Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (29 minutter siden):

for nå er det kommet endel elbiler som meget vel fungerer som bil nr. 1 selv med behov for å dra campingvogn.

Hvilke? Finnes det noen reelle alternativ til Model X og, under tvil, Y? 

 

Complexity skrev (1 time siden):

Det er forøvrig enda ett scenario hvor hurtiglading kommer inn, for hengere suger mye strøm.

Tilhenger og elbil er et mareritt. Kjøpte Polestar 2 for å kunne ta de mindre øktene med tilhenger med elbil. Forbruket er helt enormt. Cruise control fungerer ikke med tilhenger, klarer ikke å regulere farten. Skikkelig kjipt når hengeren må av for å komme til ladestasjon. Den er dog veldig god å kjøre med henger på kroken, selv nærme maksvekt. 

 

Complexity skrev (38 minutter siden):

Synes det er spenstige greier Hyundai\Kia driver med for tiden. De tør å satse på litt design utenom det vanlige

De gjør det meste rett, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (55 minutter siden):

Hvor tung er totalvekta på vogna, og klarer du deg nå med bare B og Campingvognregelen, eller har du allerede B96 eller BE?

Grunnen til at jeg spør, er nysgjerrighet, og for å se om du kommer i knip på tilhengervekt, for nå er det kommet endel elbiler som meget vel fungerer som bil nr. 1 selv med behov for å dra campingvogn.

Er det derimot hestehenger, båt eller bilhenger, kan det fort være at du sliter med å finne alternativ med ren eldrift. Men kan jo fremdeles være noen drog av campingvogner som og utfordrer vektkravene for slepekapasitet.

Har ABECEDE så det går bra. Drar med Nissan X-Trail med 150HK og 2 tonn på kroken. Fjellovergang rett opp og over 1100 meter hvis jeg skal østover. Sognefjell nordover. Har også tenkt meg til Nord-Norge neste sommer. Vel mulig det blir større vogna da. Men bil 2 blir elbil, kommer tilbake til saken siden jeg vil høre på deres meninger her i forumet(dog følger jeg litt med på denne tråden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Hvilke? Finnes det noen reelle alternativ til Model X og, under tvil, Y? 

 

Tilhenger og elbil er et mareritt. Kjøpte Polestar 2 for å kunne ta de mindre øktene med tilhenger med elbil. Forbruket er helt enormt. Cruise control fungerer ikke med tilhenger, klarer ikke å regulere farten. Skikkelig kjipt når hengeren må av for å komme til ladestasjon. Den er dog veldig god å kjøre med henger på kroken, selv nærme maksvekt. 

 

De gjør det meste rett, synes jeg. 

Nå kommer det selvsagt an på hvilke krav man stiller, men i klassen til TMY finnes det nå flere alternativer som fint duger. Kia EV6 og Ioniq 5 har grei rekkevidde, greit med plass og kan trekke 1600 kg.

BMW i4 og iX har greit med plass og grei rekkevidde, og trekker hhv. 1600 kg og 2500 kg, som er beste elbil til elbil til å være nå. Og snart kommer iX1, dog med litt forsiktige 1200 kg.

MB har sin EQC med 1800 kg og grei plass, samt EQS SUV som får 1800 kg.

Audi E-Tron har god tilhengervekt med greie 1800 kg, dog noe høyt forbruk uten henger og allerede der litt snau rekkevidde. Q4 e-Tron med 4WD vili likhet med Skoda Enyaq og VW ID.4 ha grei plass, men der stopper det vel på forsiktige 1200 kg, som er litt snaut.

Dette var vel egentlig de mest aktuelle, men nå har jeg utelatt kineserne og sikkert glemt noen andre som kunne hevdet seg i dette spannet. Bl.a. Volvo XC40 har grei tilhengerkapasitet, men er vel noe liten inni, og for sedanen Polestar 2, blir det også lite bagasje.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Har ABECEDE så det går bra. Drar med Nissan X-Trail med 150HK og 2 tonn på kroken. Fjellovergang rett opp og over 1100 meter hvis jeg skal østover. Sognefjell nordover. Har også tenkt meg til Nord-Norge neste sommer. Vel mulig det blir større vogna da. Men bil 2 blir elbil, kommer tilbake til saken siden jeg vil høre på deres meninger her i forumet(dog følger jeg litt med på denne tråden)

Akkurat svart @Sjørøver med noen elbiler som jeg fint ser kan gjøre jobben. Men de fleste er nok kanskje litt små om Land Cruiser er målestokken. Dog, en ting er utvendig, noe annet er jo hva som faktisk finnes av plass innvendig.

