge fikk prioritet ved lansering av nye modeller. 

Når skjedde egentlig det? Jeg trodde de fleste hadde perioder i hjemlandet først. Kanskje noen småunntak med disse elektrifiserte compliance-bilene som de bare ville få ut litt kjapt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 1.10.2022 den 15.56):

Høres ut som du kunne ha nytte av foliering av bilen, gjerne gjennomsiktig om du vill ha samme farge. Men, det er dyrt. Coating skal vell vedlikeholdes hver 12 måned eller noe slik men det er sikkert avhengig av hvilket merke som legges etc

Keramisk coat er så tynn at det du beskytter imot er støv, partikler, film, vaskeriper osv. Du kan ikke coate deg fra en ripe, da det ikke er noe i coating som er sterkere eller tykkere enn det klarlakken din er laget av. 

En keramisk forsegling kan vare 2-3-5-10 år som det står på flaska. Dette er produsents egen måling, og den er ikke gjort med 15 000km i sølegjørme på motorvei. Jeg har en keramisk forsegling som skal vare i 4 år, der var det borte bak hjulhusene etter et år. Lagt av spesialist fra Porsche. Dette er fordi ingen keramisk forsegling tåler steinsprut,

Foliering er populært, og spesielt på Tesla da de er kjent for å ha dårlig lakk. Jeg gidder ikke diskutere om det er tilfelle eller er en stor konspigreie. Dette skaper en barriere imellom bilen din og verden rundt, så steinsprut vil ikke ta borti lakken like lett. Finish på foliering er ikke som lakkert flate, det er ganske lett å se at det er folie. Det kan ende opp med å se veldig harry ut, men når du selger bilen har du litt bedre lakk enn de andre. Ikke forvent å hente inn de 50 000 du brukte på folie i utgangspunktet.

 

Mitt tips er å foliere med skikkelig folie gjort av fagfolk om du velger det, og heller del-foliere med klar folie der det er utsatt.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Har enkelte faktorer blant elbileiere endret seg en del? I Norge virker det ikke som en eneste person lenger har lært seg maks 80% eller halvtime hvis kø på hurtiglader.

Spesielt en del unge mennesker virker å være helt fjern for dette og står å lader til 100% uansett kø.

Jeg lader ikke ofte på hurtiglader i hjemtraktene men gjort det par ganger siste måneden.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Har enkelte faktorer blant elbileiere endret seg en del? I Norge virker det ikke som en eneste person lenger har lært seg maks 80% eller halvtime hvis kø på hurtiglader.

Spesielt en del unge mennesker virker å være helt fjern for dette og står å lader til 100% uansett kø.

Jeg lader ikke ofte på hurtiglader i hjemtraktene men gjort det par ganger siste måneden.

Det er så mange nå, lenge siden det var ett eget miljø som hadde kontroll på does and donts. Alt var bedre før som de sier😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (5 timer siden):

Har enkelte faktorer blant elbileiere endret seg en del? I Norge virker det ikke som en eneste person lenger har lært seg maks 80% eller halvtime hvis kø på hurtiglader.

Spesielt en del unge mennesker virker å være helt fjern for dette og står å lader til 100% uansett kø.

Hvor står det at man skal dette? 

Lenke til kommentar

Det lurer eg òg på. Er dette reglar som står noko stad eller er det berre venta at alle som kjøper elbil skal forstå det? Dei fleste forstår nok poenget om du legg det fram, men det er ikkje noko som følgjer med bilen og det står vel ikkje store oppslag på ladestasjonane?

Så korleis skal dei ha lært dette, om ingen har informert dei?

Endret av Zeph
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Da lanseres Polestar 3 om noen dager. 
Spent på om det blir ny dedikert platform eller om de bruker den samme som før.

Jeg gjetter at den er basert på samme platformen som nye ex90 til Volvo. 

 

Complexity skrev (8 timer siden):

Noen som skal ha?

Har fått avsmak av polestar etter vi kjøpte vår polestar 2, desverre. Har aldri opplevd å bli så skuffet over en bil før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (8 timer siden):

Hvor står det at man skal dette? 

Det står i hvertfall i brukerveiledningen til mitt bilmerke (Tesla). Lad til max. 80% ved daglig bruk, og til 100% rett før langtur. Hurtiglad helst ikke til mer enn 80%. (Gjelder ikke TM3 SR)

Men jeg kan på en måte forstå at det lett blir til at folk lader mer enn 80% ved hurtigladeren, for det går nesten FOR fort å lade f.eks. fra 20% til 80%. Man rekker jo såvidt å sette tenna i maten før man må sprinhe og flytte bilen. Endel folk vil nok bare la bilen stå, mens de spiser ferdig. Så kanskje elbilene ikke bør lade så fort likevel? 😉

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det står i hvertfall i brukerveiledningen til mitt bilmerke (Tesla). Lad til max. 80% ved daglig bruk, og til 100% rett før langtur. Hurtiglad helst ikke til mer enn 80%. (Gjelder ikke TM3 SR)

Men jeg kan på en måte forstå at det lett blir til at folk lader mer enn 80% ved hurtigladeren, for det går nesten FOR fort å lade f.eks. fra 20% til 80%. Man rekker jo såvidt å sette tenna i maten før man må sprinhe og flytte bilen. Endel folk vil nok bare la bilen stå, mens de spiser ferdig. Så kanskje elbilene ikke bør lade så fort likevel? 😉

Ja. Å lade til 80% står oppført og anbefales hos alle elbiler. Tenkte mer på det med at man må lade til maks 80 eller halvtime hvis kø. Hvis jeg trenger å lade lenger står jeg og lader lenger. Hvis noen kommer til meg og er butthurt over dette kan de dra er annet sted. Men hvis noen spør pent om jeg kan ofre plassen min fordi de straks er helt tomme så gjør jeg gjerne det og lader videre neste sted..

men jeg har ikke sett dette med en halvtime stå skrevet noe sted. Derav spørsmålet.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det står i hvertfall i brukerveiledningen til mitt bilmerke (Tesla). Lad til max. 80% ved daglig bruk, og til 100% rett før langtur. Hurtiglad helst ikke til mer enn 80%. (Gjelder ikke TM3 SR)

Men jeg kan på en måte forstå at det lett blir til at folk lader mer enn 80% ved hurtigladeren, for det går nesten FOR fort å lade f.eks. fra 20% til 80%. Man rekker jo såvidt å sette tenna i maten før man må sprinhe og flytte bilen. Endel folk vil nok bare la bilen stå, mens de spiser ferdig. Så kanskje elbilene ikke bør lade så fort likevel? 😉

Tesla justerer automatisk ladegrensen til 80% om man lader på supercharger og det er mye pågang. 
Man kan justere den opp om ønskelig men dette hindrer iallefall at folk som ikke bryr seg\vet bedre står å bruker evigheter på tyne batteriet til 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...