Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Sentry mode på en Tesla har vært et konfliktområde flere ganger i sameiet jeg sitter som styreleder i, folk ble veldig lei av å bli blinket på og filmet hver gang en gikk ut med søpla eller en bare skulle en tur ut. Tesla eieren nekter å skru det av, og vil heller ikke parkere slik at en ikke har nødt å passere bilen hver gang en kommer eller forlater bygget, så mine meklingsforsøk har feilet hos begge parter. Store deler av romjulen når det snødde en del sto bilen stort sett å sporadisk blinket hele kveldene og.  Det plager ikke meg, om han vil ha en film av hver gang jeg går ut med søpla eller forlater parkeringsplassen, men har jo og forståelse for at enkelte kan oppleve det som ubehagelig å føle seg urettmessig overvåket... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, koots said:

Stått en på parkeringsplassen her og blinket i hele natt, vært oppholdsvær og det er ikke noe trafikk forbi bilen. Prøvde med vår egen, og den blinket også med jevne mellomrom om man hadde på sentry OG live stream av kamera. Kun sentry hadde ingen blinking for vår del

La den stå ett døgn i ruskevær så vil den nok blinke uten livestream også.

Har en garage jeg parkerer i innimellom med lysrørbelysning fra 70 tallet, og en gang var vel sentryen trigget 800 ganger i løpet av en natt jeg hadde levnet det på med ett uhell 😅

Men bilen forstår heldigvis at det er falske triggere så jeg slapp å slette 800 videoklipp fra harddisken etterpå.

Den blinker kontinuerlig med lysene når man streamer video til mobilen som du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Sentry mode på en Tesla har vært et konfliktområde flere ganger i sameiet jeg sitter som styreleder i, folk ble veldig lei av å bli blinket på og filmet hver gang en gikk ut med søpla eller en bare skulle en tur ut. Tesla eieren nekter å skru det av, og vil heller ikke parkere slik at en ikke har nødt å passere bilen hver gang en kommer eller forlater bygget, så mine meklingsforsøk har feilet hos begge parter. Store deler av romjulen når det snødde en del sto bilen stort sett å sporadisk blinket hele kveldene og.  Det plager ikke meg, om han vil ha en film av hver gang jeg går ut med søpla eller forlater parkeringsplassen, men har jo og forståelse for at enkelte kan oppleve det som ubehagelig å føle seg urettmessig overvåket... 

Som jeg nevnte tidligere så er det veldig vanlig med dashcams i andre biler og. Der er det dog gjerne mere sjult så man vet ikke at man blir filmet.

Mange har vel dørklokker med kamera i dag også, inkludert meg selv. Og de fanger opp mye mere enn bare hvem som ringer på..

Man blir overvåket uansett.. Men jeg forstår ikke hvorfor folk ønsker å ha dette påslått hjemme. Bilen har tillogmed en modus hvor det automatisk slåes av når man befinner seg på hjemmeadressen om man ikke ønsker å styre med dette manuelt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For egen del merker jeg at den blinkingen er litt sjenerende. Bilen står rett utenfor veggen vår, under et vindu. Vi merker det inn i stua når det blinker der ute, og når det skjer gjentatte ganger hver eneste kveld blir vi litt lei. Det er snakk om en biloppstillingsplass vekk fra gata, så jeg skjønner ikke helt behovet for å ha på slik overvåking heller. 

Men. Jeg vet ikke hvem som eier bilen. Det går jo an å finne ut, men jeg kjenner at jeg ikke gidder den praten akkurat nå. Bare litt sånn småirriterende. Som med så mye annet i borettslag. :)

Lenke til kommentar

Etter mye om og men gikk meg og frøken til innkjøp av en Mach E som har forventet levering i mars (men mistenker fort det kan bli senere, har bare selgers lovnader da denne er bestilt via forhanlder). 