Om det første du møter er bratte fjell, så kan man fort tømmes endel kapasitet på vei oppover, men det meste får man tilbake nedover igjen. Men har man et stykke før fjellovergangen, så må man gjerne legge inn et ladestopp for å toppe opp, lenge før man helst ønsker å stoppe.

Og selvsagt, klar over at rekkevidden på flere av disse blir fort litt liten om vogna både er stor og tung og med langt større areal for luftmotstand enn selve bilen tar.

Det blir derfor veldig individuelt og veldig opp til en selv hva man synes er greit nok. Så jeg har full forståelse om du lander på at dette blir for dårlig for ditt bruk. Og ikke minst hva man vil legge i en bil.

Men ny land Cruiser ligger vel såpass i pris, at en EQS SUV ikke føles veldig dyr, og den vil ha ganske OK rekkevidde selv med stor og tung henger bak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (45 minutter siden):

Tilhenger og elbil er et mareritt. Kjøpte Polestar 2 for å kunne ta de mindre øktene med tilhenger med elbil. Forbruket er helt enormt. Cruise control fungerer ikke med tilhenger, klarer ikke å regulere farten. Skikkelig kjipt når hengeren må av for å komme til ladestasjon. Den er dog veldig god å kjøre med henger på kroken, selv nærme maksvekt. 

Må du på ladestasjon for de mindre øktene? Jeg har ikke mye erfaring med tilhenger og elbil, men hadde en økt for halvannet år siden med Volvo XC40 da foreldrene mine skulle bytte hytte. Det var lange distanser (først 25 mil til hytta, så 10 mil tur/retur ny hytte og 25 mil tilbake igjen), men syns det gikk veldig fint. Måtte ta av hengeren 1 gang. Småoppgaver har jeg prøvd litt mer, og det går veldig greit syns jeg.

Ellers tror jeg NIO ES7 kan bli et beist av en campingvogn-bil. 150 kWt batteri, med mulighet for å bytte batteri på 5 minutt. Kan dra 2 tonn med den.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Må du på ladestasjon for de mindre øktene?

  Nja, det spørs jo litt. Kan ta en tur på hytta for å hente ved eller flytte andre mindre ting.. Men må lade om jeg skal på Ikea, og det gidder jeg ikke. Om du tar en titt på denne, så ender det ikke med så imponerende rekkevidde. Jeg får ca 38kwh/100km med høye karmer på tilhengeren(Ifor Willams ramp). Det blir ganske likt som med campingvognen i filmen.

 

Lenke til kommentar

Da har jeg satt meg på venteliste for min første elbil. Etter mye lesing av tester og youtube videoer endte jeg på MG 4. Stod mellom denne, Renault megan e tech og kia niro ev. Dette er nok bedre biler på mange områder, men kom frem til at de ikke er verdt 100k+ mer, som prisdifferansen ble med tilsvarende utstyr.

Forventet levering q1 23.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 27.9.2022 den 9.46):

Nok et skudd i baugen for dieseldrevne kjøretøy

Særdeles liten sannsynlighet for at det går utover autodiesel. De blander også i en del parafin på vinteren. 

 

For skip(mgo) og kanskje anlegg tror jeg derimot det blir værre. En norsk fregatt bruker gjerne 100.000l/dagen når de øver. Psv rundt 10.000. Da minker det fort om produksjonen blir strupet. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, OC-Freak said:

Da har jeg satt meg på venteliste for min første elbil. Etter mye lesing av tester og youtube videoer endte jeg på MG 4. Stod mellom denne, Renault megan e tech og kia niro ev. Dette er nok bedre biler på mange områder, men kom frem til at de ikke er verdt 100k+ mer, som prisdifferansen ble med tilsvarende utstyr.

Forventet levering q1 23.

Grattis! Du får skrive litt her hva du synes når du har fått den.

