Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

OC-Freak skrev (31 minutter siden):

Tesla virker å holde seg godt i pris selv om de er 2-3år, nesten så godt at man like gjerne kan vurdere en ny tesla. Men ja er klar over at modell 3 ikke er et veldig stort steg opp. 

Jeg tenker at når annonseprisene på en 2019 model 3 ligger på 95% av nyprisen (startpris) på en 2021/22 model 3 så er bruktprisen midlertidig kunstig høy. Altså at bruktverdien står på kanten av et stup og skal betydelig ned f.eks ved garantiutløp. Derfor styrer jeg glatt unna disse. Mye smartere å kjøpe en ribba ny model 3 med 0 km på telleren og 5 år garanti, enn en 2019-variant uten varmepumpe, uten hengerfeste, mange barnesykdommer etc. På lengre sikt må man regne med et årlig prisfall på godt over 10% fra den var ny. Spesielt for Teslaer pga frynsete historikk fra model S. Det er naivt å tro at model 3 blir veldig mye mer problemfri på sikt. Regn et gjennomsnitt på 12-15% årlig verdifall første 10 år. Med 3% verdifall de to første årene må den gjennom noe over 12-15% årlig verdifall for å komme på riktig nivå i en alder av 10 år. Model 3 er en tikkende verdifallsbombe.

166876045_Verdifallm3.png.aebb64c5322e980ed26d0cbea3b201bb.png

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (På 19.12.2021 den 0.19):

Etter 8 år er em Model S ikke verdt mer enn 30kg dynamitt. Det er lite sannsynlig at dagens Tesla-er vil ha bedre levetid. Er dette spesielt klimavennlig og miljøvennlig å lage biler med så kort levetid?

 

 

Prisene for batteribytte her i Norge er ikke så ille. 182k for helt nytt 90kWh batteri, 136k for remanufactured batteri. Da får man 5 års reklamasjon på det nye batteriet også (i Norge altså).

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Model 3 er en tikkende verdifallsbombe.

Kan legge til at jeg har fulgt Model S ganske tett. Før sommeren så lå gjerne en 14mod s85p ute til 330-350. Og de lå ut ekstremt lenge. Nå ser jeg de fleste ligger godt under 300k. Naboen la ut en s85 13 mos for 300k i høst. Den var kjørt rundt 60k. Hadde ekstremt lite interesse og den ble ikke solgt. Tror prisene vil rase videre. Risikoen for store regninger er for høy. 

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/a7qdX2/batterikollaps-i-aatte-aar-gammel-tesla-model-s-dette-sier-importoerene-om-levetid-paa-batteriet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (48 minutter siden):

Prisene for batteribytte her i Norge er ikke så ille. 182k for helt nytt 90kWh batteri, 136k for remanufactured batteri. Da får man 5 års reklamasjon på det nye batteriet også (i Norge altså).

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

Dette er likevel svært høye priser, og for en del modeller like mye eller mer enn bilen er verdt på det tidspunktet. Og når en bil begynner å bli så gammel at den må ha batteribytte så kan det ofte være generell slitasje, rust, elektronikk problemer mm som kan gjøre det enda vanskeligere å forsvare kostnaden med batteribytte.

Derfor vil jeg kjøpe ny, evt ikke eldre enn et par år gammel el-bil når jeg bytter.

Noen år frem i tid er jeg redd det kan bli mye el-biler som rett og slett blir skrotet, fordi reparasjonskostnad overstiger bilverdien. Dette skjer jo også med fossilbiler, men er redd gjennomsnittlig alder for skroting av en elbil blir lavere enn for en fossilbil. Lurer på om noen har tatt med dette i regnskapet for miljøfordelene ved elbil 🤨

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (31 minutter siden):

Dette er likevel svært høye priser, og for en del modeller like mye eller mer enn bilen er verdt på det tidspunktet. Og når en bil begynner å bli så gammel at den må ha batteribytte så kan det ofte være generell slitasje, rust, elektronikk problemer mm som kan gjøre det enda vanskeligere å forsvare kostnaden med batteribytte.

Derfor vil jeg kjøpe ny, evt ikke eldre enn et par år gammel el-bil når jeg bytter.

Noen år frem i tid er jeg redd det kan bli mye el-biler som rett og slett blir skrotet, fordi reparasjonskostnad overstiger bilverdien. Dette skjer jo også med fossilbiler, men er redd gjennomsnittlig alder for skroting av en elbil blir lavere enn for en fossilbil. Lurer på om noen har tatt med dette i regnskapet for miljøfordelene ved elbil 🤨

Joda, men 136k er et stykke unna 200k (som blir sagt i videoen). Poenget er at nytt batteri er den dyreste komponenten i bilen, og selv om de har gått ned i pris, så utgjør de den største delen av bilen. 
Mao burde ikke dette komme som en stor overraskelse. 186k for 90kWh høres jo ut som en kjempedeal i forhold til nesten 400k som Mercedes skulle ha for 80kwh batteri til EQC.

