Populært innlegg Vokteren Skrevet i går, 19:42 Populært innlegg Skrevet i går, 19:42 Alle, uavhengig av preferanser har krav på normal respekt, men det kraftige fokuset på Pride skaper nå uforsonlig polarisering og økende konflikter: https://www.nrk.no/rogaland/full-pride-strid-pa-skolene_-foreldre-engasjerer-advokat-med-hjelp-fra-kristent-ressurssenter-1.17904234 Pride har etterhvert fått en politisk og seksualisert vinkling som ikke hører hjemme i grunnskolen. Har denne marginale gruppen fått for mye innflytelse når dette er konsekvensen ? Snart på tide å senke skuldrene ? 10 1
Populært innlegg vortex Skrevet i går, 20:05 Populært innlegg Skrevet i går, 20:05 Hvorfor skal Pride feires en hel måned, men noe sånt som nasjonaldagen får 24 timer pluss ymse andre røde dager i Mai? Jeg er ikke her for å kritisere, jeg er bare veldig nysgjerrig Det er mye vi har kunne feiret over en lengre periode mener nå jeg Heldigvis er det VM i fotball snart, det blir 6 uker med mange gode kamper, om man klarer å ignorere hvor korrupt Fifa framstår selvfølgelig 11 2
Svein M Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Regnbueflagget er et internasjonalt symbol for homofil og lesbisk frigjøring. Så det er vel behov for det så lenge en ikke har kommet i mål. 7 2
Cascada81 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Folk må gjerne feire Pride så lenge de respekterer at andre ikke ønsker å delta. Angående Pride i skolen støtter jeg initiativet fra Kristent ressurssenter hundre prosent. De vakler litt på begrunnelsene, alt fra brudd på flaggloven til manglende legitimitet i opplæringsloven, men de har helt rett i sin tolkning av fritaksretten: Man tvangsforer ikke muslimer med svinekjøtt på skolekjøkkenet, selv om det å lage mat med svinekjøtt er i tråd med kompetansemålene og det å spise sammen er en inkluderende aktivitet. Man tvinger ikke Jehovas vitner og humanetikere på skolegudstjeneste selv om opplæringsloven har en kristen formålsparagraf. Å spise svinekjøtt er ikke en religiøs aktivitet, men bryter med personlig overbevisning, og det er tilstrekkelig til at skolen ikke kan bruke tvang. Å lære OM Pride og homobevegelsen er hundre prosent innenfor, akkurat som man lærer om ulike religioner. Å feire Pride innebærer en aktiv deltakelse som åpenbart bryter med enkeltelevers rettigheter med mindre et alternativt opplegg tilbys, og det er andre måter man kan nå kompetansemålene Udir og barneombudet så ivrig peker på når de oppfordrer skolene til å "heise pride-flagget". For argumentets del, selv om det skulle være et flertall som ønsker Pride-feiring i skoler og barnehager, kan de ikke krenke andres rettigheter for å strebe etter sine mål og ønsker. Uansett hva pridetilhengere måtte mene at Pride står for, er toget for at det skal kunne være et samlende symbol gått. Noe mer splittende enn Pride-flagget eksisterer nesten ikke i Norge. For menigheten (Pride-menigheten, ikke den andre) er Pride det eneste riktige, for alle andre betyr det i beste fall ikke noe. 5 4
Populært innlegg Gavekort Skrevet 22 timer siden Populært innlegg Skrevet 22 timer siden vortex skrev (1 time siden): Hvorfor skal Pride feires en hel måned [...] Heldigvis er det VM i fotball snart, det blir 6 uker med mange gode kamper, om man klarer å ignorere hvor korrupt Fifa framstår selvfølgelig Hvorfor er Pride et kollektivt påtvunget arrangement, men ikke fotball VM? Forestill deg at du ikke bryr deg om fotball, ikke ser på fotball, men en måned i året så begynner alle rundt deg å snakke fotball, flagge for fotball, gå med fotballtrøyer på jobb og synge fotballsanger på fotballpuber. Se på fotballkamper på storskjerm i sentrum, sponset av kommunen og lokalt næringsliv. Er det da en politisk sak for meg å stanse "fotballtyranniet" og nekte kommunen å flagge for det lokale fotballaget? Skal jeg bli oppriktig sint fordi naboen vil delta i denne harmløse aktiviteten? 26 1 2
