Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge bilen kan hurtiglades, og i stor grad skal brukes til vanlig kjøring, er ikke rekkevidde noe jeg hadde lagt så stor vekt på. I mesteparten av Norge er ladenettet bygget ut godt nok til at man kan komme seg hvor som helst selv med en godt slitt Leaf, og til daglig kjøring holder det som regel lenge med 40-50 km for de fleste. Dette forutsetter selvsagt lademuligheter i hjemme eller i nærheten av hjemmet eller jobben. Dersom man kun kan lade på offentlige ladestasjoner ville jeg gått for noe med lang rekkevidde.

Lenke til kommentar

Har som oftest den gamle leafen plugget i. Ladegrense er satt til 80% og shedulert lading om natten når det er billigst.

Å ha strømmen plugget i når man forvarmer bilen vil gi den lengere rekkevidde i praksis også. Den må kjøre PTC varmeren en stund før varmepumpen er klar til å ta over og om man gjør dette med strøm fra veggen før avgang vil bilen ha lavare forbruk når den kjøres. Starter alltid forvarming med appen en stund før jeg skal bruke den

Men merker at det er litt poinless om det er -10 eller kaldere for da klarer den aldri å starte varmepumpen og forbruket er høyt hele tiden. Uansett holder rekkevidden greit til bruken den har som begrenser seg til nærområdet.

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forståelig at elbil er perfekt som nærområde bil, men ja som nevnt lang rekkevidde og hengerfeste er must for min del.

Satser på at det finnes noen gode på bruktmarkedet om 1-1,5 års tid :D

Liten funfact, var å hentet fossilbilen på verkstedet nå og kom i prat med mekanikern om el-bil. Han hadde ikke trua, fått inn mange elbiler som bare var 5 år gamle og de som da ikke har batterigaranti skrotes som regel pga prisen for nytt batteri.

Vet ikke hvor reelt det er, men samtidig har han jo ingen gevinst av å lyve for meg :p

Lenke til kommentar
discostu skrev (20 minutter siden):

Vet ikke hvor reelt det er, men samtidig har han jo ingen gevinst av å lyve for meg :p

Helt sant er det nok ikke. Svogeren min er verksmester på et ganske stort verksted. Han er bekymret for hva de skal gjøre om/når det kun selges elbil. De har generelt lite problemer. Det blir mye bytting av bremser, som er kjedelig. Feilsøking er veldig krevende og lite lønnsomt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (28 minutter siden):

Forståelig at elbil er perfekt som nærområde bil, men ja som nevnt lang rekkevidde og hengerfeste er must for min del.

Satser på at det finnes noen gode på bruktmarkedet om 1-1,5 års tid :D

Liten funfact, var å hentet fossilbilen på verkstedet nå og kom i prat med mekanikern om el-bil. Han hadde ikke trua, fått inn mange elbiler som bare var 5 år gamle og de som da ikke har batterigaranti skrotes som regel pga prisen for nytt batteri.

Vet ikke hvor reelt det er, men samtidig har han jo ingen gevinst av å lyve for meg :p

Høres veldig lite trolig ut, spesielt delen om batterier. Det eneste som høres riktig ut her er den ekstreme prisen enkelte merker tar for nye batterier, som riktig nok har ført til kondemnering. Men det er jo relatert til fysiske skader på batteriene. Om du kjører over et autovern og fossilbilen din blir rammeskjeiv så fører nok det også til kondemnering. Og så vet jeg jo at en del mekanikere er lite begeistret for elbiler; det betyr jo tapt inntekt for dem. Og elbiler er nok ikke like morsom å jobbe på heller.

Tidlige Leaf'er og Tesla'er hadde litt problemer med batteripakkene og abnormal degradering, men slike barnesykdommer er omtrent ikke eksisterende lenger, og har ikke vært det på flere år. Med unntak av tilbakekallingen som har angått enkelte Hyundai- og GM-biler, så har batteripakkene vært svært pålitelige de siste 8 årene minst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 12.12.2021 den 8.55):

Har du regnet på / sett på å kjøre elbil inn til Oslo istedenfor tog?

