Gå til innhold

Ja eller nei til Pride ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folks toleranse avtar proporsjonalt med motpartens behov for oppmerksomhet.

Per spiller MMORPG hver kveld etter jobben. Det er uproblematisk til han forsøker å snakke MMORPG med uinteresserte på jobben.

Når lag og bedrifter støtter dette som standard er det automatisk den som får nok som blir synderen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det hadde holdt med en dag. Selv om jeg ikke har noe i mot prideflagg og pridetog,så synes jeg det blir i meste laget når vi blir prakka det på oss i en måned.

Nå er jeg i tillegg drittlei alt gnålet om fotball-VM og Mette Marit, så nå har jeg tenkt å boikotte aviser, nyhetssendinger(som er fulle av fotballgreier),osv., så jeg har ikke all verdens tålmodighet for de som mener at jeg skal fly rundt og hylle de som ser på seg selv som annerledes i tillegg.

Jeg har en fetter som er homofil, min bror var samboer med ei som har en homofil sønn, en av barndomsvennene mine er homofil,jeg har egentlig ikke tenkt på dem som noe annet enn vanlige mennesker,muligens fordi de ikke har behov for å demonstrere at de er homofile? 

Endret av Mentos2
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (4 timer siden):

Fokuset er likeverd, mangfold og inkludering. 

Ikke helt korrekt dette. Likeverd,mangfold og inkludering er fantastiske verdier,men pride handler kun om visse parametere for likeverd,mangfold og inkludering,ikke alle.

Jeg skulle ønske pride også kunne handle mer om å bli akseptert som menneske og individ på flere områder i samfunnet.

Ett eksempel

I skolen blir barn f.eks med tvang dyttet gjennom samme kjøttkvern der lærere tror at ulike aktiviteter er å anse som en slags premie og gladsak barna bare må og vil like. F.eks skoleball,leirskole,idrettsdager,bakedag osv. At noen er annerledes og faktisk kan oppleve slike dager som psykisk stress og straff er det lite aksept og forståelse for.

Å være annerledes og akseptere det omhandler så mye mer enn det lille som pride feirer og løfter frem. 

Mange politikere går også rundt med tunnelsyn og tråkker folk på beina fordi de ikke klarer å se eller respektere andre meninger og holdninger.  

• Liker 5
Skrevet

Hvis man ikke ønsker krig med fienden, så la vær og stå på den andre siden av gjerdet og peke nese. 

Jeg er ikke i mot homofili og kjenner noen homofile som jeg helt fint kommer godt overens med. Det er jo tross alt vanlige mennesker så lenge dem oppfører seg som det. 

For meg kan folk kalle seg både katt, hest og Esel hvor dem krabber rundt og spiser høy og kattemat. Men ikke tving andre til å identifisere deg som en katt, hest eller Esel. 

Så gjør som du vil, ligg med hvem du vil og utgi deg for å være hva som helst. Men disse pride paradene er for meg bare en parade for folk som desperat trenger en bekreftelse på hvem dem er eller hva dem utgir seg for å være og en perfakt måte og irritere seg på motstandere og skape enda større splid.

Så JEG kommer aldri til å befinne meg i en Pride parade. Det er ganske mye annet som skjer i verden akkurat nå som er bittelitt viktigere enn det.

Jeg kommer heller ikke til å ta meg bryet eller bruke tiden min på og fysisk stanse en Pride parade. Da befinner jeg meg et annet sted.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
RookieNO skrev (6 timer siden):

eg mener bl.a. at kjønnskorrigerende behandling bør unngås før barn har fylt 16-18 år

Vent heller til dem blir minst 25 år slik at hjernen er godt nok modnet først.

• Liker 2
Skrevet (endret)
RookieNO skrev (6 timer siden):

Så er jeg helt enig i noe av kritikken av "FRI". Jeg mener bl.a. at kjønnskorrigerende behandling bør unngås før barn har fylt 16-18 år, på lik linje med alkohol og tatoveringer...

I så fall burde det ikke være vanskelig å se at organisasjonen og bevegelsens kampdag og symboler ikke passer inn i skole og barnehage.

Man kan gjerne si at «for meg handler det bare om kjærlighet» og lignende, men tenker en litt lenger tror jeg de fleste ser at FRI (og resten av bevegelsens) kampdag og symboler også handler om noe mer, og at en ved å tvinge barn til å slutte opp om disse utøver man politisk påvirkning. Påvirkning som vil ha konsekvens for politikkutformingen på områdene du viser til.

