Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

Har du 400v tn nett hjemme, kan du sette opp en Type 2 ladestasjon og lade nye i3 på 11.000w. Det er nesten 5 ganger raskere enn standard ladekabel (2300w). Til vanlig lader du selfølgelig på lavere hastighet, men kanskje greit at muligheten er der?

 

Du får 11kw ladestasjoner til ca 6000kr, så kommer elektrikkerjobben i tilegg.

 

Har ladet min i3 med vanlig ladekabel fra shuko stikk i 6 mnd nå, og dette holder egentlig for mitt bruk. Har dog kanskje vært borti 3-4 situasjoner hvor raskere lading hadde holdt meg unna bensinbilen. Nå er 11Kw lader på plass, og nye i3 blir forhåpentligvis levert i September. Da selges min siste bensinbil. 

Du er fornøyd med i3 m.a.o. :)

Har prøvekjørt den 2 ganger nå og må si kjøreopplevelsen er imponerende.

 

Takker for info!

Kontakter selger nå - han som tilbød "ladekladd + innstallasjon" og hører med ham om innstallatøren ev. sjekker alt dette for meg slik at jeg ikke behøver å ha en trikker her i tillegg. Selv har jeg ikke peil på "strøm".

Share this post


Link to post

 

Har du 400v tn nett hjemme, kan du sette opp en Type 2 ladestasjon og lade nye i3 på 11.000w. Det er nesten 5 ganger raskere enn standard ladekabel (2300w). Til vanlig lader du selfølgelig på lavere hastighet, men kanskje greit at muligheten er der?

 

Du får 11kw ladestasjoner til ca 6000kr, så kommer elektrikkerjobben i tilegg.

 

Har ladet min i3 med vanlig ladekabel fra shuko stikk i 6 mnd nå, og dette holder egentlig for mitt bruk. Har dog kanskje vært borti 3-4 situasjoner hvor raskere lading hadde holdt meg unna bensinbilen. Nå er 11Kw lader på plass, og nye i3 blir forhåpentligvis levert i September. Da selges min siste bensinbil.

Du er fornøyd med i3 m.a.o. :)

Har prøvekjørt den 2 ganger nå og må si kjøreopplevelsen er imponerende.

 

Takker for info!

Kontakter selger nå - han som tilbød "ladekladd + innstallasjon" og hører med ham om innstallatøren ev. sjekker alt dette for meg slik at jeg ikke behøver å ha en trikker her i tillegg. Selv har jeg ikke peil på "strøm".

Du må skifte kabel og materiell i skap for dette, så vær forberedt på en større kost og å ha trikker på besøk:)

 

Siden du allerede har mulighet for 16A ville jeg absolutt avventet før jeg kastet en god slump penger ut av vinduet. Det er ikke sikkert du trenger det i det hele tatt!

Share this post


Link to post

Kontakter selger nå - han som tilbød "ladekladd + innstallasjon" og hører med ham om innstallatøren ev. sjekker alt dette for meg slik at jeg ikke behøver å ha en trikker her i tillegg. Selv har jeg ikke peil på "strøm".

Installatøren er nødt til å være en godkjent elektroinstallatør (eller da en elektriker som jobber for en installatør), og er således også elektriker.

Share this post


Link to post

 

Har du 400v tn nett hjemme, kan du sette opp en Type 2 ladestasjon og lade nye i3 på 11.000w. Det er nesten 5 ganger raskere enn standard ladekabel (2300w). Til vanlig lader du selfølgelig på lavere hastighet, men kanskje greit at muligheten er der?

 

Du får 11kw ladestasjoner til ca 6000kr, så kommer elektrikkerjobben i tilegg.

 

Har ladet min i3 med vanlig ladekabel fra shuko stikk i 6 mnd nå, og dette holder egentlig for mitt bruk. Har dog kanskje vært borti 3-4 situasjoner hvor raskere lading hadde holdt meg unna bensinbilen. Nå er 11Kw lader på plass, og nye i3 blir forhåpentligvis levert i September. Da selges min siste bensinbil. 