Bjørn Nyland testa jo nettop MG Marvel R og var godt imponert over hvor bra den var å kjøre og hvor god støydemping den hadde.

Men den skjermen i midten må de jobbe litt med for den fungerer meget dårlig..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden jeg har spurt om informasjon og meninger her om Tesla modell Y vs. Škoda Enyaq, så skylder jeg vel å følge dette opp og informere om hvordan det gikk. Vi endte kort og godt opp med å bestille en Tesla Y, og det var to hovedgrunner til det: leveringstiden (januar-mars 2023 for Tesla mot nærmere jul 2023 for Škoda) og Škodas ekstrautstyrspakker, som vi opplever som dysfunksjonelle og rettet inn mot fordyrende mersalg. Škoda har satt sammen utstyrspakker som tvinger deg til å akseptere utstyr som du kanskje ikke vil ha – og kanskje aldri ville bestilt frivillig – og som faktisk reduserer viktige ting som tilgjengelig bagasjeromsplass (dette var en av de viktigste parametrene våre når vi valgte vekk andre aktuelle biler), så sier vi nei takk. Selv om vi syntes Enyaq ga en bedre kjøreopplevelse og har enkelte riktig smarte løsninger, så er ikke det avgjørende. Tesla Y er "god nok" og banket ut Enyaq på leveringstid og bagasjeplass. Dermed vant Tesla.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (13 timer siden):

Da har jeg satt meg på venteliste for min første elbil. Etter mye lesing av tester og youtube videoer endte jeg på MG 4. Stod mellom denne, Renault megan e tech og kia niro ev. Dette er nok bedre biler på mange områder, men kom frem til at de ikke er verdt 100k+ mer, som prisdifferansen ble med tilsvarende utstyr.

Forventet levering q1 23.

Gatulerer! Spenstig design, og OK spec.

Hvilken farge valgte du?

Hvor stort lasterom er det?

Lastekapasitet?

Tilhenger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (53 minutter siden):

Siden jeg har spurt om informasjon og meninger her om Tesla modell Y vs. Škoda Enyaq, så skylder jeg vel å følge dette opp og informere om hvordan det gikk. Vi endte kort og godt opp med å bestille en Tesla Y, og det var to hovedgrunner til det: leveringstiden (januar-mars 2023 for Tesla mot nærmere jul 2023 for Škoda) og Škodas ekstrautstyrspakker, som vi opplever som dysfunksjonelle og rettet inn mot fordyrende mersalg. Škoda har satt sammen utstyrspakker som tvinger deg til å akseptere utstyr som du kanskje ikke vil ha – og kanskje aldri ville bestilt frivillig – og som faktisk reduserer viktige ting som tilgjengelig bagasjeromsplass (dette var en av de viktigste parametrene våre når vi valgte vekk andre aktuelle biler), så sier vi nei takk. Selv om vi syntes Enyaq ga en bedre kjøreopplevelse og har enkelte riktig smarte løsninger, så er ikke det avgjørende. Tesla Y er "god nok" og banket ut Enyaq på leveringstid og bagasjeplass. Dermed vant Tesla.

Gratulerer med valget! 👍 Garanterer at du kommer til å bli mega-fornøyd!

Hvilken utgave, og i hvilken farge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Arve Synden said:

Firehjulsdrift, long-range, 19-tommers felger, sort interiør, ingen ekstra autopilotpakker. Kona var fast bestemt på at vi var enige om at de blå modell Y-ene er de fineste, så da ble det sånn 🤣

Kunne vel fått bil nå på dagen om dere hadde valgt hvit eller sort da det nettop kom en leveranse fra Tyskland med det. Blå lages vel kun i kina 

Men gratulerer! Blir nok knall. Fikk nettop en Y som firmabil og den virker meget god. Nå har de jo fått inn lastekroker også så ikke mere å klage på der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var på utkikk etter elbil til 200, så 300, nå er jeg oppi 400-440.000kr.

ID4 som denne kunne jeg få til 429k. Jeg er usikker på utstyrsnivåer osv, men gi meg gjerne et bedre alternativ, om noen kan.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271111566

 

Titta på maxus euniq 6, som med 3 barn og hund virket perfekt, men har googlet litt, å styrer vel dessverre helst unna.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...