obygda Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Gavekort skrev (2 minutter siden): Hvorfor er Pride et kollektivt påtvunget arrangement, men ikke fotball VM? Forestill deg at du ikke bryr deg om fotball, ikke ser på fotball, men en måned i året så begynner alle rundt deg å snakke fotball, flagge for fotball, gå med fotballtrøyer på jobb og synge fotballsanger på fotballpuber. Se på fotballkamper på storskjerm i sentrum, sponset av kommunen og lokalt næringsliv. Er det da en politisk sak for meg å stanse "fotballtyranniet" og nekte kommunen å flagge for det lokale fotballaget? Skal jeg bli oppriktig sint fordi naboen vil delta i denne harmløse aktiviteten? Jeg skal ikke se en eneste kamp..elsker sport,men ikke fotball. Men folk får gjøre det de vil for meg så lenge de ikke ødelegger for andre..Samme gjelder pride. At de skal feire pride en hel måned forstår jeg ikke,men de får nå bare styre på slik fotballfansen vil gjøre. 3
Tussi Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Jeg feirer det ikke, men dette er ikke noen kampsak for meg for å si det sånn. Folk får gjøre som de vil, og jeg skal ikke legge meg opp i det. Har en del meninger om det,.Men de holder jeg greit for meg selv. Jeg har ikke noe behov for å tråkke noen på tærne bare fordi jeg kan. Jeg synes det er mye ufint som blir sagt. Og jeg vil ikke ta del i det 3 1
Populært innlegg Cyrio Skrevet 22 timer siden Populært innlegg Skrevet 22 timer siden Bare fjas hele greia, og dessverre fører det til mer motstand mot "homo-rettighetene" enn det meste annet vi ser i hverdagen. Har ikke noe imot homofile, men pride og regnbueflagg er utelukkende støy og bringer null positivt med seg. 9 1
herzeleid Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Ja til at alle som vil kan feire og markere om de ønsker det. Nei til å presse frem denne typen politisk påvirkning i skolen. LGBTQI+, herunder også FRI, bevegelsen kjemper en relke politiske kamper som ikle er rett frem eksempelvis: en radikal forståelse av kjønn At barn skal lære en radikal forståelse av kjønn Mer eksperimentell behandling av barn surrogati legalisering av sexkjøp Man kan fint være for eller imot disse kampene som bevegelsen kjemper, men en kan vanskelig skille bevegelsens saker og kamper fra dens kampdag og symboler. Derfor tenker jeg det er uklokt å tvinge dem på barna gjennom skolen. 9
Fatninja Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Ton greia ned. Pride dag, helt greit, pride parade, helt greit. Pride halvår delvis betalt over skatteseddelen -> ikke greit. 17. Mai er en dag. Mange har problemer med det. Jeg tenker det må være greit å ha en pride dag og folk må tåle det. Å tapetsere skoler og offentlige bygninger og andre offentlige steder, som treningsstudier og kirker med mer med pride symboler i flere måneder av året skal ikke folk måtte tåle. 7 1
Username6877 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Gavekort skrev (1 time siden): Hvorfor er Pride et kollektivt påtvunget arrangement, men ikke fotball VM? Pride tvinger seg frem i offentligheten og krever offentlig feiring og misbruk av offentlige flaggstenger. Det gjør ikke fotballsupportere. Endret 21 timer siden av Username6877 8 1
leticia Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Så for meg en spørreundersøkelse ut fra overskriften. Jeg feirer ikke pride selv, i form av flagging osv. Men støtter det. Syns det er helt vanvittig kvalmt denne oppførselen til folk / organisasjoner som vil ha advokathjelp for å hindre fokus på menneskerettigheter for en så utsatt og forfulgt gruppe. Spleisen deres burde aldri fått lov å stå, da den skal brukes til å støtte diskriminerende holdninger, etter mitt syn. Det er ille nok i Norge liksom, om man leser kommentarfeltene så er det tidvis grove hatytringer, og det er ikke så lenge siden det ble utført et terrorangrep mot miljøet på norsk jord (London Pub). Men skolene burde flagge for å vise solidaritet med folk i andre land som blir fengslet og drept bare fordi de elsker en av samme kjønn. For å bruke et velkjent argument for de som mener at alle bør delta på skolegudstjenester; Det er ingen som tar skade av å delta på pridemarkering i skole og barnehage. @Vokteren Det blir litt feilslått tankegang hvis man tror at feiringen inn i barnehage og skole bærer preg av politikk og seksualisering. Fokuset er likeverd, mangfold og inkludering. 5 2