Endret av herzeleid
  • Liker 6
Skrevet
herzeleid skrev (11 minutter siden):

I så fall burde det ikke være vanskelig å se at organisasjonen og bevegelsens kampdag og symboler ikke passer inn i skole og barnehage.

Man kan gjerne si at «for meg handler det bare om kjærlighet» og lignende, men tenker en litt lenger enn nesetippen tror jeg de fleste ser at FRI (og resten av bevegelsens) kampdag og symboler også handler om noe mer, og at en ved å tvinge barn til å slutte opp om disse utøver man politisk påvirkning. Påvirkning som vil ha konsekvens for politikkutformingen på områdene du viser til.

Hvorfor ikke feire FNdagen i stedet ?
FN-charteret inneholder mye om respekt/menneskeverd, men også mye mer.

Det virker som om Pride har blitt kuppet av en liten gruppe ekshibisjonister som med aggressiv markedsføring, politisk overkorrekthet og provokasjoner skaper mer antipati enn sympati hos folk flest.
Dette kan ikke ha vært målet hos de som etablerte Pride….

• Liker 1
Skrevet

Har mange gode venner og familiemedlemmer som er trans, og har grunn til å veive flagget personlig. Syntes det er unødvendig med en hel måned, og tror det hadde blitt mye bedre mottatt om vi hadde en nasjonal dag til feiring av pride, med parader, taler, osv. En hel måned forstår jeg godt føles provosende for dem som allerede sliter med å akseptere og forstå konseptet. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg feirer det hele året.
Fordi dette er livet mitt, jeg er skeiv, jeg er innvandrer, og hadde det vært mer kunnskap om gjensidig respekt, omsorg og at det finnes flere måter å være på, og det er greit da ville flere mennesker som jeg har mistet over årene fortsatt være i livet.

Debatten i media blir bare kvalmere og kvalmere.

Et pride flagg sier "jeg har tenkt på at du finnes og du skal få lov til å eksistere, akkurat som meg". 
Det er en utrulig viktig signal å få, særlig når du møter politiet, politikken, myndighetspersoner og spesielt på skolen.

Så mye smerte og lidelse kan spares med noen få farger.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
50 minutes ago, Blesten_i_vesten said:

Har mange gode venner og familiemedlemmer som er trans, og har grunn til å veive flagget personlig. Syntes det er unødvendig med en hel måned, og tror det hadde blitt mye bedre mottatt om vi hadde en nasjonal dag til feiring av pride, med parader, taler, osv. En hel måned forstår jeg godt føles provosende for dem som allerede sliter med å akseptere og forstå konseptet. 

Det blir som med russetiden eller Movember. Det er for det meste frivillige organisasjoner som står bak. Spørsmålet som er legitimt å stille er om skal få holde offentlige markeringer og/eller statsstøtte. Men her gjelder ytrings- og organisasjonsfriheten.

Å være imot Pride er som å være imot russetiden eller Movember. Helt irrelevant. Husk at det er frivillig å delta.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet (endret)
37 minutes ago, Blesten_i_vesten said:

Dette med en hel måned er ikke en gyllen regel, eller noen institusjoner som har fastslått egentlig. Det bare bygger seg på Stonewall i juni 1969, som ble utvidet under Bill Clinton i 1999 til en måned for å pålyse historien til homofile og lesbiske, og så igjen utvidet under Obama.

Her i Norge startet det uavhengig i 1982, fordi ildsjeler fikk det fram. Pride er teknisk sett bare en feiring i 10 dager. Ikke hele måneden.

Menn har hele 2 måneder dedikert til seg, men vi menn bruker dem ikke. 

Altfor mange som er imot Pride er de samme som klager på at Pride har en hel måned, men gidder ikke å snakke noe om menns helse i juni, og det meste dem gjør er kanskje at de sparer bart i november.

Pride er også for menn. Så vi menn har egentlig 3 måneder (selv om 2 av dem deler måned). 

Åja, Pride kan også være for heterofile. Om dere er så redd for skeive, så er det dere som er problemet.

