Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (32 minutter siden):

46 minutter ladetid fra 2-80 %, 37 minutter fra 20-80 %, som vel er mer der folk ligger, da mange begynner å få panikk når bilen går så lavt som til 20 %.

Når dette da utgjør 120 km gitt at man klarer å ligge på WLTP forbruk (60% av 200 km rekkevidde), så er det altså rundt 40 minutter + (med av/påkjøring fra vei og fomling ved "pumpen") hver 1,5 timer gitt at man holder 80 og fremdeles klarer WLTP-forbruk.

Legger man seg mer lik 100 km/t på motorvei, er det kanskje bare en time kjøring og kanskje 8-10 mil per ladestopp. Tenker da at etter første langturen, f.eks. Oslo til Bergen eller Stavanger, så legges bilen sporenstreks ut på Finn.no eller man ber om innbytte hos noen som har bil med bedre lading og rekkevidde.

Denne bilen er altså en ren nr. 2 bil, og turer over 20 mil og på raskere veier enn  60-soner, så er det nono til det som ellers kunne vært et ypperlig valg.

Dette blir jo litt som dem som påstår at de trenger en syv-seters elbil med minst 600 km rekkevidde over fjellet midt på vinteren med campingvognen på slep. Man tar ekstrem-scenariet og bruker det som argument for at bilen ikke vil fungere til deres behov.

I realiteten vil en slik Mazda være god nok 95 % av tiden, så de fleste lever fint med litt ekstra ladepauser de resterende 5 %. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Med kortrekkevidde elbiler, som og lader få kWh per halvtime, så blir det fort til at folk må holde seg til maks 70 km/t selv på motorvei. Om man "aldri" kjører så langt eller på slike veier, så ok.

Men per i dag så ser jeg liten grunn for å kjøpe en slik bil per i dag, om man ikke har en nr. 1-elbil til slikt (eller til nød en ice-bil til dette), og utelukkende er ute etter en nr. 2 elbil til kun lokal kjøring.

Om du kjøper en bil med 20 mils rekkevidde og elendig lading som MX-30 - for så å skulle kjøre den masse på motorvei, ja da sliter jeg litt med å forstå valgene dine. Mitt behov er 7mil, på de mest hektiske dagene blir det 10.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

Nå får denne bilen skryt, også rett over her, for det meste annet allerede, bortsett fra rekkevidde og ladefart, så synes timingen på innlegget ditt mildt sagt var skivebom, på feil standplass. 😉

Det er en grunn til at rekkevidde og ladefart er så mye av test av bilene, og det folk bryr seg mest om. Men folk ser helt klart på andre aspekter. Men gitt pris og størrelse på bilene man sammenligner, så er det ofte på disse områdene noen faller rimelig fort fra.

Dog, skal gi deg litt rett og, for testene kunne sagt mye mer om selve kjørefølelsen og inntrykk ellers av bilen, og heller tatt rekkevidde og ladefart opp på slutten.

Også software og visning av viktig nøkkelinfo bør tas med, og gjerne mer systematisk. F.eks. er det lett å få frem batteriprosent i tillegg til rekkevidde-gjettometeret, cruisekontroll og andre førerstøttesystemer.

Og ikke minst mere bilder av lagringsplass og vurdering av denne. Både teoretisk og praktisk.

 

Nå var ikke innlegget mitt så mye mer enn en enkel respons til innlegget til Doug DeMuro, ingen stor refleksjon utover det. Men at diskusjonen rundt elbiler i mye større grad dreier seg om spec sheets og mye mindre om andre inntrykk som kvalitetsfølelse, kjørekomfort, design og andre kvaliteter du ikke kan gi en fast verdi på et papir for tror jeg ikke er en veldig kontroversiell take. Jeg startet en tråd for en tid siden hvor jeg i større grad reflekterte over dette, og det ble der og ganske fort steile fronter fordi en i det hele tatt turte å underholde dette aspaktet av det å være elbil entusiast. Ellers uten å gå så dypt inn i det ble faktisk min integritet som Moderator for dette forumet og som person stilt til veggen på grunn av denne tråden, en reaksjon jeg tidligere aldri har opplevde ved å lufte et tema her på forumet gjennom mine 6 år som medarbeider.

 

Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Med kortrekkevidde elbiler, som og lader få kWh per halvtime, så blir det fort til at folk må holde seg til maks 70 km/t selv på motorvei. Om man "aldri" kjører så langt eller på slike veier, så ok.

