Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

37 minutes ago, Kajac said:

Å bruke en førstegenerasjons Leaf som erfaringsgrunnlag for batteribehandlingen på en moderne elbil tror jeg vil føre til at du ikke får utnyttet bilen fullt ut. Førstegenerasjons Leaf er notorisk kjent for batterislitasje av flere uheldige årsaker; dårlig batteristyring, ingen batterikjøling, og ingen topp-buffer. Kombinert med relativt kort rekkevidde betydde dette at de fleste Leafer har stått tilkoblet lading mesteparten av tiden de ikke har vært i bruk, for å alltid ha maks rekkevidde tilgjengelig. Og konstant 100 % dreper et batteri nokså fort.

Jeg så en sammenligning på Youtube for et år eller to siden, hvor de sammenlignet en Leaf og en Zoe av tilsvarende kjørelengde og alder. Leafen hadde rundt 85 % kapasitet igjen, Zoe'n hadde 98 %. Skal man ta vare på batteriet i en eldre Leaf må man rett og slett holde tungen beint i munnen. Bilen gjør det ikke for deg

Nye elbiler er en helt annen historie. Ikke bare har de bedre BMS-systemer, men de aller fleste kommer med både buffer, og har lang nok rekkevidde til at du bare trenger å lade én natt (eller to) i uken. Dermed blir sjelden nye elbiler stående tilkoblet "hele tiden", og batterislitasjen minsker betraktelig. Og om du følger bruksanvisningen til bilen er du uansett trygg etter min mening.

Bruksanvisningen til Mach-E anbefaler å lade til 90 % for hverdagslig kjøring, så det hadde jeg nok forholdt meg til da.

Jeg  tror mange har vidt forskjellig erfaring der. Nå hadde ikke jeg en 2011 utgave men en 2012 Tekna utgave og etter ~100.000km gjennom litt over 6 år mistet jeg et par km rekkevidde (3+ en plass) på verste vinterføret. Den fikk også full score på full batteritest fra verkstedet når jeg solgte den til dem. (De sjekket da batteriet veldig nøye). Hadde heller ikke mistet noen streker. Jeg ladet forøvrig alltid til 100% hjemme. Samt noen titalls hurtigladinger per år.

Batteriet og kvalitet på bilen var aldri en bekymring men jeg synes utvendig lakkvalitet var dårlig på min første.

Eks. hadde jeg fått en rustboble på taket etter 6 år som ant.var fordi jeg i mange år parkerte i et område omkranset av løvtrær, hvor det ofte var fugler som gjorde sitt fornødne på bilene.  Det kunne føre til at det var fuglemøkk på taket i timesvis før jeg var ferdig på jobb. Noen år med det så var ikke den lakken mye tess og det kom rust. Noe selvfølgelig BNH/Nissan ikke ville gjøre noe med. Ergo er lakkbeskyttelse, jevnlig polering og alt stell som kan gjøres og velge hvor man ikke parkerer veldig viktig med Leaf. Jeg beskyttet min neste Leaf med ekstra folie på taket fordi det er lett å misse en flekk når man har dårlig tid og ikke ser over taket hver gang.

En annen ting er at det var dårlig kvalitet på gulvtekstilene som er limt. De var veldig tynne og ble fort slitt. De hadde heller ingen gode heldekkende gummimatter som beskyttet gulvet på sjåførsiden godt. Spesielt der man hviler venstrefoten. Der ble tekstilen slitt hull på etter 6 år.

12v batteriet sa takk for seg etter 5.5 år som er godt innenfor spec. Jeg hadde da heller ikke vedlikeholdsladet det i løpet av de 5 årene. Speilene dugger også lett i parkeringshus så man må passe på å slå på varmen i speilene når det er mye regnvær og den slags (egen knapp).

Mitt største ankepunkt mot de første Leaf utgavene var at om man kjørte i kuldegrader og isregn så måtte all varme stå på maks med full guff opp på frontruta for at det ikke skulle ise igjen mens man kjørte. Det har aldri vært noe problem med min nye 2019 Leaf.

En svakhet med Leaf som er kjent på den store webben er mekanismen i dørene (Gjelder alle årsmodeller). Er man uheldig får man en opplevelse hvor en av dørene helt tilfeldig slår seg vrang i perioden fra september til mars. Det kan utspille seg som at enten dørhåndtaket ute eller inne ikke fungerer. Verkstedet må da åpne alt, smøre opp og sjekke så kan det gå fint en stund til. Jeg hadde noen tilfeller hvor jeg måtte åpne sjåførdøren innenfra ved å lene meg gjennom passasjersiden og en bekjent har problemet innenfra på ene siden i baksetet (sjekket at det ikke er barnesikring). BNH later som de ikke kjenner til denne svakheten men det er jo da litt rart at den blir dokumentert av utallige eiere på internett som sier at Nissan selv kjenner til det. Det som gjør det ekstra morsomt er at 4 ganger var ikke problemet der lenger når jeg viste det til verkstedet og 2 ganger opplevde de det ikke når de selv testet bilen men 1 gang fikk jeg full pott ved at alle på BNH så det. Men fortsatt ikke vedkjennelse av problemet men de smurte opp dørmekanismen.