Du er fornøyd med i3 m.a.o. :)

Har prøvekjørt den 2 ganger nå og må si kjøreopplevelsen er imponerende.

 

Takker for info!

Kontakter selger nå - han som tilbød "ladekladd + innstallasjon" og hører med ham om innstallatøren ev. sjekker alt dette for meg slik at jeg ikke behøver å ha en trikker her i tillegg. Selv har jeg ikke peil på "strøm".

 

 

Både jeg og kona er meget fornøyd! Nå slipper vi snart å sloss om elbilen :)

 

Jeg gikk forresten for en slik ladestasjon:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/32a-3f-ladestasjon-med-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner/400v-3-fase

Share this post


Link to post

Sjekket: Har 400v nett og 16A overalt. Det eneste problemet er at stikkene på utsiden nok går på samme kurs som soverom/hall - utestikkene står ikke oppført på elskap-skjemaet.

 

Går for standard ladekabel-kladd til å begynne med da, så kan jeg ev. etterkjøpe en slik du linker til senere @magb.

 

Har hørt med selger om innstallatøren fikser alt som må fikses, eller om jeg må ha trikker i tillegg.

 

Takker for tips alle :)

Share this post


Link to post

Samme kurs ute og inne? Det vil vel være litt spesielt.

Du kan jo forsøke å legge ut en og en sikring til du tar strømmen også ute..

Jeg tipper stikk ute står på samme kurs som utelys.

Share this post


Link to post

Samme kurs ute og inne? Det vil vel være litt spesielt.

Du kan jo forsøke å legge ut en og en sikring til du tar strømmen også ute..

Jeg tipper stikk ute står på samme kurs som utelys.

 

Jeg har også det slik, altså delt med noe inne og ute. Som stue og uttak på terrasse osv. Det er nok ganske normalt. 

Share this post


Link to post

Samme her: Gang, utelys og stikk garasje (som brukes til elbil-lader).

 

TS: Ser du har 32A hovedsikring. En 11 kW 3-fas 400V-lader vil trekke ca 50 % av dette, så da har du ikke all verden å bruke til andre ting i huset. Slå på induksjonstopp, stekeovn og et par varmeovner, så går hovedsikringen. Ville sjekket muligheten for oppgradering av inntak til 50A. Alternativt må du "time" opplading av bilen slik at annet forbruk i huset er lavt når dette pågår.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Samme her: Gang, utelys og stikk garasje (som brukes til elbil-lader).

 

TS: Ser du har 32A hovedsikring. En 11 kW 3-fas 400V-lader vil trekke ca 50 % av dette, så da har du ikke all verden å bruke til andre ting i huset. Slå på induksjonstopp, stekeovn og et par varmeovner, så går hovedsikringen. Ville sjekket muligheten for oppgradering av inntak til 50A. Alternativt må du "time" opplading av bilen slik at annet forbruk i huset er lavt når dette pågår.

 

Spørs også om elektriker vill legge opp dette med 32A hovedkurs. Da samtidighetsfaktoren skal være 1 på kurs dedikert for elbil, slik at resten av kursene kan "velte" totalen. Men dette kan nok trikker svare bedre på, jeg er svakstrøms noob :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mottatt! Jeg dropper superlading. Har ikke behov.

 

Men det jeg lurer mest på akkurat nå er det jeg leser om at elbil lading skal ha en egen dedikert kurs.

Vil det da si at jeg enten må opprette en ny kurs til dette, eller koble ut soverom/hall for å kunne lade sikkert med tanke på forsikring?

Share this post


Link to post

Mottatt! Jeg dropper superlading. Har ikke behov.

 

Men det jeg lurer mest på akkurat nå er det jeg leser om at elbil lading skal ha en egen dedikert kurs.

Vil det da si at jeg enten må opprette en ny kurs til dette, eller koble ut soverom/hall for å kunne lade sikkert med tanke på forsikring?

 

Dette er kun på nye kurser, altså vill en kunne bruke stikkontakten du har til å lade elbil selv om den ikke er dedikert til elbil. Så lenge anlegget er før kravet kom, i 2014 mener jeg på. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vakkert, da trenger jeg ikke gjøre noe annet enn å bestille og få gubben til å installere klædden.

