Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Lånte en ix over helgen, vanvittig kjøremaskin! Faktisk er det ikke touchknapper, men et stort lokk som fungerer som en knapp. Det holder ikke å legge fingeren på, må trykke ned. Jeg synes fortsatt tidligere løsning er bedre enn dette

Et steg ned på setekvalitet kontra sportstolene Eller komfortsetene.

Veldig trygg og stabil acc, en av de bedre jeg har prøvd.

Rekkeviddetest ikveld, ix40 FC. 

 

20211218_152154.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (10 timer siden):

Jobber jeg som bilmekaniker?

 

Synd den har så polariserende uteseende. Har bare hørt skryt om kjøreegenskapene.

Mulig jeg leste noe feil der, beklager :)

Ja, det er litt synd. Utseende vokser på meg hele tiden, men spørs om jeg bare venner meg til noe som ser merkelig ut.

Å eie eller leve med den tror jeg er veldig kjekt. 

Lenke til kommentar
On 12/19/2021 at 12:19 AM, Roger Moore said:

Etter 8 år er em Model S ikke verdt mer enn 30kg dynamitt. Det er lite sannsynlig at dagens Tesla-er vil ha bedre levetid. Er dette spesielt klimavennlig og miljøvennlig å lage biler med så kort levetid?

 

 

Kommer ganske dårlig frem her hva som var galt med batteriet. Jekk plassert på feil sted eller kanskje en kollisjon? Eller var det en fabrikasjonsfeil?

Dyre deler kontra restverdi er jo ikke unikt for Tesla, eller elbiler. Men siden bilene selges uten moms her i Norge, og delene er med moms, så gir det veldige utslag i dele priser kontra bilpriser.

Det kommer til å bygge seg opp en business for å gjennoppbygge batterier, og lage et byttebatteriprogram etterhvert som elbilparken blir eldre. «Problemet» her er at det er høy etterspørsel etter disse batteriene i andre industrier også.

Jeg ser ikke noen grunn til å anta at vrakingsalderen synker med bytte til BEV. Snarere tvert i mot. 

EDIT: Girkasse 2016 model Golf GTE: 140.000 kr

Frontlykter Mercedes E-klasse: 83.000 kr

Ny bilstereo til Nissan leaf 84000 kr

 

Endret av bzzlink
La til girkasse ICE bil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Roger Moore said:

Etter 8 år er em Model S ikke verdt mer enn 30kg dynamitt. Det er lite sannsynlig at dagens Tesla-er vil ha bedre levetid. Er dette spesielt klimavennlig og miljøvennlig å lage biler med så kort levetid?

 

 

Tjener vel inn pengene bilen er verdt på inntektene den videoen gir.

Hvorfor skulle det være lite sannsynlig at dagens Teslar har lengere levetid? De har jo sluttet å produsere 85 batteriet (som er hovedproblemet for omtrent alle eldre Model S) for mange år siden.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/16/2021 at 11:31 PM, Sjørøver said:

Noen som kan si noe om Mustang Mach E? Har den fortsatt mye bugs? Designet har vokst veldig på meg. 

Kikka på toyotaen som kommer, synes det så helt OK ut. Men specs var et stort gjesp. 
https://www.toyota.no/new-cars/bz4x/index.json

Så vidt jeg har forstått det er mye av bugsa fikset i oppgraderinger (OTA) i den senere tid. Det er sikkert flere igjen men ut i fra salgstallene (og ventelistene) kan det ikke være så ille. Kjørt den et par timer over to prøvekjøringer, og tilsynelatende fungerte de tingene jeg trykket på.

Ellers vil jeg anbefale å bruke andre kanaler for analyse/feedback enn Facebook. Facebook er blitt en dritthaug med kun de mest unyanserte og sint menneskene, så umulig å få noe godt bilde. Test bilen selv (gratis), og se reviews som ikke er mer enn 3ish måneder gamle (så du er sikker på at de har testet med oppdatert bil).

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Kommer ganske dårlig frem her hva som var galt med batteriet. Jekk plassert på feil sted eller kanskje en kollisjon? Eller var det en fabrikasjonsfeil?

Dyre deler kontra restverdi er jo ikke unikt for Tesla, eller elbiler. Men siden bilene selges uten moms her i Norge, og delene er med moms, så gir det veldige utslag i dele priser kontra bilpriser.