Avhengig av hvor du bor og hvor du jobber i Oslo kan det hende merkostnaden for å kjøre bil ikke er stor. Jeg skjønner absolutt tog om du er på en linje med 15 min. Rute og du har 5 min å går i hver ende da…

Jeg kjøpte akkurat en 2020 modell Skoda citigoe IV.  20k egenkapital og 1390 i mnd. På lånet. Forsikring koster noe sånt som 1400 i året + trafikkforsikringen…

250km WLTP og overraskende god å kjøre. Koster meg mindre i mnd enn togbilletten herfra (2200mnd. Fra øvre Romerike (halvtimes togtur)

 

Har ca 5 min til og fra hver togstasjon og toget tar kun 10 minutter. Dør til dør tar ca 25 min. Ikke sjans å matche det med bil dessverre 😛. Skulle gjerne vurdert å flytte enda litt mer øde (for hus og hage) og kjøre inn, men usikkerhet rundt parkering og kø gjør at det blir vanskelig å forsvare. Får se hvor mye hjemmekontor det blir etter pandemien, kan hende det blir mulig etterhvert.

Skal en tur til Stockholmi julen da, så da tenker jeg å leie en elbil. Vet ikke hvor det blir best/billigst å leie, men må få tak i noe med litt rekkevidde for å se hvordan det går :) Gleder meg til å teste.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Comma Chameleon said:

Har ca 5 min til og fra hver togstasjon og toget tar kun 10 minutter. Dør til dør tar ca 25 min. Ikke sjans å matche det med bil dessverre 😛. Skulle gjerne vurdert å flytte enda litt mer øde (for hus og hage) og kjøre inn, men usikkerhet rundt parkering og kø gjør at det blir vanskelig å forsvare. Får se hvor mye hjemmekontor det blir etter pandemien, kan hende det blir mulig etterhvert.

Skal en tur til Stockholmi julen da, så da tenker jeg å leie en elbil. Vet ikke hvor det blir best/billigst å leie, men må få tak i noe med litt rekkevidde for å se hvordan det går :) Gleder meg til å teste.

Ser https://www.moveabout.no/ har Tesla model 3 i Stockholm.

Ja jeg flytta lenger ut for å få bedre plass. Tar 1 time dør til dør med tog, og 35 minutt med bil (må kjøre utenom rush) og jeg har parkeringsplass på jobb. Så gir ikke noe mening å ta tog til 2200,- i mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå anbefales det å ikke reise kollektivt, så nå kan dere kjøpe elbil med full støtte fra regjeringen.

Snakk om å legge ned bussruter fordi det er lite folk som reiser med bussen, som igjen vil øke salget på elbiler.
Pendlerparkeringen i området var ganske tomme når de fjernet direktebussen, men inntil innskrenkningene så var de nokså fulle igjen, da med direktebuss.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 timer siden):

Høres veldig lite trolig ut, spesielt delen om batterier. Det eneste som høres riktig ut her er den ekstreme prisen enkelte merker tar for nye batterier, som riktig nok har ført til kondemnering. Men det er jo relatert til fysiske skader på batteriene. Om du kjører over et autovern og fossilbilen din blir rammeskjeiv så fører nok det også til kondemnering. Og så vet jeg jo at en del mekanikere er lite begeistret for elbiler; det betyr jo tapt inntekt for dem. Og elbiler er nok ikke like morsom å jobbe på heller.

Tidlige Leaf'er og Tesla'er hadde litt problemer med batteripakkene og abnormal degradering, men slike barnesykdommer er omtrent ikke eksisterende lenger, og har ikke vært det på flere år. Med unntak av tilbakekallingen som har angått enkelte Hyundai- og GM-biler, så har batteripakkene vært svært pålitelige de siste 8 årene minst.

 

Sjørøver skrev (18 timer siden):

Helt sant er det nok ikke. Svogeren min er verksmester på et ganske stort verksted. Han er bekymret for hva de skal gjøre om/når det kun selges elbil. De har generelt lite problemer. Det blir mye bytting av bremser, som er kjedelig. Feilsøking er veldig krevende og lite lønnsomt. 

Er nok inne på noe her, de vil vel at folk flest skal ha gamle mekaniske biler :p

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Nå anbefales det å ikke reise kollektivt, så nå kan dere kjøpe elbil med full støtte fra regjeringen.

Snakk om å legge ned bussruter fordi det er lite folk som reiser med bussen, som igjen vil øke salget på elbiler.
Pendlerparkeringen i området var ganske tomme når de fjernet direktebussen, men inntil innskrenkningene så var de nokså fulle igjen, da med direktebuss.

Kollektivt her jeg bor er synonymt med diesel hele året og kjetting deler av året. Mindre kollektivt betyr for mange hjemmekontor.