Valgte RWD versjonen med størst batteri, utstyrsnivå og 18 tommers (komfort er viktigst). Har allerede hatt obligatorisk kjefte-runde fra min far som var sint fordi jeg ikke valgte 4-hjullstrekk, men for mitt formål var lengst mulig rekkevidde og faktiske bruksmønster det som til slutt ble tellende. Har innfunnet meg i at app sikkert er et makkverk (utifra hva folk sier), noen bugs i infortainmentsystemet og litt treg lading, men til syvende og sist var dette den eneste bilen jeg OG frøken syntes var passende for oss :) Vi testa Model 3 og Y, EV6, ID4 og Quadro Q4, som alle var gode biler men hvor en av oss hadde en eller flere invendinger på - bil er som sagt følelser. 

Har en Leaf 1. gen fra før som vi velger å beholde, da denne har vært en god investering og som fortsatt vil brukes da 2 biler kommer godt med når vi jobber på veldig forskjellige steder.  

Veldig spent til endelig å kunne dra ut på langtur igjen, selv om jeg så klart er litt trist mtp. hvor mye penger man faktisk brukte på en bil. Vel vel, tanken er å forsøke å ha den fra vugge til grav, eller i det minste 10+ år. Kommer til å bli en batterinazi med 80-20 regelen (uavhengig av bufferen til Mach E) ^^ 

Noen som har denne bilen og er fornøyd eller misfornøyd? Erfaringer og / eller tanker? Trenger ikke være redd for å såre følelse mine, jeg har tatt mine valg og må stå for disse heh! Men greit å vite mer om bilen og eventuelt work-arounds (om det er noen) for diverse bugs. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Som jeg nevnte tidligere så er det veldig vanlig med dashcams i andre biler og. Der er det dog gjerne mere sjult så man vet ikke at man blir filmet.

Mange har vel døeklokker med kamera i dag også, inkludert meg selv. Og den fanger opp mye mere enn bare hvem som ringer på..

Man blir overvåket uansett.. Men jeg forstår ikke hvorfor folk ønsker å ha dette påslått hjemme. Bilen har tillogmed en modus hvor det automatisk slåes av når man befinner seg på hjemmeadressen.

Jeg bor i sentrum og det er en kaffe i første etasjen i bygget så det er en del dustete parkeringer på dagtid, og et hotell som mange går ut og drikker på i helgene rett vedsiden av, så jeg har og forståelse for at Tesla eieren ønsker å ha det påslått vertfall deler av døgnet. Hele konflikten kunne dog i utgangspunktet vært løst om han hadde funnet seg i å ikke parkert rett vedsiden av søppeldunkene/utkjøringen siden han uansett ikke har fast parkeringsplass. I forhold til dørklokker som filmer mer enn din egen private eiendom kan dette faktisk være lovstridig, dette vet jeg da sameiet tidligere har vært i dialog med installatør med spørsmål rundt å få installert calling system med kamera, hvor kaffe eier satt seg på bakbena 🙃. Det fins løsninger som kan bli brukt lovlig og likevel filme noe utover ens egen private eiendom, men disse har begrensinger hvor systemet ikke kan brukes som noe overvåking kun en direkte en veis video feed akkurat når noen ringer på. 

Vedrørende andre biler med dashcam har jeg jo det i min bil , men fra det får jeg kun varsel om det merker et såkalt "impact" så er ikke like innpåslitent som teslaen som varsler hver gang noen er i nærheten av bilen, men helt sikkert i den samme legale gråsonen som tesla sitt system. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 timer siden):

Tenkte meg at det var noe slikt. Så lenge eieren vet om det så er det vel ikke noe vits i å gjøre noe med det for min del. 

Jeg begynte å tenke litt over det juridiske aspektet i å filme folk som tilfeldigvis går forbi bilen din. Er det egentlig greit...? Kameraer skal vel normalt sett merkes tydelig? 🤔

Bilene er godkjent med Sentry mode, så ja. Det er på rett side av loven. Å publisere slike opptak derimot...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Etter mye om og men gikk meg og frøken til innkjøp av en Mach E som har forventet levering i mars (men mistenker fort det kan bli senere, har bare selgers lovnader da denne er bestilt via forhanlder). 