Huset mitt ble bygd i 2006.

 

Takker for hjelpen :)

Edited by Countryman

Share this post


Link to post

Prøver å sette meg så godt inn i detta før bilen ankommer :grin2:

 

pre-warming av batteriet før man kjører avgårde:

 

Hvor viktig er dette, og er det viktig for batteriets kvalitet og levetid at man er nøye med dette - eller har det kun med maksimal rekkevidde der og da å gjøre?

- Si det er 15 blå og jeg finner ut at jeg må en kjappis på butikken, uten planlegging av "hentetid" osv....Jeg går ut ifra at det bare er å sette seg å kjøre?

 

Jeg mener å huske at det er "varmepumpe" i den nye i3`n jeg har bestilt. Noen som vet hva forskjellen er på den, kontra ikke-varmepumpe?

Share this post


Link to post

Prøver å sette meg så godt inn i detta før bilen ankommer :grin2:

 

pre-warming av batteriet før man kjører avgårde:

 

Hvor viktig er dette, og er det viktig for batteriets kvalitet og levetid at man er nøye med dette - eller har det kun med maksimal rekkevidde der og da å gjøre?

- Si det er 15 blå og jeg finner ut at jeg må en kjappis på butikken, uten planlegging av "hentetid" osv....Jeg går ut ifra at det bare er å sette seg å kjøre?

 

Jeg mener å huske at det er "varmepumpe" i den nye i3`n jeg har bestilt. Noen som vet hva forskjellen er på den, kontra ikke-varmepumpe?

Nå er jeg ikke så godt kjent med i3, men hos tesla reguleres dette av bms selv. Altså om det et veldig kaldt regulerer bilen varmen slik at det er forsvarlig osv. Men om en ikke forvarmer kan en ha redusert regenerering og akselerasjon. Men det aller værste er forbruket, dette blir langt høyere da en skal varme batteri, kupe osv.

 

Så, skal du kjøre langt så et det viktig å forvarme. Og skal du ha det digg, forvarm:p personlig bruker jeg det sjeldent nå i sommer månedene, men vinter er det konge.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg bare setter meg inn og kjører, men ser det er stor forskjell på hva "gjettometeret" viser at tilgjengelig rekkevidde ved nyladet bil, avhengig av om det er -15 eller +20. Selvsagt med alle innstillinger for varme/AC etc slått av. Med varme/AC etc på synker rekkevidden betydelig.

 

Varmepumpe gjør at du, i tillegg til varme generert fra strømmen i batteriene, får tilført vame til kupeen fra spillvarme fra motoren. Siden el-motoren har såpass høy effektivitet, vil den ha minimalt med spillvarme, så nytten er ikke så stor. Dersom du kjører korte turer, blir nok ikke motoren varm nok uansett. Dersom du bruker bilen til langturer opp mot max rekkevidde, kan du få forlenget rekkevidden med kanskje sånn ca 10 %. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Gracias :)

 

Hva gjør dere når det begynner å snø - bilen er koblet til lader hjemme og du har ingen planer om å forlate hjemmet denne dagen.

-jeg ser for meg fullt øs med kupevarmeren helt til det slutter å snø, slik at snøen ikke får lagt seg på bilen, samt slipper masse istapper her og der (?)

 

Skadelig å gjøre dette, si at det snør i 7-8 timer?

Share this post


Link to post

Gracias :)

 

Hva gjør dere når det begynner å snø - bilen er koblet til lader hjemme og du har ingen planer om å forlate hjemmet denne dagen.

-jeg ser for meg fullt øs med kupevarmeren helt til det slutter å snø, slik at snøen ikke får lagt seg på bilen, samt slipper masse istapper her og der (?)

 

Skadelig å gjøre dette, si at det snør i 7-8 timer?

 

Lar den bare stå, å gjøre slik du forspeiler høres "kostbart" ut for kapasiteten. Min bil har 6kW heater x 2. En til batteri og en til kupe, altså ved full pupp trekker det 12kW, for meg som kun lader med rundt 7A så tærer det mye på batteriet. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...