Jump to content

Kaplan

Medlemmer
  • Content Count

    968
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

345 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

11652 profile views
  1. Well now. Det var du som la inn linken til sporingspartner.no. Denne nettsiden er drevet av noe som heter Interconcept AS, hvis daglige leder heter Ole Kristian Solberg. Ditt brukernavn er Ole Kristian baklengs. Jeg tror kanskje du har en klar interesse her, som det hadde vært fint om du opplyste om. Jeg synes for øvrig ikke du har argumentert særlig godt for deg i møte med relativt rasjonelle innvendinger.
  2. Dette er bare vas. NEK400 sier ingenting om at det er tofase på 230V IT. Dette er tofase iht NEK400 303.1.1: Der kan man klart se at man kan hente én fase mellom L1-N og én mellom L2-N. Dette er hhv enfase og trefase iht samme kapittel/paragraf, og det minner veldig om 230V IT:
  3. Det vil jo ikke bli noen skjevlast med trafo, det er litt av poenget. Trafoen kobles med 3-fase IT på primærsiden, med D/Y-kobling og omsetning 230/400 lager du da et 400V TN-nett på sekundærsiden som kan brukes til trefaselading av elbil. Dette er ikke bare-bare for hvem som helst å gjøre, men gjøres det skikkelig er det en god løsning.
  4. Kaplan

    Elbil-tråden

    Jeg bestilte Enyaq her om dagen, og diskuterte bestillingen med en fyr. Vi kom inn på priser, og snakket om hva elbiler koster i Norge kontra andre land - så jeg sjekket mot våre nærmeste naboland. Her er ca den jeg har bestilt: Så konfigurerte jeg den opp til å bli så lik som mulig på den svenske Skoda-siden: Merk at dette er uten vinterhjul, som det ikke ser ut til å være mulig å legge til i Sverige. 656k svenske er ca 643k norske. Dette er den danske utgaven: Dette er også uten vinterhjul, og uten krok, men med forberedelse til krok. 480k danske er ca 643k norske. Merk at de forskjellige pakkene heter forskjellige ting, så jeg er ikke sikker på at konfigurasjonene er helt like, men de er ca det samme. Med fradrag for vinterhjul på den norske, ser det altså ut til at Enyaq er ca 90k rimeligere i Norge enn i SE/DK.
  5. Kaplan

    Elbil-tråden

    Prisene kom i dag.
  6. Kaplan

    Elbil-tråden

    TMY kommer vel ikke med bakhjulstrekk, så vanseklig sammenligning. men 567 for TMY med krok (ikke vinterhjul) vs 576 for Kia (med vinterhjul), så er ikke disse prisene så langt fra hverandre.
  7. Kaplan

    Elbil-tråden

    Ja, gjør den det? Ikke så himla stor forskjell, tror jeg? Jeg satt og så på dette og tenkte at dette må da være en mye bedre deal enn Skodaen, men en kjapp titt på konfigurator og prisliste, så tror jeg det er noen få tusenlapper som skiller dem med noenlunde lik spec. Uten at jeg har gått veldig detaljert til verks så kommer jeg til 470 + 7 + 39 = 516 for bakhjulstrekkeren til Kia med krok, metallic og vinterhjul. iV80 kommer på 521-ish med mer eller mindre det samme:
  8. Kaplan

    Elbil-tråden

    Der var prisene på EV6 ute. 530 + 7 + 39 = 576 for godt utstyrt 4WD med krok og vinterhjul er ikke verst.
  9. Kaplan

    Elbil-tråden

    På den annen side er den ene en ganske amatørmessig sammenskrudd blikkboks som tar kupestøy til nye høyder, mens den andre er en relativt lekker bil med masse plass, gjennomtenkte løsninger og krefter nok til de fleste oppgaver i hverdagen.
  10. Kaplan

    Elbil-tråden

    Den er ikke firehjulstrekk, nei. 4WD har 6mnd+ lengre leveringstid, men blir ca 30k dyrere med samme konf. Jeg synes vel prisen blir mer eller mindre den samme med samme utstyr: Tesla Model Y 4WD LR, rød, 20-tom, krok: 594-ish (mangler takstativ) Skoda Enyaq 4WD, rød, 20-tom, krok, takstativ: 597-ish Jeg er usikker på hva mer som er inkludert av utstyr på Teslaen, men slik jeg ser det, ser de da ganske like ut?
  11. Kaplan

    Elbil-tråden

    Nei, bagasjeromspakken er i mine øyne verdiløs. Den tilfører en "etasje" i bag.rommet. Dette medfører at du legger et eller annet under lokket, fyller bagasjerommet fullt, og kommer på at du skulle hatt det som ligger i "kjelleren". Den eneste fordelen er at den hever gulvet på bagasjerommet opp til å bli samme høyde som luka. Bra for ryggen og sånn om du frakter rundt på tunge ting. Mitt fokus er mer mest mulig plass for pengene, etterhvert som alle familiemedlemmene fyller hver sin XL North Face-bag hver gang vi skal på tur.
  12. Kaplan

    Elbil-tråden

    Takk for svar, har prøvekjørt en del. DCC utgår, det virker nå å være enighet oom at det er bortkastet på Enyaq, til og med forhandler var enig i at det kanskje ikke var de best brukte pengene. Komfortsetepakken dropper jeg. Fam.pakke pluss for nakkestøtter og bord til barna. HUD tar jeg med, jeg ble fort glad i det under prøvekjøring. Parkeringspakken er nok også med, kona synes det var stas. Ellers har jo kona sagt at soltak er et krav, og rød metallic vil hun gjerne også ha. Blir dyrt dette.... Noe som mangler da?
  13. Kaplan

    Elbil-tråden

    Hva mener du? Jeg har utelukket alt annet, det er bare disse to igjen som tilfredsstiller mine kriterier. Nå kommer jo Kia med EV6 som forsåvidt treffer meg bra, men den orker jeg ikke å vente på all den tid det ikke en gang er åpnet for bestilling.
  14. Kaplan

    Elbil-tråden

    Jeg har prøvekjørt ID4 og Enyaq iv80 i dag. Førstnevnte er trygg og fin, men gud hjelpe så kjedelig. Enyaq fremstår som så latterlig mye mer premium, alt er penere, mer elegant og spennende, mens ID4 er mer legokloss med hjul, innredet av IKEA. Så da blir det vel Enyaq, sitter litt med utstyrsvalg nå. Noen som vet hvilke av disse pakken som med størst letthet kan skippes? Jeg tenker at Komfortsetepakken er gone, og Førerpakke Sport pluss henger i alle fall i en tynn tråd. Familiepakke Pluss spanderer jeg nok på barna, men Infotainment Pluss? Er det noe å ha?
  15. According to some studies, there is a slight difference in vision capabilities between people with light and dark colored eyes. Lighter eyes, such as blue or green eyes, have less pigment in the iris, which leaves the iris more translucent and lets more light into the eye. This means that light-eyed people tend to have slightly better night vision than dark-eyed people. However, darker eyes act like a stronger filter for light, which means that dark-eyed people tend to see better in bright sunlight and are less susceptible to glare.These differences may even go beyond vision abilities. Because lighter irises let in more sunlight, they also let in more dangerous UVA and UVB rays, which can damage the retina and other components of the eye. This may put light-eyed people at an increased risk of developing eye conditions like macular degeneration.
×
×
  • Create New...