Bortsett fra det er jeg fornøyd Leaf eier gjennom straks 10 år.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MultiGamerClub skrev (På 3.1.2022 den 14.03):

se om tesla er en bedre investering

Vil ikke kalle det en investering, men staslig er den. Du kan få nesten flunkende nye elbiler med garanti for samme prisen, og 5-6 år gammelt "rikmannsskrot" har mange ting som kan gå galt, luftbelger for å nevne noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De første leafene var vel gjerne importerte biler og mangler jo da varmepumpe og de var dårligere isolert, så det gikk bra mye mere strøm på hver kjøretur på vinteren som nok også fikk folk til å lade mere til 100%/bare la den stå i hele tiden.

Har ladegrense satt til 80% på min 2014 leaf da det uansett er nok rekkevidde til daglidags kjøring. Bilen kaller jo også denne funksjonen "Long Life" så det skader neppe.

Da kan den også stå plugget i hele tiden uten at man må tenke på det. De fjernet vel dog denne "funksjonen" i 15 modellen eller så.

Teslan lader jeg til 70% i hverdagen og 90% når jeg skal kjøre langt. Har eid den i 2 og ett halvt år nå og faktisk aldri ladet den til 100%.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Teslan lader jeg til 70% i hverdagen og 90% når jeg skal kjøre langt. Har eid den i 2 og ett halvt år nå og faktisk aldri ladet den til 100%.

Vet ikke hvordan det er på Tesla, men jeg fikk vertfall råd hos både Nissan forhandler og Kia forhandler at det kan være greit å la bilen lade seg opp til 100% en gang i blant for å la BMSen balansere cellene. Noe jeg vertfall har merket at Kiaen driver med siden det kan ta  opptil en time på å gå fra 99% til fulladet om det er lenge siden sist gang. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Evil-Duck said:

Vet ikke hvordan det er på Tesla, men jeg fikk vertfall råd hos både Nissan forhandler og Kia forhandler at det kan være greit å la bilen lade seg opp til 100% en gang i blant for å la BMSen balansere cellene. Noe jeg vertfall har merket at Kiaen driver med siden det kan ta  opptil en time på å gå fra 99% til fulladet om det er lenge siden sist gang. 

Ja har vært innom tanken, men alle cellene er helt i balanse (ifølge bilens BMS data lest fra OBD2) så virker som Tesla klarer dette på lavere SOC.

Teslabjørn har og prøvd dette på Model 3 og det utgjorde ingen forskjell, men det kan ha betydning på første generasjon Model S.

Men jeg prøver nok en dag jeg har behov for rekkevidden. Er ikke redd for å bruke batteriet har bare aldri trengt mer enn 90%

Edit: googlet litt og det virker som at Tesla balanserer cellene sine på 90%. Man kan derfor av å til merke at bilen har ladet til f.eks 91% når den har stått en stund på 90% noe jeg faktisk har stusset på så det kan stemme. 

Men får oppdateringer til bilen hele tiden så de kan jo alltids finne på å endre på slikt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

De første leafene var vel gjerne importerte biler og mangler jo da varmepumpe og de var dårligere isolert, så det gikk bra mye mere strøm på hver kjøretur på vinteren som nok også fikk folk til å lade mere til 100%/bare la den stå i hele tiden.

Har ladegrense satt til 80% på min 2014 leaf da det uansett er nok rekkevidde til daglidags kjøring. Bilen kaller jo også denne funksjonen "Long Life" så det skader neppe.

Da kan den også stå plugget i hele tiden uten at man må tenke på det. De fjernet vel dog denne "funksjonen" i 15 modellen eller så.

Teslan lader jeg til 70% i hverdagen og 90% når jeg skal kjøre langt. Har eid den i 2 og ett halvt år nå og faktisk aldri ladet den til 100%.

