Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, kremt said:

En annen ting vag bilene sliter med er høyt forbruk på vinter pga 6 kw batterivarmer slår inn og skal alltid varme batteriet opp til ca 10-15 grader. Slik var det også på tesla s men man kunne sette range mode, da ble kupevarme begrenset til 3 kw samtidig. Kaldere enn 10 minus kunne det bli for kaldt i kupeen men greit ellers.

Men hvordan er det nå om vinteren i Tesla-bilder, og da spesielt modell Y? Kan man ha en noenlunde komfortabel temperatur inne i kupéen selv om det er grisekaldt ute? Altså, jeg mener ikke at jeg må ha badstu- eller sydentemperatur, men jeg vil gjerne ha det varmt nok til at man kan sitte i vanlige inneklær på langtur. Hvordan er dette på VAG-bilder, forresten (og da spesielt Enyaq)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (4 minutter siden):

Men hvordan er det nå om vinteren i Tesla-bilder, og da spesielt modell Y? Kan man ha en noenlunde komfortabel temperatur inne i kupéen selv om det er grisekaldt ute? Altså, jeg mener ikke at jeg må ha badstu- eller sydentemperatur, men jeg vil gjerne ha det varmt nok til at man kan sitte i vanlige inneklær på langtur. Hvordan er dette på VAG-bilder, forresten (og da spesielt Enyaq)?

Jeg merket ingen problemer sist vinter iallefall, men jeg bor på vestlandet. Er dog på fjellet innimellom, men langt i fra ekstreme kuldegrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedrørende ekstrem kulde vil en varmepumpe nå et punkt hvor den ikke lenger klarer å produsere varme effektivt, for de fleste så treffer dette punktet rundt 25-30 minus grader, ved bruk av annen overskudsvarme som Tesla er ganske flinke på kan de kanskje pushe den grensa litt lenger , men tror nok om en bor veldig langt nord så kan det bli vanskelig å få komfortemp inne i coupeen på de absolutt kaldeste dagene på året når en ikke har PTC Heater i backup.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
kremt skrev (51 minutter siden):

En annen ting vag bilene sliter med er høyt forbruk på vinter pga 6 kw batterivarmer slår inn og skal alltid varme batteriet opp til ca 10-15 grader.

Dette er endret fra SW ver 2.4

VAG har prioritert plass i cupeen fremfor frunk. De har kort panser og mye av det som vanligvis ligger bak dash er flyttet til under panseret for å frigjør plass inni bilen 

VAG modellene har elektrisk varme i tillegg til varmepumpe, så skal ikke være noen grunn til å fryse selv om det er kaldt

Endret av Selle
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (39 minutter siden):

Men hvordan er det nå om vinteren i Tesla-bilder, og da spesielt modell Y? Kan man ha en noenlunde komfortabel temperatur inne i kupéen selv om det er grisekaldt ute? Altså, jeg mener ikke at jeg må ha badstu- eller sydentemperatur, men jeg vil gjerne ha det varmt nok til at man kan sitte i vanlige inneklær på langtur. Hvordan er dette på VAG-bilder, forresten (og da spesielt Enyaq)?

Ja det går fint med varme i Y, selv om den ikke har resistivt varmeelement i tillegg til varmepumpe som andre biler har. Men Enyaq er en del bedre når det er grisekaldt ja. Har prøvd en del elbiler på vinteren og ikke uvanlig med -30 her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Vedrørende ekstrem kulde vil en varmepumpe nå et punkt hvor den ikke lenger klarer å produsere varme effektivt, for de fleste så treffer dette punktet rundt 25-30 minus grader, ved bruk av annen overskudsvarme som Tesla er ganske flinke på kan de kanskje pushe den grensa litt lenger , men tror nok om en bor veldig langt nord så kan det bli vanskelig å få komfortemp inne i coupeen på de absolutt kaldeste dagene på året når en ikke har PTC Heater i backup.

Tesla henter varme fra omtrent all elektronikk i bilen og motorene, så det er alltids litt varme til varmepumpen. 

Bilene varmer opp batteriet når man forvarmer bilen. Hvor mye avhenger av hvor mye strøm man har tilgjengelig i laderen, men den kan varme batteriet med opptil 7kW. Dette gjør den ved å kjøre tomganstrøm i motorene så de blir varme.

