Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

AI sier nå at jeg kan gjøre det i en BMW app og legge inn samme kort på begge bilene. Så det må jeg sjekke. Da bruker jeg bare det kortet som har rabattavtale. Men jeg må nok ta med meg rett kort når jeg kjører den ene eller andre bilen

Du kan nok styre ladingen via BMW-app og samtidig ha BMW-Charge-kort som går mot samme konto, og da trekkes fra det kredittkortet eller Bank Accept-kortet som ligger knyttet til din BMW Charge-avtale. Mulig du hos BMW Charge og kan få tvilling-kort, men det må du i så tilfelle sjekke med BMW Charge. Vanskelig å finne ut av slike spesifikke ting når man ikke eier BMW, og dermed får tilgang til all info før man er "innenfor".

Kan heller ikke nødvendigvis overføre min kunnskap om ChargeMyHyundai (CMH), fordi det er forskjellige selskaper og kan ha forskjellige regler og begrensninger, selv om begge er partnere til Ionity. Vil derfor ikke trekke inn hva som er begrensningene hos CMH, for å svare hva du ev. kan eller ikke kan innenfor BMW Charge sitt regelverk. Dog, så veldig forskjellig tror jeg ikke det er, selv om jeg oppfatter at dere har gunstigere priser enn oss Hyundai/Kia-kunder!

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Du kan nok styre ladingen via BMW-app og samtidig ha BMW-Charge-kort som går mot samme konto, og da trekkes fra det kredittkortet eller Bank Accept-kortet som ligger knyttet til din BMW Charge-avtale. Mulig du hos BMW Charge og kan få tvilling-kort, men det må du i så tilfelle sjekke med BMW Charge. Vanskelig å finne ut av slike spesifikke ting når man ikke eier BMW, og dermed får tilgang til all info før man er "innenfor".

Kan heller ikke nødvendigvis overføre min kunnskap om ChargeMyHyundai (CMH), fordi det er forskjellige selskaper og kan ha forskjellige regler og begrensninger, selv om begge er partnere til Ionity. Vil derfor ikke trekke inn hva som er begrensningene hos CMH, for å svare hva du ev. kan eller ikke kan innenfor BMW Charge sitt regelverk. Dog, så veldig forskjellig tror jeg ikke det er, selv om jeg oppfatter at dere har gunstigere priser enn oss Hyundai/Kia-kunder!

Har ikke bryd meg da det følger med avtale når man kjøper bilene men om et halvt år går avtalen ut og da må jeg vurdere om jeg skal ha ionity avtale på begge eller en. Sjelden jeg er på langtur med begge bilene samtidig. 

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Har ikke bryd meg da det følger med avtale når man kjøper bilene men om et halvt år går avtalen ut og da må jeg vurdere om jeg skal ha ionity avtale på begge eller en. Sjelden jeg er på langtur med begge bilene samtidig. 

Ja, da må du jo selvsagt se på både priser og begrensninger, for om BMW Charge låser seg til bare en bil men er billigere, så vil det kanskje være gunstigere å ha avtale direkte mot Ionity utenom BMW Charge, som begge bilene kan benytte seg av!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (46 minutter siden):

Du får ikke aktivert Plug & Charge på din gamle i4 alikevel. Så du trenger bare å ha med deg RRID kortet uansett hvilken BMW du bruker. Har du begge BMW kjøretøyene i MyBMW appen under din profil kan du bare bytte bil å starte lading med appen din også.

Skrevet
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Du får ikke aktivert Plug & Charge på din gamle i4 alikevel. Så du trenger bare å ha med deg RRID kortet uansett hvilken BMW du bruker. Har du begge BMW kjøretøyene i MyBMW appen under din profil kan du bare bytte bil å starte lading med appen din også.

Plug and charge har jeg ikke diskutert men spørmålet er og jeg må ha to rabattavtaler eller om jeg kan ha en og bruke den på begge bilene

Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Plug and charge har jeg ikke diskutert men spørmålet er og jeg må ha to rabattavtaler eller om jeg kan ha en og bruke den på begge bilene

I praksis kan du ha en avtale og lade begge  BMWene med BMW rfid kortet fra den ene avtalen. (Plug n' Charge ikke enabled i noen av bilene). Mange som har gjort og gjør det som har i3 som bil nr 2 og ny hovedbil med bmw charging avtale. Har aldri hørt noen er sperret på ladere.
Selv om det bryter avtale vilkårene.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (21 timer siden):

Har aldri hørt noen er sperret på ladere.