Det kommer til å bygge seg opp en business for å gjennoppbygge batterier, og lage et byttebatteriprogram etterhvert som elbilparken blir eldre. «Problemet» her er at det er høy etterspørsel etter disse batteriene i andre industrier også.

Jeg ser ikke noen grunn til å anta at vrakingsalderen synker med bytte til BEV. Snarere tvert i mot. 

Frontlykter Mercedes E-klasse: 83.000 kr

Ny bilstereo til Nissan leaf 84000 kr

 

Hvilket av disse batteriene kan gjennoppbygges?
 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Tesla har en vanvittig holdning til holdbarhet, levetid og kundebehandling så betyr det ikke at alle andre bilmerker har det samme. Min model S er omtrent kondemnerbar og jeg er ikke sikker på om det er noe feil med batteriet en gang. Videoen er herlig og tar unna noe av frustrasjonen. Den illustrerer mye ved Tesla. Eneste jeg ikke liker med den er at de produserer mer enn nødvendig med ikke-gjennvinnbar søppel.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Norske Nissan importøren skor seg godt på reservedeler. Jeg har et eksempel hvor den elektriske aktuatoren for håndbrekken streiket på Leafen til en kjenning utenfor garanti perioden. Birgen N. Haug skulle ha intet mindre enn 45 000,- blankt for å bytte delen hvor de påsto at 40 000 bare var delen alene. Her endte han opp med å kjøpe en ny orginal del fra utlandet til 6000 kroner ferdig inn i landet og fikk den påmontert hos et mekonomen verksted til et par tusenlapper. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (26 minutter siden):

Norske Nissan importøren skor seg godt på reservedeler. Jeg har et eksempel hvor den elektriske aktuatoren for håndbrekken streiket på Leafen til en kjenning utenfor garanti perioden. Birgen N. Haug skulle ha intet mindre enn 45 000,- blankt for å bytte delen hvor de påsto at 40 000 bare var delen alene. Her endte han opp med å kjøpe en ny orginal del fra utlandet til 6000 kroner ferdig inn i landet og fikk den påmontert hos et mekonomen verksted til et par tusenlapper. 

Det er jo svindel? Der hadde jeg takket for meg som kunde.

Velg noe med seriøs kundeservice og gode avtaler, livet blir jævlig surt når man krangler med drittselskaper som f.eks Møller. Det å levere bilen å være trygg på arbeid, pris og oppfølging er verdt noen kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Det er jo svindel? Der hadde jeg takket for meg som kunde.

Velg noe med seriøs kundeservice og gode avtaler, livet blir jævlig surt når man krangler med drittselskaper som f.eks Møller. Det å levere bilen å være trygg på arbeid, pris og oppfølging er verdt noen kroner.

Selv hadde jeg kjempegodt inntrykk av Nissan forhandleren i Ålesund hvor jeg kjøpte Leafen min (Auto 8-8 Vestlandke). Birger N. Haug som vel er den største Nissan forhandleren ellers i landet har jeg dog hørt lite godt om, Møller ble jeg så irritert over den tiden jeg kjørte Audi at jeg kuttet de helt som alternativ når jeg skulle se på ny bil i 2015,2018 og 2020. Den lokale Bertel O. Steen som jeg nå kjøpte bil med er jeg heller ikke kjempefornøyd med grunnet mye styr og forsinkelser når jeg skulle hente ut bilen, svært svært dårlig klargjøring av bilen og mye som surnet til nybilkjøps følelsen. Kanskje bare jeg som er en kjip kunde? 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Roger Moore said:

Etter 8 år er em Model S ikke verdt mer enn 30kg dynamitt. Det er lite sannsynlig at dagens Tesla-er vil ha bedre levetid. Er dette spesielt klimavennlig og miljøvennlig å lage biler med så kort levetid?