Flere elbiler gir flere biler på veiene, mer kø og økt press på parkering, men til gjengjeld gir det mindre slitasje på veiene enn bussene og mindre CO2-utslipp (inklusive produksjonsutslipp) og redusert smittemulighet.

Etter pandemien vil noen nok hjemmekontor være permanent mer akseptert og redusere reisende totalt. En annen trend som ligger i tida er samkjøring. Det er riktignok lite av det, men trenden var økende før pandemien og vil nok fortsette å øke etter pandemien. Samkjøring med elbiler er definitivt både mer økonomisk, mindre klimabelastende (enn dieselbusser), mer tidsbesparende, mer smittebegrensende (enn buss og t-bane), og bedre for trafikkflyten (enn busser). Så jeg mener det er riktig å redusere kollektivtilbudet i takt med etterspørselen. Det kan ikke være riktig at det offentlige skal bruke milliarder på å ha ledig kapasitet i kollektivtransporten. Kollektivt er et viktig tilbud for de som ikke har andre muligheter, så det må selvsagt ikke legges helt ned, bare reduseres til det faktiske behovet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Kollektivt her jeg bor er synonymt med diesel hele året og kjetting deler av året. Mindre kollektivt betyr for mange hjemmekontor.

Flere elbiler gir flere biler på veiene, mer kø og økt press på parkering, men til gjengjeld gir det mindre slitasje på veiene enn bussene og mindre CO2-utslipp (inklusive produksjonsutslipp) og redusert smittemulighet.

Etter pandemien vil noen nok hjemmekontor være permanent mer akseptert og redusere reisende totalt. En annen trend som ligger i tida er samkjøring. Det er riktignok lite av det, men trenden var økende før pandemien og vil nok fortsette å øke etter pandemien. Samkjøring med elbiler er definitivt både mer økonomisk, mindre klimabelastende (enn dieselbusser), mer tidsbesparende, mer smittebegrensende (enn buss og t-bane), og bedre for trafikkflyten (enn busser). Så jeg mener det er riktig å redusere kollektivtilbudet i takt med etterspørselen. Det kan ikke være riktig at det offentlige skal bruke milliarder på å ha ledig kapasitet i kollektivtransporten. Kollektivt er et viktig tilbud for de som ikke har andre muligheter, så det må selvsagt ikke legges helt ned, bare reduseres til det faktiske behovet.

Dersom hjemmekontor 3 dager i uka blir normen, og det høres slik ut i min vennekrets i hvert fall. Så synker reisebehovet inn til byene betraktelig. 

På ett eller annet tidspunkt må man da se på samfunnskosten pr passasjer km, og heller lage andre løsninger enn å kjøre store busser og lange tog. Når man skal transportere en mindre gruppe mennesker så kan det være at mer fleksible og on demand tjenester og ikke blir noe dyrere enn å kjøre faste rutetider. 

Som sjefen i Ruter (kollektivselskapet i Oslo) skal ha uttalt: "Problemet er at forretningsmodellen vår er å transportere mennesker fra et sted de ikke er, til et sted de ikke skal."

Hvis man kan sette som krav at alle som trenger transport har en smarttelefon med internett dekning så hadde det åpnet for å tenke nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

På ett eller annet tidspunkt må man da se på samfunnskosten pr passasjer km, og heller lage andre løsninger enn å kjøre store busser og lange tog. Når man skal transportere en mindre gruppe mennesker så kan det være at mer fleksible og on demand tjenester og ikke blir noe dyrere enn å kjøre faste rutetider. 

Som sjefen i Ruter (kollektivselskapet i Oslo) skal ha uttalt: "Problemet er at forretningsmodellen vår er å transportere mennesker fra et sted de ikke er, til et sted de ikke skal."

Hvis man kan sette som krav at alle som trenger transport har en smarttelefon med internett dekning så hadde det åpnet for å tenke nytt.

Yess, helt enig. På kort sikt er sjåførkostnadene en hump i veien. Altså at man fortsatt kjører store kjøretøy, bare litt færre avganger. På lengre sikt vil autonomi gjøre mindre kjøretøy og hyppigere avganger både mer økonomisk og brukervennlig. Kollektivt vil flyte mer over i en gråsone mot taxi og samkjøring. Da vil nok kollektivtransporten ta seg opp til langt over pre-pandemisk nivå, fordi det utfyller folks behov for både bil, taxi og buss i mye større grad. Ansatte i taxinæringen derimot, burde frykte autonomien. Det er mest sannsynlig kroken på døra for det yrket.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ser https://www.moveabout.no/ har Tesla model 3 i Stockholm.