 

Har en Leaf 1. gen fra før som vi velger å beholde, da denne har vært en god investering og som fortsatt vil brukes da 2 biler kommer godt med når vi jobber på veldig forskjellige steder.  

Veldig spent til endelig å kunne dra ut på langtur igjen, selv om jeg så klart er litt trist mtp. hvor mye penger man faktisk brukte på en bil. Vel vel, tanken er å forsøke å ha den fra vugge til grav, eller i det minste 10+ år. Kommer til å bli en batterinazi med 80-20 regelen (uavhengig av bufferen til Mach E) ^^ 

Gratulerer med bilbestilling.

Må bare si noen ord om 20-80% regelen som jeg selv har vært nazi på med min egen E-NV200 som jeg snart har hatt i 3 år for hver gang jeg hentet bilen fra service så får jeg beskjed om å behandle batteriet som jeg har gjort men når jeg forteller at jeg til daglig bruk holder bilen innen 20-80% SOC så blir jeg fortalt at jeg ikke trenger å stoppe ladinga på 80% men kan lade helt opp fordi det viser seg at batteriene er så bra at de tåler det. Virker på meg som et dårlig råd for å få mest mulig ut av batterier i lengden og fordi manualen sier noe annet en mannen bak kassa hos Nissan forhandleren.

Endret av perpyro
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, perpyro said:

Gratulerer med bilbestilling.

Må bare si noen ord om 20-80% regelen som jeg selv har vært nazi på med min egen E-NV200 som jeg snart har hatt i 3 år for hver gang jeg hentet bilen fra service så får jeg beskjed om å behandle batteriet som jeg har gjort men når jeg forteller at jeg til daglig bruk holder bilen innen 20-80% SOC så blir jeg fortalt at jeg ikke trenger å stoppe ladinga på 80% men kan alder helt opp fordi det viser seg at batteriene er så bra at de tåler det. Virker på meg som et dårlig råd for å få mest mulig ut av batterier i lengden og fordi manualen sier noe annet en mannen bak kassa hos Nissan forhandleren.

Takker for innspill! Ja er vanskelig å vite hva man skal gå for. Manual sier 90% lading er anbefalt, fordi med buffer blir 90% noe rundt 80-85% av totale kapasitet. Selger sa at dette ikke var så viktig, men har lært for lengst at hva selger forteller ikke alltid er fasit (selger mente f.eks at det ikke var forskjell på 20 og 18 tommers dekk i hva angår støy, noe jeg er mildt sagt uenig i).

Jeg tenker å ha en ladeplan som er 90% på mandag, så kjøre ned til 20% over uken, og med ladebehov resten av uken opp til 80%. Kommer til å kjøre typ 120-140 km om dagen (motorvei så går fort), så tror det blir 2 til 3 ladinger ila uka i en slags 90-20-80-20-90 syklys . Hørte med noen folk på Mach E formuet som mente veldig sterkt at man burde lade til 90% en gang i blandt fordi dette visstnok ballanserte baterikjemien eller noe. Vetafaen, men får heller være litt konserativ siden jeg ikke trenger hele rekkevidden hver dag. Kan heller kjøre 100%-10% når jeg er på ferie :) Lader hjemme forøvrig.

Men om folk har anbefaling her (feks å bare drite i 80% og fast ha 90% isdenfor eller noe annet) er jeg villig til å lytte. Bare mentalt skadet / ødelagt av min Leaf :D

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Kjører selv rundt 80-90% lading til det daglige, det holder fint for daglig kjøring og den litt mer hyppige "langkjøringen" (t/r mine foreldre, 250km, med grei margin i all slags vær og vind). Skal vi noe lengre eller være borte litt lenger så topper vi til 100%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Sentry mode på en Tesla har vært et konfliktområde flere ganger i sameiet jeg sitter som styreleder i, folk ble veldig lei av å bli blinket på og filmet hver gang en gikk ut med søpla eller en bare skulle en tur ut. Tesla eieren nekter å skru det av, og vil heller ikke parkere slik at en ikke har nødt å passere bilen hver gang en kommer eller forlater bygget, så mine meklingsforsøk har feilet hos begge parter. Store deler av romjulen når det snødde en del sto bilen stort sett å sporadisk blinket hele kveldene og.  Det plager ikke meg, om han vil ha en film av hver gang jeg går ut med søpla eller forlater parkeringsplassen, men har jo og forståelse for at enkelte kan oppleve det som ubehagelig å føle seg urettmessig overvåket... 