Kanskje ikke for BMW,men we-charge (VW,Audi,Skoda) gjorde det på Ionity ladere..men da KUN på Ionity ladere

Skrevet (endret)

Hva er egentlig greia med disse "øyelokka" på lyktene til Toyota bZ4X? De ser ut som en "ettertanke" som designerne kom på etter at resten av bilen var ferdig designet... Har de noen funksjon?

image.png.7391d9f65823b9af2cbe98c2c8677780.png

Skal de virkelig være sånn? Eller har de bare siget noe ned på yttersiden på denne bilen?

Hvis de virkelig skal være sånn, så snakker vi virkelig panelgaps...

Parkerer ofte midt mot en sånn på jobb nå for tiden, og har derfor blitt obs på denne rariteten. Ser faktisk enda verre ut i virkeligheten.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Hva er egentlig greia med disse "øyelokka" på lyktene til Toyota bZ4X? De ser ut som en "ettertanke" som designerne kom på etter at resten av bilen var ferdig designet... Har de noen funksjon?

image.png.7391d9f65823b9af2cbe98c2c8677780.png

Skal de virkelig være sånn? Eller har de bare siget noe ned på yttersiden på denne bilen?

Hvis de virkelig skal være sånn, så snakker vi virkelig panelgaps...

Parkerer ofte midt mot en sånn på jobb nå for tiden, og har derfor blitt obs på denne rariteten. Ser faktisk enda verre ut i virkeligheten.

Vet ikke helt om jeg forstår..men du tenker panseret ligger delvis over lyktene?

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Eller har de bare siget noe ned på yttersiden på denne bilen?

Må vel gjøres så det er gjenkjennbart for brukerne. Og siden de fleste Toyota/Lexus-kjøperne er av høy alder og sikkert har signe øyenbryn selv, så er dette svært gjenkjennelig (fra speilet)...

:thumbs:

Endret av Snowleopard
Skriveleif, korrigert etter årvåkent blikk fra @Hanhijnn
  • Liker 2
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg forstår..men du tenker panseret ligger delvis over lyktene?

Se det sølv/aluminiums-lignende dekselet i øvre del av hovedlyktene.... 😉

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Se det sølv/aluminiums-lignende dekselet i øvre del av hovedlyktene.... 😉

Aldri tenkt noe på at dette er snodig..men en forklaring finnes nok

Skrevet (endret)

Kan det være deksler "blinde-lokk" til evt. ekstralykter som kan ettermonteres?

EDIT: Men er enig i at dette kan se like lite gjennomtenkt ut som resten av bilen...

Endret av ozone
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (28 minutter siden):

Nææ, er vel ikke panseret vel? Er vel mer et slags deksel tror jeg.

image.png

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (3 minutter siden):

Kan det være deksler "blinde-lokk" til evt. ekstralykter som kan ettermonteres?

Kanskje. Hadde håpet at noen Toyota-eiere her kunne oppklare dette.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Må vel gjøres så det er gjenkjennbart for brukerne. Og siden de fleste Toyota/Lexus-kjøperne er av høy alder og sikkert har signe øyenbryn selv, så er dette svært gjenkjennelig (fra speilet)...

:thumbs:

Ha ha, morsom teori. 😅

Tok og rettet din lille trykkleif.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Snodig hvordan pirking og stikk mot alle andre en Tesla er tillatt. 😂👍

Om jeg kontrer med "jamen tesla..." nå, så skal jeg banne på at det slettes siden enkelte blir krenket.😵😅

Edit* bryr meg ærlig talt ikke om snakk om de forskjellige merkene, men blir litt småtrigget av "rules for thee but not for me" holdninger.

Endret av Duriello
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Snodig hvordan pirking og stikk mot alle andre en Tesla er tillatt. 😂👍

Jeg leste først det motsatte 😂 og var i grunnen enig med deg da.

Men det må være lov å stille saklige spørsmål, uten at folk skal bli butthurt på andres vegne.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (På 31.5.2026 den 12.02):

Jeg stoler aldri på AI. AI påstod at om jeg koblet ionity appen til BMW kontoen min som hadde rabattavtale så skulle det virke?

Å stole på AI er som å stole på Google. Du må selvfølgelig sjekke kildene selv.

Skrevet
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Jeg leste først det motsatte 😂 og var i grunnen enig med deg da.

Men det må være lov å stille saklige spørsmål, uten at folk skal bli butthurt på andres vegne.

Det må være greit å komme med saklig kritikk uten at enkelte klikker å bruker rapporteringsfunksjonen også. 👍😉

Det sagt, jeg er kanskje i overkant streng. Jeg har vært å kjøpt meg dress idag. Hater det, så dårlig humør. 🥵🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...