Men ofte føler jeg hatet mot Pride kommer av at folk uten mye kunnskap tror så lett på denne propagandaen om at ingen bryr seg om menn, som er pendlet fra konservative hold som oftest igjen vil gjøre alt de kan for å kutte i mental helse (og helsetilbud generelt). Det kommer også av denne sjalusien for at Pride faktisk er samlende, uansett hvor mye mørkemenn forsøker å pedle at PRIDE KOMMER Å TAR BARNA!

Endret av Filmvenn
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
RookieNO skrev (8 timer siden):

Det er trist å se at så mange i denne tråden er så uopplyste angående Pride-markeringene i både skole og barnehage. Det er rimelig innlysende at deltagerne her inne ikke har barn i denne alderen. 

Det er på ingen måte noen "indoktrinering" eller tvang rundt dette i hverken barnehage eller skole. Det er fokus på at ikke alle er like alle andre, og at det ikke er noe galt i å være annerledes.

Dette er helt riktig. 

I barnehagen til mine barn er det én forelder som er mot pride, noe som kommer veldig klart frem i sosiale medier og i offentligheten. Denne personen er politiker og er den av politikerne på Stortinget som jeg vil anse som har de mest ekstreme og kristenfundamentalistiske meningene.

Men denne personen er ikke imot pride-opplegget i barnehagen, fordi hen faktisk kjenner til hva det er og hva det innebærer for barna. Det er ikke noe "indoktrinering" eller "tvang". Jeg må egentlig le av hele det narrativet, det er så utrolig teit og fjernt fra virkeligheten.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (8 timer siden):

At ytterliggående krefter prøver å splitte samfunnet er trist. Vi vet at russer-troll-fabrikker har jobbet år etter år med å skape splid i Europa. De har hjulpet til med f.eks Brexit og for å få Trump valgt. Hva annet styrer de på med? 🤔😖

Har de hatt en finger med i denne "innsamlingsaksjonen"? Follow the money. Hvis de penga virkelig kommer fra arbeiderklassefamilier, håper jeg de fremdeles har nok til resten av utdannelsen for barna sine.

Filmvenn skrev (43 minutter siden):

Men ofte føler jeg hatet mot Pride kommer av at folk uten mye kunnskap tror så lett på denne propagandaen om at ingen bryr seg om menn, som er pendlet fra konservative hold som oftest igjen vil gjøre alt de kan for å kutte i mental helse (og helsetilbud generelt). Det kommer også av denne sjalusien for at Pride faktisk er samlende, uansett hvor mye mørkemenn forsøker å pedle at PRIDE KOMMER Å TAR BARNA!

Garantert derfor så mange av dem også setter seg i en offer-rolle, "buhu, jeg blir stemplet som et dårlig menneske bare fordi jeg har en annen mening", og de utallige variantene av den der. At de blir fratatt ytringsfriheten, samtidig som de i praksis støtter opp om at skeive barn skal bli dyttet inn i skapet igjen. Det er så lusent, og samtidig så patetisk og ynkelig.

Og seriøst, ingen prater om at denne politikeren som leder denne innsamlingsaksjonen er en vaskeekte tvangsfødsler som ønsker å tvinge kvinner til å gjennomgå svangerskap mot sin vilje. All denne tid folk Joseph-Goebbler opp de samme løgnene om at Pride handler om å "tvinge" barn til noe, og å "tvinge" voksne til å bruke pronomen, osv. Ingen bryr seg om at den politikeren ønsker å opprette en stat som bokstavelig talt bygger på tvang. Fordi tross alt pratet om å "beskytte barn", så lever vi i en verden som hater kvinner.

Og hvis noen synes det høres overdrevent ut, bare sjekk all denne konebanker-retorikken som går igjen her. "Hvis du ikke vil ha krig, ikke stå på andre siden av gjerdet og pek nese"??? Å kjempe for sin rett til å eksistere er altså å yppe til krig. "Se hva du fikk meg til å gjøre", liksom.

Det er ikke rart vi har en mannlig ensomhetsepidemi, sånn for å komme tilbake til hvordan Pride er samlende for mange mennesker. Man ser hvor mye solidaritet det er mellom kvinner og skeive. For de vet at de trenger å stå samlet, på grunn av denne politikeren og nettaktivitet som bl.a. denne tråden. Selvfølgelig er det noen menn som har solidaritet med dem og. Men altfor mange andre menn viser desverre gang på gang at kvinner ikke kan regne med deres støtte skulle en kristenfascist dukke opp i det politiske bildet. Gjerne de samme mennene som bruker ord som "simp, cuck, beta, soyboy" om de andre mennene som faktisk støtter dem. Som ytterligere øker behovet for slike solidaritets-markeringer.

