Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (18 minutter siden):

Vil påstå det aldri er fordelaktig å koble inn PTC om man har en varmepumpe tilgjengelig som kan levere samme effekt ved å bare bruke 1/3 effekt :p

Men PTC kunne vært brukt smartere her som Bjørn vel nevner på videoen.

Overoppheting blir kansje litt feil. Ser at den uansett bare pusher litt over 50 grader. Men dette er jo batterier som liker seg kalde (lader jo med 50kW på 0 graders batteri, så virker som de har gått for en kjemi beregnet for å gå kaldt. Eventuelt brukt masse kobolt)

Link til video og ett tilfeldig screenshot fra den:

Fant videoen selv, og har sett på den. Ja, som du ser av temperaturene, er de aldri i noen overopphetet stadie, men bilen velger å switche på HVAC (varmepumpesystemet) for å klare å holde batteriet innenfor grenseverdiene. Og til slutt må den tydeligvis fyre opp PTC-heater for å holde oppe temperaturen i kupéen.

Her forklarer TB forsåvidt det jeg opplever at den gjør "brillefint" på min Kona, nemlig å balansere når den skal bruke bare HVAC og når den skal bruke PTC. Spesielt det med kald bil som tar tid å varme opp, det problemet eksisterer ikke på Kona. Men den til gjengjeld lader mye saktere, og derfor har jeg vel aldri opplevd problemer under ladesesjoner.

Ioiq 5 er kanskje ikke så "fine tuned" på dette, da så rask lading er pushing av grenser. Og for effektiviteten sin del, har de kanskje vært for restriktiv med når den skal benytte PTC. Nettopp det å kikke inn i starten, og så gå av når HVAC er varm nok til å fullføre, tror jeg er det lureste. Koster litt mere strøm, men er nødvendig i kalde vinterland som Norge.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Ioiq 5 er kanskje ikke så "fine tuned" på dette, da så rask lading er pushing av grenser. Og for effektiviteten sin del, har de kanskje vært for restriktiv med når den skal benytte PTC. Nettopp det å kikke inn i starten, og så gå av når HVAC er varm nok til å fullføre, tror jeg er det lureste. Koster litt mere strøm, men er nødvendig i kalde vinterland som Norge.

De trenger nok litt mere fintuning ja. Tesla klarer å holde det både varmt å kaldt i kabinen uten å bruke PTC og uten at batteriet overopphetes. De kjører dog en kjemi som krever mye varme så batteriet varmes opp til 50-60 grader før lading uansett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Kanskje dårlig forklart fra min side, men jeg snakker kun om min bekjent som prøver å selge sin bil nå. 

Den bilen der er jo helt ny, og vi vet ikke salgsprisen? Hans er noe brukt. 

Man må jo ha en attraktiv bil uansett, det er ikke slik at absolutt alle biler er gull verdt. Kan til og med hende kameraten din kan tape penger i dagens marked, men det skal ikke være vanskelig å tjene på den. Mange kunder sitter å venter på forhandler-biler.

Enyaq med kjørelengde blir solgt til overpris rett som det er, men det er altså ikke å ta med bilen for å cashe den inn. Det ligger fortsatt iX3 biler ute av samme type som jeg solgte, noen i kjipe farger - andre med mindre utstyr. Til tross for dette valgte altså kunden i dette tilfelle å bruke 30-40 000 mer på utstyret han ville ha. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

De trenger nok litt mere fintuning ja. Tesla klarer å holde det både varmt å kaldt i kabinen uten å bruke PTC og uten at batteriet overopphetes. De kjører dog en kjemi som krever mye varme så batteriet varmes opp til 50-60 grader før lading uansett.

Nå synes jeg man skal være litt forsiktig med å skryte av Tesla her, for de har definitivt vært gjennom noen problemer med octovalve, men som de nå endelig har funnet rett årsak og fått løst. Dog, det gjenstår å e nå til vinteren, for å få en endelig bekreftelse.

Hyundai/KIA har nok en fintuningsjobb å gjøre, men det har ikke ennå resultert i fysisk skadde enheter, slik som hos Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verd å hugse at Tesla har nokre år forsprang på elbilutvikling. Dei har sikkert vore gjennom sine utfordringar sidan utviklinga starta. Dei andre produsentane lærer forhåpentlegvis av Tesla og kan optimalisere design og programvare hurtig.

I dagens marknad er det ein del bilar som bærer preg av å ha blitt utvikla hurtig basert på ICE-plattformar for å få merkene ut på elbilmarknaden. Det går seg nok til framover med nye modellar og nye plattformar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Kanskje dårlig forklart fra min side, men jeg snakker kun om min bekjent som prøver å selge sin bil nå. 

Den bilen der er jo helt ny, og vi vet ikke salgsprisen? Hans er noe brukt. 

Det overrasker meg isåfall om han ikke klarer å selge den for nypris eller høyere. Generelt sett så har selv eldre elektriske bruktbiler gått opp i pris siden ifjor sommer. Uavhengig av merke burde det være mulig å selge bilen for en god pris nå.

Lenke til kommentar
Heradon skrev (42 minutter siden):

Det overrasker meg isåfall om han ikke klarer å selge den for nypris eller høyere. Generelt sett så har selv eldre elektriske bruktbiler gått opp i pris siden ifjor sommer. Uavhengig av merke burde det være mulig å selge bilen for en god pris nå.

Eneste jeg vet er at han ikke har fått solgt den, mulig han ligger for høyt i pris men forsto det slik at han hadde gått ned flere ganger og var under dagens nypris.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Zeph said:

Verd å hugse at Tesla har nokre år forsprang på elbilutvikling. Dei har sikkert vore gjennom sine utfordringar sidan utviklinga starta. Dei andre produsentane lærer forhåpentlegvis av Tesla og kan optimalisere design og programvare hurtig.

