Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Du har dessverre skremmende rett. Kjenner til 2 slike tilfeller. En med en diger amerikansk SUV, en med en VW Caravelle. Tragiske tilfeller begge to selvfølgelig.

Frontkameraet er gull verdt. Bruker det daglig.

Kunne ikke tenkt meg en bil uten ryggekamera mer. Kjører det av og til, og føler at jeg rygger i blinde med kun speil.

Slike sikkerhetssytemer er viktige. Jeg kommer aldri til å kjøre en bil uten kamera+radar/lidar, der jeg bor er det unger, akebrett og uoversiktilige forhold. Der tar jeg ingen sjanser. Det er den største "frykten" jeg har på veien. Jeg skulle ønske jeg kunne spyle av linsene iblant, blir fort grisete i dagens værforhold.

Klart, førstelinjen er jo oppmerksomheten min da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne aldri tenke meg en bil så stor at jeg ikke kunne ha kontroll over hva som var rundt den som min privatbil, kamera eller ikke. Den dagen jeg ikke lengre har denne oversikten håper jeg vi har helautonome biler. Er litt skummelt å tenke på at det er personer som aldri har sett ut bakvinduet på en bil som kjører på veiene.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Civilix said:

Jeg kunne aldri tenke meg en bil så stor at jeg ikke kunne ha kontroll over hva som var rundt den som min privatbil, kamera eller ikke. Den dagen jeg ikke lengre har denne oversikten håper jeg vi har helautonome biler. Er litt skummelt å tenke på at det er personer som aldri har sett ut bakvinduet på en bil som kjører på veiene.

Enda være er det jo at mange biler ikke har bakvindu..

Men ikke spesielt bedre på min egen bil. Kjører veldig mørk soting der så er kun på lyse sommerdager at man ser noe ut av bakruten. Men ryggekamera og sidekamera + parkeringssensorer er gull verdt.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Enda være er det jo at mange biler ikke har bakvindu..

Bakvindu er ikke nødvendig for at en bil skal bli typegodkjent i Norge (heller).

Complexity skrev (11 timer siden):

Men ikke spesielt bedre på min egen bil. Kjører veldig mørk soting der så er kun på lyse sommerdager at man ser noe ut av bakruten. Men ryggekamera og sidekamera + parkeringssensorer er gull verdt.

Nettopp! Ryggekamera (og til dels 360 graders kamera) er viktig sikkerhetsutstyr, som absolutt burde vært påbudt standardutstyr.

Å gjøre sånn som noen bilmerker gjør, å kun tilby ryggekamera som en del av en større luksuspakke er i beste fall svært tvilsomt og direkte gambling med sikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Hanhijnn said:

Bakvindu er ikke nødvendig for at en bil skal bli typegodkjent i Norge (heller).

Nettopp! Ryggekamera (og til dels 360 graders kamera) er viktig sikkerhetsutstyr, som absolutt burde vært påbudt standardutstyr.

Å gjøre sånn som noen bilmerker gjør, å kun tilby ryggekamera som en del av en større luksuspakke er i beste fall svært tvilsomt og direkte gambling med sikkerheten.

Ja det burde være påbudt i Norge å ha ryggekamera som standard utstyr på bilene.

VW har justert ned prisene litt virker det som. Koster vel "bare" 13500kr nå for å få ryggekamera på bilene deres. Det er dog en kostnad noen sikkert velger å ikke betale.

Men når ID.3 var lansert måtte man jo betale 50 tusen ekstra for å rå ryggekamera på den billigste utgaven. Skremmende.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som har mottatt Mach E nylig, og som har lyst til å opplyse om hvor lang tid det tok? Selger er helt fastlåst på at "joda, bil i Mars", noe jeg finner lite troverdig da samtlige av Fords nettsider sier fra 30 uker (bil ble bestilt i desember). Klarer å vente, men forøker bare å kordinere logistikken litt da ny jobb med en liten times pendling er litt styr med en Nissan Leaf (og så har jeg et lite håp om at kanskje selger ikke er full av bullshit) :)

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

Ja det burde være påbudt i Norge å ha ryggekamera som standard utstyr på bilene.