Kommer man i den knipa at batteriet er defekt, så må man se på hva man får igjen for bilen uten batteri og om man heller kommer bedre ut av det ved å faktisk bytte batteriet. 
 

Det sagt, det at noen batteri blir defekte etter at garantien er utgått, betyr ikke at alle gjør det. 
 

Det vil nok komme verksteder som kan reparere batteriene for en mye rimeligere penge enn det Tesla her skal ha for nytt/reman. Dvs at de tar ut defekte moduler og erstatter de med fungerende.

Batteriene kan også gjenbrukes.

Så miljøperspektivet er jeg ikke bekymret for i hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Mye smartere å kjøpe en ribba ny model 3 med 0 km på telleren og 5 år garanti, enn en 2019-variant uten varmepumpe, uten hengerfeste, mange barnesykdommer etc. På lengre sikt må man regne med et årlig prisfall på godt over 10% fra den var ny. Spesielt for Teslaer pga frynsete historikk fra model S. Det er naivt å tro at model 3 blir veldig mye mer problemfri på sikt. 

 

 

Har skjedd temmelig mye siden den gode gamle Model S kom på markedet. Om man ser på f.eks kjøleløsningen på S med slanger og pumper over alt kontra Model 3 sitt (fra 2019) som bare er en liten tank med 2 pumper så skjønner man at ting har skjedd. For ikke å snakke om nyere biler med Octovalve.

Er forøvrig hengerfeste på min 2019 model 3 med 1000 kilo som skremmende nok er mer enn en del nyere og større elbiler fra andre produsenter.

Her er forøvrig en ganske interessang video fra en tidligere Tesla ingenør som forklarer hvordan dørhandtaket på Model S har gått fra å være katastrofalt dårlig til å være ganske feilsikkert.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Klart om det "lønner seg" å bytte batteri avhenger av verdien på bilen når behovet oppstår. Dette kan være etter 8år, dette kan være etter 15 år, her vil man nok se stor forskjell.

Og det kommer an på om det er en dyr modell/merke.

Men vil også tro at verdien på elbiler etter garanti er utløpt vil falle mye, fordi man må ta høyde for evt batteribytte, med mindre det kommer verksteder som kan reparere/vedlikeholde batterier til en lavere kostnad - som du sier.

Lenke til kommentar

Kia EV6 var en veldig god bil på mange måter, men må si jeg ble litt skuffet da det var flere irritasjonsmomenter og noen direkte feil ved bilen jeg prøvde. Den var utrolig god å kjøre, fin balanse i bilen og den fremstår ikke like stiv som andre billige elbiler. Lett overstyrt når man presser den, ellers er den veldig nøytral. God fremkommelighet, og et pluss for at man får av alle hjelpemidler om man vil ha det litt gøy.

Itneriøret holdt bedre kvalitet enn hva jeg forventet og holder det nivået det skal i den prisklassen, ingenting å rope hurra for - men godkjent.

Bakseteplassen er meget god, men er du over 185 subber du i taket. Designet går også utover bagasjen som har både et veldig høyt innsteg og en vinklet bakrute som gir relativt dårlig lagringsplass. Det er heldigvis 100 rom i bilen og frunks og trunks du kan putte en og en truse i - for det har jeg forstått er viktig. Bikkje kan du glemme.

UI og multimedia er noe av det dårligste jeg har prøvd av nye biler, og det er blitt ganske mange i år.  Første strekket var RV319 fra Drammen til Svelvik. På dette strekket gikk det i 40-60 og det var bar vei. Ingen sensorer var tildekket. Den ping-ponger i kjørefeltet som en gal, og lager en 1sekunds sikksakk bevegelse om den får kjøre i fred. I sving "mister" den bilen foran, selv slakke svinger, med påfølgende gassing og bremsing. Android Auto er et slideshow, og visse menyer tar 3-4 sek å få opp. Du må også bruke kabel - come on Kia!! Har de i det hele tatt prøvd dette? Om du velger bort Android Auto må du fikle med masse instillinger for å få det aktivt igjen - talefunksjonen "android auto" gjør ingenting.

Min venn som kjører Y fikk også prøve og kom til samme beslutning hva ACC og multimedia angår, dette er ikke holdbart.

Ute på motorveien var det samme surringa fra ACC, som endte med at jeg skrudde det av også her. To ganger dro den feil vei i svingen, og det var de forsøkene den bilen fikk med meg som passasjer.

Jeg hadde nok satt denne bilen ennå høyere om jeg aldri kjørte den, dette var en skuffelse. Om du ikke bruker bilen til noe annet enn kjøring hadde jeg sagt go for it - men brukeropplevelsen er ikke bra når man skal betjene funksonene bilen har.