Tesla har ikke PTC varmer men de kjører strømmen til varmepumpa ut av fase så den i segselv blir varm. Nesten som å ha PTC element bare at man fysisk slipper det.

De sparer mye penger på komponenter ved å heller gjøre smarte løsninger.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Arve Synden said:

Men hvordan er det nå om vinteren i Tesla-bilder, og da spesielt modell Y? Kan man ha en noenlunde komfortabel temperatur inne i kupéen selv om det er grisekaldt ute? Altså, jeg mener ikke at jeg må ha badstu- eller sydentemperatur, men jeg vil gjerne ha det varmt nok til at man kan sitte i vanlige inneklær på langtur. Hvordan er dette på VAG-bilder, forresten (og da spesielt Enyaq)?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, kremt said:

Men trolig bare 3 kw med rwd versjoner

Ja det er mulig. Selv om det sikkert går å hente mere. Antar det fordeles med 3.5kW per motor på AWD utgavene siden de sitter på hver sin side av batteriet.

Tesla kan jo også kjøre varmepumpen i revers. Står bilen i solsteken med fryst batteri så kan den ta varme fra kupeen og sende til batteriet. Tror ikke dette er så vanlig blandt andre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Ja det er mulig. Selv om det sikkert går å hente mere. Antar det fordeles med 3.5kW per motor på AWD utgavene siden de sitter på hver sin side av batteriet.

Tesla kan jo også kjøre varmepumpen i revers. Står bilen i solsteken med fryst batteri så kan den ta varme fra kupeen og sende til batteriet. Tror ikke dette er så vanlig blandt andre biler.

Dette har de rett og slett hentet inspirasjon fra Hyundai og Kia på, da disse gjør akkurat det. Forskjellen er at Tesla bygde funksjonaliteten inn i sin octovalve, mens Hyundai og Kia gjør dette med PTC og varmeveksling. Varme fra batteri er med å vare lufta til kupéen om den trenger varme, mens kjølig luft fra kupéen er med å kjøle batteriene.

Fremfor å se på disse som separate kretser, sparer de masse energi, som er med på å forklare de lave forbrukstallene. Dette er det nok flere bilprodusenter som har innsett, og jeg tror det lave forbruket i nye Peugeot e-308 delvis kommer av at de har laget et lignende opplegg, sammen med andre "knep" for å senke forbruk uten at det skal gå spesielt ut over ytelsene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Dette har de rett og slett hentet inspirasjon fra Hyundai og Kia på, da disse gjør akkurat det. Forskjellen er at Tesla bygde funksjonaliteten inn i sin octovalve, mens Hyundai og Kia gjør dette med PTC og varmeveksling. Varme fra batteri er med å vare lufta til kupéen om den trenger varme, mens kjølig luft fra kupéen er med å kjøle batteriene.

Fremfor å se på disse som separate kretser, sparer de masse energi, som er med på å forklare de lave forbrukstallene. Dette er det nok flere bilprodusenter som har innsett, og jeg tror det lave forbruket i nye Peugeot e-308 delvis kommer av at de har laget et lignende opplegg, sammen med andre "knep" for å senke forbruk uten at det skal gå spesielt ut over ytelsene.

Ser ikke helt hva PTC elementer har med denne funksjonen å gjøre da det jo ikke vil hjelpe noe? Det er nok bare luft til vann - vann til luft funksjonen i varmepumpa som kan flytte energien imellom.

Kia/Hyundai sliter jo enda med at batteriet overopphetes om AC er påslått i bilen, da man da stjeler kjølingen til batteriet. Så de burde nok redesigne systemet sitt litt.

Men bra det tenkes mere på effektivitet enn at produsentene bare stappet svære batterier i bilene sine som med f.eks Audi e-tron og Ford Mach E.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/17/2022 at 11:27 PM, Complexity said:

Det er kun for å spare penger. Billigere å putte alt under panseret enn å gjemme det andre plasser.

Bare å titte under dashbordet på en ID.4. der er det helt tomt.

Biler som har frunk (Mustang Mach-e f.eks) har elektronikken sin under dashbordet istedenfor.

Derfor dukker det opp løsninger som dette: 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Ser ikke helt hva PTC elementer har med denne funksjonen å gjøre da det jo ikke vil hjelpe noe? Det er nok bare luft til vann - vann til luft funksjonen i varmepumpa som kan flytte energien imellom.