VW har justert ned prisene litt virker det som. Koster vel bare 13500kr nå for å få ryggekamera på bilene sine. Det er dog en kostnad noen sikkert velger å ikke betale.

Medfører en haug av biler som blir kjøpt av bedrifter uten ryggekamera. Har endel VW på jobben, og de er uten ryggekamera. 13 500 er mye penger for de som sitter på pengesekken.

Edit: Fjernet en null som poengtert av Hanhijnn

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (18 minutter siden):
Complexity skrev (39 minutter siden):

Ja det burde være påbudt i Norge å ha ryggekamera som standard utstyr på bilene.

VW har justert ned prisene litt virker det som. Koster vel bare 13500kr nå for å få ryggekamera på bilene sine. Det er dog en kostnad noen sikkert velger å ikke betale.

Medfører en haug av biler som blir kjøpt av bedrifter uten ryggekamera. Har endel VW på jobben, og de er uten ryggekamera. 135000 er mye penger for de som sitter på pengesekken.

Tror du har en 0 for mye der gitt. 135000 er mye penger. Selv for ekstrautstyr til VAG-biler.

Men du har helt rett i at det er svært beklagelig og uønsket.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Om man ikke klarer å rygge på en trygg måte uten ryggekamera burde man kanskje levere fra seg førerkortet 😛

Om man ikke klarer å flette på motorvei, parkere, kjøre etter forholdene, sette på vinterhjul i tide også.. Problemet er at det forekommer dessverre. Hvor mange folk med mobilen i hånda har blitt reddet av systemer som stopper bilen, f.eks bulking i kø? Jeg tipper at det mange. Det er utrolig dumt å sitte å fikle med mobil i bilen, du burde levere lappen da og - men takk for de systemene som ihvertfall fanger opp en prosentandel av disse fjolsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Oppstartselskapet Our Next Energy (ONE) har byttet ut batteriet i en Tesla model S med et over 200 kWh batteri og fikk over 1200 km på én lading. Riktignok bare for promotering av teknologien deres, men det er jo lov å håpe de vil selge oppgraderingsbatterier til model S og andre biler..

Dette håper jeg er fremtiden til EV. At man kan enkelt bytte ut batteriet, og at man kan bytte det ut med et hvilket som helst standard batteri fra en hvilken som helst batteriprodusent.
Noe lignende som med ICE hvor man kan kjøpe et 12-volts batteri og enkelt bytte det ut. På en EV trenger man nok hjelp til av et verksted for å bytte batteriet, men det burde være en mulighet.
Betyr vel at alle bilprodusentene må bruke batterier av samme standard. Noe neppe noen EV bilprodusenter gjør i dag.

Viktig at garantien på EV er fortsatt gyldig etter et slikt batteribytte. Men jeg antar de fleste som trenger å bytte batteri gjør det etter at garantien på bilen og bilens batteri er gått. Garanti på det nye batteriet må da dekkes av batteriprodusenten.

Lenke til kommentar

Tviler på at vi får noen batteri-standard.

Bare å se på de små batteriene, AAA, AA (som er greie), men så har vi drøssevis med forskjellige knappebatterier som knapt er forskjellige, og større batterier enn AA batterier som er utdaterte.

Jeg har kjøpt elektronikk som kun bruker 18650 og AA/AAA, når det er mulig, i den rekkefølgen.
Får jeg tak i produkter med 18650 så kjøper jeg det.

Så har vi batteriene for verktøy, du binder deg til en produsent, da de alle er forskjjelig utvendig, men de bruker alle samme batteriene innvendig, som regel 18650.

Lenke til kommentar

Alle Model S og X bruker jo 18650 batterier.

Model 3 og Y bruker 2170 batterier, som jo i grunn er det samme bare litt annen størrelse:

18650-2170-compare.jpg.58859688b57c32216ec72755aa1f6796.jpg

Når man ser på målene så ser man hvor navnene kommer fra. 2170 heter vel egentlig 21700 men den ekstra nullen er jo poengløs i begge tilfeller.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan hende jeg tenker bakvendt, men er det ikke forferdelig meningsløst å lage batteripakker bestående av tusenvis av små battericeller? Tenker både mtp. vekt og ressursbruk. Man har jo allerede "pose-batterier" som ikke krever i nærheten av like mye materialer for å lages.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...