Ingen barn blir "tvunget" til å lære om skeive mer enn de blir "tvunget" til å lære om kristendom. Eller i det hele tatt bruke ti år av sin barndom til å møte opp på et skolebygg fra mårran til ettermiddag. Ingen blir heller "tvunget" til å delta i parader. Folk lar være å delta av ulike grunner. De er slitne, de liker ikke store folkemengder, de har nettopp begynt sommerferien og trenger all den hvilen de kan få, osv... og folk synes det er helt greit, og ferdig med den saken.

Denne politikeren er også anti-klimatiltak. Det er dette rasshøl-venndiagrammet som går igjen. Rasshøl som vil pushe skeive barn tilbake tilskapet, frata kvinner seksuell frihet, og muliggjøre oljeindustrien til å gjøre kloden enda mer ubeboelig, og mye annet. I fremtiden vil romvesner som studerer jordas historie undre seg over hvorfor vi ikke gjorde mer for å stoppe dem. Hvorfor vi på liv og død måtte insistere på å legitimere dem og verdiggjøre dem, og behandle pisspreiket dems som om det var noe legitimt.

"Jammen jeg kjenner mange som er skeive jeg". Klapp på skulderen. Så bra de har deg til å prate på deres vegne. De kan 100% regne med din beskyttelse og støtte, skulle regressive politikere prøve seg, ikke sant? Ikke sant?

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke feire FNdagen i stedet ?
FN-charteret inneholder mye om respekt/menneskeverd, men også mye mer.

Det virker som om Pride har blitt kuppet av en liten gruppe ekshibisjonister som med aggressiv markedsføring, politisk overkorrekthet og provokasjoner skaper mer antipati enn sympati hos folk flest.
Dette kan ikke ha vært målet hos de som etablerte Pride….

Jeg tenker vi kommer langt med nasjonaldagen. Nordmenn kommer i alle legninger, kjønnsidentiterer og farger(for å parafrasere kongen), og norske kvinner og menn beskytter våre rettigheter til å elske dem vi vil, med flagget på skulderen. 

Det norske flagget representerer alle nordmenn. Å fire det for å heise politiske bevegelsers symboler innebærer å avvise fellesskapet og inviterer til splittelse.

• Liker 2
Skrevet
32 minutes ago, AtterEnBruker said:

Har de hatt en finger med i denne "innsamlingsaksjonen"? Follow the money. Hvis de penga virkelig kommer fra arbeiderklassefamilier, håper jeg de fremdeles har nok til resten av utdannelsen for barna sine.

Nå vet jeg jo at du er ganske hjernevaska og har meg vel på ignore men jeg prøver nå likevel:

Du har ikke tenkt over at det kanskje kan tjene Russland og andre fiender av Norge å sponse ekstreme meninger på motsatt side også?   Tror du VIRKELIG at de mest ekstreme kreftene innen pride ikke støttes av Russiske troll?   Hvis du ikke tror det, så har jeg en nigeriansk prins som du er arving for, som bare trenger en donasjon for å overføre arven til deg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
36 minutes ago, AtterEnBruker said:

Og seriøst, ingen prater om at denne politikeren som leder denne innsamlingsaksjonen er en vaskeekte tvangsfødsler som ønsker å tvinge kvinner til å gjennomgå svangerskap mot sin vilje.

Bra innlegg. 

Ja, hele greia her er latterlig. "Pride er for politisk", så derfor går jeg å betaler penger på en Spleis hvor pengene går rett i lomma på Truls Olufsen Mehus, 1. Nestlederen til partiet Konservativt som startet spleisen gjennom sitt selskap Kristent Ressurssenter som kan velge å gjøre hva han vil med de pengene og ikke minst ikke trenger å dokumentere bruken av pengene.

Men veldig rart å se de donerer penger til sin egen spleis, som gjør at 100 000 blir til 87 000 etter Spleis har tatt sitt. Det er mistenkelig, med tanke på Spleis er veldig klare på hva de tar av innsamlinger.

Legger også merke til at media unngår å nevne at han er 1. Nestlederen til partiet Konservativt, og aldri toucher at han basically lovlig kan stikke av med pengene. Mens den spleisen som går til FRI har hun som starta dette forklare ting fra A til Å i samme program.