Kia/Hyundai sliter jo enda med at batteriet overopphetes om AC er påslått i bilen, da man da stjeler kjølingen til batteriet. Så de burde nok redesigne systemet sitt litt.

Men bra det tenkes mere på effektivitet enn at produsentene bare stappet svære batterier i bilene sine som med f.eks Audi e-tron og Ford Mach E.

PTC-elementet er jo ment for å varme luft i kupéen, men når det kan jobbe med luft som allerede er temperert fra varmeveksleren, så drar den mindre strøm/energi i forhold til å bare trekke inn kald uteluft slik endel andre elbiler gjør. Mener den og gjør dette med luft eller kjølevæsken fra varmeveksleren som skal varme batteriet, men da uten å samtidig varme kupélufta om ikke begge deler må varmes.

I likhet med Octovalve, jobber altså systemet både med oppvarming/kjøling av batterikjølevesken og kupéluften for ikke å å kaste bort energi når de kan hjelpe hverandre i stedet for å se disse som separate kretser.

Har ikke merket noe til at Hyundai/Kia sliter med kjøling av batteriet ved lading, dersom man bruker AC. Har heller ikke hørt at det er et problem. Det eneste er at disse bilene ikke kjører rundt med unødvendig varme batterier, slik at de må varmes noe for å gi full effekt ved lading, så avhengig av batteritemperaturen ved ankomst laderen, så vil det gå litt tid til den oppnår optimal temperatur for lading.

At påslått AC ved lading vil føre til forsinket lading, er naturlig, da den må bruke energi på AC, og dermed må den lade mer for å oppnå en gitt SoC-%. Men som sagt har ikke hørt eller merket at dette gir for mye varme til batteriet ved lading. Tvert om, jeg har inntrykket av at dette har Hyundai ganske god kontroll på.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Snowleopard said:

PTC-elementet er jo ment for å varme luft i kupéen, men når det kan jobbe med luft som allerede er temperert fra varmeveksleren, så drar den mindre strøm/energi i forhold til å bare trekke inn kald uteluft slik endel andre elbiler gjør. Mener den og gjør dette med luft eller kjølevæsken fra varmeveksleren som skal varme batteriet, men da uten å samtidig varme kupélufta om ikke begge deler må varmes.

I likhet med Octovalve, jobber altså systemet både med oppvarming/kjøling av batterikjølevesken og kupéluften for ikke å å kaste bort energi når de kan hjelpe hverandre i stedet for å se disse som separate kretser.

Har ikke merket noe til at Hyundai/Kia sliter med kjøling av batteriet ved lading, dersom man bruker AC. Har heller ikke hørt at det er et problem. Det eneste er at disse bilene ikke kjører rundt med unødvendig varme batterier, slik at de må varmes noe for å gi full effekt ved lading, så avhengig av batteritemperaturen ved ankomst laderen, så vil det gå litt tid til den oppnår optimal temperatur for lading.

At påslått AC ved lading vil føre til forsinket lading, er naturlig, da den må bruke energi på AC, og dermed må den lade mer for å oppnå en gitt SoC-%. Men som sagt har ikke hørt eller merket at dette gir for mye varme til batteriet ved lading. Tvert om, jeg har inntrykket av at dette har Hyundai ganske god kontroll på.

Men PTC elementet burde jo kun brukes når varmepumpen er utenfor sin komfortsone? Den er på -10 i Leafen min, og det merkes hardt på forbruket at bilen kun får brukt PTC elementet om det er kaldere enn det.

Ang problemene til Hyundai/Kia så gjelder det bilene som lader raskt. Bjørn Nyland har en egen video hvor han sammenligner lading med Ioniq 5 med og uten AC påslått og det er vesentlig forsjell. Batteriet tar imot mye mere effekt med AC avslått.

Men det er heldigvis ikke så ille som med BMW I4, som virker å gå i "Turtle Mode" etter man har ladet med AC på da batteriet blir alt for varmt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Men PTC elementet burde jo kun brukes når varmepumpen er utenfor sin konfortsone? Den er på -10 i Leafen min, og det merkes hardt på forbruket at bilen kun får brukt PTC elementet om det er kaldere enn det.