Sentry mode tar 200-300 W, å bruke dette fast hjemme er ganske unødvendig siden man pådrar seg en regning på  ca. 80 % * 8760 * 300 W = 7000t * 300W = 2100 kWt. Bruker selv sentry mode, men hjemme i garasjen i sameiet og hjemme hos mindre foreldre har jeg lagt det som favoritter og dermed av. Hvis noen bruker sentry fast får du fortelle de hvor mye strøm de sløser :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til 80%-greien så har det i all hovedsak noe å si dersom bilen blir stående over tid med 100 % batteri, eller med laderen alltid tilkoblet. Å lade til 100 % går helt fint så lenge du bruker bilen etter ladingen er fullført. Men å lade til 100 % hver dag, og alltid ha den på 100 % når bilen ikke er i bruk er ikke å anbefale.

Kort fortalt; om bilen alltid er tilkoblet når du ikke bruker den, bør du sette begrensing på 80 %. Om du bare lader f.eks. én gang i uken går det helt fint å lade til 100 % hver gang, så lenge den ikke blir stående med 100 % over mange dager.

Det samme gjelder forøvrig med lav batterikapasitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Kajac said:

Når det kommer til 80%-greien så har det i all hovedsak noe å si dersom bilen blir stående over tid med 100 % batteri, eller med laderen alltid tilkoblet. Å lade til 100 % går helt fint så lenge du bruker bilen etter ladingen er fullført. Men å lade til 100 % hver dag, og alltid ha den på 100 % når bilen ikke er i bruk er ikke å anbefale.

Kort fortalt; om bilen alltid er tilkoblet når du ikke bruker den, bør du sette begrensing på 80 %. Om du bare lader f.eks. én gang i uken går det helt fint å lade til 100 % hver gang, så lenge den ikke blir stående med 100 % over mange dager.

Det samme gjelder forøvrig med lav batterikapasitet. 

Nå er det jo en del forsjeller ute å går når det kommer til batterikjemier og buffer i topp hos de forsjellige bilene og da, så det er ikke nødvendigvis fasit. Men på biler uten buffer i topp er det en fin regel. Tesla, Polestar (og da kansje Volvo?) Er noen biler uten buffer i topp.

VW (og da sikkert skoda og audi) har buffer i topp når dem er ny men den spises opp iløpet av ett år eller så med naturlig degradering.

Så har jo Tesla forvirret folket med å bytte batteriet på billigste Model 3 til LFP som skal lades til 100% så ofte som mulig. Er vist meget forvirrende for folk å bare følge bilens anvisning her så det må spørres om hele tiden på Facebook hvor mye man burde lade til på sin egen bil.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Complexity said:

Så har jo Tesla forvirret folket med å bytte batteriet på billigste Model 3 til LFP som skal lades til 100% så ofte som mulig. Er vist meget forvirrende for folk å bare følge bilens anvisning her så det må spørres om hele tiden på Facebook hvor mye man burde lade til på sin egen bil.

 

Hehe er vanskelig saker :D Tror det henger sammen med at man får så mye forskjellige informasjon. Selger sier en ting, forskjellige forskningsartikler sier forskjellige ting, manual sier en ting, folk her inne noe annet mens andre steder mener noe helt annet. I tillegg så er det sikkert en del som er litt skeptiske til produsents anbefaling, da man antar de har en agenda med at bilen skal vare akkurat lenge nok (men ikke for lenge, siden de skal selge biler). For nervrotiske vrak som meg er det en interessant dans å navigere seg gjennom informasjonen der ute. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Takker for innspill! Ja er vanskelig å vite hva man skal gå for. Manual sier 90% lading er anbefalt, fordi med buffer blir 90% noe rundt 80-85% av totale kapasitet. Selger sa at dette ikke var så viktig, men har lært for lengst at hva selger forteller ikke alltid er fasit (selger mente f.eks at det ikke var forskjell på 20 og 18 tommers dekk i hva angår støy, noe jeg er mildt sagt uenig i).