 

 

At de første modellene av en elbil taper seg mye i verdi overasker meg ikke. Men det betyr ikke at en tesla laget i 2021 vil ha samme verditapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Evil-Duck said:

Selv hadde jeg kjempegodt inntrykk av Nissan forhandleren i Ålesund hvor jeg kjøpte Leafen min (Auto 8-8 Vestlandke). Birger N. Haug som vel er den største Nissan forhandleren ellers i landet har jeg dog hørt lite godt om, Møller ble jeg så irritert over den tiden jeg kjørte Audi at jeg kuttet de helt som alternativ når jeg skulle se på ny bil i 2015,2018 og 2020. Den lokale Bertel O. Steen som jeg nå kjøpte bil med er jeg heller ikke kjempefornøyd med grunnet mye styr og forsinkelser når jeg skulle hente ut bilen, svært svært dårlig klargjøring av bilen og mye som surnet til nybilkjøps følelsen. Kanskje bare jeg som er en kjip kunde? 🤣

Har bare gode erfaringer med BNH i Lillestrøm kanskje med unntak av en selger som ikke hadde god nok kunnskap om hjemmeladere som førte til at jeg kunne gjort et bedre valg.  Men service og oppfølgingsmessig har de vært helt knall. 

Eneste jeg var misfornøyd med i Oslo var en lakkrens og ny lakkbeskyttelse hvor de ikke hadde vasket bilen godt nok ren først. Når man betaler flere tusen så må man kunne stole på at de klarer å få bilen ren.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 minutter siden):

Selv hadde jeg kjempegodt inntrykk av Nissan forhandleren i Ålesund hvor jeg kjøpte Leafen min (Auto 8-8 Vestlandke). Birger N. Haug som vel er den største Nissan forhandleren ellers i landet har jeg dog hørt lite godt om, Møller ble jeg så irritert over den tiden jeg kjørte Audi at jeg kuttet de helt som alternativ når jeg skulle se på ny bil i 2015,2018 og 2020. Den lokale Bertel O. Steen som jeg nå kjøpte bil med er jeg heller ikke kjempefornøyd med grunnet mye styr og forsinkelser når jeg skulle hente ut bilen, svært svært dårlig klargjøring av bilen og mye som surnet til nybilkjøps følelsen. Kanskje bare jeg som er en kjip kunde? 🤣

Høres ikke slik ut. Man skal stille høye krav.

Det er snakk om mennesker så vil tro det er forskjeller selv hos de jeg vurderer som dritt.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 timer siden):

Ellers vil jeg anbefale å bruke andre kanaler for analyse/feedback enn Facebook. Facebook er blitt en dritthaug med kun de mest unyanserte og sint menneskene, så umulig å få noe godt bilde

Enig, derfor jeg spør her. Unngår også amerikanske medier til den slags, de har så ufattelig mye problemer som ingen andre har der borte. 

Grunnen til at jeg ikke har vurdert ford tidligere er tvilsom forhandler lokalt. Men jeg kan faktisk bare ta bilen til noen andre ved behov. 

 

DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Mulig jeg leste noe feil der, beklager

Svogeren min er mekaniker, svigerinne er sjef for reklamasjon hos møller og mange kamerater jobber innen bilbransjen. Får ganske greit innblikk i mange merker på den måten. Feks hvor mye som blir fikset uten at kunden får beskjed. 

 

Complexity skrev (7 timer siden):

Hvorfor skulle det være lite sannsynlig at dagens Teslar har lengere levetid? De har jo sluttet å produsere 85 batteriet (som er hovedproblemet for omtrent alle eldre Model S) for mange år siden.

Det er jo vesentlig mer en batteriet som er dårlig på de bilene, desverre. Samtidig som de spiser understell. En 400+hk elektrisk sedan er veldig, veldig fristende. Men risikoen for store regninger og generell upkeep er for stor. Forsikring er også dyrt. 

 

DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Ja, det er litt synd. Utseende vokser på meg hele tiden, men spørs om jeg bare venner meg til noe som ser merkelig ut.

Jeg likte ikke f30 noe særlig når jeg så den på de første bildene, men første gang jeg så den var jeg solgt. IX og den nye grillen generelt finner jeg bare mer og mer frastøtende. 

 

Theo343 skrev (1 time siden):

At de første modellene av en elbil taper seg mye i verdi overasker meg ikke. Men det betyr ikke at en tesla laget i 2021 vil ha samme verditapet.

Model 3 holder seg jo latterlig bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

At de første modellene av en elbil taper seg mye i verdi overasker meg ikke. Men det betyr ikke at en tesla laget i 2021 vil ha samme verditapet.

Også verdt å ta med at en model S kosta under 500.000,- nok i 2013. Sånn at man ikke sammenligner med dagens millionpris mener jeg. Så det er tidenes høyeste restverdi på de første Model S’ene

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...