Kjørte en EV6 Gt-Line 4x4.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde nok satt denne bilen ennå høyere om jeg aldri kjørte den, dette var en skuffelse. Om du ikke bruker bilen til noe annet enn kjøring hadde jeg sagt go for it - men brukeropplevelsen er ikke bra når man skal betjene funksonene bilen har.

Kom til samme konklusjonen. Den skuffet. Bilen var ok å kjøre, men det meste inne i bilen var skuff. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 timer siden):

Kom til samme konklusjonen. Den skuffet. Bilen var ok å kjøre, men det meste inne i bilen var skuff. 

Utrolig kjedelige greier. Da vi kjørte den synes jeg det var utrolig rart at dette går igjennom en kontroll. Jeg mener, om noen har AA og kobler det til en EV6 tar det 20 sek før man merker at den har problemer. Og kablet? Hvor stor kostnad ville det vært å gått for trådløst?

Jeg er hverken ute etter den smootheste opplevelsen på skjerm eller en bil som kjører seg selv, men dette er langt fra godkjent. 

På vei til å levere bilen fikk jeg temp i bilen uten å kjøre på motorvei. Da jeg tok av motorveien gikk det en 2-3 minutter før kald luft begynte å blåse inn i bilen med temperaturen satt til 26 (!!). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet pris på ettermontering av hengerfeste på en tesla?

For moroskyld kikker jeg litt på bruktprisene på en 2019 model 3 og de uten hengerfeste koster 380-400k, men slenger man med hengerfeste øker prisen til min 410k.

Sjekket ikke nøye andre forskjeller på bilene, så er sikkert det som forårsaker økt pris, men ble bare nysgjerrig på om dette er noe man kan ordne i etterkant og da hvilken pris.

Lenke til kommentar
discostu skrev (29 minutter siden):

Noen som vet pris på ettermontering av hengerfeste på en tesla?

For moroskyld kikker jeg litt på bruktprisene på en 2019 model 3 og de uten hengerfeste koster 380-400k, men slenger man med hengerfeste øker prisen til min 410k.

Sjekket ikke nøye andre forskjeller på bilene, så er sikkert det som forårsaker økt pris, men ble bare nysgjerrig på om dette er noe man kan ordne i etterkant og da hvilken pris.

Du får ikke ettermontert det av Tesla selv, så da må du gå på tredjepartsmarkedet i så fall.

Det er heller ingen gode grunner til å kjøpe brukt tesla eldre enn 2021 nå, da skal du få et saftig prisavslag iallefall for å veie opp mot garanti, varmepumpe og div små-forbedringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sampson said:

Du får ikke ettermontert det av Tesla selv, så da må du gå på tredjepartsmarkedet i så fall.

Det er heller ingen gode grunner til å kjøpe brukt tesla eldre enn 2021 nå, da skal du få et saftig prisavslag iallefall for å veie opp mot garanti, varmepumpe og div små-forbedringer.

Samt at man ikke får det godkjent i vognkortet så eneste kan brukes til er å frakte sykler. Så hvis man må ha hf så gå for en med hf.

Lenke til kommentar

Hmm, så hvis man kjøper 2019 på telsa sine nettsteder får man jo med ett ekstra år garanti, tenkte det var smart mtp ny telsa koster 100k mer. Spesielt mtp de fleste brukt som jeg har sett på telsa siden er long range modellen.

Dog, går det ikke an å ettermontere hengerfeste og få det godkjent er det jo liten vits.

Ser kjapt på en normal range, da er det også uten autopilot. 404k med vinterhjul, dog finner ingen mulighet for å legge til hengerfeste på den bestillingen.

Lenke til kommentar
discostu skrev (4 minutter siden):

Hmm, så hvis man kjøper 2019 på telsa sine nettsteder får man jo med ett ekstra år garanti, tenkte det var smart mtp ny telsa koster 100k mer. Spesielt mtp de fleste brukt som jeg har sett på telsa siden er long range modellen.

Dog, går det ikke an å ettermontere hengerfeste og få det godkjent er det jo liten vits.

Ser kjapt på en normal range, da er det også uten autopilot. 404k med vinterhjul, dog finner ingen mulighet for å legge til hengerfeste på den bestillingen.

Jeg spurte om hengerfeste, og du må ringe eller besøke en av butikkene for å få det lagt til i bestillingen. Aner ikke hvorfor. 

Om du skal ha brukt ville jeg ikke gått for noe annet enn Long range eller Performance, og jeg tenker det kan bli vanskelig å konkurrere med en 2019 modell senere når 2020/2021 har varmepumpe og rattvarme osv her i Norge. Man kan selvsagt selge bilen ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...