Det burde faktisk diskuteres om pengene til "Stopp Pride"-spleisen går til partiet Konservativt til slutt også.

Et parti som blant annet er Putin-vennlig. Mehus har uttalt at Verdighetsrevolusjonen i Ukraina var et "kupp", du vet når presidenten brukte ulovlig sikkerhetsstyrker til å drepe fredelige demonstranter.

Endret av Filmvenn
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
44 minutes ago, herzeleid said:

Jeg tenker vi kommer langt med nasjonaldagen. Nordmenn kommer i alle legninger, kjønnsidentiterer og farger(for å parafrasere kongen), og norske kvinner og menn beskytter våre rettigheter til å elske dem vi vil, med flagget på skulderen. 

Det norske flagget representerer alle nordmenn. Å fire det for å heise politiske bevegelsers symboler innebærer å avvise fellesskapet og inviterer til splittelse.

Det er veldig lett å føle seg representert av nasjonalflagg dersom du alltid opplever å være en del av en majoriteten.
Dagen du ikke er det, begynner du å betvile mye.

Vil kollegaene mine stå på min side, dagen kristenkonservative krefter kommer til å utfordre min rett til å leve fri, stifte familien min, osv? 
Derfor fungerer ikke nasjonalflagg til dette. Ganske enkelt å forstå, hvis man har en snev av evne til å sette seg i skoene til andre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Også disse som sier at "bruk norske flagget"-folkene er veldig lite nyansert, og ser ikke hvordan norske flagget brukes til å angripe alt fra minoriteter til skeive i dag.

Jeg tror ikke jeg har sett noe mer synonymt med hat mot f. eks transpersoner og skeive som det norske flagget. Hver dag ser jeg en eller annen kødd på FB skrive "Bøy deg for norske flagget soper", "jeg skal bruke pride-flagget til dasspapir" og så har vi folk som direkte gjør hærverk på privat eiendom fordi de bruker Pride-flagget i juni.

Og samtidig når så mange nazister bruker det norske flagget, uten at folk reagerer i det hele tatt, eller gjør noe forsøk på å ta det vekk fra dem. 

Skjønner godt at folk ikke kan erstatte Pride-flagget med det norske. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Gavekort skrev (11 timer siden):

Hvorfor er Pride et kollektivt påtvunget arrangement, men ikke fotball VM?

Forestill deg at du ikke bryr deg om fotball, ikke ser på fotball, men en måned i året så begynner alle rundt deg å snakke fotball, flagge for fotball, gå med fotballtrøyer på jobb og synge fotballsanger på fotballpuber. Se på fotballkamper på storskjerm i sentrum, sponset av kommunen og lokalt næringsliv.

Er det da en politisk sak for meg å stanse "fotballtyranniet" og nekte kommunen å flagge for det lokale fotballaget? Skal jeg bli oppriktig sint fordi naboen vil delta i denne harmløse aktiviteten?

Jeg vil si det er en grunnleggende forskjell her. Fokuset på fotball VM kommer av en genuin enorm interesse i befolkningen. Mens Pride er mer en politisk vedtatt greie, det er påtvunget og folk flest er livredde for å ikke delta fordi de kan få stempel på seg som de mest forferdelige ting om de ikke gjør det.

Samtidig ser jeg noen positive ting der også, Pride kan gjøre samfunnet tolerant. Man flytter målstengene litt og mine skavanker blir ikke fordømt slik de ble for 25 år siden (noen kg for mye) 😛 Når man bare blir møtt med smil og hyggelige mennesker på gymmen så ble det plutselig mye enklere for meg å gå dit fast og det har allerede hatt positiv effekt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg vil si det er en grunnleggende forskjell her. Fokuset på fotball VM kommer av en genuin enorm interesse i befolkningen. Mens Pride er mer en politisk vedtatt greie, det er påtvunget og folk flest er livredde for å ikke delta fordi de kan få stempel på seg som de mest forferdelige ting om de ikke gjør det.

Fotball VM er også politisk vedtatt. 

Stortinget har nettopp vedtatt en midlertidig lovendring som åpner for døgnåpen skjenking under fotball-VM. Så det du sier er feil.

Hvor er denne greia med at folk er livredde fra? Kan du backe opp det? Eller er det bare noe du føler? Trodde vi ikke skulle føle ting? 

Endret av Filmvenn
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...