Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (29 minutter siden):

Haha, så en på finn, virker helt tragisk. Var det ikke over 400 tusen for den, helt crazy.

Vet ikke om jeg ville kalle det tragisk for e-NV200 pickupen har sågar elektrisk tipp på planet, det har neppe Chevrolet pickupen. men den norske pickupen er en mod der bilen bygges om som er med på å øke prisen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (2 timer siden):

Chevrolet Silverado EV

Lurer på pris og vekt. Også facineres jeg av amerikanernes usmakelige bilsmak.

En ting til: Ryggekamera er visst påbudt der borte, men hva når panseret er både 1,5 meter høyt og langt. De kan jo ikke se noe som er mindre enn en elg som står foran bilen. Kanskje frontkamera burde vært like et like opplagt påbud der borte.

Edit: "utium" og "ultify". For noe PR-jåss.

Edit: Bare 400 miles med 200 kWh. Dette viser jo hvorfor lav vekt og størrelse er så viktig for å få ned batterikostnaden. En mye mindre bil som Tesla model 3 kommer jo nesten like langt, 358 miles, med godt under halvparten så stort batteri. Tipper den Silveradoen blir temmelig dyr på grunn av sin størrelse og vekt og dertil hørende gigantiske batteri.

DJViking skrev (2 timer siden):

Batteri 200 kW/h

Benevningen er feil.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Lurer på pris og vekt. Også facineres jeg av amerikanernes usmakelige bilsmak.

En ting til: Ryggekamera er visst påbudt der borte, men hva når panseret er både 1,5 meter høyt og langt. De kan jo ikke se noe som er mindre enn en elg som står foran bilen. Kanskje frontkamera burde vært like et like opplagt påbud der borte.

Edit: "utium" og "ultify". For noe PR-jåss.

Edit: Bare 400 miles med 200 kWh. Dette viser jo hvorfor lav vekt og størrelse er så viktig for å få ned batterikostnaden. En mye mindre bil som Tesla model 3 kommer jo nesten like langt, 358 miles, med godt under halvparten så stort batteri. Tipper den Silveradoen blir temmelig dyr på grunn av sin størrelse og vekt og dertil hørende gigantiske batteri.

Benevningen er feil.

Jeg er ikke sikker på om 200kwh batteri er riktig. Det var oppgitt størrelse fra tidligere før bilen ble offisielt lansert.
GMC oppgir kun kjørerekkevidde på 400 miles på nettsiden.
Det kommer vel mer informasjon om senere angående størrelsen på batteriet. Selv Ford har vært veldig knappe angående størrelsen på batterier (kun sagt noe om kjørerekkevidden).

Jeg kunne finne finne noe informasjon om vekten på bilen (Curb / Gross).

Første versjon av denne skal kunne trekke 4500Kg (10000 pounds). Det ble også nevnt at det senere skulle komme en versjon som kunne trekke 9000Kg (20000 pounds).

https://electrek.co/2022/01/05/2024-chevy-silverado-ev-unveiled-400-miles-migate-worksite-power-and-more

Sitat

ESTIMATED MSRP STARTING AT: $39,900

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Silverado EV available Fall 2023.

Sitat

 

The Ultium Platform will:   

Enable GM to make nearly every type of vehicle – across its different brands and up and down the portfolio – by building everything from affordable, high-volume crossovers and passenger cars to full-size pickups and SUVs, performance, and commercial vehicles.

 

Samme som Hummer EV, så Silverado blir en billigere versjon.

 

edit: Plattformen er laget av moduler, så de kan ha mindre batterier, og de kan byttes ut, så i teorien så kan en kjøpe en bil med få batterier, og utvide senere.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Sitat

Chevrolet says the longest-range Silverado EV will have the same 24-module 200 kWh battery pack as the GMC Hummer EV, with a GM-estimated 400-mile range on a full charge. Other battery packs will be available with lower ranges.

Sitat

The Silverado EV RST will have up to 664 hp and 780 lb-ft of torque when in the Wide Open Watts (WOW) mode.

Den koster 106k

Sitat

The model that’s aimed at fleet customers will have 510 hp and 615 lb-ft.

Det er denne som koster 40k

Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

En liten sammenligning jeg har laget over lanserte Pickup EVs.
Rivian R1T
Ford F-150 Lightning
Chevrolet Silverado EV
GM Hummer EV
Maxus

Maxus ja, det er en morsom liten fruktsalat.
Spent på hvordan det amerikanske markedet vill ta i mot den.
Man kan si mye negativt om amerikansk bilindustri men så dårlige er selv ikke de.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.1.2022 den 18.30):

En ting til: Ryggekamera er visst påbudt der borte, men hva når panseret er både 1,5 meter høyt og langt. De kan jo ikke se noe som er mindre enn en elg som står foran bilen. Kanskje frontkamera burde vært like et like opplagt påbud der borte.

Bildet under er nok en god parodi av tankegangen en del har om sikkerhet, også her i Norge. Men sannheten er at en del tenker at de skal gi barna sine bedre sikkerhet med en diger suv, og så ender de istedet opp med å drepe sine egne barn utenfor sitt eget hus. Burde vært påbudt på biler med høyt panser med frontkamera som går automatisk på under en viss hastighet eller når man står stille.

 

 

suv child crushing.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (29 minutter siden):

Hadde den ikke kamera under til og med, eller var det nye Hummer?

Land Rover var vel de som kom med "gjennomsiktig panser" som baserte seg på frontkamera + programvare for forsinkelse, slik at det så ut som den filmet i sanntid. Årsaken til å ikke bruke et kamera under, er som ved mange ryggekamera, pga smussdannelse på linsa.

Mulig noen kommer med spyling eller kjemisk "nano"-behandling som skal gjøre disse praktisk talt "selvrensende, og derved har et faktisk kamera på undersiden.

https://www.dagbladet.no/tema/slik-far-de-panseret-til-a-bli-gjennomsiktig/61562808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 6.1.2022 den 19.39):

En liten sammenligning jeg har laget over lanserte Pickup EVs.
Rivian R1T
Ford F-150 Lightning
Chevrolet Silverado EV
GM Hummer EV
Maxus

Det er også 2 andre jeg ikke har med fordi det er foreløpig liten informasjon om dem
Atlis XT
RAM 1500

Screenshot_20220106_193747.png

Blir ikke rart man kan ha bakpå planet på de store evt da, om man har 4x passasjerer i tillegg er det ikke mye vekt igjen før man passerer 3500kg

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 9.1.2022 den 1.55):

Bildet under er nok en god parodi av tankegangen en del har om sikkerhet, også her i Norge. Men sannheten er at en del tenker at de skal gi barna sine bedre sikkerhet med en diger suv, og så ender de istedet opp med å drepe sine egne barn utenfor sitt eget hus. Burde vært påbudt på biler med høyt panser med frontkamera som går automatisk på under en viss hastighet eller når man står stille.

 

 

suv child crushing.jpg

Du har dessverre skremmende rett. Kjenner til 2 slike tilfeller. En med en diger amerikansk SUV, en med en VW Caravelle. Tragiske tilfeller begge to selvfølgelig.

Frontkameraet er gull verdt. Bruker det daglig.

Kunne ikke tenkt meg en bil uten ryggekamera mer. Kjører det av og til, og føler at jeg rygger i blinde med kun speil.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...