Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper mange produsenter går over til Sodium batterier i løpet av 2027. Det er slike batterier verden trenger.  LFP er søppel for et nordisk klima og burde aldri vært omsatt her oppe i Nord. Bare venter på raset av misfornøyde LFP eiere i løpet av vinteren som kommer.  Been there done that for egen del og ettersom andelen LFP trolig har økt i 2026 vil flere se skriften på veggen i 2027 er min spådom. 

Skrevet
obygda skrev (11 minutter siden):

Sodium batterier

Det heter natrium, ikke sodium i norge. Akkurat som det heter wolfram og ikke tungsten. Og klor, ikke clorine og bly i stedet for lead.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det heter natrium, ikke sodium i norge. Akkurat som det heter wolfram og ikke tungsten. Og klor, ikke clorine og bly i stedet for lead.

Det er salt...på norsk

Skrevet
8 minutes ago, obygda said:

Det er salt...på norsk

Soda har blitt brukt som husholdningsnavn for natrimkarbonat litt tilsvarende som at salt har blitt brukt som husholdningsnavn for natriumklorid.

I kjemien er et salt en gruppe av stoffer som har ioniske forbinedelser, hvor natriumklorid er kun ett. F.eks lithiumkarbonat og natriumkarbonat er begge salter selv om det ikke er hva vi tenker på i dagligtale.

I natriumbatterier bruker man et salt av natrium for å få natriumioner i elektrolytten (en elektrolytt er en væske som har et salt løst i seg), men neppe natriumklorid. Et kjapt søk viser at typiske valg er Natrium perklorat, natrium heksafluorofosfat m.f.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, DrAlban3000 said:

Kia / Hyundai best ut i batterilevetidstest utført i sverige. 10k biler testet etter 100k KM kjørt.

Hva må tesla gjøre for å komme opp på nivå med Audi Etron og Hyundai med batterikjølevæske?

https://www.carscoops.com/2026/07/ev-battery-health-study/

Å måle batterikapasitet normert på km kjørt er mindre intressant enn å måle normert på alder.

En bil med 400km rekkevidde kan forventes å kjøre bortigmot 1-2 millioner km før batteriet er oppbrukt på batterisykling. (2-4000 sykler er normalt forventet levetid)

Det tar normalt så lang tid at bilen er skrotet lenge før den tid. (og den er gjerne også mekanisk utslitt lengge før)

Det som nok sliter mest på batteriene er aldring, noe som naturligvis er svært avhengig av bruksmønster, men også cellenes egenskaper samt hvilken ladeopptreden som fremkommer av bilens design.

Det hadde derfor vært mer relevant å se gjennomsnittlig tap over tid. Her vil vi også ønske å se hvor stor spredning man har siden det er et utrykk for hvor mye man selv kan påvirke levetiden ved fornuftig lading. 

Skrevet
sverreb skrev (47 minutter siden):

...hvor mye man selv kan påvirke levetiden ved fornuftig lading. 

Som det sies over her så er allerede batteriene så gode nå, og er sjelden nede på 80% av original kapasitet når bilen vrakes uansett, og alders-degradering er en stor del av det, så det har nesten ingen praktisk betydning hvordan man lader lenger😉

Selv hvis man superlader til 100% på et NMC hver gang, skal du ikke merke noe særskilt i praksis før bilen er ute av dine hender om 10-15 år.

Jeg er en nerd, så jeg klarer ikke la være å optimalisere alt, men jeg trenger ikke...😅

Skrevet
50 minutes ago, ozone said:

Som det sies over her så er allerede batteriene så gode nå, og er sjelden nede på 80% av original kapasitet når bilen vrakes uansett, og alders-degradering er en stor del av det, så det har nesten ingen praktisk betydning hvordan man lader lenger😉

Aldersdegradering er i stor grad påvirket av ladevaner. Ikke hurtiglading vs. normallading, men hvor høy SOC bilen lades til og hvor ofte. Lader man til 100% daglig vil aldring slite mye på batteriet. Lader man til 100% ukentlig sliter man en god del mindre, lader man til 80%, eller enda bedre 60% fremfor 100% er det enda bedre igjen.

Skrevet

Dette vet vi... og jeg er en nazi på det😆

Men spørsmålet er om noen av oss merker eller ville merket noe i praksis hvis vi ga faen...

Skrevet

Jeg har en e-golf som nå har rullet godt over 270.000km, og den er omtrent ladet til 100% på daglig basis i snart 9 år, noen ganger 2 ganger daglig også, og jeg kan ikke si at jeg merker noe til degradering, så jeg er ikke så bekymret for dette nå som jeg var i 2017. 

Skrevet (endret)
6 hours ago, ozone said:

Dette vet vi... og jeg er en nazi på det😆

Men spørsmålet er om noen av oss merker eller ville merket noe i praksis hvis vi ga faen...

Har behandlet batteriet på min 7 år gamle model 3 like fint som barna mine. Kun 1 gang på 7 år har batteriet blitt ladet helt til 100% 😅 og det sitter på 50% i hverdagene.
Estimert degradering er dog som hos de fleste andre, så mulig det har vært litt unødvendig..
Tenker å kjøre batteritest en dag å se faktisk helse. Ettersom det krever lading til 100% sitter det litt inne å utføre 😅
Litt Nazi jeg og. Men uansett er rekkevidden bra nok i massevis fortsatt og bilen er knall. 

237 ladesykluser på mobilen min nå og 97% helse. Like nazi der og lader ikke over 80%..
Men som med bilen så trengs det jo heller ikke.

Hadde en Samsung Note for noe år siden hvor batteriet ikke varte ett år engang før det var utslitt. Fikk litt skrekken av det. Var ikke noe ladegrense på den tiden på mobiler..

Endret av Complexity
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...