Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Sjørøver said:

Feilsøking og kompetansen er jo mye høyere. Selv så klarer jeg å fikse absolutt alt på ene bilen min, selv om den var veldig avansert når den kom tidlig på to tusen tallet. Historiene jeg har hørt fra feilsøking på MG og Mach E med mer høres ut som et mareritt. De som sitter sentralt og skal være guruer, er ikke det. Det er også vanskelig og sjekke om deler fungerer eller ikke. 

Kan gi et veldig konkret eksempel fra sist vi snakket sammen: Bilen har et problem som bare kommer av og til. Leverandør klarer ikke å finne problemet i loggen til bilen. Mekaniker må da ut å kjøre den til problemet kommer tilbake. Dette tok en halv dag, men de fikk omsider lokalisert feilen. De snakker så med leverandør, som anbefaler at del X bytter. Siden leveringstider er så lang, så tar de del X fra en bil som er på lager og setter den over i bilen med problemer, på ordre fra leverandør. Neste dag får de byttet over delen, men det løser ikke problemet. Det viser seg at delen er programmert for bil til bil, og de har ikke utstyr for å programmere den om. De må da skru den over i den andre bilen igjen, og vente på ny del. Etter et par uker får de delene fra Asia, og alt fungerer. Men nå vil ikke leverandør betale for alt arbeidet de har gjort, så det blir litt dårlig stemning hos forhandleren som har utført arbeidet. Dette er i mye mindre grad et problem hos de drevne og etablerte merkene en de som bare er noen år gamle. 

Har man problemer med omstilling så overlever man ikke i dagens arbeidsmarked og marked generelt. Mekaniker bransjen har vært tildels vernet for dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Har man problemer med omstilling så overlever man ikke i dagens arbeidsmarked og marked generelt. Mekaniker bransjen har vært tildels vernet for dette.

Tesla er en av de jeg har best inntrykk av på dette området. En god kamerat jobber på karroseriverkstedet til Tesla der jeg bor. Har går regelmessig på kurs i nederland og har en del online kurs. Har fått se noe av det, og det er ganske greit opplegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sjørøver said:

Tesla er en av de jeg har best inntrykk av på dette området. En god kamerat jobber på karroseriverkstedet til Tesla der jeg bor. Har går regelmessig på kurs i nederland og har en del online kurs. Har fått se noe av det, og det er ganske greit opplegg.

Fantastisk :) Viktig å følge med i utviklingen. Seriøs aktør. Ventet ikke noe annet av Tesla men det virker som kanskje noen av de tradisjonelle produsentene og merkeverkstedene ikke har vært like flinke.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Fantastisk :) Viktig å følge med i utviklingen. Seriøs aktør. Ventet ikke noe annet av Tesla men det virker som kanskje noen av de tradisjonelle produsentene og merkeverkstedene ikke har vært like flinke.

Men kan også rapportere om noe skuffende kvalitet når du begynner å demontere bilene. Model 3 fra 2019 har jeg sett har en del rust i panelskjøter under bakfanger osv. Dette blir somregel tatt viss den er inne med kollisjonskade eller omlakkering. Skal se om jeg får lov og ta et bilde neste gang jeg er på verkstedet deres. En del bedre på MIC bilene, de har en del mer lakk virker det ut som. 

Synes det er ufattelig ironisk at MIC er bedre en MIUSA.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sjørøver said:

Men kan også rapportere om noe skuffende kvalitet når du begynner å demontere bilene. Model 3 fra 2019 har jeg sett har en del rust i panelskjøter under bakfanger osv. Dette blir somregel tatt viss den er inne med kollisjonskade eller omlakkering. Skal se om jeg får lov og ta et bilde neste gang jeg er på verkstedet deres. En del bedre på MIC bilene, de har en del mer lakk virker det ut som. 

Synes det er ufattelig ironisk at MIC er bedre en MIUSA.

Kina har en helt ny fabrikk. Den i California har jo vært delvis basert på telt. 

Meget forståelig spør du meg.

Så snart fabrikken i Tyskland er ferdig vil nok den levere alt av Tesla til Norge fremover.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

BZ4X - Håpløst navn. Omtrent som en av ungene til Musk.

450 km og 7,7s til 100 er helt ok men ikke noe mer enn det

Hurtiglading på under en halvtime - bra

10 år / 240 kkm garanti på batteriet (maks 10% tap) er også bra

Sitat

Et 7’’ TFT-instrument og informasjonsdisplay sitter midt i førerens siktlinje forover i overkant av rattet slik at føreren kan lese av instrumentene med minimal øyebevegelse.

Et lite stikk der til konkurrenten Tesla. Enig med Toyota, det er bare å fortsette å spille på Teslas designtabbe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

https://motor.no/bil/se-bildene-av-alle-elbilene-som-toyota-skal-lansere/215031

Toyota har kommet med bilde av en pickup som skal erstatte Hilux, som faktisk ser helt grei ut, og som jeg kanskje kunne tenkt meg.
Jeg vil ha en ordentlig grill, og ikke den som er på bildet, kanskje bytte ut plastikken der med fjernlys.
Større sjanse for at denne kommer til Norge enn Ford F150.

Det ser mer ut som en erstatter for Toyota Tundra.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Nå begynner markedet for brukbare elbiler å komme seg opp -  Historiens første hydrogendrevne Peugeot (msn.com) - kjekt å slippe å lade hele dagen lang, nå mangler det bare flere hydrogenstasjoner, strømmen flyter jo bare over dammen?

Du kommer deg jo bare mellom de to ladestasjonene som finnes på hver sin side av Oslo, uten lading. Skal du f.eks. fra Oslo til Trondheim, så kommer siste fyllestasjon ved Uno-X ved Hvam.  SÅ må du begynne ladingen etter ca 35-38 mil maks, for deretter å lade hver 9-ende mil minimum.

De må nok bygge langt flere hydrogenstasjoner i Norge, før noen faktisk kjøper en slik igjen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Du kommer deg jo bare mellom de to ladestasjonene som finnes på hver sin side av Oslo, uten lading. Skal du f.eks. fra Oslo til Trondheim, så kommer siste fyllestasjon ved Uno-X ved Hvam.  SÅ må du begynne ladingen etter ca 35-38 mil maks, for deretter å lade hver 9-ende mil minimum.

De må nok bygge langt flere hydrogenstasjoner i Norge, før noen faktisk kjøper en slik igjen.

Det kommer nok flere stasjoner når båter og skip begynner med hydrogen. Det kommer nok en del hurtigbåter med det de neste 5 årene. Da blir det volum. Skal erstatte ganske mange titallstusen liter diesel per dag.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok flere stasjoner når båter og skip begynner med hydrogen. Det kommer nok en del hurtigbåter med det de neste 5 årene. Da blir det volum. Skal erstatte ganske mange titallstusen liter diesel per dag.

Mulig det, men du er jo langt unna E6 for hele den strekka jeg antydet.

For å si det sånn, vi har ventet på hva som kommer først av høna og egget, men nå er det ikke tvil. Her må fyllestasjonene på plass i tilstrekkelig grad, før noen tørr kjøpe seg hydrogenelektrisk bil igjen.. Og det vil si med 35 mils maksimal avstand fra hverandre, kanskje til og med endel kortere.

For mange har allerede brent seg på kjøp eller leasing av hydrogenbiler, med lovnaden om flere stasjoner. I realiteten betød dette en reduksjon. Og så en lang tid av denne eiertiden har vært mer eller mindre med bruksforbud etter ulykken i Sandvika. Tror ikke folk glemmer det med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Noen som kan si noe om Mustang Mach E? Har den fortsatt mye bugs? Designet har vokst veldig på meg. 

Om du vil vite om Bugs så annbefaler jeg deg å melde deg inn i facebook gruppen til bilen. Det er der alle klager om det er noe.

Meldte meg inn i noe Xpeng greier for å følge litt med på Xpeng P7 som jeg synes virker litt spennende. Har lært der at det er meget mye rart med den bilen. Den har f.eks ikke noe knapp til å åpne bagasjelokket. Det må gjøres innvendig eller med nøkkel. Det er ekstra merkelig når det ikke er motorisert engang 😅

Men av det jeg har hørt negativt når det kommer til Mach-e er at den bruker en del ekstra strøm på vinteren grunnet mangel på varmepumpe, og at setene er flate og gir lite støtte. Sistnevnte er jo veldig individuelt hva man liker så annbefaler at du prøverkjører deg en tur.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Du kommer deg jo bare mellom de to ladestasjonene som finnes på hver sin side av Oslo, uten lading. Skal du f.eks. fra Oslo til Trondheim, så kommer siste fyllestasjon ved Uno-X ved Hvam.  SÅ må du begynne ladingen etter ca 35-38 mil maks, for deretter å lade hver 9-ende mil minimum.

De må nok bygge langt flere hydrogenstasjoner i Norge, før noen faktisk kjøper en slik igjen.

Ja, det er satset mye på elbiler med batterier og ladestasjoner som er langt billigere å bygge ut, de er ikke er så godt egnet for det langstrakte distrikts Norge, men bra i bystrøk. Dessverre er slike satsninger politisk styrt. Jeg mener at man også burde satset på flere hydrogenstasjoner som er mer egnet for biler til transportetapper, samt at det er langt raskere å fylle drivstoffet. Det vil sikkert ordne seg nå, for både båter og langtransport på veinettet trenger hydrogen, så det er bare å smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...