Men per i dag så ser jeg liten grunn for å kjøpe en slik bil per i dag, om man ikke har en nr. 1-elbil til slikt (eller til nød en ice-bil til dette), og utelukkende er ute etter en nr. 2 elbil til kun lokal kjøring.

Jeg føler at det er en litt gammeldags holdning at en må ha en bil kan gjøre alt, selvfølgelig om en pendler til og fra jobb hver dag over lengre strekninger på motorvei bør en kjøpe en bil som klarer disse dagligdagse oppgavene alle dager av året selvfølgelig. Men om en bor litt mer "ruralt" og kanskje pendler 15 minutter til og fra jobben hver dag i  60-80 soner og ellers kommer seg rundt slik en har behov for så er det fryktelig mange som klarer seg med disse kortrekkevidde bilene  som eneste bil uten at det blir noe irritasjonsmomenter rundt det. For bilferien en kanskje vil ta en gang i året kan en leie seg en mer egnet bil eller byttelåne med slekt/venner som kanskje har biler mer egnet til slike turer. Bedre for miljøet og bedre for lommeboka 😎

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

 Med nye batterier som lader ca 0-80 % på 8 minutter, blir det fort "vei i vellinga"...

Disse nye batteriene skal tåle 6G, og blir dette standard, forsvinner vel siste store ankepunktet mot elbiler og el-lastebiler.

Også en forbedring for fly (kortere ståtid mellom flyvninger), men der og med store skip, er det fremdeles et problem med vekt og plass til nok batterier.

(Antar du mener 6C) Høy effekttetthet, både ved lading og utlading er i hovedsak i motsetningsforhold til høy spesifikk energi. Grunnen er at høy effektetthet vil normalt trenge større overflate av anode/katodematriale, noe som igjen betyr tynnere anoder og katoder for samme totale volum, som igjen betyr at en større andel av batteriet er ladningskollektorer og separatorer og ikke anode/katodematriale som jo er det som holder energi.

Man har også noen alternative kjemier som Li-titanat, som erstatter anoden med titanoksider, disse har demonstrert svært høye laderater lenge, men lider av at spesifikk energi bare er ca halvparten av grafittbaserte li-ion celler p.g.a. at den nominelle cellespenningen bare er 2.3V mot 3.7V for grafittanoder. (forutsatt en normal NMC katode)

For fly er høy spesifikk energi det aller aller viktigste, så ulempene med høy effekttetthet oppveier sannsynligvis fordelene for de.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Dette blir jo litt som dem som påstår at de trenger en syv-seters elbil med minst 600 km rekkevidde over fjellet midt på vinteren med campingvognen på slep. Man tar ekstrem-scenariet og bruker det som argument for at bilen ikke vil fungere til deres behov.

I realiteten vil en slik Mazda være god nok 95 % av tiden, så de fleste lever fint med litt ekstra ladepauser de resterende 5 %. 

Det får du selvsagt mene som du vil om, men jeg skriver og at dersom behovet utelukkende er en elbil som nr. 2 bil, der man sjeldent eller aldri skal lengre enn rekkevidden, eller man en sjeldent gang skal lengre enn det man når med en god ladepause, så er denne bilen helt flott.

Men jeg tror ganske mange vil finne ut at behovet var mer enn bare en ren bybil, og da kommer denne fort til kort. Jeg har lest om folk som har kvittet seg med en slik bil, ene og alene fordi man måtte på en lengre tur, og de oppdaget at dette hadde de ikke tålmodighet til eller lyst til å oppleve igjen.

Så da ble det kjøpt bil med bedre rekkevidde og bedre fart på ladingen, så dette er reelt.  Man må ihvertfall vite ganske så sikkert at man ikke vil ha behov for å ta den på lengre langtur.

Til eksempel så går den originale Ioniq 28 kWh nesten en tredel lengre, men samtidig er den kapabel til å lade fornye 20-24 km rekkevidde på under 20 minutter (er styggrask opp til et stykke inn på 90-tallet for SoC) lading på lader som gir minst 70 kW effekt. Den gjør det ganske godt på TeslaBjørn sin 1000 km challenge, tross sitt lille batteri, nettopp pga rask lading og lavt forbruk.

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Om du kjøper en bil med 20 mils rekkevidde og elendig lading som MX-30 - for så å skulle kjøre den masse på motorvei, ja da sliter jeg litt med å forstå valgene dine. Mitt behov er 7mil, på de mest hektiske dagene blir det 10.