Min har ikke denne funksjonen og da jeg nevnte det for selgeren sa han bare at dette ikke var noe Tesla.
Merkelig at de har fjernet denne funksjonen for den er jo lett å få inn med tanke på at BMS tross alt vet SOC på alle cellene i batteripakken.
Var sikkert et strategisk valg fra markedsrunkeavdelinga for å få vekk "ulempene" med elektrisk drift sammenlignet med bensin og diesel samtidig med å ha et bittelite avsnitt om det i manualen for å ha dekket basene sine.
Heldigvis har den ladetimer så man kan beregne tiden til den har nådd ønsket SOC sånn cirka.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, perpyro said:

Min har ikke denne funksjonen og da jeg nevnte det for selgeren sa han bare at dette ikke var noe Tesla.
Merkelig at de har fjernet denne funksjonen for den er jo lett å få inn med tanke på at BMS tross alt vet SOC på alle cellene i batteripakken.
Var sikkert et strategisk valg fra markedsrunkeavdelinga for å få vekk "ulempene" med elektrisk drift sammenlignet med bensin og diesel samtidig med å ha et bittelite avsnitt om det i manualen for å ha dekket basene sine.
Heldigvis har den ladetimer så man kan beregne tiden til den har nådd ønsket SOC sånn cirka.

Ja det var meget merkelig at de fjærnet den, men mener å ha lest (her på forumet tror jeg?) at nissan fikk tyn for villedene markedsføring når rekkevidden de oppga på bilen ikke samsvarte med ladingen de annbefalte (max 80%). De måtte da lage ett smartere og mere intuetivt ladesystem eller bare fjærne hele greia og de valgte sistnevnte.

Hvorvidt det er sannhet i den historien kan jeg ikke bekrefte men høres jo plausibelt ut.

 

PXL_20211108_205617809.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

De første leafene var vel gjerne importerte biler og mangler jo da varmepumpe og de var dårligere isolert, så det gikk bra mye mere strøm på hver kjøretur på vinteren som nok også fikk folk til å lade mere til 100%/bare la den stå i hele tiden.

Jepp. Min 2012 var nybil via BNH med nordisk pakke eller hva det het den gang. Holdt meg unna gråimport.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 timer siden):

Vet ikke hvordan det er på Tesla, men jeg fikk vertfall råd hos både Nissan forhandler og Kia forhandler at det kan være greit å la bilen lade seg opp til 100% en gang i blant for å la BMSen balansere cellene. Noe jeg vertfall har merket at Kiaen driver med siden det kan ta  opptil en time på å gå fra 99% til fulladet om det er lenge siden sist gang. 

Hyundai anbefaler det samme; 100 % minst en gang i måneden.

Complexity skrev (16 timer siden):

Ja det var meget merkelig at de fjærnet den, men mener å ha lest (her på forumet tror jeg?) at nissan fikk tyn for villedene markedsføring når rekkevidden de oppga på bilen ikke samsvarte med ladingen de annbefalte (max 80%). De måtte da lage ett smartere og mere intuetivt ladesystem eller bare fjærne hele greia og de valgte sistnevnte.

Hvorvidt det er sannhet i den historien kan jeg ikke bekrefte men høres jo plausibelt ut.

 

PXL_20211108_205617809.jpg

Jeg har også hørt dette, men mer spesifikt at det var noe de ble pålagt av California eller noe (pga. misvisende markedsføring). Mamma har en tysk 2014-modell, og den har mulighet for å velge mellom 80 og 100 % lading. Så det ble nok fjernet etter 2014, hvis det ikke bare ble fjernet i USA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kajac said:

Hyundai anbefaler det samme; 100 % minst en gang i måneden.

Jeg har også hørt dette, men mer spesifikt at det var noe de ble pålagt av California eller noe (pga. misvisende markedsføring). Mamma har en tysk 2014-modell, og den har mulighet for å velge mellom 80 og 100 % lading. Så det ble nok fjernet etter 2014, hvis det ikke bare ble fjernet i USA. 

Hyundai og Kia er vel så å si samme merke nå så tipper de gir omtrent samme instrukser. 

Mulig det var noe slikt ja. Min bil er en 2014 modell (ikke importert) og den har 80% muligheten, men det forsvant nok like etter også i Norge av det jeg har lest.

Har moren din sin bil app? Har forstått det slik at importbiler gjerne ikke kan bruke appen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Har moren din sin bil app? Har forstått det slik at importbiler gjerne ikke kan bruke appen.

Tror hun har en Visia+ (hvis det er noe som heter det). Ganske strippet for moderne utstyr. Ikke engang cruise control. Men hun valgte bilen primært pga. batteriet; den har alle strekene, og kapasiteten er målt til ca. 91 % av original kapasitet etter drøye 70 000 kilometer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El-bil ladere, er det slik at de fleste varianter kan styres med app?

Hva bruker den for tilkobling? 4g?

Har en garasjeseksjon en 150-200m unna rekkehuset hvor det settes opp ladere i hver garasje for de som betaler. Har jo derimot ikke trådløsdekning der og en av hovedargumentene med elbil er jo at man har litt forskjellige muligheter, blant annet forhåndsvarme bil, lade om natten med rimeligere priser osv.

Forsvinner alt dette uten wifi?

Lenke til kommentar
57 minutes ago, discostu said:

El-bil ladere, er det slik at de fleste varianter kan styres med app?