Ang problemene til Hyundai/Kia så gjelder det bilene som lader raskt. Bjørn Nyland har en egen video hvor han sammenligner lading med Ioniq 5 med og uten AC påslått og det er vesentlig forsjell. Batteriet tar imot mye mere effekt med AC avslått.

Men det er heldigvis ikke så ille som med BMW I4, som virker å gå i "Turtle Mode" etter man har ladet med AC på da batteriet blir alt for varmt.

Angående når PTC-elementet bør slå inn, så er jeg ikke helt enig. Et intelligent system klarer å se når det er fordelaktig å koble inn PTC, og når det er feil å gjøre det. Og det kan godt være innenfor varmepumpens komfortsone. Men det er viktig at de jobber sammen på en smart måte, så de ikke motvirker hverandre istedet for å utfylle hverandre.

Nå pusher jo Ioniq 5 og Kia EV6 på grensene når de lader så raskt som de gjør. At det gir utslag i ladehastighet, vil være naturlig. Men om det resulterer i overoppheting, det var det jeg gjerne ville sett bedre. Slik du fremstiller det nå, så høres det ut som de klarer å holde seg innenfor sine krav, men at det da rammer hastigheten noe.

Nå har jeg ikke sett den videoen, da jeg ikke er en følger, så hadde vært fint om du hadde lagt ut linken. Men skal klare å finne den, og se hva han klarer å måle i forskjell på batteritemperaturen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snowleopard said:

Angående når PTC-elementet bør slå inn, så er jeg ikke helt enig. Et intelligent system klarer å se når det er fordelaktig å koble inn PTC, og når det er feil å gjøre det. Og det kan godt være innenfor varmepumpens komfortsone. Men det er viktig at de jobber sammen på en smart måte, så de ikke motvirker hverandre istedet for å utfylle hverandre.

Nå pusher jo Ioniq 5 og Kia EV6 på grensene når de lader så raskt som de gjør. At det gir utslag i ladehastighet, vil være naturlig. Men om det resulterer i overoppheting, det var det jeg gjerne ville sett bedre. Slik du fremstiller det nå, så høres det ut som de klarer å holde seg innenfor sine krav, men at det da rammer hastigheten noe.

Nå har jeg ikke sett den videoen, da jeg ikke er en følger, så hadde vært fint om du hadde lagt ut linken. Men skal klare å finne den, og se hva han klarer å måle i forskjell på batteritemperaturen.

Vil påstå det aldri er fordelaktig å koble inn PTC om man har en varmepumpe tilgjengelig som kan levere samme effekt ved å bare bruke 1/3 effekt :p

Men PTC kunne vært brukt smartere her som Bjørn vel nevner på videoen. 

Overoppheting blir kansje litt feil. Ser at den uansett bare pusher litt over 50 grader. Men dette er jo batterier som liker seg kalde (lader jo med 50kW på 0 graders batteri, så virker som de har gått for en kjemi beregnet for å gå kaldt. Eventuelt brukt masse kobolt)

Link til video og ett tilfeldig screenshot fra den:

Screenshot_20220919-085656.thumb.png.2b257cc09ca691e64798e538e2eb5c80.png

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (På 16.9.2022 den 22.25):

Men vi synes altså ikke den var like god å kjøre som Enyaq (det er mulig dette er en vanesak, så skal kanskje ikke legge altfor stor vekt på akkurat det) og den har færre finesser og praktisk tilbehør enn Enyaq.

Model  Y er nok hakket mer "sportslig" satt opp enn Skoda'en, så den vil nok ikke oppleves som like komfortabel. Personlig så liker jeg at en bil ikke krenger i svingene. Bil ER vanesak. Man venner seg til å kjøre den bilen man kjøper og kjører jevnlig. Vi er kjempefornøyd med vår 2022 Model Y.

Sitat

Videre er jeg noe bekymret over det jeg leser om feil på Teslas biler (skjevmonterte deler, slark, pipelyder, og mindre bra kvalitetskontroll), og er usikker på hvor stor vekt vi skal legge på det.

Kvalitetsproblemene er et forlengst tilbakelagt stadie. Tesla er ikke dårligere enn andre bilmerker nå. Både blene fra Berlig og Kina som kommer nå er knallgode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...