Det er jo akkurat dette jeg peker på. Som nevnt over, mange ville klart seg meget godt med lite batteri om forbruket er lavt, men den lader seg kjapt opp igjen på lynlader. 

Med Mazdaen her, så er den hverken god på forbruk/rekkevidde eller ladehastighet, så da må man være temmelig sikker på å aldri ha behov for lang tur langs motorvei.

Evil-Duck skrev (54 minutter siden):

Nå var ikke innlegget mitt så mye mer enn en enkel respons til innlegget til Doug DeMuro, ingen stor refleksjon utover det. Men at diskusjonen rundt elbiler i mye større grad dreier seg om spec sheets og mye mindre om andre inntrykk som kvalitetsfølelse, kjørekomfort, design og andre kvaliteter du ikke kan gi en fast verdi på et papir for tror jeg ikke er en veldig kontroversiell take. Jeg startet en tråd for en tid siden hvor jeg i større grad reflekterte over dette, og det ble der og ganske fort steile fronter fordi en i det hele tatt turte å underholde dette aspaktet av det å være elbil entusiast. Ellers uten å gå så dypt inn i det ble faktisk min integritet som Moderator for dette forumet og som person stilt til veggen på grunn av denne tråden, en reaksjon jeg tidligere aldri har opplevde ved å lufte et tema her på forumet gjennom mine 6 år som medarbeider.

 

Jeg føler at det er en litt gammeldags holdning at en må ha en bil kan gjøre alt, selvfølgelig om en pendler til og fra jobb hver dag over lengre strekninger på motorvei bør en kjøpe en bil som klarer disse dagligdagse oppgavene alle dager av året selvfølgelig. Men om en bor litt mer "ruralt" og kanskje pendler 15 minutter til og fra jobben hver dag i  60-80 soner og ellers kommer seg rundt slik en har behov for så er det fryktelig mange som klarer seg med disse kortrekkevidde bilene  som eneste bil uten at det blir noe irritasjonsmomenter rundt det. For bilferien en kanskje vil ta en gang i året kan en leie seg en mer egnet bil eller byttelåne med slekt/venner som kanskje har biler mer egnet til slike turer. Bedre for miljøet og bedre for lommeboka 😎

Nå la jeg på smileyen, nettopp fordi den kommer akkurat rett etter en del der bilen får mye skryt som nr. 2 bil, men "skytes ned" pga rekkevidde og treg lading for de som vil oppdage at de har det behovet også.

Men føyde på at jeg er helt enig i at det til tider er vel mye fokus på de to tingene. Men så lenge man ikke har 6C-batterier og lynraske ladere der ladepausen ikke er lengre enn en normal stopp for toabesøk, så vil dette forbli et tema.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

(Antar du mener 6C) Høy effekttetthet, både ved lading og utlading er i hovedsak i motsetningsforhold til høy spesifikk energi. Grunnen er at høy effektetthet vil normalt trenge større overflate av anode/katodematriale, noe som igjen betyr tynnere anoder og katoder for samme totale volum, som igjen betyr at en større andel av batteriet er ladningskollektorer og separatorer og ikke anode/katodematriale som jo er det som holder energi.

Man har også noen alternative kjemier som Li-titanat, som erstatter anoden med titanoksider, disse har demonstrert svært høye laderater lenge, men lider av at spesifikk energi bare er ca halvparten av grafittbaserte li-ion celler p.g.a. at den nominelle cellespenningen bare er 2.3V mot 3.7V for grafittanoder. (forutsatt en normal NMC katode)

For fly er høy spesifikk energi det aller aller viktigste, så ulempene med høy effekttetthet oppveier sannsynligvis fordelene for de.

Ja, det ble en skriveleif der, den skal rettes opp. Takk for korrigeringen.

Jeg er klar over at det med høy ladehastighet kommer i konflikt med hva som er god helse over tid, men mye kan gjøres med god kjøling.

Om jeg husker rett at de sa noe om dette i den videoen, så mener jeg de nevnte at de og hadde kjølig mellom modulene (på flatene) og ikke bare topp og/eller bunn.

Dessuten er og hele sløyfa med vannkjøling fra lader til ladekladd, og vel inn mot bil og.

Andre batterikjemier og andre stoffer og løsninger for anode og katode vil og være kritisk for å tåle dette.