Hva bruker den for tilkobling? 4g?

Har en garasjeseksjon en 150-200m unna rekkehuset hvor det settes opp ladere i hver garasje for de som betaler. Har jo derimot ikke trådløsdekning der og en av hovedargumentene med elbil er jo at man har litt forskjellige muligheter, blant annet forhåndsvarme bil, lade om natten med rimeligere priser osv.

Forsvinner alt dette uten wifi?

Noen ladere har app og noen ikke. Så du må nesten finne ut hva som installeres der du bor.

Men noen biler har også app og det er jo en fordel å styre slikt direkte fra bilen da.

Min Tesla f.eks smartlades fra Tibber uansett hva jeg lader den med siden Tibber snakker direkte med bilen og ikke via laderen, men Leafen min er dummere og må ha en ladeboks som er "smart" for å kunne smartlades.

Edit: Smartlading er å automatisk lade når strømmen er billigst.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kajac said:

Tror hun har en Visia+ (hvis det er noe som heter det). Ganske strippet for moderne utstyr. Ikke engang cruise control. Men hun valgte bilen primært pga. batteriet; den har alle strekene, og kapasiteten er målt til ca. 91 % av original kapasitet etter drøye 70 000 kilometer.

 

Ja det er vel visia, accenta og tekna om jeg ikke tar helt feil. Og utstyrsnivå i stigende rekkefølge.

Min har SOH på 92%, men bare gått halvparten av moren din sin så det må være godt vedlikeholdt det batteriet der ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja det er vel visia, accenta og tekna om jeg ikke tar helt feil. Og utstyrsnivå i stigende rekkefølge.

Min har SOH på 92%, men bare gått halvparten av moren din sin så det må være godt vedlikeholdt det batteriet der ja.

Forrige eier hadde vel bare hurtigladet et par ganger, og ikke ladet til mer enn 80 % om ikke jeg husker feil :)

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (18 timer siden):

El-bil ladere, er det slik at de fleste varianter kan styres med app?

Hva bruker den for tilkobling? 4g?

Har en garasjeseksjon en 150-200m unna rekkehuset hvor det settes opp ladere i hver garasje for de som betaler. Har jo derimot ikke trådløsdekning der og en av hovedargumentene med elbil er jo at man har litt forskjellige muligheter, blant annet forhåndsvarme bil, lade om natten med rimeligere priser osv.

Forsvinner alt dette uten wifi?

Forhåndsvarme bil gjøres jo av bilen, og er den koblet til en aktiv lader vil den trekke strøm til det fra strømnettet og ikke fra batteriet. De fleste biler har vel gjerne 4g som gjør at slikt ikke er avhengig av WiFi?

Lade om natten varierer litt, min Tesla kan lade om natten, styrt fra bilen, men den er "dum" og sjekker ikke strømpriser. Jeg har bare sagt at den skal være ferdigladet kl 6 om morgenen, så da treffer man som regel bra nok. Har også app til ladeboksen, men det er kun for å aktivere lading, for å forhindre at hvemsomhelst kobler til vår ladeboks

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ny elektrisk pickup lansert.
Chevrolet Silverado EV

https://www.chevrolet.com/electric/silverado-ev
 

Lengde 6.1267 meter
Bredde 2.0634 meter
Høyde 1.9174 meter
Maks last: 800 Kg
Lasteplan 1.77 meter
Trekkvekt 4500 Kg
Batteri 200 kW/h
Hestekrefter 664
Dreiemoment 1050 Nm
Fremdrift 4WD 2 motorer
Kjørerekkevidde 640 Km (400 miles)

 

Blir spent å se om den kommer til Norge/EU.

Den er mye større en Ford F-150 Lightning. Så for meg blir den uaktuell. Får ikke engang plass i min garasje.

 

silverado-ev-reveal-ext-gal-02.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (15 minutter siden):

Ny elektrisk pickup lansert.
Chevrolet Silverado EV

https://www.chevrolet.com/electric/silverado-ev
 

Lengde 6.1267 meter
Bredde 2.0634 meter
Høyde 1.9174 meter
Maks last: 800 Kg
Lasteplan 1.77 meter
Trekkvekt 4500 Kg
Batteri 200 kW/h
Hestekrefter 664
Dreiemoment 1050 Nm
Fremdrift 4WD 2 motorer
Kjørerekkevidde 640 Km (400 miles)

 

Blir spent å se om den kommer til Norge/EU.

Den er mye større en Ford F-150 Lightning. Så for meg blir den uaktuell. Får ikke engang plass i min garasje.

 

silverado-ev-reveal-ext-gal-02.png

Det kommer seg nå. Pickup er vel omtrent eneste biltype som har manglet på elbil-fronten det siste året. Og nei, den norskbygde pickup-varianten av e-NV200 gjelder ikke.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...