I dagens marknad er det ein del bilar som bærer preg av å ha blitt utvikla hurtig basert på ICE-plattformar for å få merkene ut på elbilmarknaden. Det går seg nok til framover med nye modellar og nye plattformar.

Kan egentlig de andre merkene optimalisere programvare hurtig? Er det noen av de som faktisk leverer OTA på funksjonalitet som dette? Som faktisk har sendt ut oppdateringer som har adressert f.eks. Varmestyringen i bilen?
 

Ser alt VAG leverer bedre temperaturstyring av batteri i sin 2.4 oppdatering, men denne må man inn på verksted for å ta….
https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Kan egentlig de andre merkene optimalisere programvare hurtig? Er det noen av de som faktisk leverer OTA på funksjonalitet som dette? Som faktisk har sendt ut oppdateringer som har adressert f.eks. Varmestyringen i bilen?
 

Ser alt VAG leverer bedre temperaturstyring av batteri i sin 2.4 oppdatering, men denne må man inn på verksted for å ta….
https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering.html

Ja VAG er vell enda der at man må inn. Granske tragisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Kan egentlig de andre merkene optimalisere programvare hurtig? Er det noen av de som faktisk leverer OTA på funksjonalitet som dette? Som faktisk har sendt ut oppdateringer som har adressert f.eks. Varmestyringen i bilen?
 

Ser alt VAG leverer bedre temperaturstyring av batteri i sin 2.4 oppdatering, men denne må man inn på verksted for å ta….
https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering.html

Jeg fikk mange oppdateringer fra BMW. Flere var kartoppdateringer, men fikk også bedre ladepunktplanlegging, bedre varmestyring til batteriet. Det er kartoppdateringer som er det viktigste, om bilen er i orden - er kipt når karta blir så gamle.

Lastet ned sportsunderstell, det var også litt gøy. 

Lenke til kommentar

VAG kommer vel med OTA-oppdateringer nå etter man har vært inne? Slik jeg har forstått det har de ikke kjørt ut OTA-oppdateringer pga at de oppdaget at 12V-batteriet var for lite til å holde bilen i live under en stor-oppdatering? Så når man kommer inn for den oppdateringen som rulles ut nå så byttes 12V-batteriet, og etter det får man OTA.

 

edit: på min skjer dette i slutten av denne uken.

image.png.2b54bf369cb5341a98f4a2470a6b1c0d.png

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar

Er det kommet hundemodus på VW og søskene sine biler nå? De har vel reklamert med dette i ett år nå men ikke sett noen nyheter eller så om at det er på plass.

De kunne jo også latt kundene få denne opptateringer OTA, med krav om at bilen var tilkoblet lader under installasjonen så ikke 12V batteriet ble tappet. Da slapp alle å vente på sin tur hos verkstedet bare for oppdateringen og heller bytte 12V batteriet ved senere anledning.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hyundai/Kia har hvertfall fått OTA oppdateringer på plass nå, for eldre modeller som ikke har nødvendig hardware for OTA så kan en enkelt laste ned oppdateringene selv og legge det inn på minnepenn, ingen grunn til å dra til forhandler for oppdateringer lenger. Så langt i år har Soulen fått 3 oppdateringer som har introdusert litt nye funksjoner, ny kartdata osv. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

De kunne jo også latt kundene få denne opptateringer OTA, med krav om at bilen var tilkoblet lader under installasjonen så ikke 12V batteriet ble tappet. Da slapp alle å vente på sin tur hos verkstedet bare for oppdateringen og heller bytte 12V batteriet ved senere anledning.

For de fleste i denne tråden hadde det sikkert vært flott å fått denne oppdateringen OTA. Men tolker jeg kunnskapsnivået på den jevne VAG-eier rett utifra innleggene jeg ser på FB hadde det blitt mange tomme 12V-batterier der ute. :D  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Er det kommet hundemodus på VW og søskene sine biler nå? De har vel reklamert med dette i ett år nå men ikke sett noen nyheter eller så om at det er på plass.

De kunne jo også latt kundene få denne opptateringer OTA, med krav om at bilen var tilkoblet lader under installasjonen så ikke 12V batteriet ble tappet. Da slapp alle å vente på sin tur hos verkstedet bare for oppdateringen og heller bytte 12V batteriet ved senere anledning.

Bilene har parkeringsvarme/kjøling i opptil 30 minutter, men ingen spesifikk hundemodus.

Tror et av kravene er at bilen ikke skal være tilkoblet lader ved oppdateringer. Mener det sto på de OTA jeg har fått til nå.

Lenke til kommentar
6 hours ago, DrAlban3000 said:

Jeg fikk mange oppdateringer fra BMW. Flere var kartoppdateringer, men fikk også bedre ladepunktplanlegging, bedre varmestyring til batteriet. Det er kartoppdateringer som er det viktigste, om bilen er i orden - er kipt når karta blir så gamle.

Lastet ned sportsunderstell, det var også litt gøy. 

Det er oppløftende at man kan laste ned sportsunderstell.

OTA oppdatering som gir en ny ladeplanlegger er liksom en ting som de fleste fabrikantene bør klare. 
 

Men å kjøre ut oppdateringer som forbedrer kjøreegenskapene krever at mange fler av styringsboksene i bilen faktisk er adresserbare fra et sentralt punkt. Jeg tror ikke VAG er helt der ennå, men den som lever får se

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...