Ja jeg flytta lenger ut for å få bedre plass. Tar 1 time dør til dør med tog, og 35 minutt med bil (må kjøre utenom rush) og jeg har parkeringsplass på jobb. Så gir ikke noe mening å ta tog til 2200,- i mnd. 

Takk for tipset. Vi skal kjøre Oslo til Stockholm så må leie her i Oslo. Men move about var betraktelig mye billigere enn de andre alternativene ser jeg. Ingen Tesla tilgjengelig i perioden men fikk leid en Id3 en ukes tid for en billig penge. Skal vel fungere fint den :)

Lenke til kommentar

https://motor.no/bil/se-bildene-av-alle-elbilene-som-toyota-skal-lansere/215031

Toyota har kommet med bilde av en pickup som skal erstatte Hilux, som faktisk ser helt grei ut, og som jeg kanskje kunne tenkt meg.
Jeg vil ha en ordentlig grill, og ikke den som er på bildet, kanskje bytte ut plastikken der med fjernlys.
Større sjanse for at denne kommer til Norge enn Ford F150.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Nå anbefales det å ikke reise kollektivt, så nå kan dere kjøpe elbil med full støtte fra regjeringen.

Snakk om å legge ned bussruter fordi det er lite folk som reiser med bussen, som igjen vil øke salget på elbiler.
Pendlerparkeringen i området var ganske tomme når de fjernet direktebussen, men inntil innskrenkningene så var de nokså fulle igjen, da med direktebuss.

Jeg bare venter på at Ruter legger ned og avvikler seg selv for her har de lagt ned fulle direkteruter siste 10 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (4 timer siden):

 

Er nok inne på noe her, de vil vel at folk flest skal ha gamle mekaniske biler :p

Feilsøking og kompetansen er jo mye høyere. Selv så klarer jeg å fikse absolutt alt på ene bilen min, selv om den var veldig avansert når den kom tidlig på to tusen tallet. Historiene jeg har hørt fra feilsøking på MG og Mach E med mer høres ut som et mareritt. De som sitter sentralt og skal være guruer, er ikke det. Det er også vanskelig og sjekke om deler fungerer eller ikke. 

Kan gi et veldig konkret eksempel fra sist vi snakket sammen: Bilen har et problem som bare kommer av og til. Leverandør klarer ikke å finne problemet i loggen til bilen. Mekaniker må da ut å kjøre den til problemet kommer tilbake. Dette tok en halv dag, men de fikk omsider lokalisert feilen. De snakker så med leverandør, som anbefaler at del X bytter. Siden leveringstider er så lang, så tar de del X fra en bil som er på lager og setter den over i bilen med problemer, på ordre fra leverandør. Neste dag får de byttet over delen, men det løser ikke problemet. Det viser seg at delen er programmert for bil til bil, og de har ikke utstyr for å programmere den om. De må da skru den over i den andre bilen igjen, og vente på ny del. Etter et par uker får de delene fra Asia, og alt fungerer. Men nå vil ikke leverandør betale for alt arbeidet de har gjort, så det blir litt dårlig stemning hos forhandleren som har utført arbeidet. Dette er i mye mindre grad et problem hos de drevne og etablerte merkene en de som bare er noen år gamle. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

https://motor.no/bil/se-bildene-av-alle-elbilene-som-toyota-skal-lansere/215031

Toyota har kommet med bilde av en pickup som skal erstatte Hilux, som faktisk ser helt grei ut, og som jeg kanskje kunne tenkt meg.
Jeg vil ha en ordentlig grill, og ikke den som er på bildet, kanskje bytte ut plastikken der med fjernlys.
Større sjanse for at denne kommer til Norge enn Ford F150.

Den så ikke så aller verst ut den Pickup.

Litt stilig den Compact Cruiser EV.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (5 timer siden):

Litt stilig den Compact Cruiser EV.

Håper den får AWD. Det er et hull i dagens marked. 4-hjulsdrift og god bakkeklaring gir fremkommelighet også her oppe i snørike nord. Hittil har man måttet ut med over halvmillionen for de egenskapene, selv om man bare trenger bybil-rekkevidde og da er den ikke lengre mye bybil på grunn av monstrøs størrelse. En slags el-variant av Suzuki Swift hadde vært fint.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...