Cascada81 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Gavekort skrev (1 time siden): Hvorfor er Pride et kollektivt påtvunget arrangement, men ikke fotball VM? Forestill deg at du ikke bryr deg om fotball, ikke ser på fotball, men en måned i året så begynner alle rundt deg å snakke fotball, flagge for fotball, gå med fotballtrøyer på jobb og synge fotballsanger på fotballpuber. Se på fotballkamper på storskjerm i sentrum, sponset av kommunen og lokalt næringsliv. Er det da en politisk sak for meg å stanse "fotballtyranniet" og nekte kommunen å flagge for det lokale fotballaget? Skal jeg bli oppriktig sint fordi naboen vil delta i denne harmløse aktiviteten? Jeg ser hvor du vil, men det er ingen som nærmest tvinger deg til å heie på verken Liverpool eller Brann, selv om begge klubber helt sikkert fronter flotte verdier på hver sin måte. Pride-bevegelsen minner mest om religion, og da av NRM-varianten. Den har tilhengere som er villig til å gå langt for dets mål, det drives aktiv forkynnelse av dets lære, eller ideologi om du vil, og de påstår freidig både å ha monopol på gode/positive verdier. Pride-tilhengere undertrykker kritikere og hevder å besitte en ubestridt sannhet. 4 1
Populært innlegg RookieNO Skrevet 21 timer siden Populært innlegg Skrevet 21 timer siden Det er trist å se at så mange i denne tråden er så uopplyste angående Pride-markeringene i både skole og barnehage. Det er rimelig innlysende at deltagerne her inne ikke har barn i denne alderen. Det er på ingen måte noen "indoktrinering" eller tvang rundt dette i hverken barnehage eller skole. Det er fokus på at ikke alle er like alle andre, og at det ikke er noe galt i å være annerledes. Så er jeg helt enig i noe av kritikken av "FRI". Jeg mener bl.a. at kjønnskorrigerende behandling bør unngås før barn har fylt 16-18 år, på lik linje med alkohol og tatoveringer... 9 2 1
flamethower1234 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden RookieNO skrev (12 minutter siden): Det er trist å se at så mange i denne tråden er så uopplyste angående Pride-markeringene i både skole og barnehage. Det er rimelig innlysende at deltagerne her inne ikke har barn i denne alderen. Det er på ingen måte noen "indoktrinering" eller tvang rundt dette i hverken barnehage eller skole. Det er fokus på at ikke alle er like alle andre, og at det ikke er noe galt i å være annerledes. Så er jeg helt enig i noe av kritikken av "FRI". Jeg mener bl.a. at kjønnskorrigerende behandling bør unngås før barn har fylt 16-18 år, på lik linje med alkohol og tatoveringer... Et samfunn blir ikke mer tolerant av å stemple alle som er uenige som uopplyste. Toleranse blir først satt på prøve når mennesker kommer til ulike konklusjoner og fortsatt behandles med respekt. 8
Populært innlegg RookieNO Skrevet 20 timer siden Populært innlegg Skrevet 20 timer siden flamethower1234 skrev (2 minutter siden): Et samfunn blir ikke mer tolerant av å stemple alle som er uenige som uopplyste. Toleranse blir først satt på prøve når mennesker kommer til ulike konklusjoner og fortsatt behandles med respekt. Men det er jo akkurat det som er det faktiske problemet her! Folk vet ikke hvordan det jobbes med temaet i barnehager og skoler, og tror tydeligvis at det er forkynnelse... Som i andre tråder her inne så forfekter jeg opplysning fremfor fordømmelse, men mange ønsker ikke å få utfordret oppfatningene sine. 11 1
Fatninja Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 1 minute ago, flamethower1234 said: Et samfunn blir ikke mer tolerant av å stemple alle som er uenige som uopplyste. Toleranse blir først satt på prøve når mennesker kommer til ulike konklusjoner og fortsatt behandles med respekt. Folk forstår ikke forskjell mellom toleranse, aksept og internalisering. Jeg kommer aldri til å internalisere pride, men jeg har toleranse og delvis aksept ovenfor de minst ekstreme delene av pride. Det betyr at jeg tåler pride, og aksepterer deler av pride, men jeg kommer ikke til å internalisere dem 2
qualbeen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Så lenge folk som ønsker å leve litt annerledes enn A4 blir utestengt, mobbet, trakassert ... ja, da trenger vi tydeligvis fortsatt fokus på verdier som toleranse og aksept. Jeg legger ikke noe mer i pride enn et håp om gjensidige toleranse og respekt. Pride: Det er ingen som blir påtvunget legninger eller kjønnsidentiteter de ikke har fra før. Absolutt ikke! Da har man misforstått katastrofalt! --- At ytterliggående krefter prøver å splitte samfunnet er trist. Vi vet at russer-troll-fabrikker har jobbet år etter år med å skape splid i Europa. De har hjulpet til med f.eks Brexit og for å få Trump valgt. Hva annet styrer de på med? 🤔😖 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå