Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

13 hours ago, Comma Chameleon said:

Ikke noe ladebrikke nei, bruker bare app. Er på vei over nå. Foreløpig ganske dårlig førsteinntrykk. Selv med rolig kjøring så har id3 elendig rekkevidde og det blir en del ekstra ladestopp.

I tillegg så har jo alle stasjoner egne ladekort eller apper der ting ikke fungerer. Flere av stasjonene vi har funnet har ikke fungert i det hele tatt og support tar ikke telefonen. Så det blir litt risikosport.

Mulig erfaringen er bedre med Tesla, får vurdere det neste gang, men mest av blir det bensin igjen :) 

Forbruk? Med 58kWh batteri kan du forvente rundt 20 mils rekkevidde mellom ladeøktene (sånn omtrent).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Comma Chameleon said:

Da skal jeg vurdere å unngå de. Foreløpig kun passet å stoppe med de litt mer trege 50KW stasjonene. Ladetiden er ok nok, sikkert bedre med ionity, men det er veldig korte kilometer som den teller på computeren. 

Å legge ut på den turen der som førstereis med elbil annet enn Tesla, er friskt.

Har kjørt turen noen ganger fra Oslo, og med Tesla modell 3 er det to ladestopp a 25 minutter. Sånn at man kommer frem med 40% batteri.

Med andre biler er det et mareritt med ladere som ikke fungerer, apper som ikke fungerer. Fortum app fra Norge funker ikke på Fortum svenske ladere, får ikke lastet ned den svenske appen i norsk app store osv. regn med i hvert fall 1 time pr ladestopp. Inkludert å ringe kundeservice, laste ned apper, og kjøre til neste lader når noe ikke funker.

Nå har du vel kommet frem til Stockholm, kan jeg spørre; hvor lang tid tok turen? Kommer du til å kjøre elbil neste gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, DrAlban3000 said:

Det er det, og det å kjøpe en bil rett etter garantiutløp er risky. 

Jeg ville nok uansett tatt sikte på en bil med god driftssikkerhet først, ikke 1.gen vag hybrid eller gammel model S om man først skal handle bruktbil uten sikkerhet.

Man kan tråkke i salaten, men det er ikke noe vits å ta en trippel flikkflakk rett ned i Teslabollen/Vag av den grunn.

Er jo en bruker som for noen sider siden måtte kaste en 7 år gammel S etter hva jeg forsto hadde vært et strevsomt eierskap.

Så hvilken bil fra rundt 2016 ville du valgt som et sikkert kort? 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Så hvilken bil fra rundt 2016 ville du valgt som et sikkert kort? 

Godt spørsmål, det kan godt være det ikke eksisterer. Bruktbilmarkedet innen elbil er jo et nytt fenomen. Som sagt ville jeg satt dette først, og om det ikke eksisterer et alternativ er det synd - men ikke noe nytt.

Det er mange som venter på å kunne kjøpe en elbil, da gammel S er sjansespill og nyere biler med garanti er for dyrt.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, DrAlban3000 said:

Godt spørsmål, det kan godt være det ikke eksisterer. Bruktbilmarkedet innen elbil er jo et nytt fenomen. Som sagt ville jeg satt dette først, og om det ikke eksisterer et alternativ er det synd - men ikke noe nytt.

Det er mange som venter på å kunne kjøpe en elbil, da gammel S er sjansespill og nyere biler med garanti er for dyrt.

Men er det noen andre biler da inkludert hybrid eller tradisjonell drivlinje?

Min påstand er at det er gjort så mye krumspring for å klare utslippskravene at alt etter 2010 er russisk rulett

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Men er det noen andre biler da inkludert hybrid eller tradisjonell drivlinje?

Min påstand er at det er gjort så mye krumspring for å klare utslippskravene at alt etter 2010 er russisk rulett

Nå kjenner ikke jeg til statistikk rundt akkurat det her jeg sitter nå, men vil tro det finnes en oversikt over slikt? At alt er like dårlig eller bra tror jeg ikke, det er nok bilmodeller som sliter mer med feil enn andre. 

Men, jeg er enig med deg. Hele prissegmentet imellom det å kjøpe noe til 30-40k som du kan hive om den stopper og det å kjøpe en bil med gjenværende garanti er sjansespill som du sier. Alt handler om kostnad og "hassle" over den perioden du skal eie bilen.

Lenke til kommentar

Noen tanker om mg zs ev med det nye større batteriet?

Prismessig virker den ok på papiret, men kan settes opp mot lett brukt (2 år ish) hyundai kona som da virker å være det bedre kjøpet? Eller er det verdt det med helt ny bil og 7 års garanti?

Joda jeg er fullt klar over at det er en budsjett elbil produsert i kina, men det er ikke mye interessant på markedet rundt 300k om man vil ha akseptabel rekkevidde, samt noen år igjen på garanti evt nytt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, OC-Freak said:

Noen tanker om mg zs ev med det nye større batteriet?

Prismessig virker den ok på papiret, men kan settes opp mot lett brukt (2 år ish) hyundai kona som da virker å være det bedre kjøpet? Eller er det verdt det med helt ny bil og 7 års garanti?

Joda jeg er fullt klar over at det er en budsjett elbil produsert i kina, men det er ikke mye interessant på markedet rundt 300k om man vil ha akseptabel rekkevidde, samt noen år igjen på garanti evt nytt.

Vil Ikke si kona er et bedre kjøp, baksetet er trangt og bagasjeplassen er dårlig, zs vil jeg si er på størrelse med en e-niro.

Et annet alternativ kan være å vente på megane-e og se hva prisen blir der

Lenke til kommentar
discostu skrev (På 16.12.2021 den 10.23):

 

Er nok inne på noe her, de vil vel at folk flest skal ha gamle mekaniske biler :p

Nei, de fleste mekanikerene jeg kjenner synes faktisk det er bedre å skru på elbil enn på bensin dieselbiler (særlig dieselbiler, som de fleste mekanikere synes er noe dritt). En annen ting er at veldig mange mekanikere er bilentusiaster, og at de dermed synes det er synd at bensinmotoren er i ferd med å fases ut. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 16.12.2021 den 20.56):

Har man problemer med omstilling så overlever man ikke i dagens arbeidsmarked og marked generelt. Mekaniker bransjen har vært tildels vernet for dette.

Kom gjerne med eksempel på yrker som har hatt mer krav til omstilling opp gjennom årene. Er villig på å vedde mye på at du ikke finner noen blandt yrkesfagutdannede iallefall. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (47 minutter siden):

Nei, de fleste mekanikerene jeg kjenner synes faktisk det er bedre å skru på elbil enn på bensin dieselbiler (særlig dieselbiler, som de fleste mekanikere synes er noe dritt). En annen ting er at veldig mange mekanikere er bilentusiaster, og at de dermed synes det er synd at bensinmotoren er i ferd med å fases ut. 

Hvorfor kobler mekanikere bensin mot entusiasme? Jeg ser ingen motsetning mellom entusiasme og elbilisme.

___

Jeg har noen kamerater som er entusiaster i Amcar-miljøet her i byen og de ble av en uforståelig grunn svært provoserte da jeg introduserte de for min nye amerikanske muskelbil, altså en vassekte Amcar, Tesla model S. Jeg kan ikke begripe det ennå, men tar det som en slags misforstått oppfattelse av hva facinerende amerikanske biler er og skal være.

Kanskje det er petrolhead-entusiaster de egentlig er, men det stemmer jo ikke helt da de åpenbart diskriminerer bensinbiler produsert utenfor USA.

Kanskje det er 50-60--70-80-talls amerikanske bilentusiaster de egentlig er pga design, men det stemmer jo heller ikke helt da det er en rekke amerikanskproduserte biler fra den epoken som slett ikke er særlig interessante.

I det hele tatt, jeg oppfatter amcar-miljøet som litt identitetsforvirret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kobler mekanikere bensin mot entusiasme? Jeg ser ingen motsetning mellom entusiasme og elbilisme.

___

Jeg har noen kamerater som er entusiaster i Amcar-miljøet her i byen og de ble av en uforståelig grunn svært provoserte da jeg introduserte de for min nye amerikanske muskelbil, altså en vassekte Amcar, Tesla model S. Jeg kan ikke begripe det ennå, men tar det som en slags misforstått oppfattelse av hva facinerende amerikanske biler er og skal være.

Kanskje det er petrolhead-entusiaster de egentlig er, men det stemmer jo ikke helt da de åpenbart diskriminerer bensinbiler produsert utenfor USA.

Kanskje det er 50-60--70-80-talls amerikanske bilentusiaster de egentlig er pga design, men det stemmer jo heller ikke helt da det er en rekke amerikanskproduserte biler fra den epoken som slett ikke er særlig interessante.

I det hele tatt, jeg oppfatter amcar-miljøet som litt identitetsforvirret.

Det er mye rart i amcarmiljøet, det har du rett i, og i min bok er amcarmiljøet det eneste som er mindre interessant enn amcars. Og selvsagt har du rett i at det ikke er noen motsetning mellom å like elbiler og å være bilentusiast. Jeg er selv bilentusiast på min hals, og jeg har selv reist flere tusen km få å se nærmere på enkelte elbilmodeller. Elbil er rett og slett kjempespennende, og derfor er mekanikere generelt veldig interessert i elbiler. Å være bilentusiast å se bensinmotoren forsvinne er imidlertid veldig trist. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 minutter siden):

Å være bilentusiast å se bensinmotoren forsvinne er imidlertid veldig trist. 

Tja, bensinmotoren har vært en spennende utvikling og sine teknologier, men når noe forsvinner ut så kommer andre ting inn. Dette gir muligheter for å lære mye nytt og spennende. Kjemi, strøm, magnetisme, osv.

Men så har vi jo de som synes det er overveldende og ser på sin tid som snart over. Det er selvsagt vemodig. Min far kom seg aldri over kneika i den digitale revolusjonen på slutten av sin arbeidskarriære. Jeg startet digitalt i et relatert / lignende yrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Tja, bensinmotoren har vært en spennende utvikling og sine teknologier, men når noe forsvinner ut så kommer andre ting inn. Dette gir muligheter for å lære mye nytt og spennende. Kjemi, strøm, magnetisme, osv.

Som sagt, absolutt ingen motsetning mellom å være elbilentusiast å være bensinmotorentusiast. Man kan synes det er gøy med elbiler og samtidig se at den aldri kan erstatte lyden fra en 12sylindret bensinmotor. Det er forøvrig lettere å bli flink med elbiler enn med bensin/dieselbiler, så det ligger ingen konflikt der heller. Iallefall ikke blandt de som jobber med bil. Elmotorer og batterier er forøvrig ikke noe nytt, så det er nok ikke noe mer ny teknologi å ta til seg der enn det har vært gjennom utviklingen ellers de siste 30 årene iallefall. Dessuten kom de fleste av dagens mekanikere inn i yrket etter at både Imiev, Leaf og Model S kom på markedet, så problemstillingen til "Theo" er konstruert av ham selv.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

 Å være bilentusiast å se bensinmotoren forsvinne er imidlertid veldig trist. 

Ikke i dagens degenererte og regulerte form overhode, da ønsker jeg den dit pepperen gror for den står igjen som en bleik skygge av hva den engang var.
Forbrenningsmotorer var gøy men ikke slik de har blitt nå der de er bittesmå med en turbo på som er satt opp for maks ytelse i et turtallsområde den normalt ikke trives på for å få den til å gå så billig som mulig, da kan den like gjerne få dø stille ut og resten brukes der det er behov for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (40 minutter siden):

Ikke i dagens degenererte og regulerte form overhode, da ønsker jeg den dit pepperen gror for den står igjen som en bleik skygge av hva den engang var.
Forbrenningsmotorer var gøy men ikke slik de har blitt nå der de er bittesmå med en turbo på som er satt opp for maks ytelse i et turtallsområde den normalt ikke trives på for å få den til å gå så billig som mulig, da kan den like gjerne få dø stille ut og resten brukes der det er behov for dem.

Enig med deg, den jevne personbilmotor er bare en skygge av seg selv, samtidig har det aldri vært så mange fantastiske motorer der ute som nå. At de ikke er tilgjengelige for hvermansen betyr ikke at de ikke vil bli savnet. Samtidig er nok en del også redde for at livet med klassiske biler skal bli stadig vanskeligere. Uansett er det på siden av poenget, som var at mekanikere er ikke redde for å omfavne ny teknologi. De er tross alt de første som kommer i kontakt med den og de som har mest erfaring med den.

 

Lenke til kommentar
On 12/25/2021 at 11:48 PM, OC-Freak said:

Noen tanker om mg zs ev med det nye større batteriet?

Prismessig virker den ok på papiret, men kan settes opp mot lett brukt (2 år ish) hyundai kona som da virker å være det bedre kjøpet? Eller er det verdt det med helt ny bil og 7 års garanti?

Joda jeg er fullt klar over at det er en budsjett elbil produsert i kina, men det er ikke mye interessant på markedet rundt 300k om man vil ha akseptabel rekkevidde, samt noen år igjen på garanti evt nytt.

Model 3 seiler vel opp som en konkurrent her om du kan finne en som er edruelig priset.

Kona er håpløst trang der bak, om det er lov å si. Lader drittreigt også.

Riktig pris på denne er under 300k, men det er kanskje ikke nok elbiler på markedet enda

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240975012

Lenke til kommentar

Tesla virker å holde seg godt i pris selv om de er 2-3år, nesten så godt at man like gjerne kan vurdere en ny tesla. Men ja er klar over at modell 3 ikke er et veldig stort steg opp. 

Har ingen hast med å bytte bil egentlig, men det er eu kontroll på min 11 år gamle ford focus om ca ett år. Vet jo aldri hva som kan dukke opp da. Så vil følge med litt på markedet i løpet av 2022.

Tilfeldigvis så dukket mg zs ev opp som annonse på youtube, så har sett litt tester og videoer. Ikke spesielt spennende bil på noen som helst måte, men finner ikke mange "røde flagg" som gjør den til et dårlig kjøp heller.

Det kommer dog flere nye biler i løpet av 2022 som kan være interessante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...