For fly så vil selvsagt energitetthet være alfa og omega. Rask lading er i tilfelle bare en bonus, men kan være viktig nok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg er klar over at det med høy ladehastighet kommer i konflikt med hva som er god helse over tid, men mye kan gjøres med god kjøling.

Min kommentar adresserte ikke levetid eller kjøling (selv om det også er relevant), men heller den fysiske konstruksjonen av cellen. Med samme kjemi og fundamentale konstruksjon kan man fortsatt tune en celle for enten høy energitetthet eller høy effektetetthet ved å endre på anode og katodetykkelse.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Du måtte vente til alt ble samlet på en app for å kjøpe elbil?

Nå har jo bilene 4-600km rekkevidde så de fleste trenger vel ikke hurtiglade noe særlig i hverdagen lenger.

Tror du brorparten av bilene i Norge har 40-60 mil rekkevidde? Hadde vært gøy å se hva som er gj.snitt akkurat der, jeg tipper 22 mil. 

Meget gode nyheter uansett, har jo vært en av de store utfordringene virker det som. 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, DrAlban3000 said:

Tror du brorparten av bilene i Norge har 40-60 mil rekkevidde? Hadde vært gøy å se hva som er gj.snitt akkurat der, jeg tipper 22 mil. 

Meget gode nyheter uansett, har jo vært en av de store utfordringene virker det som. 

Nei tenker på nyere biler. Nå får jo selv den "gamle" e-tron 600km rekkevidde i nyeste utgave.

24 minutes ago, Sjørøver said:

Er ikke gitt at alle kan kjøpe ny bil..? Ca 1/3 av elbilene til salgs har under 200km rekkevidde. 

Nei selvfølgelig ikke, men mange er nok godt lønt med å kjøpe en bil som rekker en hverdag uten å måtte hurtiglade. Om det er slik at ladeapp er det som skal til for å bytte beite så tenker man kansje å hurtiglade ofte og kansje burde vurdere en annen bil.

Eventuelt har man ikke lader hjemme. Da er man vel i visse tilfeller kansje mere lønt med å ikke bytte.

Jeg personlig har ikke hurtigladet siden i fjor sommer da jeg var på en lengere tur for å hente noe med tillhenger. Det er forøvrig enda ett scenario hvor hurtiglading kommer inn, for hengere suger mye strøm.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Du måtte vente til alt ble samlet på en app for å kjøpe elbil?

Nå har jo bilene 4-600km rekkevidde så de fleste trenger vel ikke hurtiglade noe særlig i hverdagen lenger.

Nei, har 2 dieselbiler nå. Den ene blir i huset pga. campingvogn, den andre kan bli til vrakpant i januar(EU-kontroll) Vi bor slik til at 2 biler er nesten nødvendig her.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (36 minutter siden):

Nei, har 2 dieselbiler nå. Den ene blir i huset pga. campingvogn, den andre kan bli til vrakpant i januar(EU-kontroll) Vi bor slik til at 2 biler er nesten nødvendig her.

Hvor tung er totalvekta på vogna, og klarer du deg nå med bare B og Campingvognregelen, eller har du allerede B96 eller BE?

Grunnen til at jeg spør, er nysgjerrighet, og for å se om du kommer i knip på tilhengervekt, for nå er det kommet endel elbiler som meget vel fungerer som bil nr. 1 selv med behov for å dra campingvogn.

Er det derimot hestehenger, båt eller bilhenger, kan det fort være at du sliter med å finne alternativ med ren eldrift. Men kan jo fremdeles være noen drog av campingvogner som og utfordrer vektkravene for slepekapasitet.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Jarmo said:

Nei, har 2 dieselbiler nå. Den ene blir i huset pga. campingvogn, den andre kan bli til vrakpant i januar(EU-kontroll) Vi bor slik til at 2 biler er nesten nødvendig her.

Ser den. Trenger selv også 2 biler men går fint med en som har kort rekkevidde og en som har lang rekkevidde. Begge småkjøres bare i hverdagen men den ene kjørers en del med i helgene. Dog ikke noe campingvogn her i gårn.

Noen som skal ha seg Ioniq 6 da?

Synes det er spenstige greier Hyundai\Kia driver med for tiden. De tør å satse på litt design utenom det vanlige.

Men er litt skeptisk til hvor godt den kommer til å selge med tanke på at det er en sedan. Dog har jo Model 3 solgt meget godt.

Bemerker meg også at det er insevring i bagasjerommet før setene som gjør det til en enda mere upraktisk sedan..

 

trunk.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...