Jeg tenker å ha en ladeplan som er 90% på mandag, så kjøre ned til 20% over uken, og med ladebehov resten av uken opp til 80%. Kommer til å kjøre typ 120-140 km om dagen (motorvei så går fort), så tror det blir 2 til 3 ladinger ila uka i en slags 90-20-80-20-90 syklys . Hørte med noen folk på Mach E formuet som mente veldig sterkt at man burde lade til 90% en gang i blandt fordi dette visstnok ballanserte baterikjemien eller noe. Vetafaen, men får heller være litt konserativ siden jeg ikke trenger hele rekkevidden hver dag. Kan heller kjøre 100%-10% når jeg er på ferie :) Lader hjemme forøvrig.

Men om folk har anbefaling her (feks å bare drite i 80% og fast ha 90% isdenfor eller noe annet) er jeg villig til å lytte. Bare mentalt skadet / ødelagt av min Leaf :D

Står det 90% i manualen kan du sikkert stole på det for da er det ikke en selger i et lokale der klokka til en hver tid er "bullshit o clock" som forteller deg det men produsents nedskrevne guidelinjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke en førstegenerasjons Leaf som erfaringsgrunnlag for batteribehandlingen på en moderne elbil tror jeg vil føre til at du ikke får utnyttet bilen fullt ut. Førstegenerasjons Leaf er notorisk kjent for batterislitasje av flere uheldige årsaker; dårlig batteristyring, ingen batterikjøling, og ingen topp-buffer. Kombinert med relativt kort rekkevidde betydde dette at de fleste Leafer har stått tilkoblet lading mesteparten av tiden de ikke har vært i bruk, for å alltid ha maks rekkevidde tilgjengelig. Og konstant 100 % dreper et batteri nokså fort.

Jeg så en sammenligning på Youtube for et år eller to siden, hvor de sammenlignet en Leaf og en Zoe av tilsvarende kjørelengde og alder. Leafen hadde rundt 85 % kapasitet igjen, Zoe'n hadde 98 %. Skal man ta vare på batteriet i en eldre Leaf må man rett og slett holde tungen beint i munnen. Bilen gjør det ikke for deg

Nye elbiler er en helt annen historie. Ikke bare har de bedre BMS-systemer, men de aller fleste kommer med både buffer, og har lang nok rekkevidde til at du bare trenger å lade én natt (eller to) i uken. Dermed blir sjelden nye elbiler stående tilkoblet "hele tiden", og batterislitasjen minsker betraktelig. Og om du følger bruksanvisningen til bilen er du uansett trygg etter min mening.

Bruksanvisningen til Mach-E anbefaler å lade til 90 % for hverdagslig kjøring, så det hadde jeg nok forholdt meg til da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Simen1 said:

Jeg kan skjønne at en eier (F.eks Tesla Norge) kan velge å nedgradere sin egen bil og så selge den videre. Det være seg fjerne seter, nedgradere motor, nedgradere batterikapasitet med SW, bytte ut fete felger med kjipe felger, fjerne gratis superlading etc.

Dette må nesten følge av normal eiendomsrett og råderett over egne eiendeler. Storsamfunnet kan ikke bare gripe inn og instruere eiere til å avstå fra ting som senker verdien på eiendelene deres. Skjønt Tesla eier og driver jo superladerne også så det er diskutabelt om det er et reelt tap.

At en eier av bilen kan gjøre som de vil med den er jeg helt enig i. Tenkte generelt når Tesla går inn og fjerner noe ved privatsalg. Det er jo også noen historier om folk som ikke får kjøpt deler til restaurering fordi Tesla mener den skal forbli kondemnert.

Men jeg er ingen Tesla motstander. Jeg velger ut i fra totalen uavhengig av merker :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...